Fractal Design Define 7

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Define 7

Den sjunde inkarnationen av Fractal Designs Define-serie tar plats i testlabbet med löften om en ännu bättre byggupplevelse och riktigt flexibla expansionsmöjligheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priset var som sagt lite saftigt, i alla fall för att vara Fractal Design. Men jag blir ändå lite sugen på att byta ut min R5.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

nice , lite dyr dock men såg inte att den fins ännu hos webhallen osv? är den inte släppt?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vad tusan har hänt med priset!?

Anledningen att man köpte dessa förr, var att det var en väldigt bra låda till ett konkurrenskraftigt pris, vilket det definivt inte är längre IMHO.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Oneone:

nice , lite dyr dock men såg inte att den fins ännu hos webhallen osv? är den inte släppt?

Uppe hos både Webhallen och Inet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Vad tusan har hänt med priset!?

Anledningen att man köpte dessa förr, var att det var en väldigt bra låda till ett konkurrenskraftigt pris, vilket det definivt inte är längre IMHO.

Mitt första Define chassi var ett Define R4. Tänker man på vad mycket mer funktioner och hur tilltaget det här chassit är i jämförelse så tycker jag inte att det är så konstigt att det kostar mer.
Bara USB-C porten kostar väl en hel del att implementera om den är ordentlig.
Vill man ha ett prisvänligt chassi har dom ju Meshify C och Define C.

Med det sagt, 1795kr känns mer befogat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem

Borttagbar topp ser ut att vara den bästa funktionen som lagts till på chassit på väldigt länge. 8 Pin CPU är ju det värsta som finns och detta ser ut som en riktigt bra lösning på problemet. 👍

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Moderator
Testpilot

Define-serien har alltid stått för mycket för pengarna. Jag har hjälpt åtskilliga vänner att bygga datorer i R5:or och R6:or men detta priset börjar bli mycket att svälja. Sen får man mer för pengarna såklart men Fractal är en premium-produkt mer eller mindre och inte "för de många" längre.

Företagen vill vara premium såklart, där finns marginalerna. Trist att se bara.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Define-serien har alltid stått för mycket för pengarna. Jag har hjälpt åtskilliga vänner att bygga datorer i R5:or och R6:or men detta priset börjar bli mycket att svälja. Sen får man mer för pengarna såklart men Fractal är en premium-produkt mer eller mindre och inte "för de många" längre.

Företagen vill vara premium såklart, där finns marginalerna. Trist att se bara.

Håller helt med. I det här segmentet skulle jag köra på en Phanteks P600S istället.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Fräsig! Bytte nyligen till R6an och man ser verkligen hur lika de är, men 7an har betydligt mer småsaker som går att sätta dit / ta bort vilket jag hade velat ha. De gör bra skit dom där Fractal!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Instämmer om priset. Gillar FDs chassin, och med tidigare prisbild har valet varit enkelt. När man knockar upp priset till närmare 2000 spänn börjar alternativen plötsligt te sig mycket mer lockande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Sedan är ju släpp pris och vad det kommer kosta efter ett tag inte alltid samma. R6C TG ligger ju här runt detta priset också (1700-1800) men kommer titt som tätt på rea för runt 1300kr. Fortfarande mycket pengar, men det Fractal har ju fortfarande billigare chassin också, och Define (r) serien ska ju vara deras premium modell så inte konstigt att det kostar lite extra.

Permalänk
Avstängd

Nog för att r6 var för dyr, r7 är stöld. Borde med följa 3 av industrins bästa fläktar också för det priset. 3 140mm be quiet silent wings.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett Define 7 XL med alla hårddiskexpansioner om det är möjligt. Det verkar intressant!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Hade gärna sett Define 7 XL med alla hårddiskexpansioner om det är möjligt. Det verkar intressant!

Finns en XL ute på Netonnet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Vad tusan har hänt med priset!?

Anledningen att man köpte dessa förr, var att det var en väldigt bra låda till ett konkurrenskraftigt pris, vilket det definivt inte är längre IMHO.

Du tog orden från min mun. Tyvärr har Fractal tappat bort sig själva helt. Vet ingen i min kompiskrets som skulle betala 2K för ett chassi som i princip inte erbjuder mycket mer än Lancool II från LianLi, som förövrigt kostar hälfen av detta.

Tråkigt att se denna utveckling.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

helt fantastiskt att man ta bort taket

Permalänk
Medlem

Bra att man kan få in ett stort nätagg, men priset va för mycket även för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Sedan är ju släpp pris och vad det kommer kosta efter ett tag inte alltid samma. R6C TG ligger ju här runt detta priset också (1700-1800) men kommer titt som tätt på rea för runt 1300kr. Fortfarande mycket pengar, men det Fractal har ju fortfarande billigare chassin också, och Define (r) serien ska ju vara deras premium modell så inte konstigt att det kostar lite extra.

Köpt flera Define och förr i tiden låg de alltid under tusenlappen och var därmed extremt prisvärda, tysta och robusta. Visst, material osv blir dyrare men sedan R5 har priset ökat lavinartat. Skulle inte förvåna mig om S3 också lägger runt 2k.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Som andra säger så är det väldigt dyrt, i den här prisklassen är det inte självklart val längre pga flera skäl.

Sen ser det ärligt talat ut som ett lite större Define C för dubbla priset ungefär, inget fel med utseende/funktion, bara priset.

Permalänk
Medlem

Närmare 45 minuter video? Jag trodde att Jonas och chassit skulle försöka skapa barn. Ett mini-ITX chassi kanske?

inte m utan mini
Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Ser ett problem som jag hade med monteringen av mitt S2, var sjukt pilligt att få i powerswitch/LED pins med bottenutrymmet som låg nästan kant i kant.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

Den där känslan när man inser att detta troligtvis var Jonas sista (?) definerecension. en sann era går i graven snart.

EDIT.. Nevermind. Jag mindes att en av veteranerna skulle sluta och fick för mig att det var Jonas. Men det var det ju inte. Så nevermind.. (Minnet är bra men kort)

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Föredetting

Verkar riktigt smidigt, men en detalj som slog mig var mönstret i gallret för utblåsfläkten. Greppar att designen genomsyrar hela bygget, men släpper den ens igenom luft? Ser onödigt förstoppande ut.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Oavsett hur bra chassit är känns det som att Fractal Designs storhetstid tyvärr är förbi, och tiden då man kunde kalla R serien för prisvärd likaså. Är mina 2 mynt av det hela.
R2 700:-
R4 899:-
R5 999:-
R6 1379:-/1599:-
R7 1849:-/1949:-
R8 2099:-/2199:- är min gissning. Den här sortens prishöjningar tycker jag inte återspeglas i chassits kvalité eller funktioner. Nära 2000:- är sjukt mycket pengar för ett chassi och mer än dubbelt mot vad jag tror många är villiga att lägga ut. Finns betydligt fler och prisvärdare alternativ.
Nej tack, kollar direkt åt andra håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Snusfri

Grymt gjort av FD åter igen, men känns som att jag inte kommer "uppgradera" från mitt Define S2.
Skulle dock gärna se att FD gör att mITX chassi i samma still fast storlek något större än Ghost.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har mitt R5 och kommer inte byta ut det
Har inget behov utav något av detta nya ändå.

Det tuffar på stabilt fortfarande med låg ljudnivå.

Hade nog dock inte köpt ett Fractal om jag bytt, känns som det finns roligare chassi idag för dessa priserna.

Permalänk
Avstängd

Lite off topic, men hur ser det ut med HDD-platser bland chassin i stort nuförtiden? Kollar ibland, mitt soptipAntec är lite ledset, men det det känns som att majoriteten chassin bara har luft istället för expansionsmöjligheter. Saknsr dugliga CM-chassin för 300kr som svalde minst sex diskar.

Permalänk
Medlem

Minst 700kr för mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

ser trevligt ut och landade perfekt till min nya threadripper 3970 / 2x 3080ti build som jag ska göra den kommande månaden (väntar på nvidias release bara)