Permalänk
Medlem

VG279QM valideras ej av Gsync

Halloj

Köpte precis en VG279QM och när jag ska sätta igång Gsync i Nvidia kontrollpanel står det att "den valda skärmen valideras inte som kompatibel med Gsync". Skärmen finns med på Nvidias Gsync lista plus klistermärken på skärmen med Gsync så det känns lite konstigt. Jag har även den senaste drivrutinen för min GPU (2070S). Är det något som ska "bockas" i någonstans förutom "ställ in gsync" i nvidia kontrollpanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pigall:

Halloj

Köpte precis en VG279QM och när jag ska sätta igång Gsync i Nvidia kontrollpanel står det att "den valda skärmen valideras inte som kompatibel med Gsync". Skärmen finns med på Nvidias Gsync lista plus klistermärken på skärmen med Gsync så det känns lite konstigt. Jag har även den senaste drivrutinen för min GPU (2070S). Är det något som ska "bockas" i någonstans förutom "ställ in gsync" i nvidia kontrollpanel.

Kör du med displayport kabel eller HDMI?
Är Adaptive-sync på?

Permalänk
99:e percentilen

Har du startat om datorn?

Om ja, prova att rensa drivarna med DDU och installera de senaste igen.

Du kan även prova att installera drivaren för VG279QM.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag kör med DP-kabel (har testat två olika). Den nyaste drivern verkar vara installerad för monitorn. Har gjort en ren installation av gpu-drivers men inte genom DDU, använde vanliga Nvidia installationen och valde därifrån "ren" installation. Jag har även en VG258QR (certifierad Gsync kompatibel) och den funkar perfekt utan felmeddelanden.

Permalänk
Bildexpert 📺

Enligt Nvidia vitlista: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

...kräver VG279QM att Nvdias drivrutin "441.41 or newer" används. Så kolla det.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag har senaste versionen 442.19 så det ska nog inte vara felet heller.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pigall: Då skulle jag rekommendera DDU – brukar lösa mycket av liknande krångel. Kanske dubbelkolla så att du inte sitter på den gamla VG279Q också. Det har hänt att man fått hem fel skärm som följt av alla förvirrande namn.

Permalänk
Medlem

Har testat köra DDU nu i felsäkert läge samt installerat ny drivrutiner, också i felsäkert läge. Dock utan resultat... Kanske ett bugg felmeddelande och allt kanske funkar som det ska. Ändå lite störande att se felmeddelandet att den inte är kompatibel, vilket gör en lite osäker. Och japp, det är rätt skärm jag fått i kartongen

Permalänk
Medlem

@Pigall: Hej, fungerar nu med senaste GeForce DRV 442.50

Permalänk
Medlem

@johnan: Jaha, där ser man=) Jag lämnade dock tillbaka skärmen då 1080p på 27" var allt för pixligt för min smak. Skärmen i övrigt var väldigt bra, iaf mitt exemplar. Ingen glow eller bleed och väldigt trevligt med 240Hz. Kommer eventuellt slå till på en XG279Q i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pigall:

@johnan: Jaha, där ser man=) Jag lämnade dock tillbaka skärmen då 1080p på 27" var allt för pixligt för min smak. Skärmen i övrigt var väldigt bra, iaf mitt exemplar. Ingen glow eller bleed och väldigt trevligt med 240Hz. Kommer eventuellt slå till på en XG279Q i stället.

Kan varmt rekommendera XG279Q, grymt nöjd med min 👍

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |