Nytt kök med smarta funktioner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _F1GHT3R_:

Bortkastade pengar tycker jag med smarta vitvaror som du nog aldrig kommer att använda dig av, Vem vågar sätta på ugnen när man inte är hemma eller kyl frys varför ska man ändra tempen på den när man aldrig gör det annars.
Det ända som är OK att investera i smarta vitvaror enligt mig är precis som jag Diskmaskin tvättmaskin osv osv och DETTA PGA ATT JAG HAR SOLPANELER och kan sätta igång det under dagen då jag är och jobbar annars inget annat.
Har nyligen byggt nytt kök metod ikeas men valde vitvaror som var billiga och dessutom snygga, inbyggnadsugn inbyggnadsmikro och induktionsspis för 12K.
Sen LGs kyl och frys side by side som fixar IS till mig eftersom jag är själv en storkonsument av kallt kaffe den var det dyraste enskilda saken i mitt kök.

Varför skriver du MED VERSALER ibland? Eller syftar du på terrorgruppen när du skriver IS?

TS bad om råd angående uppkopplade vitvaror, inte en moralkaka om det är bra eller dåligt. Har du inga uppkopplade vitvaror behöver du inte svara på frågeställningen..

---------

Har själv inga uppkopplade vitvaror, så kan inte bidra till diskussionen heller. Men kyl med kamera som går att titta i när man väl står där i affären skulle ju vara guld

Folk vaskar hundratusentalskronor på nya bilar utan att blinka, fan låt en man köpa roliga saker till sitt kök om han vill.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför skriver du MED VERSALER ibland? Eller syftar du på terrorgruppen när du skriver IS?

TS bad om råd angående uppkopplade vitvaror, inte en moralkaka om det är bra eller dåligt. Har du inga uppkopplade vitvaror behöver du inte svara på frågeställningen..

---------

Har själv inga uppkopplade vitvaror, så kan inte bidra till diskussionen heller. Men kyl med kamera som går att titta i när man väl står där i affären skulle ju vara guld

Folk vaskar hundratusentalskronor på nya bilar utan att blinka, fan låt en man köpa roliga saker till sitt kök om han vill.

Så sjukt bra svar, tack!

Permalänk
Medlem

Ok uppdatering.
Översvämmningen var 6:e september så nu är det mer än ett halvår utan kök. Har fått trefas indraget i lägenheten och gasen är kapad. Stammar bytta (i min lägenhet och grannen under). Linoleummatta precis lagd. Puts lagad. Målaren håller på att laga ytskiktet. Kök Ballingslöv, färg ostronbeige. Helt enkla luckor utan spröjs eller annat trams.

Idag lade jag beställningen på vitvarorna.
Diskmaskin: Bosch SMU88TS06S
Blandare/kompressor/Kolsyra: Grohe Blue Professional med utdragbar pip.
Ugn: NEF N90 B47FS26H0
Spishäll: Siemens EX607LYV5E
Fläkt: Siemens LC67BIR55
Kylfrys: Siemens Family Hub 2.0 RB38M7998S4 (Har ju några år på nacken dessvärre men tillbaka på Siemens webbsida till försäljning)
Belysning taklampa: Philips Hue Aurelle 120x30
Belysning över bänk: Philips Hue LightStrips+
List med diffuser över bänk: Xcen Alulist Opal
List med diffuser över överskåp: Philips Hue LightStrips+
Belysning över överskåp: Extra Large Corner LED Profile – PN19
Smarta eluttag för ugn, kylfrys, kompressor och diskmaskin: Fibaro - Walli Outlet type F
Rökdetektor Netatmo WiFi

Har köpt en Hubitat Elevation som controller.

Jag skulle vilja toggla home/away med en fibaroknapp men fattar inte hur man gör toggle i Hubitat av en knapp. Resten av lägenheten har fått armaturer från Philips Hue.

Blir ju lite spretigt med olika system, tyvärr är det bara sydkoreaner som kan göra bra kylfrysar (smarta eller ej).

Whirlpool gör ju klart bäst mikrovågsugnar men de har ju inte släppt en bra fristående modell på fem år. Tyvärr är ju deras konkurrens medioker. Min nuvarande är från 1999 och fungerar utmärkt så den får vara kvar.

Kommer ju få ny elcentral, skulle gärna ha energimätning i den men sådant kan jag inte ett skrutt om, ska fråga elektrikern.

Tips/frågor?

Permalänk
Medlem

@ormey: Uppdaterat

Permalänk
Medlem

tja ska du ändå lägga pengar i hyreslägenheten kan du ju passa på att fälla in lampor i socklarna som tänder när det är mörkt och du går upp, har detta själv i hela huset, otroligt skönt att se golvet utan att behöva bli bländad av en taklampa. I ditt fall skulle en rgb list ansluten till ha med olika rutiner vara nice, tex går du upp 0.300 är ljuset väldigt dummat och gult medans under tidig kväll mer färgglatt typ blått/rött eller någon snygg pulsande lösning.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

tja ska du ändå lägga pengar i hyreslägenheten kan du ju passa på att fälla in lampor i socklarna som tänder när det är mörkt och du går upp, har detta själv i hela huset, otroligt skönt att se golvet utan att behöva bli bländad av en taklampa. I ditt fall skulle en rgb list ansluten till ha med olika rutiner vara nice, tex går du upp 0.300 är ljuset väldigt dummat och gult medans under tidig kväll mer färgglatt typ blått/rött eller någon snygg pulsande lösning.

Tack för tipset men jag känner att det räcker att alla lampor är ganska dimmade om de tänds på natten. Sedan blir det ju inte becksvart heller när man bor mitt i stan.