Ska jag använda min Asus 66U router tillsammans med ett Huaweimodem med inbyggd router?

Permalänk
Medlem

Ska jag använda min Asus 66U router tillsammans med ett Huaweimodem med inbyggd router?

Jag har en Asus RT66U sedan tidigare.

Just nu har jag mobilt bredband och ett Huawei B535 modem.

Modemet och routern har båda brandvägg och DNS, med mera.

Ska jag fortsätta använda min Asusrouter med Huaweimodemet eller är det dags att pensionera Asusroutern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anter:

Jag har en Asus RT66U sedan tidigare.

Just nu har jag mobilt bredband och ett Huawei B535 modem.

Modemet och routern har båda brandvägg och DNS, med mera.

Ska jag fortsätta använda min Asusrouter med Huaweimodemet eller är det dags att pensionera Asusroutern?

Jag kör med en annan router bakom min 4G router men eftersom den inte går att brygga, så har jag fått stänga av NAT/DHCP (vilket iofs. i princip är en bryggning) på den, och det innebär att jag måste sätta statiskt IP-nummer på alla enheter som jag vill ansluta till 4G routern.

Men om du inte har något direkt behov av att använda bägge, som te.x att du behöver bättre Wi-Fi täckning än vad Huawei routern har, så är det egentligen bara problem att köra med bägge.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

AC66U är en kraftfull router och berhöver INTE pensioneras.

Kör den i AP-mode!

https://www.asus.com/support/FAQ/1015009/

dvs via en nätverkskabel mot Huaweiroutern så blir det bästa prestanda.

Sen det här grundläggande viktiga med senaste firmware!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

AC66U är en kraftfull router och berhöver INTE pensioneras.

Kör den i AP-mode!

https://www.asus.com/support/FAQ/1015009/

dvs via en nätverkskabel mot Huaweiroutern så blir det bästa prestanda.

Sen det här grundläggande viktiga med senaste firmware!

Jag har 2 st Ubiquity accesspunket så behöver inte routerns wifi.

Du skriver att routern är kraftfullt. Jag önskar att jag kunde mer om nätverkande. Är det bättre att jag pensionerar routern eller att jag stänger av brandväggen i Huaweimodemet och behåller routern som en "security gateway"?

Permalänk
Medlem

@anter:
Eftersom du har bra Wifi så finns behövs inte Asus RT66U av den anledning.
Om du inte direkt missnöjd med övrig funktionalitet Huaweiroutern så skulle jag inte använda Asus RT66U.

Jag ser ingen mening med att komplicera nätverket med att brygga Huaweiroutern och koppla in Asus RT66U. Bara en burk till som skall underhållas.
Om det visar sig att det finns brister eller saker som inte fungerar som du önskar i Huaweiroutern så kan det vara dags att plocka fram Asus igen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anter:

Jag har 2 st Ubiquity accesspunket så behöver inte routerns wifi.

Du skriver att routern är kraftfullt. Jag önskar att jag kunde mer om nätverkande. Är det bättre att jag pensionerar routern eller att jag stänger av brandväggen i Huaweimodemet och behåller routern som en "security gateway"?

Din 4G-router kan väl inte köras bryggad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Din 4G-router kan väl inte köras bryggad?

Nja, det kan den, men det finns ingen inställning för det, utan man måste stänga av NAT/DHCP och på det viset i princip brygga den.

Men som jag skrev i mitt förra inlägg, att göra det kräver att man sätter statiskt IP-nummer på allting som kopplas mot den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nja, det kan den, men det finns ingen inställning för det, utan man måste stänga av NAT/DHCP och på det viset i princip brygga den.

Men som jag skrev i mitt förra inlägg, att göra det kräver att man sätter statiskt IP-nummer på allting som kopplas mot den.

Då är ju funktionen borttagen precis som jag uppmärksammat tidigare.