Vad leasar ni för bil ?

Audi A3 Sportsback TFSI 150Hk (2019)
- Automat
- Proline paket inkl MMI
- 2000 mil/år (uppgraderad från 1500)
- Service ingår

3450kr/mån inklusive försäkring. Skatten minns jag inte men tror inte det är mer än 1800 eller något sådant.

Det var en kampanjbil så kunde inte välja utrustning. Gick från en Skoda Octavia RS till denna så det var en stor skillnad både storlek och motor. Det positiva är att det är en kvalitetsbil och tycker allt material och knappar känns gediget och inte plastigt, sen tycker jag den är snygg och är väl hyfsat rapp för sin motor. Det negativa är den sega växellådan och fördröjningen när man gasar vilket gör att det tar 1 sekund innan bilen rullar och då gör det ryckigt om man trycker lite extra. Sen fungerar Start&Stopp dåligt och kickar igång bara man nuddar bromsen och hoppar ur om man rör ratten. Sen är stolarna värdelösa dvs ej komfortabla överhuvudtaget. Slutligen är standardutrustningen som ingår ytterst sparsmakad tex är det bara LED fram och inte bak.

Lutar åt en Volvo nästa gång...eller en Skoda men tyvärr har de gått upp väldigt mycket i pris de senaste åren och är inte lika prisvärda som de en gång var.

Senast redigerat 2020-02-20 17:14
Skrivet av kokkojambo:

därefter lutar det åt en Mitsubishi Outlander hybrid för att slippa bonus/malus.

Don't do it!

Man får leta länge för att hitta en värre bil tyvärr!

Skrivet av McAn_:

Don't do it!

Man får leta länge för att hitta en värre bil tyvärr!

Yupp Mitsubishi är inte japansk kvalitet, men som leasingbil behöver man ju inte bry sig

Skrivet av JoL_:

Den skatten låter ju väldigt hög. Jag har samma bil med lite andra tillval och betalar 1350kr i skatt per år. Det är inte TDI:n du har?!

Skickades från m.sweclockers.com

har 4000kr om året på min bensinare köpt förra året med, det är så det är med Miljöpartiets politik

@Punch: 6000 kr i skatt? rena lurendrejeriet..allt för att staten skall ha råd med all skit.
Betalade 3500 för en gammal T5 bensinare på 250 hk och tyckte det va dyrt.
Nu betalar jag 500kr om året för en 2017 Golf-rline 150 hk,det tycker jag är överkomligt hihi.

De jag kan säga som jobbar me nya bilar är att om man vill leasa en bil och kanske fundera på att lösa ut den efteråt så håll er borta från bilar me kamkedja alla märken har problem me de nu när företagna jagar kostnader, utsläpp och suntförnuft.
Dåtidens bilar som saab och andra (90-tidigt 2000) började till 95% rassla när de va dax att byta kedjorna (25-35k mil) dagens nya bilar ger noll förvarning de antingen bara stannar eller börjar misstända när dom är kalla, på nya bilar kan behöva byta kedja om man har otur redan före 10k mil i vissa värsta fall, har till och med haft in bilar som rullat ett par 1000 mil bara som fått kärringstopp i en rondell och kedjan har hoppat över och de blivit sallad, (hände utanför jobbet lol), moderna motorer me kamkedja får man inte surra baklänges för då kuggar dom över kanske inte alla märken men just dom jag jobbar med.

Kanske off topic men vill hjälpa folk så dom slipper de hära skiten me kamkedjor som pajar från ingenstans och kostar 30-50 lappar att laga, när dom egentligen ska hålla längre än kamremmar

Skrivet av wingman92:

De jag kan säga som jobbar me nya bilar är att om man vill leasa en bil och kanske fundera på att lösa ut den efteråt så håll er borta från bilar me kamkedja alla märken har problem me de nu när företagna jagar kostnader, utsläpp och suntförnuft.
Dåtidens bilar som saab och andra (90-tidigt 2000) började till 95% rassla när de va dax att byta kedjorna (25-35k mil) dagens nya bilar ger noll förvarning de antingen bara stannar eller börjar misstända när dom är kalla, på nya bilar kan behöva byta kedja om man har otur redan före 10k mil i vissa värsta fall, har till och med haft in bilar som rullat ett par 1000 mil bara som fått kärringstopp i en rondell och kedjan har hoppat över och de blivit sallad, (hände utanför jobbet lol), moderna motorer me kamkedja får man inte surra baklänges för då kuggar dom över kanske inte alla märken men just dom jag jobbar med.

Kanske off topic men vill hjälpa folk så dom slipper de hära skiten me kamkedjor som pajar från ingenstans och kostar 30-50 lappar att laga, när dom egentligen ska hålla längre än kamremmar

Har man en "relativt ny och välservad bil" så blir det inte så dyrt om nu oturen vore framme.

Min bror råkade ut för kamkedjeras på en Golf årsmodell 2009 för något år sedan. Det kostade honom 1500 kr i självrisk, inte så farligt.

Har man en äldre bil, eller dålig försäkring så kan det bli dyrt.

@JoL_: Det är bensin men jag fick ut den efter att Bonus malus gick igenom. Hade jag fått ut bilen innan midsommar så hade skatten varit 1000kr om året.

Skrivet av Punch:

@JoL_: Det är bensin men jag fick ut den efter att Bonus malus gick igenom. Hade jag fått ut bilen innan midsommar så hade skatten varit 1000kr om året.

Ändå galet, jag har en sportkombi 150TSI från före årskiftet nu, det är 2200 eller om det var 2400 i skatt.

Dyrt med 4WD och 30 hästkrafter extra.

Skrivet av JoL_:

Den skatten låter ju väldigt hög. Jag har samma bil med lite andra tillval och betalar 1350kr i skatt per år. Det är inte TDI:n du har?!

Skickades från m.sweclockers.com

Bonus-malus har verkligen kickat in i full effekt i år. Skatten svider och är maxad i tre år. Ett minus för privatleasare som mig...

Kia optima laddhybrid. Kostnad 5150kr /mån inkl service, 360kr i skatt/år.

Skrivet av McAn_:

Don't do it!

Man får leta länge för att hitta en värre bil tyvärr!

Jasså? Förklara!

Skrivet av kokkojambo:

Jasså? Förklara!

Det är en för djävla tråkig och daterad bil, törstig som alkis när du har slut på el.

Om det är specifikt den typen av bil du är ute efter så skulle jag hellre kolla på typ RAV4 Plug-in eller DS 7 Crossback E-Tense.

Leasar ingen i dagsläget, men funderar på något från Seat då dem verkar ha helt okej leasingpriser. Någon som har erfarenhet av dem?

Skrivet av Beemo:

Leasar ingen i dagsläget, men funderar på något från Seat då dem verkar ha helt okej leasingpriser. Någon som har erfarenhet av dem?

Jag körde 30 mil i en hyrd Seat Leon igår. Den kändes som en något billigare VW - klart godkänd. Inte nämnvärt högljudd på landsväg.

Precis beställt min andra Leasingbil. En Mercedes CLA Shooting brake 250E El-hybrid

Skrivet av Beemo:

Leasar ingen i dagsläget, men funderar på något från Seat då dem verkar ha helt okej leasingpriser. Någon som har erfarenhet av dem?

Jag leasar en Seat Ibiza idag (har haft den i 2 år) och är supernöjd. Perfekt stadsbil! Det enda jag kan klaga på är att vägljudet är lite högt vid landsvägskörning (absolut inte överdrivet men det kunde varit bättre).
Min exfru leasar en Seat Leon och den är väldigt trevlig (samt tystare på landsväg, men några hundringar över).

Men slå en kik på Seat, prisvärda bilar att leasa.

Annars är Skoda inte fel. Leasade en Skoda Fabia 2015 och den var förbannat trevlig kontra priset (bytte endast till Seat för årsmodell 2015 och årsmodell 2018 av Skoda såg ganska lika ut så bytet hade blivit lite tråkigt.)

Men kolla båda, brukar vara samma återförsäljare (åtminstone i Växjö med omnejd)

Skrivet av sINsen:

Precis beställt min andra Leasingbil. En Mercedes CLA Shooting brake 250E El-hybrid

Privatleasing eller förmånsbil? Om privat, vad får du i såna fall betala per månad? 🙂

Började mitt leasingäventyr med en Skoda Octavia RS 210hk för löjliga 2700/mån eller vad det var. Sen blev det Audi A3 TFSI 150hk för 3500/mån (inkl 6000 mil). Om något år får vi se vart vi hamnar men är lite mer inne på en beg Volvo för att slippa Malus som man får på alla bilar utom hundkojor med 80hk, tvi! Hade dock gärna tagit en laddhybrid men tycker fortfarande de är dyra.

Skrivet av JoL_:

Privatleasing eller förmånsbil? Om privat, vad får du i såna fall betala per månad? 🙂

Det är privatleasing. 4200:-/mån med serviceavtal osv. 360:- om året i skatt

Leasar en Dacia Sandero 1900:-/mån inkl service avtal.

Har leasat en Mercedes i 2,5 år, och varit supernöjd, vilket ledde till att jag som sagt gick in och beställde en ny, med nya karossen och kombi istället

Lämnar tillbaka min privatleasesade Peugeot 3008 och byter till en Kia ceed sw phev for 2990kr inkl 1500 mil i november. 360kr skatt/år... Blir perfekt med 5 mil på el då 90% av mitt bilåkande är just inom 3-4 mil per dag och att jag har garage med eluttag.

@Mocka: Såg att du har en Audi A3.
Något du skulle rekommedera nu i efterhand?
Jag sitter i valet och kvalet mellan ett par bilar nu när min bil går ut om 4 månader.
Jag har idag en Audi A5 TFSI Sportsback. JAg har varit sjukt nöjd med den, men vill antingen byta ner mig till en A3:a eller en Hybrid.
Så mina tankar går mellan en A3 då jag gillar Audi skarpt, och deras leasing avtal är bra i mina ögon (haft de de senster 6 åren)
Eller en Ford Kuga Plug-in Hybrid.
Båda hamnar på ca samma månadskostnad...
Dock blir jag lite konfundersam på Fords uträkningar, när de säger att 80%/20% ger en milkostand på 14,50kr

Men hur A3an att ha under 3år? skulle du skaffa en ny eller du hade tittat på något annat?

Är det någon som är insatt i hur en justerad beräkning av bilförmån skulle påverka ett redan skrivet avtal? Är det bara nya avtal som påverkas fr.o.m. att eventuellt förslaget träder i kraft eller kommer det även gälla avtal som skrevs sedan innan förslaget inträdde? Slut på gräddfilen för tjänstebilar säger Per Bolund.

Skrivet av kaptengrek:

Är det någon som är insatt i hur en justerad beräkning av bilförmån skulle påverka ett redan skrivet avtal? Är det bara nya avtal som påverkas fr.o.m. att eventuellt förslaget träder i kraft eller kommer det även gälla avtal som skrevs sedan innan förslaget inträdde? Slut på gräddfilen för tjänstebilar säger Per Bolund.

Detta är bara ett förslag mot regeringen, så det måste tas ställning till samt beslut, så det är om minst 2 år.
Sen gäller dessa saker inte retrokativt, utan enbart för nya avtal.
Man får inte ta regeringsbeslut som rör retroaktivt utan alla dessa beslut berör enbart framtida värden.

Dock så gäller just detta inte privatleasing, utan för företag och dess policys gällande förmånsbilar etc.

Hoppas detta var ett ok svar.

Skrivet av Zyces:

@Mocka: Såg att du har en Audi A3.
Något du skulle rekommedera nu i efterhand?
Jag sitter i valet och kvalet mellan ett par bilar nu när min bil går ut om 4 månader.
Jag har idag en Audi A5 TFSI Sportsback. JAg har varit sjukt nöjd med den, men vill antingen byta ner mig till en A3:a eller en Hybrid.
Så mina tankar går mellan en A3 då jag gillar Audi skarpt, och deras leasing avtal är bra i mina ögon (haft de de senster 6 åren)
Eller en Ford Kuga Plug-in Hybrid.
Båda hamnar på ca samma månadskostnad...
Dock blir jag lite konfundersam på Fords uträkningar, när de säger att 80%/20% ger en milkostand på 14,50kr

Men hur A3an att ha under 3år? skulle du skaffa en ny eller du hade tittat på något annat?

A3an har fått en ordentlig facelift och har mer standardutrustning än när jag skaffade min så kan tänka mig att det är ett bättre köp idag. Personligen hade jag dock inte skaffat en ny pga några viktiga saker:
- Drivlinan är verkligen inte bra på det sättet att när den är nystartad och man gasar lätt så "hackar" den till så att accelerationen känns "stötig". Ibland när man gasar så hoppar den till med en väldans kraft. Märkte inte detta under provkörningen (20 min är verkligen för kort tid för att testa en bil)
- Växellådan är generellt bra och mjuk men i nedförsbackar växlar den upp för att motorbromsa antar jag men motorljudet blir väldigt högt då och det är allmänt bara störande.
- Kickdown är seg (tycker jag)

Sen är jag lite tveksam till kvalitén då stötdämpningen knarrar ibland, saker och ting surrar i kupén ibland osv. Android Auto kan ta allt från 1-120 sekunder på sig att starta.

En polare kör en A4 som jag har fått provköra den och den känns mycket bättre än just A3an. En sak som jag störde mig mycket på i början var att den inte är värst stor (jag är 1,90 lång) och om man inte har S-line så får man sämre stolar enligt mig men nu har jag vant mig och vi gjorde en roadtrip i somras och körde mer än 250mil vilket fungerade riktigt bra.

Tror som sagt var nyare modellen är bättre men jag hade provkört den ordentligt (över en kväll eller nåt, Audi säger att de kan ordna sådant enl överenskommelse) så du är säker på att allt funkar som det ska.

När avtalet går ut kommer jag nog gå till något annat märke, typ Volvo. Hade iofs kunnat tänka mig A4/A5 men tror månadskostnaden kostar mer än det smakar.

Skrivet av Mocka:

A3an har fått en ordentlig facelift och har mer standardutrustning än när jag skaffade min så kan tänka mig att det är ett bättre köp idag. Personligen hade jag dock inte skaffat en ny pga några viktiga saker:
- Drivlinan är verkligen inte bra på det sättet att när den är nystartad och man gasar lätt så "hackar" den till så att accelerationen känns "stötig". Ibland när man gasar så hoppar den till med en väldans kraft. Märkte inte detta under provkörningen (20 min är verkligen för kort tid för att testa en bil)
- Växellådan är generellt bra och mjuk men i nedförsbackar växlar den upp för att motorbromsa antar jag men motorljudet blir väldigt högt då och det är allmänt bara störande.
- Kickdown är seg (tycker jag)

Sen är jag lite tveksam till kvalitén då stötdämpningen knarrar ibland, saker och ting surrar i kupén ibland osv. Android Auto kan ta allt från 1-120 sekunder på sig att starta.

En polare kör en A4 som jag har fått provköra den och den känns mycket bättre än just A3an. En sak som jag störde mig mycket på i början var att den inte är värst stor (jag är 1,90 lång) och om man inte har S-line så får man sämre stolar enligt mig men nu har jag vant mig och vi gjorde en roadtrip i somras och körde mer än 250mil vilket fungerade riktigt bra.

Tror som sagt var nyare modellen är bättre men jag hade provkört den ordentligt (över en kväll eller nåt, Audi säger att de kan ordna sådant enl överenskommelse) så du är säker på att allt funkar som det ska.

När avtalet går ut kommer jag nog gå till något annat märke, typ Volvo. Hade iofs kunnat tänka mig A4/A5 men tror månadskostnaden kostar mer än det smakar.

Tack för din input. Har varit inne idag och testat ca 5 olika bilar. Däribland Audi A3 Sportsback. Håller med dig där, det är en väldigt liten bil, jag är också lång (193cm) och jag hade problem med att komma in och ut ur bilen. Samt att om man gämför med A5an så sitter man väldigt felaktig enligt mig.

Eftersom Audi har kampanj nu på deras A5 2021 bilar så slutade det med att jag faktiskt beställde en ny A5a.
Så det slutade med att jag i MArs nästa år, när jag lämnar tillbaka min Gamla A5a så lämnar jag stället med en Audi A5 Sportback 45 TFSI 265hk Quattro 2021.

Skrivet av Zyces:

Så det slutade med att jag i MArs nästa år, när jag lämnar tillbaka min Gamla A5a så lämnar jag stället med en Audi A5 Sportback 45 TFSI 265hk Quattro 2021.

Grattis och enjoy your malus