Både touchscreen + knappar

Permalänk
Medlem

Både touchscreen + knappar

Tänk dig att du kan välja mellan två telefoner där alla egenskaper är exakt lika (dvs exakt samma prestanda, funktioner, pris m.m.) Det enda som skiljer dem åt är att den ena är en ren touchscreen, och den andra är en touchscreen men som även har tre fysiska knappar längst ner.

De fysiska knapparnas funktioner motsvarar precis de menyval som finns på en touchscreen. De fungerar dock oberoende av touchscreenen. Så t.ex. om touchscreenen blir blöt och får sämre reaktionsförmåga (dvs att det inte händer något när man vidrör den) så funkar knapparna ändå.

Så förutsatt att du kan ha exakt samma egenskaper på din telefon, men dessutom tre fysiska knappar. Skulle du vara intresserad av detta?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Får jag välja vill jag ha Samsungs gamla system med fysisk hemknapp och två kapacitiva knappar. Den fysiska hemknappen är värd mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Får jag välja vill jag ha Samsungs gamla system med fysisk hemknapp och två kapacitiva knappar. Den fysiska hemknappen är värd mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan jag hålla med om. Även om jag nu vant mig vid deras "Force touch".

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Det viktiga för mig är att det är hårdvaruknappar för navigation och inte något mjukt trams. Om det sedan är kapacitiva eller mekaniska knappar är inte så noga, men varför skulle jag vilja dedikera en del av skärmen att visa samma sak hela tiden?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@Leffe_B: Tänk första generationenerna av smartphones från Samsung såsom Galaxy Spica, den hade t.o.m upp/ner/höger/vänster och dedikerad Kamera knapp, meny, intsällninga och dessutoma svara/avsluta samtal.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Har gått över till gester när jag bytte telefon förra året och tycker det är mycket skönare och du får lite extra skärmyta vilket jag skulle säga är viktigare.
Att ha fysiska knappar känns inte som ett bra byte mot skärmytan du förlorar enligt mig.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

@zather: Gester för telefoner konceptuellt låter det som den den optimala lösning för små skärmar.
Men finns inte så många program på telefoner som stöder det för tillfället.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det viktiga för mig är att det är hårdvaruknappar för navigation och inte något mjukt trams. Om det sedan är kapacitiva eller mekaniska knappar är inte så noga, men varför skulle jag vilja dedikera en del av skärmen att visa samma sak hela tiden?

Jag tänker inte riktigt som dig men nästan. Varför vill jag att två fysiska knappar ska ta upp utrymme och skapa en stor "haka" under skärmen?

Istället gillar jag lösningen som Samsung & iPhone kör på (kanske fler men har bara koll på dessa) att man drar uppåt för att exempelvis komma åt hemskärmen.

Så jag har på min Samsung tre osynliga streck längst ner som jag drar upp på med fingret så körs respektive funktion som är kopplad till den "knappen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@zather: Gester för telefoner konceptuellt låter det som den den optimala lösning för små skärmar.
Men finns inte så många program på telefoner som stöder det för tillfället.

Hur tänker du på appar som inte stödjer det?
Kör just nu på android 10 gester som typ är som iPhones och då är det bara alternativ till hemknappen, bakåtknappen och "visa allt som är igång"knappen. Kör på en OnePlus 7 Pro så en stor skärm också.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag tänker inte riktigt som dig men nästan. Varför vill jag att två fysiska knappar ska ta upp utrymme och skapa en stor "haka" under skärmen?

Istället gillar jag lösningen som Samsung & iPhone kör på (kanske fler men har bara koll på dessa) att man drar uppåt för att exempelvis komma åt hemskärmen.

Så jag har på min Samsung tre osynliga streck längst ner som jag drar upp på med fingret så körs respektive funktion som är kopplad till den "knappen".

Kanske vore något att testa, men hur ersätter man långtryck med gesterna då?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@zather: man kan väll inte gå igenom ens flöde på t.ex Instagram utan att röra i skärmen?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@zather: man kan väll inte gå igenom ens flöde på t.ex Instagram utan att röra i skärmen?

Tror du missupfattat gesterna.
https://www.cnet.com/how-to/android-10-master-googles-phone-g...
Så här menar jag

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Kanske vore något att testa, men hur ersätter man långtryck med gesterna då?

Bra fråga. Kommer inte på att jag kan göra det. Men å andra sidan vet jag inte när jag behöver det. Nu finns det väl en risk att jag kommer sakna en funktion när du berättar vad jag bör ha det till =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Bra fråga. Kommer inte på att jag kan göra det. Men å andra sidan vet jag inte när jag behöver det. Nu finns det väl en risk att jag kommer sakna en funktion när du berättar vad jag bör ha det till =D

Jag har på mina tre knappar:
Kort tryck: Meny | Hem | Bakåt
Långt tryck: Sök i app | Recents | Tvångsavsluta förgrundsapp

Sök i app är mest användbart i webbläsaren för att komma åt adressfältet i webbläsaren. Det fungerar tyvärr inte i många appar vilket är lite irriterande.

Jag tror inte du kommer akut sakna några av funktionerna jag har där.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.