Permalänk
Medlem
Skrivet av Saiibot:

Så för att utnyttja 250mbit med en USG så får man skippa viss IPS/DPI? I en "vanligt hemmarouter", finns IPS/DPI i samma kaliber som USG eller är det unikt för enterprise utrustning?

DPI funkar fint men IPS/IDS kan ha svårt att hänga med. Nej, de flesta konsumentprodukterna har inga sådana funktioner. UDM har en starkare processor så den är att föredra vid högre hastigheter då den ska klara IPS/IDS i gigabithastigheter!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Ubiquiti använder sig av UPS som leverantör från deras egna butik. Trots det (UPS är inte min favorit distributör då jag bor norr om Dalälven) dök min UDMP upp igår. Var till och med en gammal kollega som levererade så det blev lite snack om allt möjligt innan jag fick gå in och öppna mitt paket

Lite mindre nöjd var jag över att det står precis vad det är i kartongen på kartongen.
https://i.ibb.co/x6m05J5/IMG-20200214-133619.jpg

Särskilt när det är ytterligare en kartong inuti...
https://i.ibb.co/yXq69LJ/IMG-20200214-134539.jpg

Men den var väl emballerad i alla fall.
https://i.ibb.co/n0Y2x49/IMG-20200214-134752.jpg

När jag väl fick ut den var det bara att skruva på racköronen och köra igång den.
https://i.ibb.co/QvkqY7r/IMG-20200214-135624.jpg

Gick det smidigt att byta från nuvarande konfiguration till UDM Pro?
Är det bara ta en backup och sen köra in den så funkar allt som tidigare, eller måste man börja på ny kula?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

DPI funkar fint men IPS/IDS kan ha svårt att hänga med. Nej, de flesta konsumentprodukterna har inga sådana funktioner. UDM har en starkare processor så den är att föredra vid högre hastigheter då den ska klara IPS/IDS i gigabithastigheter!

Check! Tack för svar, kanske börjar lutar åt en UDM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Skrivet av LinusG:

Gick det smidigt att byta från nuvarande konfiguration till UDM Pro?
Är det bara ta en backup och sen köra in den så funkar allt som tidigare, eller måste man börja på ny kula?

Då jag inte hade särskilt mycket inlagt i min gamla controller så började jag om på ny kula och jag tänkte inte på att jag kunde använda mig av en backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Då jag inte hade särskilt mycket inlagt i min gamla controller så började jag om på ny kula och jag tänkte inte på att jag kunde använda mig av en backup.

Jag har inte heller speciellt invecklad backup fil, så kanske lika enkelt att börja på ny kula, då kan man göra lite som man vill också.
Får se när min kommer

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Ny ersättare på gång till USG PRO och USG 3p. Verkar vara baserad på snarlik hårdvara som dreammachine pro:

https://community.ui.com/questions/Introducing-the-UniFi-Mana...

Permalänk
Medlem

Går i tankar att uppgradera mitt nätverk (kör Orbi mesh idag) till UniFi och jag funderar på en Dream Machine samt en AP.
Jag står i valet och kvalet mellan en NanoHD eller en FlexHD.

FlexHD skull jag nog föredra för väggmonteringens skull men är det lika bra räckvidd på den som NanoHD i taket?
Blir det en NanoHD är det väl takmontering som gäller. Eller funkar vägg för den också? Tänker på att formen på den gör att signalerna går mer upp och ner än sida-sida på våningsplanet. Någon som testat att väggmontera en "tallriks"-AP kontra takmnontera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Går i tankar att uppgradera mitt nätverk (kör Orbi mesh idag) till UniFi och jag funderar på en Dream Machine samt en AP.
Jag står i valet och kvalet mellan en NanoHD eller en FlexHD.

FlexHD skull jag nog föredra för väggmonteringens skull men är det lika bra räckvidd på den som NanoHD i taket?
Blir det en NanoHD är det väl takmontering som gäller. Eller funkar vägg för den också? Tänker på att formen på den gör att signalerna går mer upp och ner än sida-sida på våningsplanet. Någon som testat att väggmontera en "tallriks"-AP kontra takmnontera?

Jag har installerat både nanoHD och flexHD, även väggmonterad nanoHD. Det kan bli problem med en AP som är tänkt för takmontering när den placeras på vägg, men det beror såklart på flera faktorer om det funkar ok eller inte. En flexHD är ju mer rundstrålande och väldigt lättplacerad i typ fönsterbänk osv. Den är inte mycket större än en slimcan. För hemmabruk är den därför kanske bättre lämpad. Men kan du väggmontera en nanoHD på yttervägg så den skjuter in kan det nog funka hyfsat ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Vad säger du om signalstyrkan mellan dom två olika AP. Är en FlexHD ungefär lika kraftig som en nanoHD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Tack för svar.

Vad säger du om signalstyrkan mellan dom två olika AP. Är en FlexHD ungefär lika kraftig som en nanoHD?

Enligt deras specar ser de väldigt lika ut, så där är det nog ingen större skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går det att köra någonting liknande Pi-hole direkt i en edgerouter poe? Tänker så man slipper köra en Raspberry Pi bara för det..

Permalänk
Medlem

Håller på med det oxå, men det verkar inte så. Skall sätta upp en fristående barndvägg med OPSense men det kräver en till liten burk från exempelvis https://teklager.se/en/products/routers/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Håller på med det oxå, men det verkar inte så. Skall sätta upp en fristående barndvägg med OPSense men det kräver en till liten burk från exempelvis https://teklager.se/en/products/routers/

Jag kör Teklager’s OPNSense. Snabb leverans och bra produkt. Blir dock varm så man kan inte låsa in den som jag tänkte men den är ju fläktlös så ddt var ju lite väntat. Har lite Ubiquiti grejer bakom som jag tycker levererar det dom lovar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

@P-son78: Varm!?

Inge bra skall låsa in rubbet i ett 6U skåp med mina Ubiquiti grejor så det var värt att få reda på... hur varm?
Skåpet står iofs oisolerat och har hål, men på sommarn kan det bli varmt...

Visa signatur
Permalänk

Hej. Har en AP AC Pro som jag försöker få att funka med en TP Link Archer D2 router. Detta funkar sådär, inga problem i början, men nu kopplas AP:n ned, ibland får jag igång den igen om jag startar om. Så, vad kan göra att dessa inte funkar ihop? Eller gör jag fel med app o controller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@P-son78:
Det lättaste är att sätta in en fläkt i skåpet.
I min TV bänk fixade jag det med en 120 mm 12V datorfläkt som är kopplad till ett USB 5V uttag.
Fläkten är upphängd i 2 gummiband så den är nästan helt ljudlös.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@P-son78:
Det lättaste är att sätta in en fläkt i skåpet.
I min TV bänk fixade jag det med en 120 mm 12V datorfläkt som är kopplad till ett USB 5V uttag.
Fläkten är upphängd i 2 gummiband så den är nästan helt ljudlös.

Yes det var planen. Även Ubiquiti POE switchen blir ju rätt varm OCH rummet i sig är varmt pga värmepannan som står där så tror inte min setup är något att gå på. Att dom blir varma är ju inte en grej i sig men dom får inte blir FÖR varma. Hade kunnat tänka mig en fläkt i routern då den ändå står undanstoppad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@P-son78: Varm!?

Inge bra skall låsa in rubbet i ett 6U skåp med mina Ubiquiti grejor så det var värt att få reda på... hur varm?
Skåpet står iofs oisolerat och har hål, men på sommarn kan det bli varmt...

Har du poe switch fr Ubi så skulle jag säga att dom blir typ lika varma. Switchen ligger på 65gr när man läser i GUI men det är vanligt har jag läst. Har inte mätt den utanpå men jag kan ju hålla i den utan problem alls. Omgivningstempen är nog 30 så... men hela chassit är ju en kylfläns så den SKA ju bli varm.

Edit: Har denna https://teklager.se/sv/produkter/routers/tlsense-J3P4-intel-J...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

@P-son78: Har en EdgeRouter 6P där jag kommer att använda ett par av PoE uttagen, med ström påslagen.

Ser nu att det var en bra tanke att köpa en bluetooth termometer som kommer att sitta i skåpet.

Om jag inte bygger den själv kommer jag nog att köpa denna för OPNSense: https://www.varia-store.com/en/produkt/34012-opnsense-ready-s...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@P-son78: Har en EdgeRouter 6P där jag kommer att använda ett par av PoE uttagen, med ström påslagen.

Ser nu att det var en bra tanke att köpa en bluetooth termometer som kommer att sitta i skåpet.

Om jag inte bygger den själv kommer jag nog att köpa denna för OPNSense: https://www.varia-store.com/en/produkt/34012-opnsense-ready-s...

Ja jag tror att det blir svårt hur som med stängt skåp. Finns ju inga serverrack som är stängda lixom. Man måste ju få ut värmen och snurra luften annars kommer dom ju överhetta tillslut.

Blir nog grymt oavsett val. Färdigt system är ju enklare och redan testat men då dyrare såklart. Man får väga lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Slog till ikväll. Ska hämta imorgon och börja eländet med att konfa och lära mig allt.
Känner på mig att det kommer bli dagar med glädje, frustration och gråt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Slog till ikväll. Ska hämta imorgon och börja eländet med att konfa och lära mig allt.
Känner på mig att det kommer bli dagar med glädje, frustration och gråt.

https://www.forumbilder.com/images/2020/02/22/795E84C1-D7F6-40F9-8BFE-3E804CFD343C.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis! Du kommer bli grymt nöjd tror jag!

Hur stort har du som har behov av två AP? Har du testat innan eller kör du säkra kort? 😎

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Det är ju ”bara” en AP egentligen men UDM har ju wifi också så...

Idag kör jag tre Netgear Orbi för att få bra täckning. Typ alla väggar är tjocka betong och inga gipsskivor så jag tror att det bidrar på våra två våningar.
Kan inte klaga på nätet med Orbi men jag vill som sagt få mer kontroll på nätverket hemma och iom att det bara kommer fler och fler uppkopplade enheter vill jag höja säkerheten.

Sen ska jag inte sticka under stolen med att det är kul med ny hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Sen ska jag inte sticka under stolen med att det är kul med ny hårdvara.

NOG så viktigt!!

Jag försöker hitta anledningar för fler grejer jag med trots att jag nog inte egentligen behöver dom

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Ja jag tror att det blir svårt hur som med stängt skåp. Finns ju inga serverrack som är stängda lixom. Man måste ju få ut värmen och snurra luften annars kommer dom ju överhetta tillslut.

Det finns IP-certifierade rack att köpa, och det finns sätt att kyla luften utan att behöva "snurra" den. Har du fläktar i ditt kylskåp? Det är dock inte särskilt kostnadseffektivt jämfört mot en öppen lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

Om någon funderar på att köpa en UDM så kostar den just nu 3764:- på ComputerSalg/CDON.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Det finns IP-certifierade rack att köpa, och det finns sätt att kyla luften utan att behöva "snurra" den. Har du fläktar i ditt kylskåp? Det är dock inte särskilt kostnadseffektivt jämfört mot en öppen lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Skippade sånt som innehåller köldmedium ö.h.t. Skippade även plutonium, svavel, väteperoxid och lite annat smått å gott å tänkte på hur man har det hemma mest 😂

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Cloud Key Gen1 återställning inför försäljning, det räcker väl med en så kallad hård fabriksåterställning för att all information ska försvinna från den?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att sitta och greja med allt och vilken kontroll man har över sitt nätverk med Ubiquiti-kontrollern.
Kul med PoE också. Aldrig kört något PoE tidigare.

Börjar få till det med basic nätverket nu så så det är snart dags att ge sig in i okända terrängen med VLAN.
Någon som har länk med bra info hur man sätter upp det i (hels UDM/P) Ubiquitis saker?

Tänkte först och främst ha ett eget VLAN för våra IoT-saker både trådat och WiFi, men också ett gäst-WiFi.
Gäst-WiFi har jag nog (någorlunda)koll på i och med att det finns i stort sätt färdigt i kontrollen.