Klarna spammar reklam på engelska...?

Permalänk

Klarna spammar reklam på engelska...?

Reklamen handlar om att köpa smycken för kvinnor på avbetalning. Avsändaren är noreply@e.klarna.com, så jag antar att det inte är av misstag. Men man kan ju inte gärna avprenumerera eftersom man då kan missa en betalning. Så vad kan jag göra som konsument för att slippa spam, när så många webbshoppar använder just Klarna och ingen annan?

Jag gick in på klarna.com, men inloggningsknappen gör ingenting, så jag kan inte se några inställningar.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd

Har aldrig fått något liknande. Kan du lägga upp bild på hur det ser ut?

Är det samma mail som du normalt får e-post av från dem?

Om du har deras app kan du ju se alla fakturor enkelt där, de brukar skicka notiser om att sista betalningsdag närmar sig också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

mina klarna mail kommer i alla fall från noreply-se@klarna.se och inte från e.klarna.com

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

@HolyFather: Kollade precis och enligt mina mail så skickar inte klarna mails med @e.klarna.com utan det är @klarna.se

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Avstängd

Känns inte som om det är från klarna nej.

Skicka ett mail till riktiga klarna och fråga ifall det är från dem

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Mjo, fast skriver man klarna.se i webbläsaren så kommer man ju till klarna.com som vanligt. Det är domänen och toppdomänen i slutet av mailadressen som talar om vem som skickat mailet. Så avsändaren av mailet är ägare till webbadressen som Klarna ligger på.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Reklamen handlar om att köpa smycken för kvinnor på avbetalning. Avsändaren är noreply@e.klarna.com, så jag antar att det inte är av misstag. Men man kan ju inte gärna avprenumerera eftersom man då kan missa en betalning. Så vad kan jag göra som konsument för att slippa spam, när så många webbshoppar använder just Klarna och ingen annan?

Jag gick in på klarna.com, men inloggningsknappen gör ingenting, så jag kan inte se några inställningar.

Gissar på att det inte är klarna som skickar utan nån typ av phishing ett vänligt ord på vägen köp aldrig nånting på avbetalning kanske en bil till dig själv.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@HolyFather:

Jag fick samma, men inte från e.klarna.com. Om du loggar in och gå till profilen kan du stänga av "Överraskningar och kampanjer"

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HolyFather:

Mjo, fast skriver man klarna.se i webbläsaren så kommer man ju till klarna.com som vanligt. Det är domänen och toppdomänen i slutet av mailadressen som talar om vem som skickat mailet. Så avsändaren av mailet är ägare till webbadressen som Klarna ligger på.

https://dl.dropbox.com/s/setf9hzz38nw628/Screen%20Shot%202020-02-17%20at%2016.26.53.png

Det där är inte så givet. Det går att skicka mail från vilken avsändare som helst egentligen. Iaf när det kommer till epost.
Menar du att det går att skicka från en adress man inte äger?
Nä. Men det går att generera mail som SER UT att komma från domäner man inte äger ;). Identisk mailadress som avsändare.

Denna typ av utskick jobbar spamfilter konstant med att förhindra.
Men samtidigt ska de släppa igenom en del av dessa mail.
Alla företag har inte sina egna mailsnurror utan de ber andra företag att sköta reklamutskick, kvitton och liknande. Det är viktigt att de skickas från "rätt" avsändare då såklart men avsändaradressen kan alltså dessa utskicksföretag helt själva styra över.

Till topic då.
Jag har svårt att avgöra om det här är från klarna eller inte. Det är värt att utreda först.
Men om det faktiskt kommer från dem så är det kanske lämpligt att betala allt direkt och sluta avnända deras app. Jag använder deras betallösning med kort ibland. Det är som du säger vad flera av onlineshopparna använder. Men jag har aldrig haft en tanke på att använda klarnas app. Eller deras andra tjänster alls liksom. Inga fakturor eller avbetalningar.
Det är inte en fråga om moraliserande kring att per se undvika avbetalningar. Men man får kanske se det som att om klarna byggt betallösningen så finns bara alternativet betala direkt om man vill slippa reklamen.

Men med det sagt. Det spelar ju verkligen roll huruvida det här faktiskt kommer från klarna eller inte. Om så inte är fallet hjälper inte mitt råd ett dugg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Kan mycket väl tänka mig att Klarna kan göra nått sånt här för de har ingen större affärsmoral, de är och förblir ett oseriöst skurkföretag som inte skyr några metoder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det där är reklam från klarna för en kampanj de har. På samma sätt som jag får reklam från Webhallen när de har kampanjer. Och det går att stänga av i deras app under General/Surprises där du kan välja om du vill få kampanjer via mail eller app (eller inte alls). Jag kollade i min mail och på 1 år har jag fått 4 utskick (fick inte det du fick, istället hade jag ett om lady Gaga den 15 feb) så tycker det är överkomligt jämfört med många andra företag som skickar mkt mer.

Själv tycker jag Klarnas app är suverän. Full koll på alla köp. Kan skapa ett tillfälligt kreditkort för webben. Kan välja att betala av direkt eller dela upp. Kan se vilka köp som är uppdelade, på hur länge och hur mkt som är kvar (och betala av dessa separat). Blir påmind när en faktura ska betalas.

Jag har också haft med klarna att göra via jobb (e-handel) och hade inga problem där heller. Alltid varit lätta att ha att göra med och hantera problem.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det där är inte så givet.

Det är givet om man antar att jag kan kolla verklig avsändaradress. Den står i mitt inlägg.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HolyFather:

Det är givet om man antar att jag kan kolla verklig avsändaradress. Den står i mitt inlägg.

Fast det är inte mycket värt att kolla på avsändaradressen bara.
Jag kan också skicka mail från den adressen du nämnt i tråden. Jag kan även skicka epost från din epostadress också utan att ha någon åtkomst till ditt epostkonto (och ingen åtkomst till maildomänen heller såklart).

Problemet med epost är att det är "stenåldersgammalt" i teknikvärlden och det ingår inte bra verifiering av avsändare.
Ett epostmeddelande består av "ett paket med en stämpel på" där både avsändare och mottagare kan skrivas in fritt egentligen.

- "Näää... menar du verkligen att det är så osäkert? Det kan väl ändå inte stämma?"
Jo så är det faktiskt ;).
epost är lika öppet som vykort - och det är också lika enkelt att förfalska avsändare som på ett vykort.

Nu finns det såklart sedan länge flertalet sätt som ska göra epost aningen säkrare. Men stor andel av alla mail använder inte utökade verifieringsfunktioner för att säkerställa att avsändaren verkligen kommer från påstådd domän.

Men det här är mest nöjestrivia i det här läget.
@Björn Endre har redan givit relevant information om läget för trådens tilltänkta fråga. Det verkar vara riktig reklam från klarna. Då kan man förkasta andra sidospår som mitt inlägg här

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@HolyFather: Det är ju dock inte alls säkert att det är avsändaren av mailet. Jag kan lätt skicka ett mail som ser ut att komma från @klarna.com, din E-postadress eller vilken annan som helst egentligen.

På jobbet får vi varje år (speciellt runt semestertider då bedragarna antar att det sitter fler vikarier ute på företagen) mail som fastnat i skräpposten som kommer "från vår VD" och ber någon att skicka en akut utlandsbetalning någonstans.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Björn Endre:

Det där är reklam från klarna för en kampanj de har. På samma sätt som jag får reklam från Webhallen när de har kampanjer. Och det går att stänga av i deras app under General/Surprises där du kan välja om du vill få kampanjer via mail eller app (eller inte alls). Jag kollade i min mail och på 1 år har jag fått 4 utskick (fick inte det du fick, istället hade jag ett om lady Gaga den 15 feb) så tycker det är överkomligt jämfört med många andra företag som skickar mkt mer.

Själv tycker jag Klarnas app är suverän. Full koll på alla köp. Kan skapa ett tillfälligt kreditkort för webben. Kan välja att betala av direkt eller dela upp. Kan se vilka köp som är uppdelade, på hur länge och hur mkt som är kvar (och betala av dessa separat). Blir påmind när en faktura ska betalas.

Jag har också haft med klarna att göra via jobb (e-handel) och hade inga problem där heller. Alltid varit lätta att ha att göra med och hantera problem.

/B

Kan bara hålla med. Absolut bästa fintech-bolaget som ständigt utvecklar och förbättrar sig, med alltid hjälpsam kundtjänst. Appen som du säger suverän med alltid aktuell överblick över alla transaktioner.

Jag har inte fått något liknande trådskaparens men har väl antagligen stängt av det. Liknar iaf väldigt mycket den nuvarande Lady Gaga-kampanjen de kör för tillfället.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan mycket väl tänka mig att Klarna kan göra nått sånt här för de har ingen större affärsmoral, de är och förblir ett oseriöst skurkföretag som inte skyr några metoder.

Varför tycker du det? För mig har Klarna funkat utmärkt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Kan välja att betala av direkt eller dela upp. Kan se vilka köp som är uppdelade, på hur länge och hur mkt som är kvar (och betala av dessa separat).
/B

Det där har inte jag lyckats med. Dvs betala av en enskild post separat. Hur lyckades du med det från appen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Varför tycker du det? För mig har Klarna funkat utmärkt.

Jag har inge åsikt åt ena eller andra hållet. Men för att en tjänst fungerar bra säger inget om deras moral eller avsikter

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Samma reklam fanns som extra framsida på SVD e-tidning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag har inge åsikt åt ena eller andra hållet. Men för att en tjänst fungerar bra säger inget om deras moral eller avsikter

Både medgrundaren Adalberth och nuvarade VD Siemiatkowskis hustru har gett sig in i olika välgörenhetsprojekt. I alla intervjuer jag läst med Sebastian S, och det är rätt många, så upplever jag att han tänker mer på etik och moral än de flesta andra i hans position.

https://digital.di.se/artikel/nina-siemiatkowski-bygger-valgo...

Så fort de har fått kritik har de tagit åt sig och försökt åtgärda problemen och förbättra tjänsten, t o m efter input från enstaka kunder, det är jag själv ett exempel på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Både medgrundaren Adalberth och nuvarade VD Siemiatkowskis hustru har gett sig in i olika välgörenhetsprojekt. I alla intervjuer jag läst med Sebastian S, och det är rätt många, så upplever jag att han tänker mer på etik och moral än de flesta andra i hans position.

https://digital.di.se/artikel/nina-siemiatkowski-bygger-valgo...

Så fort de har fått kritik har de tagit åt sig och försökt åtgärda problemen och förbättra tjänsten, t o m efter input från enstaka kunder, det är jag själv ett exempel på.

låter kanon

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Betalningar skall komma från noreply-se@klarna.se. Det där kan avregistrera om det nu är en kampanj.

Permalänk
Medlem

Fick precis samma reklam för ett tag sedan och tänkte även då att jag inte gärna väljer "Avregistrera" som fanns längst ner i mailet.. senaste var t.ex. "Lady Gaga said yes! To herself." och annat skit från noreply@e.klarna.com"

Totalt handlar det om 11st reklam-mail sen 2019-08-27 från denna avsändare.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eat:

Det där har inte jag lyckats med. Dvs betala av en enskild post separat. Hur lyckades du med det från appen??

Hmm, kan beror hur man valde att slica den. För nu får jag inte upp det längre när jag går in under mina samlade inköp och klickar på en av de som jag betalar av. Nu visar den endast om jag betalar på 6 månader eller 12 månader och går inte att ändra. Nu har jag bara 2 st inne så vet inte om det var något speciellt med den jag gjorde det på (var ett litet tag sedan). Så glöm den biten. Verkar som det inte funkar.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Du kan egentligen ange vilken adress du vill som avsändare, det som borde göra att de inte kommer fram är annars spamfilter som kollar spf-record. Det går att ganska enkelt se om avsändaren verkligen är den som de utger sig för att vara.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av frong:

Varför tycker du det? För mig har Klarna funkat utmärkt.

De gör det lite för lätt att råka handla tex genom hoppa upp med förifyllda köp-rutor på siter de arbetar med, jag tycker det är ett affärsmoraliskt lågvattenmärke att de försöker göra det så lätt att man kan köpa saker av misstag och för typ 5 år sedan hade de debaclet med att man inte ens behövde klicka på köpknappen utan det räckte med "mouseover " för att de skulle registrera det som att man ville köpa.
De flesta externa betallösningsföretag skiter fullständigt i att göra det bra för köparen utan vill helst bara att man ska köpa mer än det man tänkt och helst även ta det på kredit och allra helst missa en betalning, de är helt enkelt oseriösa och skyr inga medel för att berika sig. de är parasitföretag som borde styras med mycket hårdare reglementen än idag för de bevisar hela tiden att de inte bryr sig om att erbjuda en kundsäker lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De gör det lite för lätt att råka handla tex genom hoppa upp med förifyllda köp-rutor på siter de arbetar med, jag tycker det är ett affärsmoraliskt lågvattenmärke att de försöker göra det så lätt att man kan köpa saker av misstag och för typ 5 år sedan hade de debaclet med att man inte ens behövde klicka på köpknappen utan det räckte med "mouseover " för att de skulle registrera det som att man ville köpa.
De flesta externa betallösningsföretag skiter fullständigt i att göra det bra för köparen utan vill helst bara att man ska köpa mer än det man tänkt och helst även ta det på kredit och allra helst missa en betalning, de är helt enkelt oseriösa och skyr inga medel för att berika sig. de är parasitföretag som borde styras med mycket hårdare reglementen än idag för de bevisar hela tiden att de inte bryr sig om att erbjuda en kundsäker lösning.

Köpa av misstag? Såvida man inte har grov dyslexi eller något liknande vet jag inte hur det skulle hända. Jag har handlat med Klarna många gånger och tycker det är väldigt tydligt att man köper just när man köper. Har du något exempel?

Vad som skedde för 5 årsedan vet jag inte, utan pratar om nutid.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Fast Klarna jobbar väl mest med att sälja sina användarens köpdata för riktad reklam? Ingent dom skyltar med såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av frong:

Köpa av misstag? Såvida man inte har grov dyslexi eller något liknande vet jag inte hur det skulle hända. Jag har handlat med Klarna många gånger och tycker det är väldigt tydligt att man köper just när man köper. Har du något exempel?

Vad som skedde för 5 årsedan vet jag inte, utan pratar om nutid.

De skickar upp "enklicksköp fönster" på en del sidor och det anser jag vara otroligt oseriöst, man ska aldrig behöva se sånt eller ens riskera att nån annan kan genomföraköp om de lånar datorn, de borde överhuvudtaget inte få spara några uppgifter som kan användas i samband med betalning men det gör de och de missbrukar uppenbarligen de uppgifter de sparar på västa sätt.
klarna och Trustly är antagligen de mest oseriösa betalföretagen jag stött på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Regeringen skulle inte lagstifta mot hur Klarna arbetar om det inte var ett problem.

Själv handlar jag inte från en nätbutik om den använder Klarna. Jag riktar min webläsare någon annanstans.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.