Fractal Design Define 7

Permalänk
Snusfri

Mycket folk som klagar över priset, visst det är högt, men detta är ett premiumchassi med extrem byggkvalité jämnfört med billigt skräp från bla NZXT som har så tunn plåt att blåser du på den så böjs den.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som tycker Define-chassina är aptråkiga? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är det bara jag som tycker Define-chassina är aptråkiga? 🤔

Ptja, det är ju subjektivt sånt där Jag tycker inte det är tråkigt iaf. Vill inte ha för mycket massa krusiduller på mina chassin. Cleant yttre sen mörk glassida så man ser den lysande loggan på grafikkortet och typ inget annat genom rutan är min preferens för tillfället. Tycker det ser jäkligt nice ut faktiskt

Nu valde jag Meshify S2 ist för R6 när det begav sig men det var främst för jag ville åt den bättre ventilationen. Har dock inget emot den lite lekfullare fronten på dem även om gallret gärna fått vara helt plant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Define-serien har alltid stått för mycket för pengarna. Jag har hjälpt åtskilliga vänner att bygga datorer i R5:or och R6:or men detta priset börjar bli mycket att svälja. Sen får man mer för pengarna såklart men Fractal är en premium-produkt mer eller mindre och inte "för de många" längre.

Företagen vill vara premium såklart, där finns marginalerna. Trist att se bara.

Jag tänker nog att det knappt finns någon mening med något annat än mer premiuminriktade chassin i den här storleksklassen, det är nästan bara rejäla byggen som behöver den här storleken.

Många hårddiskar och 5.25" enheter är det allt färre som är intresserade av att ha i sin dator idag, då känns det rimligt att Define serien som sådan utvecklas till att bli ett mer premiuminriktat chassi för entusiaster som vill göra rejäla byggen.

Jag hoppas på en uppdaterad Define C som prisvärt alternativ.

Permalänk
Lego Master

Ta av taket vid montering? Shut up and take my money!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

wow vad dyrt!

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus som vanligt inte lika imponerade av ventilationen https://www.youtube.com/watch?v=XeTxUjUrw4A

Men Fractal kanske har "Meshify 7" på gång redan, då kan det bli ett givet köp vid nästa bygge

Jag väntar fortfarande på att chassi-tillverkare breddar chassina lite mer och höjer upp dem från marken så man kan ta in all luft från undersidan istället för fronten. T ex 4 120mm i botten och toppen för radiator med nätaggregatet på baksidan av moderkortsplåten som 011 Dunamic. Sedan att ovansidan är ljuddämpad som Be quiet 601 exempelvis där luften blåses ut på baksidan istället för rakt upp mot användaren. Då skulle man verkligen kunna få ett tyst vattenkylnings-bygge.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en lite mindre version, typ M-atx eller en kompakt ATX storlek.
Har inte samma lagringsbehov längre och behöver inte plats för 15st 3,5" hårddiskar. Det känns lite 2010.

Men jag gillar det mesta förutom just storleken. Om det kommer i en mindre version blir det förmodligen ett köp!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Jag skulle vilja se en lite mindre version, typ M-atx eller en kompakt ATX storlek.
Har inte samma lagringsbehov längre och behöver inte plats för 15st 3,5" hårddiskar. Det känns lite 2010.

Men jag gillar det mesta förutom just storleken. Om det kommer i en mindre version blir det förmodligen ett köp!

Exakt min tanke. Gamla Define mini, fast med djupet reducerat ungefär 1 dm och med ett par av funktionerna härifrån - löstagbar ovansida framförallt. Define mini är så djupt som det är för att man skall ha tre hårddiskplatser framför GPUn. Strunta i det, sätt två 3.5" på golvet framför PSUn och låt grafikkortet gå in ovanför dem. Stryk 5.25"-platserna för mer utrymme för fläktar i framkant - 3x120mm går väl inte in ändå, men 2x140mm går. Lämna en plats för en slimline-DVD lägst upp om nån vill ha det, men låt de som vill sätta fläktar (eller en lång radiator) hela vägen. 2.5" platser kan man klämma in på baksidan av moderkortet som vanligt (Define mini har inte det).

(EDIT: Jag inser nu att Define mini C är halvvägs till vad jag beskriver ovan, så jag borde väl ha börjat där istället.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Jag skulle vilja se en lite mindre version, typ M-atx eller en kompakt ATX storlek.
Har inte samma lagringsbehov längre och behöver inte plats för 15st 3,5" hårddiskar. Det känns lite 2010.

Men jag gillar det mesta förutom just storleken. Om det kommer i en mindre version blir det förmodligen ett köp!

Jag kan inte annat än hålla med! Är också sugen på att se om det kommer en ny version av Define C. Jag är för gammal för att vilja ha glas-sidor, och vill hellre ha ett ljud-dämpat chassi. Kör med ett gammalt Antec P280 idag, och det är egentligen alldeles för stort, men det är fortfarande ruskigt bra känner jag! Dock sugen på ett mindre chassi till nästa bygge. Kör mATX moderkort idag, men är rädd nästa blir ATX, då jag funderar på att köra AMD på nästa bygge, och det finns ju inga B550 kort än, och inga X570 i mATX. När jag väl ska uppgradera så ska det finnas stöd för PCIe Gen4, och det är det ju bara X570 som har i dagsläget! Inte för att jag BEHÖVER det, men för att jag VILL HA det!!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har svårt att se vem det här chassit är till för.

Det är alldeles för stort för de allra flesta datorentusiaster, och det är inte ens särsilt bra luftflöde i det (Källa: Gamers Nexus: Fractal Define 7 Case Review: High Build Quality & Thermal Challenges ). Dessutom är det inte särskilt billigt. Dessutom får det inte ens plats särskilt stora EATX-moderkort, så den som faktiskt behöver ett större chassi p.g.a. extra stort moderkort funkar inte det här chassit för heller.

Gamers Nexus skriver en bra grej, om de hade tillverkat exakt samma chassi med meshfront istället så skulle det istället bli ett välbyggt stort premiumchassi med högt luftflöde och god expanderbarhet, som kanske skulle vara mer tilltalande för fler?

Som det är nu så känns detta som en produkt vars koncept har stannat i tiden och bara blivit inkrementellt bättre generation för generation, men som omvärlden kört ifrån. Fulländat, men passé.

Om något så är detta "haloprodukten" som får fler att öppna upp ögonen och våga testa de mindre och mer rimliga chassin som Fractal Design också tillverkar.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Har säkert sagts redan, men det finns bilder där ute på chassit med en glaspanel på baksidan så täckluckan för nätagg på baksidan var precis som du sa av den anledningen

Permalänk
Medlem

@THB: Sanning med modifikation skulle jag säga. Finns flertalet chassin från LianLi och inWin som består av aluminium / härdat glas men ändå kostar en bråkdel av detta

Men Fractal vill ju givetvis göra lite vinst och det är väl denna marginal som kanske är lite för hög här.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har svårt att se vem det här chassit är till för.

Det är alldeles för stort för de allra flesta datorentusiaster, och det är inte ens särsilt bra luftflöde i det (Källa: Gamers Nexus: Fractal Define 7 Case Review: High Build Quality & Thermal Challenges ). Dessutom är det inte särskilt billigt. Dessutom får det inte ens plats särskilt stora EATX-moderkort, så den som faktiskt behöver ett större chassi p.g.a. extra stort moderkort funkar inte det här chassit för heller.

Personligen tycker jag storleken är bra för stora och varma komponenter som ett 2080Ti och 3900X osv, däremot är luftflödet definitivt ett problem. Har själv testat mindre chassin som tex Pure Base 500 och det funkar inte då det är alldeles för liten luftvolym samt att det skapas värmezoner.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Vad tusan har hänt med priset!?

Anledningen att man köpte dessa förr, var att det var en väldigt bra låda till ett konkurrenskraftigt pris, vilket det definivt inte är längre IMHO.

USB-C och extra toppanel etc. antagligen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har svårt att se vem det här chassit är till för.

Det är alldeles för stort för de allra flesta datorentusiaster, och det är inte ens särsilt bra luftflöde i det (Källa: Gamers Nexus: Fractal Define 7 Case Review: High Build Quality & Thermal Challenges ). Dessutom är det inte särskilt billigt. Dessutom får det inte ens plats särskilt stora EATX-moderkort, så den som faktiskt behöver ett större chassi p.g.a. extra stort moderkort funkar inte det här chassit för heller.

Gamers Nexus skriver en bra grej, om de hade tillverkat exakt samma chassi med meshfront istället så skulle det istället bli ett välbyggt stort premiumchassi med högt luftflöde och god expanderbarhet, som kanske skulle vara mer tilltalande för fler?

Som det är nu så känns detta som en produkt vars koncept har stannat i tiden och bara blivit inkrementellt bättre generation för generation, men som omvärlden kört ifrån. Fulländat, men passé.

Om något så är detta "haloprodukten" som får fler att öppna upp ögonen och våga testa de mindre och mer rimliga chassin som Fractal Design också tillverkar.

Håller med. Känns lite som att "R"-serien spelat ut sin roll. Det försöker vara allt på samma gång. Hela grejen med dubbla toppaneler känns väldigt överarbetad och lägger på allt för mycket på priset. Skaran som har femtioelva hårddiskar måste vara väldigt liten och har man inte det så blir det löjligt mycket "dödutrymme". För den som vill köra vattenkylning finns betydligt bättre alternativ med mycket bättre luftflöde som t.ex. O11 Dynamic.

Enda scenariot jag ser framför mig är fullstor filserver, vilket är väldigt omodernt idag. Nytt Define / Meshify "C7" känns betydligt mer relevant.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragande:

Håller med. Känns lite som att "R"-serien spelat ut sin roll. Det försöker vara allt på samma gång. Hela grejen med dubbla toppaneler känns väldigt överarbetad och lägger på allt för mycket på priset. Skaran som har femtioelva hårddiskar måste vara väldigt liten och har man inte det så blir det löjligt mycket "dödutrymme". För den som vill köra vattenkylning finns betydligt bättre alternativ med mycket bättre luftflöde som t.ex. O11 Dynamic.

Enda scenariot jag ser framför mig är fullstor filserver, vilket är väldigt omodernt idag. Nytt Define / Meshify "C7" känns betydligt mer relevant.

Precis! Och om man vill köra en fullstor filserver, varför bygger man i såfall i ett chassi med fast monterade diskar, snarare än i ett server-chassi med hot swap-platser?

Man får även tänka på att om man verkligen vill stoppa alla diskar som är möjligt så får man köpa till vaggor, vilket lägger ytterligare på priset för chassit för det syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och om man vill köra en fullstor filserver, varför bygger man i såfall i ett chassi med fast monterade diskar, snarare än i ett server-chassi med hot swap-platser?

Jag sa inte att det var optimalt Men jag ser inga andra scenarion där jag skulle överväga R7 framför andra chassin. Minns ju när man hade ett Chieftec-chassi stående i klädkammaren med massa blandade diskar i för hundra år sedan. Idag har de flesta med lagringsbehov NAS, därav att jag menade att det var väldigt omodernt.

Ska man köra vattenkylning väljer man annat. Vill man ha luftflöde väljer man annat. Vill man ha låg ljudnivå / ljuddämpat så trycker man inte i 15 hårddiskar ... Så enda kvarvarande scenario är fullstor filserver men då vill man, som du påpekar, nog gärna ha hot swap. Fullt möjligt att jag helt felbedömer marknaden dock.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragande:

Jag sa inte att det var optimalt Men jag ser inga andra scenarion där jag skulle överväga R7 framför andra chassin. Minns ju när man hade ett Chieftec-chassi stående i klädkammaren med massa blandade diskar i för hundra år sedan. Idag har de flesta med lagringsbehov NAS, därav att jag menade att det var väldigt omodernt.

Ska man köra vattenkylning väljer man annat. Vill man ha luftflöde väljer man annat. Vill man ha låg ljudnivå / ljuddämpat så trycker man inte i 15 hårddiskar ... Så enda kvarvarande scenario är fullstor filserver men då vill man, som du påpekar, nog gärna ha hot swap. Fullt möjligt att jag helt felbedömer marknaden dock.

Åh, jag har också haft en sån där server i klädkammaren som jag lagrat massa bra... filer på, med kanske 8 hårddiskar. Detta måste ha varit cirka 15 år sedan nu. Diskarna var ju mycket mindre då.

Jag har för mig att jag byggde den serven i ett kubchassi speciellt utformat för att få plats med en massa disk i.

Jag kommer att tänka på det du nämnde tidigare, att det är överarbetat att de lagt med två olika toppluckor för chassit och därför valt att lägga med båda, något vilket gör chassit dyrare. De kunde ju sålt två olika varianter med olika topp-paneler. T.ex. en variant med meshfront och perforerad topp-panel som en "airflow"-modell och varianten med solid topp-panel, inget toppfilter, och med metallsida som en "silence"-modell.

Jag tror det är väldigt mycket det som är det här chassits essens. Fractal har inte vågat göra några val. Genom att försöka göra ett chassi som är allt för alla så har man gjort ett chassi som är inget för ingen. Om Fractal skulle vilja så borde ju dock för minimala utvecklingskostnader skapa ett antal prispressade modeller där de har färre tillbehör, något som åtminstone skulle kunna få ner priset, så att de kan gå tillbaka till att det är ett bra chassi för rimliga pengar.

De skulle också kunna ta bort alla hårddiskvaggorna (förutom de två som finns i själva shroud-zonen) och bara sälja ett "storage kit" för de som vill köra en massa diskar.

Finns mycket som Fractal kan göra med den här modellen som ursprungspunkt om de vill konkurrera på pris mot att man inte får med allt out of the box. På det sättet kan ju istället chassits modularitet och flexibilitet vara en tillverkningsfördel för Fractal som slipper ha olika maskiner och verktyg för olika varianter.

Permalänk
Medlem

Lite öppna tankar:

Jag förstår att priset på nya Define 7 är vad det är, eftersom det måste kosta i alla led så som design och utförande att skapa ett chassi som är såpass mångsidigt som Define 7 är?

Fram till nu trodde jag att ett vinnande koncept skulle vara att ta fram ett chassi som är så perfekt och mångsidigt på alla punkter att det passar så många målgrupper som möjligt, det måste ju vara ett storsäljande chassi? Jag är inte lika övertygad med tanke på priset. Vore det inte bättre att man höll sig till att designa enskilt nischade chassin så att kunden får välja själv utan att prislappen ska bli lidande? Hur ofta bygger man en dator med konceptet "öppen planlösning" för att efter några månader vilja bygga om sin datorlåda till "lagrings-mode".

Jag tror på nischade ideér då jag är säker på att man lyckas bäst med sin produkt när man inte behöver fokusera på 78 olika områden.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Mycket snack om att det är dyrt. Dock så är det få om ens några chassin där ute som har samma byggkvalite och ombyggnadamöjligheter och medföljande tillbehör som D7.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, men det börjar bli dyrt.

Nyss köpt ett R6C, så har varken ork eller pengar för nytt chassi.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är det bara jag som tycker Define-chassina är aptråkiga? 🤔

Det är väl detta som är elefanten i rummet. Jag tycker som du. Det finns inget som är spännande alls faktiskt. Men det är "rätt" åsikt på forumet att tycka allt är bra och snyggt med Define.

Permalänk
Medlem

Antar att det här är ett av dom mer ovanliga klagomålen, men jag tycker det är tråkigt att dom bytte perforeringsmönster på ventileringhål och filter. Känns som att dom börjar överge vad som var neutralt och stilrent.

Permalänk
Medlem

Ett oversized och overprized chassi, som inte löser problemet med gamla USB portar trots ett jättehögt pris är gjort för dom som känner sig bättre när dom betalar mer.

Jag är inte tillrärckligt mycket nationalist eller geek för att ta nackdelarna med det här chassit.

En eller tva storleker mindre, alla fördelarna : tystnad, elegans, kabeldragning + lös USB problemet behövs 2020. Raggarbilarnas tid är ute.

Annars kan vi ju begära en kylskapsstor rack direkt : 2 eller flera moderkort;, ethernetskabeldragning, kaffe maskin, router, hemliga gangar och allt du vill ha.

Permalänk
Medlem

7 XL Big Tower blir fint för en Unraid build jag planerar. Priset är som det är, men fractal Design har alltid stått för kvalitet.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Blir att modda bakändan med ett galler från inet om man vill få ut luften ur chassit.
Fläktgaller 140mm, Svart https://www.inet.se/produkt/5321415/flaktgaller-140mm-svart

R5, R6 och nu den senaste modellen, fult med svarta blad på fläkten också:

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Blir att modda bakändan med ett galler från inet om man vill få ut luften ur chassit.
Fläktgaller 140mm, Svart https://www.inet.se/produkt/5321415/flaktgaller-140mm-svart

R5, R6 och nu den senaste modellen, fult med svarta blad på fläkten också:
https://i.imgur.com/vrYr9y6.jpg

R5 ser så mycket bättre ut (minst yta på gallret) men saknar vertical mount som jag ändå inte bryr mig om...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

7 XL verkar riktigt nice, men verkar inte finnas i vitt som hade varit snyggast i det rummet som jag vill ha den datorn i.

att priset gått upp för ett så välbyggt premiumchassi när Monopol pengar är mer värda än svenska kronor är ju inte så konstigt heller.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Lite för dyrt.

Jag har byggt 4-5 datorer, den senaste med R5. Det var ett helt underbart chassi att bygga själv i. Superbra funktioner med frontluckan, ljuddämpningen, filtren m.m. 2012 var R5 riktigt vasst.

Nu valde jag Define C till nya datorn jag inte byggde själv. Det är också OK, mitt största aber är att det bara finns två USB-portar framtill på Define C.

Nästa chassibyte blir det säkert ett Fractal igen, men jag tycker som många andra att priserna på Rx-serien stiger för brant i förhållande till vad man får utöver föregående generation. Det får bli budgetserierna i fortsättningen.