Permalänk
Medlem

Spel + 4k video red.

Tja

Budget ca 10-12.
Önskar möjligheter att uppgradera när datorn börjar bli utdaterad.
Spelar strategispel i liten omfattning, typ TW och CIV. Inget behov av max på inställningar bara det ser någorlunda ut och flyter bra.
Behöver kunna redigera 4k filmer.

Hjälp.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Ryttpytt: Vilket videoredigeringsprogram? Spelar stor roll vid valet av komponenter.

Detta är en stabil bas. Lägg till en R7 3700X om du redigerar i Adobe, RTX 2060 om du redigerar i Davinci.
Bra VRM för pengarna så att du kan uppgradera CPU, 4st RAM platser så du kan uppgradera till 64GB, 2st M.2 platser så att du kan köpa en till NVMe SSD.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Ryttpytt: Vilket videoredigeringsprogram? Spelar stor roll vid valet av komponenter.

Detta är en stabil bas. Lägg till en R7 3700X om du redigerar i Adobe, RTX 2060 om du redigerar i Davinci.
Bra VRM för pengarna så att du kan uppgradera CPU, 4st RAM platser så du kan uppgradera till 64GB, 2st M.2 platser så att du kan köpa en till NVMe SSD.
https://komponentkoll.se/bild/CcSDO.png

Har moderkortet stöd ur kartong för Ryzen 3000?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Vzano:

Har moderkortet stöd ur kartong för Ryzen 3000?

Inga Ready for Ryzen 3000 logotyper, så det är inte garanterat.
Men det är väldigt väldigt troligt att det kommer med ett BIOS som har det, man kan alltid fråga kundtjänst om de är uppdaterade eller om de kan uppgradera det åt en.
Om det inte skulle vara uppdaterat så är ju AMD snälla nog att låna ut en processor man kan uppgradera med.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Tack.

Allt är kompatibelt?
Vad är den svaga länken? Grafikkortet?
Några problem med att bara lägga till ett bättre? Vad behöver jag ha koll på i kompatibilitet?
Ingen fläkt? Ingår i någon av delarna? Räcker så?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ryttpytt:

Allt är kompatibelt?
Vad är den svaga länken? Grafikkortet?
Några problem med att bara lägga till ett bättre? Vad behöver jag ha koll på i kompatibilitet?
Ingen fläkt? Ingår i någon av delarna? Räcker så?

Så länge moderkortet är uppdaterat så är allt kompatibelt.
Det är en ganska välbalanserad dator. Grafikkortet kan alltid vara bättre, speciellt om du redigerar i Davinci Resolve.
Bara att lägga till bättre grafikkort. Om det är ett grafikkort med tre fläktar så får du hålla koll på längden så det går i chassit.
Processorkylaren har en fläkt, grafikkortet har två, nätaggregatet har en och chassit har en chassifläkt.
Det räcker, men datorn skulle bli lite svalare om köper ett bättre ventilerat chassi med två fläktar och en tredjeparts processorkylare.

1000 kronor mer men garanterat uppdaterat BIOS bättre ventilerat chassi med två fläktar och en tredjeparts processorkylare.
Äter lite upp din budget som du annars hade kunnat ta till snabbare SSD & 3700X eller RTX 2060S.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Ryttpytt: Vilket videoredigeringsprogram? Spelar stor roll vid valet av komponenter.
Detta är en stabil bas. Lägg till en R7 3700X om du redigerar i Adobe, RTX 2060 om du redigerar i Davinci.

Varför ställer olika program krav på olika komponenter? Davinci hårdare på kort och Adobe på processor? Varför?
Använder Davinci men är flexibel.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Bra VRM för pengarna så att du kan uppgradera CPU, 4st RAM platser så du kan uppgradera till 64GB, 2st M.2 platser så att du kan köpa en till NVMe SSD.

Detta är nära grekiska för mig. Vad är det som gör denna VRM bra? Är det platserna endast?

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Så länge moderkortet är uppdaterat så är allt kompatibelt.
Bara att lägga till bättre grafikkort. Om det är ett grafikkort med tre fläktar så får du hålla koll på längden så det går i chassit.
Processorkylaren har en fläkt, grafikkortet har två, nätaggregatet har en och chassit har en chassifläkt.
Det räcker, men datorn skulle bli lite svalare om köper ett bättre ventilerat chassi med två fläktar och en tredjeparts processorkylare.
1000 kronor mer men garanterat uppdaterat BIOS bättre ventilerat chassi med två fläktar och en tredjeparts processorkylare.
Äter lite upp din budget som du annars hade kunnat ta till snabbare SSD & 3700X eller RTX 2060S.

Vad behöver jag titta på för att se om delarna är kompatibla?
Finns det alltid plats för en 3ep processorkylare?
Behöver man köpa ett uppdaterat BIOS? Kan man inte bara uppdatera? Utveckla gärna.
Varför behöver jag snabbare SSD? Hur snabbt behöver jag?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ryttpytt:

Varför ställer olika program krav på olika komponenter? Davinci hårdare på kort och Adobe på processor? Varför?

Skrivet av PugetSystems:

DaVinci Resolve heavily leverages the video card(s) in your system to improve playback and rendering performance. Because of this, your choice of GPU has a direct impact on how well your system performs.
Puget Systems Hardware Recommendations for DaVinci Resolve

Skrivet av PugetSystems:

Adobe has been making increasing use of the GPU over the last several years, and Premiere Pro in particular benefits from using a modern GPU. While the GPU isn't used much if you have just a plain clip with no effects, having a video card is more and more important depending on what GPU-accelerated effects you use in your projects. However, be aware that while having a decent video card is in many ways a requirement for Premiere Pro, a more powerful card may not actually be any faster depending on the effects you use and what resolution/codec your footage is.
Puget Systems Hardware Recommendations for Adobe Premiere Pro

Det beror på hur utvecklarna har valt att optimera sitt program.
Jag kan tänka mig att Adobe Premier Pro är optimerat för att kunna funka bra på alla maskiner, även laptops utan grafikkort, medan Davinci Resolve är tänkt att användas av proffs på proffsmaskiner och då har man valt att använda grafikkort mer än processor då de generellt har haft större beräkningskraft den senaste tiden. Men det är bara en gissning från min sida.
Jag har personligen helt enkelt accepterat att olika program kräver olika saker, då alternativet är att skriva sina egna program. Vissa program vill ha många kärnor, andra snabba kärnor, ett tredje snabb GPU, ett fjärde mycket RAM, ett femte snabbt RAM och ett sjätte snabb lagring.

Skrivet av Ryttpytt:

Detta är nära grekiska för mig. Vad är det som gör denna VRM bra? Är det platserna endast?

VRM är strömleveransen till processorn.
Tomahawk har utmärkt VRM kylning och många faser.
Asrock B450 Pro 4 har bra VRM kylning, men färre faser.
Om du vill kunna uppgradera till en 12 eller 16 kärnig CPU bör du välja ett moderkort med bra VRM.
Den här videon förklarar det i alla fall lite mer.

Dold text
Skrivet av Ryttpytt:

Vad behöver jag titta på för att se om delarna är kompatibla?

Tjogtals med grejer.
Det viktigaste är väl:

  • Att processorn (CPU) har samma sockel som moderkortet (AM4 m.m)

  • Att moderkortet använder samma minnesformfaktor (RAMformfaktor) som minnesstickorna (RAMstickorna) (DIMM 288-pin eller SO DIMM 204-pin m.m)

  • M.2 längd (M.2 2280 är vanligast)

  • Att processorkylaren (CPU kylaren) har fästannordning för CPU sockeln

  • Att Nätaggregat (PSU) är av ett format som rymms i chassit (ATX, SFX, SFX-L, Flex ATX m.m) och kan tillhandahålla tillräckligt med ström.

  • Att chassit rymmer moderkort (ATX, MATX Mini-ITX m.m), grafikkort (längd, 200-400mm ungefär) & CPU kylare (höjd, 150-170mm i Midtower chassin ungefär)

Skrivet av Ryttpytt:

Finns det alltid plats för en 3ep processorkylare?

Nej, det finns inte alltid plats för en tredjepartskylare.
Desto större chassi och desto mindre kylare desto större chans att den får plats.
Jag kan inte säga alla kylare som får plats på alla moderkort, med alla RAM stickor och i alla chassin.
Undrar du i ett specifikt fall så kan vi självklart hjälpa till.

Skrivet av Ryttpytt:

Behöver man köpa ett uppdaterat BIOS? Kan man inte bara uppdatera? Utveckla gärna.

Nej. Mitt moderkort kör ett BIOS som är snart fyra år gammalt.
Det viktiga är att ditt "BIOS" (egentligen UEFI) har stöd för dina komponenter, i huvudsak din processor.
När Asrock B450 Pro 4 kom ut fanns inte AMD Ryzen 5 3600 så om man får tag på ett riktigt gamalt exemplar kommer det inte att funka med Ryzen 5 3600 förrän man har uppdaterat Asrock B450 Pro 4s BIOS.
Du kan uppdatera BIOS själv, om du har en processor som stöds av moderkortet eller om moderkortet har en Flash BIOS Button.
MSIs moderkort med ändelsen MAX klarar av Ryzen 3000 serien direkt från kartong.
Det finns en logotyp "Ryzen 3000 Ready" som vissa återförsäljare sätter på moderkorten på sin hemsida, då kan du vara säker på att det moderkortet stödjer Ryzen 3000 serien ur kartong.

Skrivet av Ryttpytt:

Varför behöver jag snabbare SSD? Hur snabbt behöver jag?

Finns inget rätt svar hur snabb lagring du behöver.
Desto långsammare lagring, desto längre tid tar der för saker att ladda in.
Långa laddtider märks mycket i videoredigering.
1500-2500 MB/s ungefär brukar vara ganska så prisvärt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|