Hittade 200-lapp i snön, hur torka?

Permalänk
Avstängd

Hittade 200-lapp i snön, hur torka?

Jag hittade nyss en 200-lapp i snön mellan mina två lägenhetsbyggnader när jag var på väg till tvätten. Den låg på halvsmält snö och när jag plockade upp den kände jag av lite grus och den var lätt fuktig. Den var inte dyngsur så jag antar att den inte legat där länge. Konstiga var att jag sprang nyss till tvästtugan, 30 meter från min lägenhet, och påvägen tillbaka såg jag den på backen.

Det skulle kunna vara min från mina jeans som jag hade på mig när jag var ute på krogen för ett tag sedan. Men dessa var oxå nytvättade och jag hade inte använt dem förrän idag. Jag hade mobilen i min bakficka och den skulle ha kunna ha åkt ut då. Jag minns inte att jag samlde på mig sedlar dock förra utgången på krogen då jag alltid använder kort.

Samtidigt kan jag inte förstå varför någon skulle plocka upp sin plånbok för att tappa den. En sak skall nämnas: när jag tvättar mina jeans såsom dessa så torktumlar jag dem inte utan låter dem lufttorka i stortorkblåsmaskin eller vad det heter. Torkskåp? Hursomhelst, bör jag bara låta dessa lufttorka eller kan man snabba upp det med torkfön? Bild:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

låt den bara ligga, lär vara torr imorgon. Värt att nämna är ju att sedlar är gjorda av bomull, så dom klarar tvättar upp till 60 grader, och dom klarar även torkskåp/torktumlare/hårfön osv om man vill. men känns onödigt i det här fallet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Strykjärn på låg värme så får du den att bli slät också eller så låter du den bara lufttorka, du lär inte kunna använda den i någon bensinautomat direkt men ska ju fungera i butik så spelar ingen roll hur du torkar den...

Permalänk
Medlem

Stryk den med strykjärn så blir den ju som ny igen.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Jag är mer nyfiken på vart du hittade snön? Grattis till pengen. Lägg den i spargrisen så du kan köpa nån dyr komponent i framtiden.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara dryg men du har verkligen lagt ner mycket tid på så lite x'D

Grattis till fyndet dock, sånt är alltid kul när det händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snörök:

Jag är mer nyfiken på vart du hittade snön? Grattis till pengen. Lägg den i spargrisen så du kan köpa nån dyr komponent i framtiden.

Du vet att Sverige sträcker sig "ett par mil" norr om Stockholm också va?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Du vet att Sverige sträcker sig "ett par mil" norr om Stockholm också va?

Nu tänker du inte som en stockholmare.

Permalänk
Medlem

Du måste ha mycket att tänka på om du analyserar såhär mycket över en hittad 200ing!

Låt den bara ligga och torka?

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren! Haha ja, det är ett i-landsproblem minst sagt. Det är typ blötsnö ute nu då de tär 4+ grader ute. Jag bor i mellersta Norrland. Den låg typ på snön där det nästan var borta där lite gräs syns och så nära stenplattorna som går till lägenhetsbyggnadens ingång. Den ligger kvar på samma plats där jag tog bilden i rumstemperatur på ca 21+ grader. Får räcka så!

Jag blev bara positivt förvånad och glad. En 200-lapp för mig är 2 kg kycklingfilé och lite gotta till helgen! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Vad vet ni om vad man får för tvåhundring i Norrland. Säkert en månadshyra.

Alltid kul med gratis peng. Grattis

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Du vet att Sverige sträcker sig "ett par mil" norr om Stockholm också va?

Hahaha det var ett bra svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317878:

Vad vet ni om vad man får för tvåhundring i Norrland. Säkert en månadshyra.

Alltid kul med gratis peng. Grattis

*Hyttar med näven*

Förbannade sörlänningspack!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Jag tror mer på att det är en 200-lapp som jag fick på krogen för ett tag sedan . Jag minns starkt nämligen att jag betalade någons två öl med mitt kort för cirka 150 kr och då fick jag en 200-lapp för jag vet att jag fick mer pengar för besväret. Deras kort fungerade inte och inte Swish heller för dem.

Hursomhelst, så är det alltid kul med pengar "man glömt bort" eller "fått gratis"!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Till dom som tror de inte finns snö i Sverige https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/det-kan-bli-sno-...

Permalänk
Medlem

Tänk om det är en gammal pensionär som tappat den och nu inte har pengar kvar till mat

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska sätta upp lappar i närheten. "Upphittad 200-lapp, återfås mot beskrivning".

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har den hunnit torka? Annars har jag några tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Påminner om när min mamma hittade en femhundring utomhus och satte upp en lapp i trapphuset och frågade om någon tappat den...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska hänga upp den på en tvättlina inne i vardagsrummet som en old-school falskmyntare från någon gammal serietidning.

Som bonus om någon hälsar på och stirrar på den ensamma 2-hundringen säger du bara nåt i stil med "just ja, glömde visst ta ner en...".

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shakermaker:

Påminner om när min mamma hittade en femhundring utomhus och satte upp en lapp i trapphuset och frågade om någon tappat den...

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med sådant där är att det inte fungerar. Det är samma sak som att säga, "Vem vill ha pengar gratis?". Vem kommer att hålla sig från att tacka nej? När det gäller pengar, som man vet att man kan komma undan med, så blir folk helt till sig. Bara kolla på mig! Även om jag hade hittat en tusenlapp så hade jag ju knappast lämnat in den hos polisen och jag är säker på att jag INTE är ensam om det här.

Hursomhelst, nu blir det affären och fira med 200-lappen som jag är rätt säker på att det är jag som tappat den ur min bakficka för jag såg den inte när jag gick till tvätten, 3 minuter senare när jag går tillbaka så såg jag plötsligt 200-lappen på backen. Jag hade mobilen i bakfickan som jag tog upp på vägen dit.

Vanheden: "Lyssande, Sickan, egna stålar!"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag hittade två femhundringar som stack fram i ett omslag. Tyckte verkligen synd om den som tappat dem och lämnade in dem på polisen. Men ingen hade räknat med att återfå dem. Så de blev mina efter några månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Påminner om när min mamma hittade en femhundring utomhus och satte upp en lapp i trapphuset och frågade om någon tappat den...

Det där låter som att det nog skulle kunna vara min femhundring som jag tappat! Hade tänkt handla i helgen, så skulle uppskatta om ni kunde faxa över den snarast, helst redan ikväll.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Jag hittade två femhundringar som stack fram i ett omslag. Tyckte verkligen synd om den som tappat dem och lämnade in dem på polisen. Men ingen hade räknat med att återfå dem. Så de blev mina efter några månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Hm, ja, de flesta tänker nog som jag tänker om att andra tänker som. Är väl lag på att "hittegods" blir ens efter ett par månader?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon317878:

Vad vet ni om vad man får för tvåhundring i Norrland. Säkert en månadshyra.

Alltid kul med gratis peng. Grattis

Månadshyran, men inte i närheten av en pizza...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem

OT bortrensat. Har man inget att säga utom nedlåtande saker så skriv inte alls.