Hemlig dataavläsning tillåts från 1 april

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Roligt? Vem har sagt något om roligt. Är du på riktigt eller?

Tänk ett eller som det verkar fyra steg längre;
Din dotter blir utsatt våld. Rån, grov misshandel, våldtäkt, whatever.

Skulle du uppskatta kameraövervakning då?
Simpel fråga, men den säger allt om dig som person.

Jag tror att de flesta är för saker som vore hjälpsamt för dem personligen, speciellt om man bara ser till en specifik situation där det skulle hjälpa en. Samtidigt tror jag att just de här området är lite mer komplicerat än så, och tror inte att någon säger att det inte skulle ha några positiva effekter.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

@Falcon: Ja det säger en hel del om mig som person, att jag är någon som medverkar för ett fungerande rättsstat. Visst vi alla tycker nog då och då att en total övervakning skulle kunna vara bra.

Men det är inte bra, även om det drabbar mig personligen är det inte bra med en total kamera övervaking. Vad är då orsaken till att det inte är bra?

Är det för att jag inte gillar att människor blir dömda för brott? NEJ
Är det för att jag vet att det kommer förre eller senare utnyttjas till annat? JA
Vill jag leva i en stat som Kina där du blir förföljd för dina åsikter eller beteende som staten inte gillar? NEJ
Vill jag leva i ett öppet samhälle som är till för människorna som lever i det? JA
Vill jag leva i ett samhälle där god intentioner leder till en polis stat? NEJ
Kommer kameror över hela samhället att betyda att vi kan fälla flertalet av brottslingar? NEJ
Kommer kmaror att förändra så attb brott blir omöjligt? NEJ
Finns det några kostander med att övervaka alla mer eller mindre hela tiden: JA
Är dessa kostander något som kommer att gangna mäskligheten: NEJ

Tror jag statis var en bra polismakt? NEJ
Tror jag att en demokrati kan fungera om vi inte lever upp till mänskliga rättigheter och rätten till ett privat liv? NEJ

Det finns massor av orsaker till att inte ha sätt upp kameror över allt, det finns även massor av orsaker till att det skulle vara en bra sak. Men i det hela övervägandet så är det farlig, omoraliskt, och väldigt dåligt ur många perspektiv.

En av de dåliga sakerna är om vi nu börjar tillåta och acceptera kameror på alla platsser, vad händer när man vill ta nästa steg? Vad händer när arbetsgivaren vill ha tillgång till dessa kameror för att se vad de anställda göra dels på jobbet och på fritiden?

Vart tycker du gränsen går när det kommit för långt?

Sedan för att svara på din fråga om våldtäkten ja jag skulle önska att det fanns en kamera så att man kunde fälla denna människa enklare för handlingen han har gjort. Men nej vi kan inte bara tänka så om vi skall bygga ett fungerande samhälle, du kan inte bygga ett sammhälle som bygger på bevakning det måste bygga på tillit annars vet vi aldrig vart kommer att sluta.

Permalänk
Medlem

@Falcon: En sak du jag inte tagit upp och du har missat, Sverige är fortfarande ett av de länderna i världen där det begår minst brott. Vi har inte något förfall när det kommer till brottslighet, däremot behöver vi se upp om vi vill behålla våran sociala rättvisa för den har vi ett förfall på. Finns inget land i världen just nu där klyftorna ökar snabbare mellan fattiga och rika än i Sverige, detta har däremot helt andra orsaker att göra än brottslighet. Men det orskar i sin tur en ökad brottslighet då folk tappar sin trygghet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja visst. Man kan jämföra det med att polisen har rätt att placera hemliga mikrofoner eller videoutrustning om man så önskar. Redskap som polisen har haft tillgång till i ett helt gäng årtionden.
Eller att polisen kan lyssna av ens telefonsamtal för den delen. Det får polisen också göra.
Och det låter ju ganska rimligt att polisen har tillgång till de metoderna. Och de missbrukas väl inte i någon större utsträckning?

Skickades från m.sweclockers.com

Redskap dom haft tillgängligt ja men som dom inte får installera i ditt hem. Sedan tycker jag tom. att avlyssning av telefonsamtal eller det exemplet jag tog upp inte är det samma som att få information om precis allt man gör även utanför hemmet. Detta ger dom inte bara tillgång till vad du kommunicerar till andra personer verbalt eller hemma utan precis allt du knappar in och gör. Dom kommer kunna kartlägga människor på ett extremt effektivt sätt.

Och argumentet att till exempel telefonavlyssning inte missbrukats tidigare är ett ganska dåligt sådant med tanke på att lagar, staten och egentligen allt i Sverige går och kommer att förändras genom tiden och även om dom hade missbrukat saker som avlyssning så hade det inte haft samma skada som att få reda på allt en människa gör.

Detta är som argumentet "Har du rent mjöl i påsen så har du inget att vara rädd för" Men man borde också ta upp frågeställningen "vem är det som bestämmer om ditt mjöl är rent?"

Permalänk
Inaktiv

@Gandir: Skicka PM om du vill diskutera partier, jag vill inte fylla tråden med för mycket off topic som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Inget jag ifrågasätter, däremot kan du ju vara misstänkt för grov olovlig körning. Helt plötsligt så har polisen alltså fulla resurser för avlyssning. Hur vida personen ens kört bil utan körkort känns som det går att lätt "fuska" sig till. Anonymt tips kommer in att Lasse setts köra bil på stan, trots att han saknar körkort.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Kommer funka som datalagringsdirektivet. Polisen kommer missbruka de till fullo o använda till alla småbrott.
O hur hade dem tänkt att knäcka alla kryptering? Fråga en kriminell om dem får låna telefonen o lägga in spio program?

Skickades från m.sweclockers.com

Datalagringsdirektivet hade inga gränser, vilket gjorde att det fanns enorm risk för missbruk. Detta var anledningen till att lagen ogiltigförklarades. Det nya tillskottet gäller bara misstankar om grova brott, som terrorism och organiserad brottslighet. Och det är på tiden att polisen får verktygen för att kunna bekämpa dessa typer av brott då en stor del av kommunikationen sker via krypterade tjänster. Och har man en bakväg (encryption backdoor) i telefonen så behöver man inte knäcka krypteringen.

Jag personligen ser positivt på lagen och tycker att den är bra utformad. Och jag tycker även att det är bra att den är tidsbegränsad till 5 år så att man kan se om den behöver revideras eller tas bort helt och hållet. Jag får intrycket av att de som är mest emot lagen är såna som kanske köper lite fredagsbraj eller piratkopierar och är oroliga över att de kommer bli övervakade, men ni är inte målet i denna lag. Extremister och gäng ligger i fokus.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag hoppas du låter likadant om Sverige skulle gå åt Kinas håll och foliehattarna börjar migrera till ett annat land.

Rädsla och att va skepsis kanske är exakt det som behövs för att undvika en förödande framtid, eller rädda sitt egen skinn från att fastna i Statens kontroll och drar in möjligheten för dig att använda kreditkort för du har fel sorts kläder på dig.

OM Sverige skulle bli som Kina kommer jag låta likadant. jävligt stor OM på den.

Precis som jag förutsätter att du är emot span, telefonavlyssning, buggning och alla andra verktyg polisen har för att samla bevis om du skulle bli utsatt för något grövre brott.

från Lawline:

Hemlig avlyssning är ett tvångsmedel som endast får användas om en person är skäligen misstänkt för ett specifikt brott. Det innebär att det redan måste finnas en rad konkreta omständigheter som med en viss styrka talar för att en person begått brottet i fråga. När en person anses skäligen misstänkt för ett brott ska polisen underrätta personen om misstanken vid inledande förhör. Det innebär att du har rätt att veta om du är skäligen misstänkt och kan utsättas för hemlig avlyssning. Polisen får heller inte använda hemlig avlyssning för vilket brott som helst, det måste vara ett brott för vilket det lägsta straffet kan bli fängelse i två år.

Det är också bra att komma ihåg att det finns möjlighet att bli avlyssnad trots att att misstanken inte är riktad mot dig, utan personen du pratar med.

Sammanfattningsvis kan sägas att det krävs ett specifikt brott, en skälig misstankesgrad och därmed underrättelse om misstanken, samt ett brott med ett minimistraff på fängelse i två år för att hemlig avlyssning av polisen ska få ske. Svaret på din fråga är alltså nej, telefonen får inte avlyssnas utan underrättelse om misstanke.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moton:

Redskap dom haft tillgängligt ja men som dom inte får installera i ditt hem.

Jo. Det får polisen visst göra.

Det är under precis samma villkor som för trojanerna som nyheten handlar om. Under utredning av grövre brott kan polisen lyssna av ens telefon, polisen kan placera mikrofoner i ens hus, de kan placera videoutrustning i ens hus, de kan läsa av ens post, de kan göra husrannsakan, de får sätta GPSsändare på ditt fordon och de kommer nu även få rätten att placera avläsningsprylar i ens elektronik. Frizoner från polisens utredningar om man är brottsmisstänkt och under utredning finns inte. Men det har uppstått en tillfällig lucka här med krypterad kommunikation i mobilerna. Den frizonen från brottsutredningar är vad man önskar täppa till.

Skrivet av Moton:

Sedan tycker jag tom. att avlyssning av telefonsamtal eller det exemplet jag tog upp inte är det samma som att få information om precis allt man gör även utanför hemmet. Detta ger dom inte bara tillgång till vad du kommunicerar till andra personer verbalt eller hemma utan precis allt du knappar in och gör. Dom kommer kunna kartlägga människor på ett extremt effektivt sätt.

Japp. Det är möjligt att det här kan bli ett effektivt spaningsredskap mot brottsmisstänkta - i den mån det ens kan användas.

Skrivet av Moton:

Och argumentet att till exempel telefonavlyssning inte missbrukats tidigare är ett ganska dåligt sådant med tanke på att lagar, staten och egentligen allt i Sverige går och kommer att förändras genom tiden och även om dom hade missbrukat saker som avlyssning så hade det inte haft samma skada som att få reda på allt en människa gör.

Jaja. Precis alla polisens redskap kan missbrukas. Polisens hundar kan skickas på oskyldiga. Förbjud det som redskap. Polisen kan börja köra på oskyldiga - förbjud polisbilar för att man kan beskriva en framidsdystopi med dessa. Batongerna likaså.
Ja tänk vad polisen i en dystopisk framtid kan göra med pistolerna dessutom. Tänk på vilken skada pistolen kan göra.
Tar vi bort polisens alla verktyg så kommer vi vara säkrade från allt polisen kan tänkas hitta på i framtiden.
Jag tycker emellertid det här låter ganska dumt faktiskt.

Att telefonavlyssning, postgenomsökning, husrannsakan, trojaner och liknande ska förbrjudas för att det i framtiden kan användas felaktigt blir ett argument som lämnar oss utan poliskår.
Nej tack på den.

Skrivet av Moton:

Detta är som argumentet "Har du rent mjöl i påsen så har du inget att vara rädd för" Men man borde också ta upp frågeställningen "vem är det som bestämmer om ditt mjöl är rent?"

Jättebra argument mot massövervakning. Vilket det här inte handlar om.

För att förtydliga lite. Det här handlar alltså om ett verktyg för riktad spaning mot enskilda brottsmisstänkta där domstolsgodkännande behövs för varje enskilt fall. Det handlar däremot inte om massövervakning av alla denna gången. Det blir vargen kommer att ropa på den typen av hjälp här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Detta är extremt skadligt, för att en del brott skrivs upp till grova brott idag för att ge polisen större möjlighet. T.ex. skrivs alla bränder upp till mordbrand, oavsett omfattning av branden, vad det var som brann, eller om det helt uppenbart var en olycka.

"Temporära" lagar blir nästan alltid permanenta, så man bör räkna med att denna lag gäller från och med nu till tids ände.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Detta är extremt skadligt, för att en del brott skrivs upp till grova brott idag för att ge polisen större möjlighet. T.ex. skrivs alla bränder upp till mordbrand, oavsett omfattning av branden, vad det var som brann, eller om det helt uppenbart var en olycka.

"Temporära" lagar blir nästan alltid permanenta, så man bör räkna med att denna lag gäller från och med nu till tids ände.

Vilka problem har uppstått av att bränder kategoriseras som mordbrand? Vilka olyckor har dömts som mordbrand?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Problemet är att det brukar börja i liten skala och efterhand växa till att användas till både det ena och andra. Så att tro att detta enbart kommer att gälla grova brott är naivt, förmodligen nu i början men när folk har blivit vana vid ett så kommer det att användas till både det ena och andra. Jag anser att vi är tillräckligt trackade idag och tror inte att det kommer att bli mindre i framtiden!! Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pierre232:

Problemet är att det brukar börja i liten skala och efterhand växa till att användas till både det ena och andra. Så att tro att detta enbart kommer att gälla grova brott är naivt, förmodligen nu i början men när folk har blivit vana vid ett så kommer det att användas till både det ena och andra. Jag anser att vi är tillräckligt trackade idag och tror inte att det kommer att bli mindre i framtiden!! Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl som med telfonavlyssningen. Det har inte på något sätt spårat ut - trots att polisen har haft tillgång till det här i säkert 80 år.
Jag har helt enkelt svårt att se att ovan beskrivning skulle vara "den rätta" när det finns klara belägg för att liknande riktad spaning av brottsmisstänkta inte missbrukas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasergurka:

Tror du missat hans poäng. Att du ogillar V är helt okej, kör på, men det blir lite pinsamt när du försöker visa hur V är drivande i en fråga de var de enda att rösta emot, och får det att se ut som att du bara blint hatar dem, utan att ens veta varför.

Ok det kan jag förstå att det ser ut som.

Men tänk på vad det faktiskt innebär att ett parti i riksdagen kan uttrycka sig så. Det finns andra otaligt många saker V gjort som också saknar grund och kommer från twitterstormar.
Om jag tar upp det här så blir det mer ett politiskt debatt så därför ville jag visa på en sak som V kan tänkas dra nytta utan övervakningen då eftersom partiet kan verkligen inte veta vem som går runt och är en våldtäktsman eller inte. 50% av befolkningen då är redan misstänkta är ju exakt det hon säger.

Så när V röstar emot förslaget, så är det som en droppe i havet för mig jämförelse med allt annat motsägelsefullt dom står för. Det kan ju ändra sig som sagt tack vare att massa människor på twitter börjar twittra om nånting.

Permalänk
Medlem

@anon190792: En fråga varför pratar du bara om V ? Som att dom är de ändå som har ledarmoter som kan säga konstiga saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag kommer aldrig få bestämma i det här landet.
Har jag sagt det? Nej just det. ***** *****

Så vad är patetiskt? Att sitta och titta på förfallet, eller göra något...

Du har en yttterst naiv syn på vad övervakning leder till. En naiv syn som dessutom motbevisas av flera av dom studier som gjorts kring kamera övervakning och dylika medel.

Brott försvinner inte på något magiskt sätt för att kameror existerar.

Inte heller detta nya lagförslag kommer på något magiskt sätt få den organiserade brottsligheten att fly Sverige.

Jag kallade dig patetisk eftersom du som vuxen borde ha bra mycket mer koll på hur komplex verkligheten är istället för att ha någon sorts övertro på att ett enda verktyg helt plötsligt skulle få polisen att lösa problem i samhället som dom tidigare inte kunnat göra.

Vi har redan länder som har liknande lagstiftning och det har inte skett några mirakel där heller.

Ordentligt polisarbete tillsammans med detta nya verktyg kan möjligtvis hjälpa polisen i några fåtal fall mot innan men bevisbördan ändras på inget sätt av den nya lagen.

Sen ska man ju tänka på att vi pratar om människor igenom hela kedjan och det är knappast så att vi saknar exempel på hur polisen misskött sig genom åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaja. Precis alla polisens redskap kan missbrukas. Polisens hundar kan skickas på oskyldiga. Förbjud det som redskap. Polisen kan börja köra på oskyldiga - förbjud polisbilar för att man kan beskriva en framidsdystopi med dessa. Batongerna likaså.
Ja tänk vad polisen i en dystopisk framtid kan göra med pistolerna dessutom. Tänk på vilken skada pistolen kan göra.
Tar vi bort polisens alla verktyg så kommer vi vara säkrade från allt polisen kan tänkas hitta på i framtiden.
Jag tycker emellertid det här låter ganska dumt faktiskt.

Precis. Idag har polisen våldsmonopol. Tänk så många oskyldiga som kan bli misshandlade "lagligt" av polisen. Bäst vi drar in deras möjlighet att arrestera eller ens omhänderta folk...
När vi ändå är inne på det, varför inte avskaffa polisen helt och hållet, deras arbete kan ju alltid i förlängningen leda till att någon oskyldig hamnar i kläm.
För ta detta ytterligare ett steg så har det ju faktiskt förekommit fall där människor felaktigt dömts för brott, bäst vi avskaffar våra domstolar också och ser till så att det inte kan hända igen. Skitbra, eller hur?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Lagen i sig själv har jag inget problem med, jag är bara rädd att den missbrukas (aka 1984) eller att polisen inte kan skydda sina program (vilket har hänt ett antal myndigheter i sverige).

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Du har en yttterst naiv syn på vad övervakning leder till. En naiv syn som dessutom motbevisas av flera av dom studier som gjorts kring kamera övervakning och dylika medel.

Brott försvinner inte på något magiskt sätt för att kameror existerar.

Inte heller detta nya lagförslag kommer på något magiskt sätt få den organiserade brottsligheten att fly Sverige.

Jag kallade dig patetisk eftersom du som vuxen borde ha bra mycket mer koll på hur komplex verkligheten är istället för att ha någon sorts övertro på att ett enda verktyg helt plötsligt skulle få polisen att lösa problem i samhället som dom tidigare inte kunnat göra.

Vi har redan länder som har liknande lagstiftning och det har inte skett några mirakel där heller.

Ordentligt polisarbete tillsammans med detta nya verktyg kan möjligtvis hjälpa polisen i några fåtal fall mot innan men bevisbördan ändras på inget sätt av den nya lagen.

Sen ska man ju tänka på att vi pratar om människor igenom hela kedjan och det är knappast så att vi saknar exempel på hur polisen misskött sig genom åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar väl mer om att samla in bevis på redan begångna brott än att förebygga ny kriminell verksamhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gandir:

@Franzoa: En fråga varför pratar du bara om V ? Som att dom är de ändå som har ledarmoter som kan säga konstiga saker?

Kan ett parti anamma det som skrivs på twitter så visar det ju vilken "fast" grund dom står på.
Dom har samtidigt forma sitt partiprogram efter det.

Med andra ord så är det ett känsloparti. Så att ta dom seriöst när dom är emot detta förslag väger ju inte speciellt tungt i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Tänk om det hade funnits någon slags algoritm man kunde köra all data genom som gjorde att den blev oläslig för alla utom de som har en specifik, hemlig kod. Man skulle kunna kalla koden för "nyckel" och algoritmen för...t.ex., jag vet inte, kryptering?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

På vilket sätt är det en bra artikel? För att den stödjer ditt ställningstagande i denna fråga?
Hon har ju ingen aning om hur polisen arbetar uppenbarligen. Det blir ganska uppenbart när hon tror att en vanlig polis behöver kompetens för att tömma en mobiltelefon.

Citat:

Vi vet att vanliga poliser saknar kunskap om hur man tömmer en mobiltelefon, det är där vi måste börja, säger hon till SVT Nyheter

Det bör ju finnas en anledning till varför det finns: https://nfc.polisen.se/jobba-pa-nfc/yrkesroller/forensiker/it...

Och sen vidare göra subjektiva uttalanden som:

Citat:

Man ger enorma befogenheter till en myndighet som inte har kompetens. Det är väldigt osäkert vad vi faktiskt kommer få ut ur den här lagstiftningen.

Politiker kan säga vad som helst för att ragga väljare och komma undan med det.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Ni som tror att det kommer missbrukas är så totalt ute och cyklar.
Om polisen går på knäna med för lite personal hur ska då den befintliga och otillräckliga polisen hinna med att ”tjuvtitta” och ”utnyttja” personer utan brottsmisstanke för skojs skull?

Skärpning och läs lite dagstidningar istället för att hålla på med cyniska konspirationsteorier - i min subjektiva mening.

Bra att polisen får hjälpmedel mot insekterna som suger ur detta landet totalt.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ni som tror att det kommer missbrukas är så totalt ute och cyklar.
Om polisen går på knäna med för lite personal hur ska då den befintliga och otillräckliga polisen hinna med att ”tjuvtitta” och ”utnyttja” personer utan brottsmisstanke för skojs skull?

Skärpning och läs lite dagstidningar istället för att hålla på med cyniska konspirationsteorier - i min subjektiva mening.

Bra att polisen får hjälpmedel mot insekterna som suger ur detta landet totalt.
Skickades från m.sweclockers.com

Du tänker baklänges, åtminstone delvis. Med en överbelastad administration kan nyckfullt utnyttjande frodas genom en otillräcklig kontroll, svaga rutiner och/eller sökande efter snabba genvägar. Kombinera det med svensk apati inför integritets- och datasäkerhetsfrågor och jag ser det som att du bjuder upp till en giftig cocktail. En cocktail som för visso blandats ihop med stor dos god vilja - men en giftig cocktail i vilket fall.

Det som polisen och SÄPO gör är ett deltaga i ett populistiskt, eller åtminstone politiskt, spel. Där man genom att snyftande vända sig till folket vädjande om större befogenheter ska, på heder och samvete, nu äntligen kunna utföra sitt myndighetsuppdrag. En riktning de politiska partierna nu krigar om att starkast förknippas med. När mycket av problemen ordningsmakten och rättsväsendet lider av är efterföljder på sociala problem som politikerna skjutit framför sig med liberalismen, EU eller den fria marknaden som alibi. När man väljer att spara in på allt som kan sparas in på. När man lägger samhällsviktiga tjänster på entreprenad i en tro om att kostnaderna sjunker och kvalitet förstärks, en närmast religiös villfarelse som predikas enligt privatiseringens evangelium.

Vill man på riktigt lösa problemen måste man investera i den sociala sektorn samt ha en plan, en metod och ett mål. Ett politiskt hantverk som inte ligger i tiden. Det är lättare att blända de uppskrämda medborgarna med lovord att anställa poliser, trots att polisskolorna lider av många tomma stolar även efter förbättrade polislöner. Om inte annat just på grund av det olyckliga klimat som poliserna förväntas hantera. Inte lösa - utan bara hantera.

Om det är något som kännetecknat svensk politik det senaste decenniet så är det naivitet. Nog är det dags att skrota denna töntiga övertro och tillit till politiker och myndigheter som gjort naivitet till sitt mantra, trots att mycket vishet finns i kransmyndigheterna och mängder av dyrköpta lärdomar finns hos våra grannländer och på kontinenten. Inte för att bli krassa cyniker som tycker alla beslutsfattare är dumma i huvudet, utan att bli rimligt kritiska och kräva rimliga åtgärder för att lösa faktiska problem och inte falla i alla dessa pinsamma populistiska fällor.

Skrivet av Falcon:

Jag kommer aldrig få bestämma i det här landet.
Har jag sagt det? Nej just det. ***** *****

Så vad är patetiskt? Att sitta och titta på förfallet, eller göra något...

Att göra något är inte alltid bättre än att göra ingenting. Att föreslå verkningslösa lagändringar är ett slöseri med tid varpå förfallet du talar om hinner förvärras, när tiden borde läggas på meningsfulla förändringar.

Skrivet av Falcon:

Roligt? Vem har sagt något om roligt. Är du på riktigt eller?

Tänk ett eller som det verkar fyra steg längre;
Din dotter blir utsatt våld. Rån, grov misshandel, våldtäkt, whatever.

Skulle du uppskatta kameraövervakning då?
Simpel fråga, men den säger allt om dig som person.

Barnslig retorik.

Kameraövervakningen har ju fortfarande inte förhindrat brottet, utan kan i bästa fall användas för att koppla personer till en plats eller händelse. Övergreppet, skadan, har redan skett. Den lindring som en likgiltig och total övervakning kan göra, för att spela med i dina retoriska spår, är att kunna korta ned utredningstiden för att en utsatt person eller familj ska kunna lämna det byråkratiska traumat bakom sig, givandes mer tid för återhämtning.

Samtidigt finns det andra dimensioner att ha i åtanke i en större skadeanalys. Påverkar övervakningskamerorna hur vi rör oss och hur vi betraktar det offentliga rummet? Rimligtvis indikerar ju övervakningskameror på offentliga platser att platsen är otrygg. Varför skulle det annars installeras kameror? Hur påverkar det människors tillit till rättssystemet?

Inte att glömma mer grundläggande ting, som vilka befogenheter vi tilldelar våra övervakare och hur relationen stat och medborgare rimligtvis borde se ut. Var drar vi en hård gräns mellan rättigheter och friheter eller personlig integritet och känsla av trygghet?

Min uppfattning är att allting som har med offentlig övervakning att göra är en sorts distraktion från de riktiga frågorna kring upplevelse av trygghet. Hur förbättrar vi känslan av trygghet och vad för faktorer spelar in för att skada den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vill man på riktigt lösa problemen måste man investera i den sociala sektorn samt ha en plan, en metod och ett mål. Ett politiskt hantverk som inte ligger i tiden. Det är lättare att blända de uppskrämda medborgarna med lovord att anställa poliser, trots att polisskolorna lider av många tomma stolar även efter förbättrade polislöner. Om inte annat just på grund av det olyckliga klimat som poliserna förväntas hantera. Inte lösa - utan bara hantera.

Här tycker jag det låter som att du missförstått syftet med verktyget.
Det här verktyget är inte specifikt till för brottsprevention.
Syftet och målet med den här lagen är att täppa till den frizon som krypteringen skapat där polisen i nuläget inte kan utreda brott. Det är i grunden inte riktigt rimligt att ha frizoner där polisen inte ska få utreda brott.
Det är precis som att telefonavlyssning inte heller är till för att preventivt förhindra brott - utan det är ett utredningsverktyg.

Sedan man man givetvis göra sociala satsningar för att preventivt motverka brottslighet också. Det är fullt rimligt. Det går att satsa på detta långt utanför polisiär verksamhet, men även inom polisen kan man satsa på brottspreventiva åtgärder.
Och det finns säkerligen rimlig kritik på omårdet. Görs tillräckligt and all that.
Det kan ju vara så att båda problemen finns. Alltså både att det uppstått en ny frizon där polisen inte längre kan utreda brott - och även att det behövs andra sociala satsningar. Olika problem som behöver olika lösningar.

Jag tycker bara det blir missriktat att beskylla ett brottsutredningsverktyg för att inte vara brottsförebyggande. Det är liksom inte grundtanken med verktyget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sorgligt när något sådant går igenom... Svenskar och deras "rent mjöl i påsen", förstår folk inte att detta kommer missbrukas? Man litar alldeles för mycket på staten och polisen, vi är fredskadade på riktigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Men vad är "särskilt grov brottslighet" i dagens Sverige... allt vi har är ju lite vardagsbrottslighet och bus från större barn.

Skjutningar, mord på öppen gata, Förnedringsrån av väldigt grov karaktär, våldtäkter som eskalerar, sedan har vi ju gängen som säljer droger mm, vardagsbrott är det ju inte nånstans. allt kommer bara bli värre

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secret_:

Sorgligt när något sådant går igenom... Svenskar och deras "rent mjöl i påsen", förstår folk inte att detta kommer missbrukas? Man litar alldeles för mycket på staten och polisen, vi är fredskadade på riktigt...

...men, vill vi ha ett samhälle som misstror allt staten och polisen gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Och argumentet att till exempel telefonavlyssning inte missbrukats tidigare är ett ganska dåligt sådant ...

Också dåligt därför att det är baserat på ett inkorrekt antagande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det handlar väl mer om att samla in bevis på redan begångna brott än att förebygga ny kriminell verksamhet.

Vilket på inget sätt får bort kriminalitet på något magiskt sätt från det här landet.

Vi pratar om ett ytterligare verktyg för rättsväsendet. Sen att folk ska blanda in banala känslor i frågan får stå för dom själva.

Vi har redan flera års uppföljning på vad effekten av dylika medel har varit i andra länder liksom vi har rena fakta på hur dylika system redan har missbrukats.

Verktyget är just det ett verktyg. Det gör själv inga som helst värderingar och därför kommer missbruk även framöver bero på den mänskliga faktorn vid dom tillfällen det förekommer precis som innan.

Kamera övervakning är överlag begränsat utifrån lagringskapacitet, upplösning mm.

Vi pratar om verkligheten här och inte någon hollywood film där man kan få fram information ur något som aldrig innehöll det rådata man var ute efter.

Skickades från m.sweclockers.com