AOC lanserar premiumskärm med VA-panel och 200 Hz

Permalänk
Melding Plague

AOC lanserar premiumskärm med VA-panel och 200 Hz

Påkostade spelskärmen AOC Agon AG353UCG gör debut, komplett med VA-panel med hög uppdateringsfrekvens och HDR-stöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte pjåkig. Blir ett köp när jag vunnit Euro Jackpot ikväll.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Inte pjåkig. Blir ett köp när jag vunnit Euro Jackpot ikväll.

Då har du nog råd att köpa några sådana skärmar
Till ett gäng på swec med utan att det syns mer än i decimalen på kontot

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Inte pjåkig. Blir ett köp när jag vunnit Euro Jackpot ikväll.

Låter bra , tänker samma här 😃

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Snusfri

Väntar på en 5120x2160 skärm i 100+ Hz med VRR och HDR samt en storlek på 40" eller större.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Då har du nog råd att köpa några sådana skärmar
Till ett gäng på swec med utan att det syns mer än i decimalen på kontot

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Mogwaii:

Låter bra , tänker samma här 😃

Ni får två var om (när) jag vinner.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Jävlar, det är ju exakt en sån jag vill ha Bara priset kommer ned till 10-12 kkr blir det köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Utan g-sync modul så tippar jag på att den saknar variable overdrive.

Nu när nya skärmar ofta är 144+ så börjar det kanske bli ett problem med att låsa till högsta hastighet? Om man inte har ett värstingkort som matchar förstås.

Permalänk
Medlem

Jag är väl en av få slm föredrar tn-display på hög frekvensskärmar. Testade asus va med 144hz men det blir inte lika klar bild i mina ögon som med tn.

Sedan är det så hög upplösning ändå på denna skärm att jag skulle knappt klara 60fps i fortnite med denna skärm med mitt rtx2070.

Grafikkorten är största flaskhalsarna i moderna system tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Påkostade spelskärmen AOC Agon AG353UCG gör debut, komplett med VA-panel med hög uppdateringsfrekvens och HDR-stöd.

Läs hela artikeln här

Ännu en seg VA panel som inte kan visa en trevlig bild i ens 100hz utan märkbar suddighet jämfört med en 60hz IPS?

Och ingen Local Dimming, 25000 kr? De skojar va?

2500:1 kontrast, som att det är något man blir imponerad av. Väck mig när vi ser 5000:1 i skärmar.

De motsvarande modellerna från Asus och Acer för 25000 kr (MED localdimming fö) når ju bara runt 2200:1 kontrast och har eftersläp ala mardröm då panelen inte kan ligga under 10ms (grundkrav för 100hz liksom)

Permalänk
Medlem

Wallet:

RKO outta nowhere.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

25K käns liiite saftigt för en skärm men sjukt nice specs.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Bildexpert 📺

@CubaCola: Det är nog ganska många som föredrar just TN famför VA för högsta frekvenserna och spel som tar tillvara på de höga frekvenserna.

Lite fredagsrant:

Branschen är ganska märklig. För det släpps väldigt många skärmar med VA-paneler där man inte fått bukt på VA-panelers problem med eftersläp och även märkliga subpixelstrukturer i flera fall. Antingen sitter tillverkarna med någon form av statistik på köp och nöjda kunder som pekar på att alla är nöjda med sina VA-paneler.

Eller så är det någon form av feedback-loop mellan skärmtillverkare och paneltillverkare som vänder på konceptet med tillgång och efterfrågan. För det är en rejäl tillgång på väldigt snarlika spelskärmar, många med VA-paneler. Gärna med samma sorts pojkrumsrobotdesign där man blandar svart och rött med synnerligen lökig actionspelreklam om att vinna fajten.

Jag får dock tydligt intryck av att dess egenskaper inte alls är särskilt efterfrågade. Inte här på Swec i alla fall.

Så det verkar finnas två läger. Första lägret är de som köper en skärm och byter efter många år med en rätt kass skärm och tycker allt är bättre. Då fungerar 200 Hz och "1 ms" därför att det är bättre siffror är 144 Hz och "2 ms". Köp vilken som av tillgången. Man lär bli nöjd i vilket fall.

Läger två är de som fördjupat sig och frustrerat väntar på en skärm som har de efterfrågade egenskaperna. Och väntar och väntar. Men allt man får se är fler skärmar av exakt samma sort som redan finns. Och nya aktörer på marknaden kopierar endast det befintliga utbudet.

Jag generaliserar förstås. Men ja. Fredagsrant.

Permalänk
Medlem

Trodde väl det, fel i artikeln och det är inte Displayport 1.2. Utan 2 x Displayport 1.4 skärmen bestyckas med. DP 1.2 omöjligt med 200Hz 1440p upplösning.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eunha:

Ännu en seg VA panel som inte kan visa en trevlig bild i ens 100hz utan märkbar suddighet jämfört med en 60hz IPS?

Och ingen Local Dimming, 25000 kr? De skojar va?

2500:1 kontrast, som att det är något man blir imponerad av. Väck mig när vi ser 5000:1 i skärmar.

De motsvarande modellerna från Asus och Acer för 25000 kr (MED localdimming fö) når ju bara runt 2200:1 kontrast och har eftersläp ala mardröm då panelen inte kan ligga under 10ms (grundkrav för 100hz liksom)

Tja, andra paneler har ju 4ms GTG, 2ms GTG är ju mumma. Brukar dra upp blackness equalizer så spelskuggor blir mer grå än svart så försvinner eftersläppen, finns snabbprofilknappar på min skärm så ett knapptryck när jag inte spelar så är allt normalt VA har så bra svärta så TN och IPS går bort. Helst vill jag ha OLED eller Dual LCD med microled backlight. (Når 1,000,000:1 kontrast då en färg LCD och en svartvit LCD används.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@CubaCola: Det är nog ganska många som föredrar just TN famför VA för högsta frekvenserna och spel som tar tillvara på de höga frekvenserna.

Lite fredagsrant:

Branschen är ganska märklig. För det släpps väldigt många skärmar med VA-paneler där man inte fått bukt på VA-panelers problem med eftersläp och även märkliga subpixelstrukturer i flera fall. Antingen sitter tillverkarna med någon form av statistik på köp och nöjda kunder som pekar på att alla är nöjda med sina VA-paneler.

Eller så är det någon form av feedback-loop mellan skärmtillverkare och paneltillverkare som vänder på konceptet med tillgång och efterfrågan. För det är en rejäl tillgång på väldigt snarlika spelskärmar, många med VA-paneler. Gärna med samma sorts pojkrumsrobotdesign där man blandar svart och rött med synnerligen lökig actionspelreklam om att vinna fajten.

Jag får dock tydligt intryck av att dess egenskaper inte alls är särskilt efterfrågade. Inte här på Swec i alla fall.

Så det verkar finnas två läger. Första lägret är de som köper en skärm och byter efter många år med en rätt kass skärm och tycker allt är bättre. Då fungerar 200 Hz och "1 ms" därför att det är bättre siffror är 144 Hz och "2 ms". Köp vilken som av tillgången. Man lär bli nöjd i vilket fall.

Läger två är de som fördjupat sig och frustrerat väntar på en skärm som har de efterfrågade egenskaperna. Och väntar och väntar. Men allt man får se är fler skärmar av exakt samma sort som redan finns. Och nya aktörer på marknaden kopierar endast det befintliga utbudet.

Jag generaliserar förstås. Men ja. Fredagsrant.

VA har såpass mycket bättre bild tack vare svärtan, få bryr sig att skuggor blir lite suddiga 🤔Bara de får ut IPS med runt 4000 zoners local dimming lär VA dö ut, men det finns väl inte infrastruktur för de än?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Trodde väl det, fel i artikeln och det är inte Displayport 1.2. Utan 2 x Displayport 1.4 skärmen bestyckas med. DP 1.2 omöjligt med 200Hz 1440p upplösning.

Skarpt observerat. Tack, är fixat nu

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Esseboy:

VA har såpass mycket bättre bild tack vare svärtan, få bryr sig att skuggor blir lite suddiga 🤔Bara de får ut IPS med runt 4000 zoners local dimming lär VA dö ut, men det finns väl inte infrastruktur för de än?

Alla är rätt olika där hur man uppfattar saker och ting och inte minst jämför med sin gamla skärm som hjärnan är tränad mot efter många tusen timmar av spel. Man kanske inte ens tänker på eftersläpskuggor för att helt enkelt inte märkt av dem ännu. Man är fortfarande på smekmånad med VA-svärtan.

Eller tvärtom som är fallet för många: Man dem supertydligt för att det skiljer sig så mycket från den gamla skärmen som inte alls släpade i skuggor.

En black equalizer-funktion som ställs så högt att eftersläpsskuggorna försvinner på en VA-panel kommer för övrigt att lyfta svartnivåerna ordentligt. Man kanske slipper eftersläpen, men har i praktiken satt kontrastförhållande till en nivå sämre än en IPS eller TN-panel och därmed tagit bort styrkan med VA.

Vilket återigen kanske inte märks för att jämfört med gamla skärmen kanske man hade samma funktioner, fast startade på ännu sämre kontrastförhållande pga av exempelvis TN-panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Alla är rätt olika där hur man uppfattar saker och ting och inte minst jämför med sin gamla skärm som hjärnan är tränad mot efter många tusen timmar av spel. Man kanske inte ens tänker på eftersläpskuggor för att helt enkelt inte märkt av dem ännu. Man är fortfarande på smekmånad med VA-svärtan.

Eller tvärtom som är fallet för många: Man dem supertydligt för att det skiljer sig så mycket från den gamla skärmen som inte alls släpade i skuggor.

En black equalizer-funktion som ställs så högt att eftersläpsskuggorna försvinner på en VA-panel kommer för övrigt att lyfta svartnivåerna ordentligt. Man kanske slipper eftersläpen, men har i praktiken satt kontrastförhållande till en nivå sämre än en IPS eller TN-panel och därmed tagit bort styrkan med VA.

Vilket återigen kanske inte märks för att jämfört med gamla skärmen kanske man hade samma funktioner, fast startade på ännu sämre kontrastförhållande pga av exempelvis TN-panel.

Jepp, ställer alltid blackness equalizer när jag ska spela.

Hoppas dock de kan få till tillräckligt med local dimming zoner så vi kan skippa VA och köra IPS.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Tja, andra paneler har ju 4ms GTG, 2ms GTG är ju mumma. Brukar dra upp blackness equalizer så spelskuggor blir mer grå än svart så försvinner eftersläppen, finns snabbprofilknappar på min skärm så ett knapptryck när jag inte spelar så är allt normalt VA har så bra svärta så TN och IPS går bort. Helst vill jag ha OLED eller Dual LCD med microled backlight. (Når 1,000,000:1 kontrast då en färg LCD och en svartvit LCD används.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu pratar vi ju verkligheten, inte siffror givna utav tillverkaren.
En panel där det står "1ms" på är i verkligheten 3.

Känns ju lite meningslöst att köpa en VA om man ändå drar tvättar ur svärtan.

Permalänk
Bildexpert 📺

VA-paneler har uppemot 40-50 ms eftersläp vid transienter nära svart och det är därför det märks då mörka nyanser svansar efter vad som blir ganska många bildrutor i 200 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

VA-paneler har uppemot 40-50 ms eftersläp vid transienter nära svart och det är därför det märks då mörka nyanser svansar efter vad som blir ganska många bildrutor i 200 Hz.

Efter att precis ha råkat köpa en VA panel, och suttit med TN innan,,, jodå , det märktes ganska väl. Som tur va så fanns det overdrive som hjälpte någelunda men, tips att tänka på det vid nästa köp. Inte precis dom specifikationerna man suttit och tittat på de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Så jag förstår inte riktigt. När det oftast pratas om skärmar för spelande och de mera highend skärmar så tycker jag hört att IPS har varit det som är hot eller på toppen, men den här har en VA panel men ändå så här dyr, varför?

Vet att G-sync och HDR antagligen drar priset uppåt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Angående VAs förträfflighet i färgåtergivning så råder det inga tvivel jämfört med TN, men som jag nämnde så spelar jag Fortnite, och där kör många (inklusive jag) med inställningar för färgblinda, för att kunna se andra spelare lättare i tex "molnet", och då spelar inte färgåtergivningen någon roll
Allt ser ändå hemskt ut i färgerna då
Däremot eftersläp blir irriterande.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@CubaCola: Det är nog ganska många som föredrar just TN famför VA för högsta frekvenserna och spel som tar tillvara på de höga frekvenserna.

Lite fredagsrant:

Branschen är ganska märklig. För det släpps väldigt många skärmar med VA-paneler där man inte fått bukt på VA-panelers problem med eftersläp och även märkliga subpixelstrukturer i flera fall. Antingen sitter tillverkarna med någon form av statistik på köp och nöjda kunder som pekar på att alla är nöjda med sina VA-paneler.

Eller så är det någon form av feedback-loop mellan skärmtillverkare och paneltillverkare som vänder på konceptet med tillgång och efterfrågan. För det är en rejäl tillgång på väldigt snarlika spelskärmar, många med VA-paneler. Gärna med samma sorts pojkrumsrobotdesign där man blandar svart och rött med synnerligen lökig actionspelreklam om att vinna fajten.

Jag får dock tydligt intryck av att dess egenskaper inte alls är särskilt efterfrågade. Inte här på Swec i alla fall.

Så det verkar finnas två läger. Första lägret är de som köper en skärm och byter efter många år med en rätt kass skärm och tycker allt är bättre. Då fungerar 200 Hz och "1 ms" därför att det är bättre siffror är 144 Hz och "2 ms". Köp vilken som av tillgången. Man lär bli nöjd i vilket fall.

Läger två är de som fördjupat sig och frustrerat väntar på en skärm som har de efterfrågade egenskaperna. Och väntar och väntar. Men allt man får se är fler skärmar av exakt samma sort som redan finns. Och nya aktörer på marknaden kopierar endast det befintliga utbudet.

Jag generaliserar förstås. Men ja. Fredagsrant.

Jag har en liten idé: IPS var hopplöst efter för några (många?) år sedan, 60Hz var normen, men TN hade 120 Hz. Då kom VA lite från ingenstans med mycket bättre bild än TN och ändå okej med höga Hz och bra GtG tider, få som ifrågasatte för att generella bildkvaliteten var mycket trevligare än TN. Nu är IPS riktigt trevliga, men alldeles för få som upplevt skillnaden ännu. Många är rädda för IPS-glow och 60Hz och lite segare ms, men faktum är ju att IPS är bättre på eftersläp trots GtG med högre ms. IPS är en så mycket bättre teknik, men har missats av många för att priserna varit höga längre tillbaka och som sagt ’inte för gaming’ med högre ms (5ms vanligt) och ofta 60Hz. Många vet nog inte att ’riktig’ 5ms räcker ju till 200Hz om allt går som det ska. Tror att många är ovetandes om IPS och aldrig upplevt en modern IPS, eller ens en gammal för de var ovanliga förr...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det inga bra skärmar i den storleken i 16:9 format?

Permalänk
Bildexpert 📺

@pb123: På rak arm finns det 32 tum 16:9 i form av TN 1920x1080 px samt VA 2560x1440 px. För IPS och 32 tum 16:9 finns 60 Hz-varianter med 2560x1440 px och UHD/4K. Dock inga produkter med spelegenskaper ännu.

Permalänk
Bildexpert 📺

@medbor: Något åt det hållet. IPS:er med 1920x1080-paneler och 144–240+ Hz kan komma att ta över rollen som den klassiska basgamingskärmen eftersom den (i alla fall på pappret) är bättre än en modern spel-TN i alla egenskaper förutom eftersläp och möjligtvis glow-fenomen. TN lär dock finnas länge till för de som rankar rappaste responsen högre än allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@medbor: Något åt det hållet. IPS:er med 1920x1080-paneler och 144–240+ Hz kan komma att ta över rollen som den klassiska basgamingskärmen eftersom den (i alla fall på pappret) är bättre än en modern spel-TN i alla egenskaper förutom eftersläp och möjligtvis glow-fenomen. TN lär dock finnas länge till för de som rankar rappaste responsen högre än allt annat.

Hoppas det! För några år sedan började jag rekommendera 60Hz ips med hyffsat eftersläp (5ms?) för att de är så mycket trevligare till allt annat, man spelar ju inte bara fps framför datorn vanligen. Nu kan man lätt hitta bättre frekvenser än så till vettiga priser, så IPS för nästan alla för min del i alla fall. Kul ämne! Gillar när folk med insikt skriver saker de är frustrerade över, ger oftast oss dödliga bättre perspektiv!

Skickades från m.sweclockers.com