Datorn tvärdog och vägrar starta? Samt fråga om inkoppling kablar

Permalänk
Medlem

Datorn tvärdog och vägrar starta? Samt fråga om inkoppling kablar

Hej! Ikväll när jag satt vid datorn och spelade witcher så plötsligt tvärdog den..
Först så drog jag ut strömmen en stund, då startade den upp med fläktarna etc, men ingen bild och ingen kontakt med mus/tgntbord då dessa inte lyste.

Z170 Pro gaming
i7 6700k
GTX1080 strix
16Gb ram (2x8)
Fractal design 650W integra

Prövat följande efter mycket googlande:
Demonterat/återmonterat Cmosbatteri.
Kopplat bort grafikkort och starta med det integrerade.
Plocka ut ett minne i taget och prövat starta vid olika combos.
Tog bort interna usb 3 kontakten.
Gjort rent allting.
Prövat utan onödig utrustning inkopplad.
Någonstans på vägen har jag lyckats med något som gjort att datorn numera är tvärdöd och reagerar inte alls när den ska startas förutom att lampor på grafikkort/moderkort lyser som innan..

Har någon nån ide om vad som kan vara felet och hur man kan lösa det?

Fråga 2:
Läste om att man kunde kortsluta två stift som är kopplade till startknappen för att utesluta att den är defekt, då var jag lite snabb att rycka ut de kablar som går från frontpanelen till moderkortet så jag tänkte inte på hur dessa satt monterade, vet någon om det som bilden visar är korrekt på ovan nämnda moderkort? Den Sista kabel har bar en pin som den fäster i...

Finns det nån underbar själ som kan tänkas hjälpa mig med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Hej! Ikväll när jag satt vid datorn och spelade witcher så plötsligt tvärdog den..
Först så drog jag ut strömmen en stund, då startade den upp med fläktarna etc, men ingen bild och ingen kontakt med mus/tgntbord då dessa inte lyste.

Z170 Pro gaming
i7 6700k
GTX1080 strix
16Gb ram (2x8)
Fractal design 650W integra

Prövat följande efter mycket googlande:
Demonterat/återmonterat Cmosbatteri.
Kopplat bort grafikkort och starta med det integrerade.
Plocka ut ett minne i taget och prövat starta vid olika combos.
Tog bort interna usb 3 kontakten.
Gjort rent allting.
Prövat utan onödig utrustning inkopplad.
Någonstans på vägen har jag lyckats med något som gjort att datorn numera är tvärdöd och reagerar inte alls när den ska startas förutom att lampor på grafikkort/moderkort lyser som innan..

Har någon nån ide om vad som kan vara felet och hur man kan lösa det?

Fråga 2:
Läste om att man kunde kortsluta två stift som är kopplade till startknappen för att utesluta att den är defekt, då var jag lite snabb att rycka ut de kablar som går från frontpanelen till moderkortet så jag tänkte inte på hur dessa satt monterade, vet någon om det som bilden visar är korrekt på ovan nämnda moderkort?

Finns det nån underbar själ som kan tänkas hjälpa mig med detta?https://imgur.com/GdzPTqR

1. koppla bort alla
2. tar bara de 2 med bokstäverna PWR SW eller liknande
3. koppla in de på 3:e och 4:e stift från vänster (se bild) på överste raden
(annars kortsluta de 2 stift med en mejsel eller något metallföremål)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren, problemet kvarstår, så nu är startknappen utesluten ur felsökningen..
Är det mest troligt att det är nätagget eller mobo?
Känns som det är de mest troligaste enligt mina sökningar..