Byta processor Socket G2, vilka kan jag stoppa i?

Permalänk

Byta processor Socket G2, vilka kan jag stoppa i?

Jag har en MSI GE620DX som börjar bli lite till åren.
Jag övervägde att köpa ny dator men tycker inte jag får så mycket bärbar speldator för under 5k.
Då bör det bli billigare att uppgradera min gamla.

Den har enligt specifikationerna en i7-2630QM som är monterad med Socket G2.
Kan jag kasta i vilken processor som helst med samma sockel?
En i7-3940XM kanske?

Permalänk
Medlem

Skulle spara pengarna och spara lite längre för en dyrare ny dator. Grafikkortet är det största problemet och det kan du inte byta ut. Dessutom är laptop-cpu byten inte riktigt lika enkelt som att byta på en stationär, din dators kylsystem är designat för processorn du har oftast, har du tur kan det vara samma oberoende av vilket modell nummer. Vissa cpu:er är fastlödda med mera. Det är inte värt det. Det är dessutom svårt att få tag i en i7-3940XM, kostar runt 1500-2000 på ebay utan import avgifter.

Kolla in https://www.elgiganten.se/product/outlet/gaming-fyndvaror/787...

Något sådant, du kan såklart få bättre datorer om du sparar ihop mer.

Permalänk
Skrivet av sarlucic:

Skulle spara pengarna och spara lite längre för en dyrare ny dator. Grafikkortet är det största problemet och det kan du inte byta ut. Dessutom är laptop-cpu byten inte riktigt lika enkelt som att byta på en stationär, din dators kylsystem är designat för processorn du har oftast, har du tur kan det vara samma oberoende av vilket modell nummer. Vissa cpu:er är fastlödda med mera. Det är inte värt det. Det är dessutom svårt att få tag i en i7-3940XM, kostar runt 1500-2000 på ebay utan import avgifter.

Kolla in https://www.elgiganten.se/product/outlet/gaming-fyndvaror/787...

Något sådant, du kan såklart få bättre datorer om du sparar ihop mer.

Absolut, det där är en bättre dator på alla sätt. Tyvärr tycker jag inte den är tillräckligt mycket bättre än nuvarande att den motiverar att lägga >6k.
Som jag ser det borde jag få mer än fördubblad processorprestanda med en i7-3940XM jämfört med nuvarande i5-2430M och detta för bara <2000 kr.
Det beror ju såklart på om processor och moderkort är kompatibla, vilket jag inte riktigt vet hur jag ska få svar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wunder-luftmjuk:

Absolut, det där är en bättre dator på alla sätt. Tyvärr tycker jag inte den är tillräckligt mycket bättre än nuvarande att den motiverar att lägga >6k.
Som jag ser det borde jag få mer än fördubblad processorprestanda med en i7-3940XM jämfört med nuvarande i5-2430M och detta för bara <2000 kr.
Det beror ju såklart på om processor och moderkort är kompatibla, vilket jag inte riktigt vet hur jag ska få svar på.

Processorn i den datorn som föreslogs ovan är en bra bit snabbare än än en i7-3940XM och grafikkortet springer cirklar kring vad du har i den gamla datorn.

Är det något som inte är värt så är det massa pengar på gamla grejer, särskilt när de bara kanske fungerar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Klarar din laptop av att kyla en i7-3940XM?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Wunder-luftmjuk:

Absolut, det där är en bättre dator på alla sätt. Tyvärr tycker jag inte den är tillräckligt mycket bättre än nuvarande att den motiverar att lägga >6k.
Som jag ser det borde jag få mer än fördubblad processorprestanda med en i7-3940XM jämfört med nuvarande i5-2430M och detta för bara <2000 kr.

Har du ett GTX 580M så kommer ett GTX 1050 ge ungefär fördubblad prestanda, medan om du endast har ett GTX 570M så kommer du att få tre gånger så hög prestanda och om du endast har ett GTX 480M kommer du få din prestanda fyrdubblad.

Varför behöver du snabbare processor till om du har så långsamt grafikkort?

Du kanske kan uppgradera till en nyare begagnad gaminglaptop?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Din dator ska du inte lägga ner nån tid på, bättre att du säljer den och köper antingen en ny för så mycket du har råd med, eller en begagnad som är kanske 1 - 2 år gammal och som har sjunkit till typ halva nypriset.

Datorn blir inte mycket snabbare av att byta cpu när din GPU är så gammal. Den har dessutom en HDD ist för SSD.
Nej, uppgradera inte den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Laptops är inte byggda för att uppgraderas bara lägg ner hela projektet och spara ihop till en ny, det enda "enkla" att byta ut är oftast ram minnet och hdd/ssd

får du det att funka kommer du säkert få komplikationer att kyla ner den samt att prestandan kommer vara lika dålig eftersom IPC'n är snarlik på din nuvarande och en vassare i7a från den generationen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Svaret på din fråga är att vi inte vet. Bios på laptops är väldigt ofta låsta och inte lätt uppgraderingsbara. Hittar du ett nyare bios till just den datorn där det uttryckligen står att det finns stöd för 3000-serien så kan det nog fungera, men väldigt långt steg att komma så långt tror jag.

På stationära sidan var det långt från alla moderkort som fick stöd vad jag kan minnas.

Sedan kommer det uppenbara: den gamla processorn du byter till kan bli för varm (dubbla antalet kärnor). Prestandan vid samma klockfrekvens på 2000-serien är 25% under skylake och ännu mer efter ryzen, dessutom går den mycket långsammare (3 vs 4-5 GHz vid load). Dessutom sämre effektivitet vid multitrådning. Totalen är att prestandan per kärna är ca hälften och att du bara får fyra. En dualcore idag kan troligen prestera bättre.

Grafikkortet går att göra liknande jämförelser men kommer se långt mycket värre ut för sär går utveckling och effektivitet snabbare upp.

Tyvärr tror jag det är väldigt osäkert att det ens går bra (bios/temp) och om det fungerar så kostar det mycket mer än det smakar för prestandan kommer bli i nivå av en modern dualcore/ultralight, men med ljud och tempnivå av en gamingdator...

Hade det varit 3-4 år sedan hade den datorn varit mer värd att bättra på...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för alla svar!
Verkar som konsensus är att det inte är värt att uppgradera min gammeldator.
Synd det, för en uppgradering hade varit lättare att sälja in till ekonomichefen (fru).

Jag får helt enkelt spara något år till!