Samsung Galaxy Z Flip demonteras – skärmglaset täcks av nödvändig plast

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy Z Flip demonteras – skärmglaset täcks av nödvändig plast

Jerryrigeverything följer upp hållbarhetstestet och hittar det utlovade skärmglaset, vilket täcks av ett mer ömtåligt material.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag har haft skärmskydd av plast på alla mina touchscreen smartphones sedan år 2002. Aldrig har jag någonsin behövt byta ut någon skärmskydd. En av alla mina smartphones har jag dock tappat i backen när jag cyklade och den sprak skärmen på.

Vad jag menar med detta är att jag inte ser något större problem med det yttersta laget plats, då jag i snart 20 år har haft mina smartphones så. Däremot är det väldigt intressant och se hur bra/dåligt Samsung Galaxy Z Flip kommer håla.

Jag tror ingen köpare är omedveten om problemet att hen köper en riskfylld produkt när det gäller kvalité.

Jag är för övrigt imponerad av att det både går göra en böjbar skärm och glas. Och kvaliten på dessa är såpas bra så att företag vågar sälja dessa i konsumentprodukter som mobiltelefoner. Med detta sagt så krävs det speciella konsumenter för att vara först med att köpa dessa.
Jag tänker framförallt på ekonomisk starka konsumenter som har råd om mobilen skulle gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har haft skärmskydd av plast på alla mina touchscreen smartphones sedan år 2002. Aldrig har jag någonsin behövt byta ut någon skärmskydd. En av alla mina smartphones har jag dock tappat i backen när jag cyklade och den sprak skärmen på.

Vad jag menar med detta är att jag inte ser något större problem med det yttersta laget plats, då jag i snart 20 år har haft mina smartphones så. Däremot är det väldigt intressant och se hur bra/dåligt Samsung Galaxy Z Flip kommer håla.

Jag tror ingen köpare är omedveten om problemet att hen köper en riskfylld produkt när det gäller kvalite.

Smaken är som baken, jag tycker skärmen inte känns lika skön att använda med plastskydd på. Dödar hela syftet med att ha en skärm i glas nästan. Det är som att köpa en fin soffa och behålla plastskyddet på den för att man inte vill förstöra soffan.

EDIT: Tillägg också är att dagens glasskärmar är så reptåliga så det nästan inte finns något syfte med plastskydd, det skyddar inte mot att du tappar telefonen i backen, då spricker glaset ändå under plasten. Jag har haft en Iphone 7 tex sen den kom, och har inte fått en enda repa som är värd namnet. Det som behövs är ju dock skyddsfodral då glaset ofta går sönder när det slår i från kanterna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Smaken är som baken, jag tycker skärmen inte känns lika skön att använda med plastskydd på. Dödar hela syftet med att ha en skärm i glas nästan. Det är som att köpa en fin soffa och behålla plastskyddet på den för att man inte vill förstöra soffan.

Det finns olika skärmskydd. När jag köpte min Huwaie Honor 9 och Honor 20 så är var det ett förinstallerat skärmskydd på som de flesta köpare aldrig ens noterade att det fanns.

*edit*
Tom Samsung S10 har en factory installed screen protector:
https://www.androidcentral.com/are-you-keeping-galaxy-s10s-pr...
Undra hur många som tar bort denna?

Permalänk
Medlem

Inget annat än falsk marknadsföring då. Kan ju lika gärna säga att telefonen är gjord av guld bara för att den innehåller det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad jag menar med detta är att jag inte ser något större problem med det yttersta laget plats, då jag i snart 20 år har haft mina smartphones så.

Vilken var din första smartphone?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Vilken var din första smartphone?

Skickades från m.sweclockers.com

Nokia 9000 Communicator köpte den runt 1997. Den med Touchscreen som jag köpte då smartphones var mainstream var en SE P800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Inget annat än falsk marknadsföring då. Kan ju lika gärna säga att telefonen är gjord av guld bara för att den innehåller det.

Vad är det som är fals marknadsföring?
Det är ju glas i skärmen?

Jag har inte sett hur dem marknadsfört den. Sa dem att utsidan av skärmen skulle vara täckt med glas eller sa dem bara att det var en glas skärm?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns olika skärmskydd. När jag köpte min Huwaie Honor 9 och Honor 20 så är var det ett förinstallerat skärmskydd på som de flesta köpare aldrig ens noterade att det fanns.

*edit*
Tom Samsung S10 har en factory installed screen protector:
https://www.androidcentral.com/are-you-keeping-galaxy-s10s-pr...
Undra hur många som tar bort denna?

Aahahahaha! Jag kör med en S10, har varit sjuuukt missnöjd med alla repor och skit samt att skärmen är så "mjuk". Inte ens tänkt tanken att googla utan trodde att plastskiten var nödvändig för skärmen... Känner mig lite korkad nu! DEN SKA BORT, NU! Hahaha

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@Zippeer: Dom pushar iallafall mycket för glaset i beskrivningen av telefonen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Smaken är som baken, jag tycker skärmen inte känns lika skön att använda med plastskydd på. Dödar hela syftet med att ha en skärm i glas nästan. Det är som att köpa en fin soffa och behålla plastskyddet på den för att man inte vill förstöra soffan.

EDIT: Tillägg också är att dagens glasskärmar är så reptåliga så det nästan inte finns något syfte med plastskydd, det skyddar inte mot att du tappar telefonen i backen, då spricker glaset ändå under plasten. Jag har haft en Iphone 7 tex sen den kom, och har inte fått en enda repa som är värd namnet. Det som behövs är ju dock skyddsfodral då glaset ofta går sönder när det slår i från kanterna.

Håller med. Inte kört skärmskydd på evigheter. Nu finns diton i glas som de flesta kör med men vetifan om det hjälper när man tappar mobilen iaf. Är väl mer repor det skyddar mot det med fast det bibehåller känslan bättre men repor är något glaset på mobilen redan skyddar mot utmärkt från början så nej tack, behöver det inte.

Gillar inte skal heller, designen på mobilen är en del av valet för mig inte bara specs så vill inte sabba det med fula skal.

Men jag är generellt väldigt försiktig med mina mobiler och är inte klumpig av mig heller. Så jag kan ju se nyttan med dessa grejer om man tvärtom är klumpig och oförsiktig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Håller med. Inte kört skärmskydd på evigheter. Nu finns diton i glas som de flesta kör med men vetifan om det hjälper när man tappar mobilen iaf. Är väl mer repor det skyddar mot det med fast det bibehåller känslan bättre men repor är något glaset på mobilen redan skyddar mot utmärkt från början så nej tack, behöver det inte.

Gillar inte skal heller, designen på mobilen är en del av valet för mig inte bara specs så vill inte sabba det med fula skal.

Men jag är generellt väldigt försiktig med mina mobiler och är inte klumpig av mig heller. Så jag kan ju se nyttan med dessa grejer om man tvärtom är klumpig och oförsiktig

Skickades från m.sweclockers.com

Det hjälper faktiskt med glasskydd på för ddå är det den som tar allt stryk och inte skärmen, testade detta när jag var arg och drämde hela mobilen i betonggolvet. Bara skärmskyddet sprack.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Sjusovarn

Jag förstår inte varför man väljer att använda någon sorts glas öht, anledningen till att man har det är ju för hållbarheten och känslan, men på denna telefonen så erbjuder det inget mer än en failure point.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Smaken är som baken, jag tycker skärmen inte känns lika skön att använda med plastskydd på. Dödar hela syftet med att ha en skärm i glas nästan. Det är som att köpa en fin soffa och behålla plastskyddet på den för att man inte vill förstöra soffan.

EDIT: Tillägg också är att dagens glasskärmar är så reptåliga så det nästan inte finns något syfte med plastskydd, det skyddar inte mot att du tappar telefonen i backen, då spricker glaset ändå under plasten. Jag har haft en Iphone 7 tex sen den kom, och har inte fått en enda repa som är värd namnet. Det som behövs är ju dock skyddsfodral då glaset ofta går sönder när det slår i från kanterna.

Har heller aldrig använt skärmskydd, tycker det förstår känslan i displayen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Vad är det som är fals marknadsföring?
Det är ju glas i skärmen?

Jag har inte sett hur dem marknadsfört den. Sa dem att utsidan av skärmen skulle vara täckt med glas eller sa dem bara att det var en glas skärm?

De har sagt att skärmen har böjbar glasskärm. Helt korrekt alltså.
Det är pinsamt att se seriösa testare sitta och skrapa med en skalpell på plastytan och sen klaga på att det blir märken och repor...
Samsung har ingenstans påstått att skärmen skall ha glasyta eller att den endast skall bestå av glas.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har alltid skydd på skärmen när telefonen är ny, efter 1år eller så är jag inte lika noga....
(Har alltid skal på den dock). Att man tappar den förr eller senare är ju liksom oundvikligt.
Mer on topic: Ser inget problem med ett skyddande lager på denna telefon, blir säkert billigare att fixa än om glaset skadas.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

tänker de erbjudanden när man får rabatt för sin gamla inbytestelefon. Komma med en telefon som varit hos honom.

Permalänk
Medlem

Yea är sjukt besviken på Samsung efter detta.
Även om det är glas under har det ju ingen betydelse.
Precis samma dåliga plast längst upp som Galaxy Fold.
Min nästa lur blir nog inte en Samsung pga detta.
Tycker det var fult marknadsfört.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

De har sagt att skärmen har böjbar glasskärm. Helt korrekt alltså.
Det är pinsamt att se seriösa testare sitta och skrapa med en skalpell på plastytan och sen klaga på att det blir märken och repor...
Samsung har ingenstans påstått att skärmen skall ha glasyta eller att den endast skall bestå av glas.

Fast när dem säger just glas så förväntar man sig detta att den är på ovansidan. Finns en anledning till att han använder skrapverktyg, just föratt få en indikation hur lätt skärmen repas.

Att Samsung ens nämner glas är oförståeligt då det inte ens gör den skillnad man förväntar sig dvs repfri yta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de poängterar att det är glas i skärmen när yttersta lagret ändå är samma mjuka plast som förut. Är ju uppenbarligen inte gjort för att det ska gå att byta plastlagret enbart så det blir märken precis lika lätt som förut och du måste likt förbannat byta hela skärmen i alla fall! Värdelöst.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

När en sådan här telefon kostar runt 4000kr kan jag tänka mig en, bara skärmen är av bra kvalité.

Permalänk

@Lonian: Fyra tusen ? nä inte ens det.

Ser detta lite som skräp med förväntad kort hållbarhet, om möjligt lite bättre hårdvara än en lågpristellefon. Skulle jag få välja att få en exempelvis en nokia 4.2 gratis (Eller till samma pris) eller den där telefonen som skulle jag valt Nokian före den där flif-floff telefonen.

Jag väntar en fyra år till dom kommer med något som håller men jag vet inte jag är inte alls förtjust i det formatet och ser det som en tillfällig gimmick. Verkar som alla olika som kommer nu dras med ett eller annat problem.

Jag hoppar detta helt...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

@Lonian: Fyra tusen ? nä inte ens det.

Nå, jag saknar de telefoner man vek ihop på hälften från förr.
Jag hade kunnat tänka mig en med två skärmar, delade som alltså inte är en skärm som viker sig utan 2st glas skärmar.

https://cdn57.androidauthority.net/wp-content/uploads/2019/10...
Här har vi ju en men viks åt fel håll.

Permalänk
Medlem

Har inte ägt en telefon med plastskärm sedan 2009. Tänker inte gå tillbaka till plast nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Förstår inte varför de poängterar att det är glas i skärmen när yttersta lagret ändå är samma mjuka plast som förut. Är ju uppenbarligen inte gjort för att det ska gå att byta plastlagret enbart så det blir märken precis lika lätt som förut och du måste likt förbannat byta hela skärmen i alla fall! Värdelöst.

För att skärmen får en annan känsla när det var glas bakom.
I början innan detta test sa många recensenter att de kände en stor skillnad på denna skärm och Fold 1 tack vare glaset. Sedan har marknadsföringen sugit mycket och det finns mycket felaktig info som att glaset ligger ytterst.. För mig känns vikbar glas som ligger ytterst som något som först kommer om mycket länge. Vanligt glas har ju en drös nackdelar emot vanlig plast. Och min gissning är att det vikbara glaset inte alls tål mycket innan man får "fina" sprickor.

Skrivet av Infiniti:

Har inte ägt en telefon med plastskärm sedan 2009. Tänker inte gå tillbaka till plast nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är plast och vad är glas. Det är samlingsnamn för material med vissa egenskaper, främst är det väl hur det är uppbyggt. Min poäng är att det säkerligen går göra plast som känns riktigt bra i framtiden och glas som bättre går att böja.

Angående gå tillbaka till gamla sämre val. Så är det många idag som känner att 7" mobiler är något som tillhör det förslutna. Vi undrar hur folk ens kan utföra något större arbete på en sådan liten skärm, där svaret motargumentet oftast är att de inte alls har något behov av att kunna utföra arbetsuppgifter från mobilen.

Och argumentet blir som folk i slutet av 90 talet och början av 2000talet argumenterade emot smartphones. Där våra smartphones var svindyra, sköra, extremt klumpiga, batteritörstiga osv.
Vi frågade hur ska ni kunna maila, surfa, fotografera från en dumbphones? Där svaret från i princip alla var att de aldrig någonsin skulle ha behov av att kunna surfa från en mobil, att ens fundera på att vilja kunna surfa från en mobil tyder på en störning där man bara lever i datorernas värd.

Min poäng är att allteftersom åren går så gör folk mer med sina mobiler. Det behov som den stora skaran idiotförklarade för 20 år sedan så undrar samma skara idag vad det är för folk som ej har behovet? Där jag ser det ganska självklart om att folk allt eftersom bara vill jobba mer och mer från deras mobil. Och det är megastora problem med att jobba från små skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Har inte ägt en telefon med plastskärm sedan 2009. Tänker inte gå tillbaka till plast nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför plastskärm?

Därför:

Och:

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tom Samsung S10 har en factory installed screen protector:
https://www.androidcentral.com/are-you-keeping-galaxy-s10s-pr...
Undra hur många som tar bort denna?

Min sitter kvar men kärringen klagar på att hennes blivit repigt så det är nog inte gorilla glas skulle jag tro men förlänger nog skärmens hållbarhet lite grann.
får se när det blir för fult och slitet för att ha kvar. mitt är nog i första stadiet av att lossna tror jag, ena kanten ser lite konstig ut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Idag har Samsung Galaxy Z Flip i sverige.
Det finns några grupper konsumenter.
* De som tycker telefonen är ett idiotisk köp.
* De som anser att det är en cool produkt som kan blir bra, de i framtiden skulle kunna köpa köpa en liknande om de både fick bättre kvalite och blev billigare.
* De som snart köper en Galaxy Z Flip. Kommer vi se någon sådan sweclockare tro?

Min gissning är att andelen köpare i sverige till stor del ej är tekniknördar utan folk som vill visa upp mobilen och vi därför inte kommer se stora trådar där alla ägare med telefonen diskuterar den. Lite som SE T610 en gång hade.