Vilket antivirus till mac 2020?

Permalänk

Vilket antivirus till mac 2020?

Hej!

Tänkte höra vad ni rekommenderar för antivirus till en mac?

AVG verkar ha blivit uppköpta och rekommenderas inte längre vad jag förstått.

Tack för tips.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar att inte ha något virusskydd alls. Klicka inte på skumma länkar och använd en bra webläsare, tex"Brave", med inbyggd Adblock m.m.

Permalänk
Medlem

@Xcm: Hur motiverar man en sådan rekommendation idag? Även om risken för att själv få virus är minimal så sprider man dem åtminstone inte vidare om man har ett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

@Xcm: Hur motiverar man en sådan rekommendation idag? Även om risken för att själv få virus är minimal så sprider man dem åtminstone inte vidare om man har ett.

För att min rekommendation är det enda sättet att inte få virus. Finns vad jag vet INGENTING som kan förhindra det om man omedvetet väljer att få virus genom att klicka på länkar och ladda ner konstiga saker.

Allt windows har inbyggt och Malware scan räcker väldigt långt, helt onödigt att köpa virusskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Allt windows har inbyggt och Malware scan räcker väldigt långt, helt onödigt att köpa virusskydd.

För det första tror du får läsa rubriken igen, för det andra är det inte samma sak som det du skrev i tidigare inlägg:

Citat:

Jag rekommenderar att inte ha något virusskydd alls

Permalänk
Medlem

”Virus” är inte en grej på andra operativsystem än Windows. Windows är så pass dåligt byggt att ”virus” är ens möjligt..

Installera inte okända program eller program från okända källor, klicka inte på okända länkar och det är in stort sätt riskfritt att använda en Mac. Använda iCloud och TimeMachine för att oskadliggöra ransomware..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Garmzon:

”Virus” är inte en grej på andra operativsystem än Windows. Windows är så pass dåligt byggt att ”virus” är ens möjligt..

Installera inte okända program eller program från okända källor, klicka inte på okända länkar och det är in stort sätt riskfritt att använda en Mac. Använda iCloud och TimeMachine för att oskadliggöra ransomware..

Skickades från m.sweclockers.com

Hold your horses.
Inget operativsystem är säkert från virus.

Det råkar till och med vara så att macOS har haft mer virusproblem än windows senaste tiden:
https://feber.se/mac/macos-oftare-utsatta-for-malware-an-wind...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Tycker de är viktigare med malware program och de använder jag i Windows för de stoppar de mesta när man surfar, virus programmet i Windows har en så länge inte tagit bort nånting alls.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Xcm:

För att min rekommendation är det enda sättet att inte få virus. Finns vad jag vet INGENTING som kan förhindra det om man omedvetet väljer att få virus genom att klicka på länkar och ladda ner konstiga saker.

Det säkraste sättet att undvika virus är att aldrig starta datorn

Skämt åsido så är det ju ibland svårt att navigera på interwebzen utan att klicka på länkar

Sen är det en fråga om vilka som använder datorn. Du och jag vet ju vad man ska akta sig för, men vet barnen det? Föräldrarna? Partnern? Svärföräldrarna? Den ”roliga” kompisen som ska ”skämta” lite?

Därför kan det vara bra att ha ett extra lager säkerhet ibland

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

MacOS har faktiskt ett inbyggt "antivirus" vid namn XProtect.
https://mashtips.com/built-in-mac-security-software/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

För att min rekommendation är det enda sättet att inte få virus. Finns vad jag vet INGENTING som kan förhindra det om man omedvetet väljer att få virus genom att klicka på länkar och ladda ner konstiga saker.

Allt windows har inbyggt och Malware scan räcker väldigt långt, helt onödigt att köpa virusskydd.

Det är därför det är extra bra att ha ett bra antivirusprogram installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Allt windows har inbyggt och Malware scan räcker väldigt långt, helt onödigt att köpa virusskydd.

Jag är lite osäker på hur bra Windows inbyggda skydd hjälper på en dator som kör macos. Jag skulle inte förlita mig på att det ger ett speciellt bra skydd.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort påhopp/nedlåtande inlägg, vänligen håll diskussionen på en saklig och trevlig nivå.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag brukar handla Bitdefender från dealarious för en 200-250 spänn/år.
Det skiljer lite i rabatt så man får klicka runt sig lite i de olika olika alternativen. just nu kostar internet security för 3 datorer/1år $24.95.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX