Permalänk
Inaktiv

Att betala för en datapott?

Hallå!

Jag har en Youtube kanal där jag gör lite granskande journalistik blandat med lite så fungerar det, tips, bra att veta, underhållning. Videon som jag planerar att göra nu handlar om hur teleoperatörerna prissätter sina abonnemang.

Idag prissätter de olika aktörerna sina abonnemang efter mängden surf som ingår i abonnemanget och det är fel, eller?
Rent tekniskt sett ser det mobila nätet likadant ut som det DSL, fiber, coaxial uttag som har hemma?

Telia > switch, nod, stationer, kablar kors och tvärs osv > en port du sitter mot > internet hemma
Telia > switch, nod, stationer, kablar kors och tvärs osv > en mast du sitter mot > internet via exempelvis 4G

Vad jag kan komma fram till så betalar du egentligen för hastigheten, precis som internet hemma? Vad som egentligen kostar pengar för en operatör är att hålla uppe din hastighet när det blir högt tryck på nätet säg mellan klockan 17:30-22:00?

Vad hela poängen med det här är att vi ska betala för den hastighet vi behöver, inte vilken mängd data vi förbrukar. I exempelvis Finland ser de flesta abonnemang ut så, med bla Telia.

Är det något jag missar? Finns det någon kostnad för en operatör förutom själva utrustningen, underhåll och ström?

Jag drog iväg ett mejl till Telia kundombud men inte fått någon återkoppling ännu..

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inte bara ett svar på det här, så du får några stycken av mig.

Det finns kostnader för operatörer att upprätthålla ett nät och begränsat med radiospektrum. Om alla skulle köra på nätet utan att tänka sig för hur mycket data de använder så skulle nätet inte räcka till, och det skulle gå långsamt för alla. Därför finns datamängdsbegränsningar på plats så att folk tänker sig för innan de använder nätet för vad som helst och hur mycket som helst.

Och varför inte ta betalt för hastighet istället? Ett mobilnät är nyckfullt. Nätet funkar olika bra på olika platser och vid olika tidpunkter. Tar man betalt för hög hastighet skulle folk förvänta sig hög hastighet också, och klaga när de inte får det. Datamängd kan man mäta på ett annat sätt. Om det inte går att leverera data snabbt så "betalar" inte heller kunden för det.

Till slut ger det också databegränsningar en naturlig möjlighet till merförsäljning. Ju snabbare och bättre en operatörs nät är, desto mer kommer kunderna börja använda det. Ett snabbt nät är alltså en slags marknadsföring, och att strypa hastigheterna skulle bara få folk att tolerera de lägre hastigheterna, snarare än att driva dem till att köpa mer data. Dessutom är det effektivt att säga till den mobildataknarkande allmänheten att "nu får du betala mer. för det är slut". Folk betalar i allmänhet. De biter ihop, inser att det är deras eget fel att datan är slut, och betalar pliktskyldigt.

Allt eftersom tekniken går framåt och möjliggör högre kapacitet så kommer vi till ett vägskäl. Operatörerna kan välja mellan att sänka priserna (eller ta bort datataken helt), eller välja att bara ta ut mer pengar av sina befintliga kunder. Vad som händer beror på vad det kostar operatörerna, och vilken konkurrens de har.

Permalänk
Medlem

@anon168673: I och med att överförings länken, mobil <-> radio/basstation är betydligt dyrare än din fiber/coax hemma så är det ett sätt att prissätta efter datamängd för att begränsa användningen av den "svagaste" länken, för att alla ska få plats.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Trådlöst är inte samma som trådat, det har helt andra förutsättningar. Bland annat är du begränsad av bandbredd på andra sätt, du kan bara ta x antal kunder på x antal master, våglängder mm. Data sändning sker därav inte på samma sätt och hastighet är mindre intressant än hur mycket trafik operatörer måste hantera, därav mängden data som riktmärke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill tillägga att det inte är någon naturlag att vi inte har några datapotter på fasta bredbandsanslutningar i Sverige. I många länder i världen så är det fortfarande vanligt förekommande att man har ett tak på hur många gigabyte man får använda per månad.

Permalänk
Medlem

I och för sig hänger det ihop. Hastigheten är mängden data per tidsenhet. På fasta anslutningar är det megabit per sekund och mobila uppkopplingar gigabyte per månad. Det är båda mått på hastighet men i mobila fallet är det medelhastighet och i fasta fallet maxhastighet. Jag tror det hela är för att undvika reklamationer av typen "jag fick inte alls 100 Mbit som utlovat" till personer som inte befinner sig nära snabba mobilmaster. De som förbrukar mycket data tar också en stor del av tillgänglig hastighet så genom att sätta mängdspärr kan man hålla högre hastighet för de som förbrukar lite. Om många streamar film hela tiden så kanske det inte räcker till en hög hastighet till alla. Kan tänka mig man undviker slösa data på youtube om man inte har mycket datamängd kvar.

Jag tycker det ska finnas båda alternativen att välja på. I vissa fall kanske jag värdesätter tillförlitlighet och lågt pris mer än hastighet. T.ex. om jag vill fjärrstyra värmen i en sommarstuga så behöver jag inte betala för snabb hastighet eller mycket data. I andra fall kanske man vill ha mobilt bredband hemma om andra alternativ saknas och då vill man ha obegränsad data och hög hastighet. Men med mobiltelefonen ute på stan så är kanske inte mängden data lika viktig som bra täckning och snabb hastighet när man väl behöver det.

Tekniskt sett borde man kunna köra en maxfart med obegränsad surf istället för datamängd på mobila abonnemang. Men då kanske man väljer att strypa hastigheten istället. Tror att jag själv skulle klara mig bra på "upp till 1 Mbit" på mobilen utan att märka någon praktisk skillnad. Samtidigt klarar jag mig nog på 3 GB per månad. Så jag skulle välja det billigaste av dessa.

Permalänk
Medlem

Tycker det är vettigare med att veta datamängd mer än hastighet i området, dock kan det vara med som allmän info att de uppmätt i genomsnitt x mb ner via 4g på bla bla gata kl 3 på lördag eller liknande.

Lätt hänt att man kör mer än 60 gb i månaden själv när man mätt upp dataanvändning
(Kör adsl pga obegränsad mängd här.) och kör ca 700 mb i månaden på 4g som mest i telefon, för det mesta reddit, vädret här.

Även fast man inte laddar ned något särskilt mer en patcher till spel på 1 - 4 gb totalt för ett gäng spel och för det mesta håller sig till youtube på 480p.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Det är alltså inte lika svart/vitt som jag först trodde. Fler tekniska svårigheter med ett stabilt LTE nät. Men det problem jag har med det upplägget idag är hur operatörerna "ljuger" för oss kunder.

Om något så är det otroligt orättvist att sälja en tjänst baserat på något som kunderna inte kan "jämföra" mellan, exempelvis här i Umeå är det bara Telia och "dotterbolaget" Halebop som man kan användas med stabila hastigheter.

Även mitt i centrala Umeå svajar det rejält för Telenor/Vimla och Tele2/Comviq. Åker man 20 minuter bort från stan eller står i en källare är det hopplöst. Att alla operatörer idag får sälja en tjänst baserad på mängd data och inte vilken hastighet/täckning man kan ge är ju egentligen helt sjukt. Man blåser i princip varenda kund som inte har Telia!

Precis som @ronnylov är inne på så ska det finnas ett alternativ. I grannlandet Finland kör Telia obegränsad surf och begränsar hastigheterna. Minsta abonnemanget för 300kr/mån får man 200 mb/s, vilket är sjukt överdrivet då man på mobilen max använder ca 25 mb/s.

Staten äger 39% av Telia, om det är vad folket vill ha borde det prioriteras och tas fram en hållbar lösning av i alla fall en operatör. Det är iaf min åsikt.

Jag tackar för all input @pv2b @stoffe-2k @Ferrat och @mini-z1994! Jag ska försöka gå igenom det så tydligt som möjligt i videon.

Permalänk
Medlem

@anon168673: Sånt som konsumenter får lista ut själv. Är det bara Telia som har LTE-nät som fungerar i din bygd så är det ju bara att köra på Telia/Halebop/Fello. Finns bara tre olika 4G/LTE-nät (om vi inte räknar LTE450) så inte så mycket att hålla reda på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon168673:

Finland...

I Finland är bredband en lagstiftad rättighet för alla, de var det första landet i världen att lagstifta om det.

Alla i Finland har rätt att få ett fungerande telefon- och bredbandsabonnemang till sitt hem och till ett företags verksamhetsställe. Traficom har utsett en leverantör av samhällsomfattande tjänster i de områden där marknadskrafter inte tillhandahåller dem.
https://www.traficom.fi/sv/kommunikation/bredband-och-telefon...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det som är lite speciellt med just trådlöst är ju att du belastar nätet mindre ju snabbare hastighet du har på länken. Givet samma datamängd då.

Dessutom finns det ju även obegränsade abonemang för telefoni i sverige med. Det är ju bara ett enklare sätt att begränsa det vi datamängd än via hastighet när hastigheten ändå variera så mycket beroende på plats, utrustning etc.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Sveriges variant är ju Telias "Framtidens nät", med obegränsat mobilt bredband för 409 kr/mån respektive 499 kr/mån beroende på hastighet där koppar, koax och fiber inte finns tillgängligt.

Nu gör ju Telia detta med sina egna pengar, PTS har bara behövt upphandla lösningar åt ett dussin hushåll eller så. Eftersom operatörer har täckningskrav i mobilnätet (på vissa av frekvenserna) så finns det egentligen ingen anledning till andra lösningar på de flesta håll i landet – mast och antenner är ju bättre lösning än satellit så.

Permalänk
Medlem

Känner en som har Brittiskt abonemang, betalar mindre än vad vi gör vid samtal och data I Sverige än vad jag och andra gör med svenska abonnemang.
PTS skulle undersöka kartellbildning för något år sen men jag har inte hört (eller aktivt letat) vad resultatet blev om det blev något utav det.

Permalänk
Medlem

Telia begränsar redan hastigheten om man har ett extra simkort s.k. TELIA Surfanslutning.
Max är 100 Mbit/s.

Är ju inte speciellt svårt att förbruka rätt stora data mängder utan att gör något "speciellt".
T.ex. så drar ju Netflix 4K 7 Gbyte/timme så 20 GByte räcker till c:a 3 timmar.

Överbelastade master och nät är i dags läget ett stort problem för de som saknar en fast internetuppkoppling i hemmet.

Precis som @pv2b säger så kan vi skatta oss lyckliga att vi har några datapotter på fasta bredbandsanslutningar.
Det var inte alls självklart att det skulle bli så när övergången från uppringt till ADSL/Fiber/Coax skedde i slutet på 90-talet.
Uppringande modem var ju rena guldgruvan för Telia.
Själv hade jag lyckats få ISDN ( 2x64 Kbit/s) men det var dyrt att använda, runt 3.500/månad.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Det är alltså inte lika svart/vitt som jag först trodde. Fler tekniska svårigheter med ett stabilt LTE nät. Men det problem jag har med det upplägget idag är hur operatörerna "ljuger" för oss kunder.

Alla operatörer är ganska tydliga med att täckning och prestanda varierar beroende på plats och tidpunkt. Så jag skulle inte vilja påstå att de ljuger?

Citat:

Om något så är det otroligt orättvist att sälja en tjänst baserat på något som kunderna inte kan "jämföra" mellan, exempelvis här i Umeå är det bara Telia och "dotterbolaget" Halebop som man kan användas med stabila hastigheter.

Generellt finns det bra täckning i alla större orter och städer oavsett operatör. På landsbygd och mindre orter kan det variera kraftigt, och det är upp till dig som konsument att avgöra vilken operatör som passar bäst beroende på vart du bor. De flesta operatörer kan, om du kontaktar dem, upplysa om hur pass bra täckningen bör vara på en plats/adress, men oftast är det utomhus täckning och behöver inte stämma 100% med verkligheten. Bättre att prova och lämna tillbaka om det inte finns någon täckning på den platsen du behöver det.

Citat:

Även mitt i centrala Umeå svajar det rejält för Telenor/Vimla och Tele2/Comviq. Åker man 20 minuter bort från stan eller står i en källare är det hopplöst. Att alla operatörer idag får sälja en tjänst baserad på mängd data och inte vilken hastighet/täckning man kan ge är ju egentligen helt sjukt. Man blåser i princip varenda kund som inte har Telia!

Hur tänker du att detta skulle fungera i praktiken? Konsumenter ska betala 100:- spänn för sina abonnemang och samtliga operatörer ska på begäran åka ut och fysiskt mäta täckningen i just din källare? Och nej, blir ju inte bara din, utan alla källare, buskar, parker och platser i hela Sverige. Nja.. uppskatta täckning, speciellt utomhus, kan de alltid göra men beroende på last och andra förhållanden så kan de naturligtvis inte garantera någonting. Det är bara så det är. Och för övrigt så må Telia fortfarande ha några fler basstationer i norra Sverige, men i övrigt är de inte på något sätt överlägsna längre. Det var många år sedan så det där Telia snacket stämmer inte längre även om du kanske upplever Telia bäst där just du bor.

Citat:

Precis som @ronnylov är inne på så ska det finnas ett alternativ. I grannlandet Finland kör Telia obegränsad surf och begränsar hastigheterna. Minsta abonnemanget för 300kr/mån får man 200 mb/s, vilket är sjukt överdrivet då man på mobilen max använder ca 25 mb/s.

Men det är ju samma sak där, de kan ju omöjligt garantera att du får 200Mbit/s eller ens 20Mbit/s när som, var som. Det är inte möjligt och det är inte så det fungerar. Då har vi återigen scenariot att du står i din källare med 1Mbit/s och är sur för att du betalar faktiskt för 200Mbit/s (vilket för övrigt 99% av tiden är ren fantasihastighet i LTE).

Citat:

Staten äger 39% av Telia, om det är vad folket vill ha borde det prioriteras och tas fram en hållbar lösning av i alla fall en operatör. Det är iaf min åsikt.

Jag tackar för all input @pv2b @stoffe-2k @Ferrat och @mini-z1994! Jag ska försöka gå igenom det så tydligt som möjligt i videon.

Kan förstå din poäng till viss del men samtidigt verkar din förståelse för hur ett radionät fungerar väldigt begränsad. Nu pratar jag bara för mig själv, som förvisso reser rätt mycket i jobbet i hela Sverige men sist jag förlorade täckning helt på min mobil så stod jag i en hiss. Sverige har väldigt bra täckning om vi jämför med övriga Europa så jag personligen ser faktiskt inte problemet.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saodie:
Citat:

Alla operatörer är ganska tydliga med att täckning och prestanda varierar beroende på plats och tidpunkt. Så jag skulle inte vilja påstå att de ljuger?

Sån tur har då jag inte haft, jag bytte till Telenor när min bindningstid tog slut på Telia då dom var så pass mycket billigare. Fick enbart höra att det var lite sämre när man åker upp till fjälls, i Umeå är det lika bra som Telia. Gick från -68 dBm till -117 dBm på LTE i min lägenhet, samtal bröts om jag inte stod vid fönstret och jag hade mellan 3-13 mb/s. Utomhus var det inga problem, men så fort man gick in någonstans dök det. Efter lite bråk med Telenor fick jag gå tillbaka till Telia.

Nu var det här 1.5 år sedan men samlade 6 olika abonnemang för ca 2 veckor sedan för att kika och jämföra nätet. Telenor har fortfarande samma problem.

Citat:

Generellt finns det bra täckning i alla större orter och städer oavsett operatör. På landsbygd och mindre orter kan det variera kraftigt, och det är upp till dig som konsument att avgöra vilken operatör som passar bäst beroende på vart du bor. De flesta operatörer kan, om du kontaktar dem, upplysa om hur pass bra täckningen bör vara på en plats/adress, men oftast är det utomhus täckning och behöver inte stämma 100% med verkligheten. Bättre att prova och lämna tillbaka om det inte finns någon täckning på den platsen du behöver det.

Jo jag har testat det här, också inför videon. Telia, Halebop, Telenor, Vimla, Tele2, & Comviq försäkrade mig om ett stabilt 4G i centrala Umeå och 15 minuter utanför vid Röbäck. Telia och Halebop får godkänd. Telenor och Vimla var på gränsen, Tele2 och Comviq satt på gamla hederliga 3G.

Det måste finnas en smidigare lösning för kunderna än att prova alla operatörer för att se vilka som faktiskt håller vad dom lovar.

Citat:

Hur tänker du att detta skulle fungera i praktiken? Konsumenter ska betala 100:- spänn för sina abonnemang och samtliga operatörer ska på begäran åka ut och fysiskt mäta täckningen i just din källare? Och nej, blir ju inte bara din, utan alla källare, buskar, parker och platser i hela Sverige. Nja.. uppskatta täckning, speciellt utomhus, kan de alltid göra men beroende på last och andra förhållanden så kan de naturligtvis inte garantera någonting. Det är bara så det är. Och för övrigt så må Telia fortfarande ha några fler basstationer i norra Sverige, men i övrigt är de inte på något sätt överlägsna längre. Det var många år sedan så det där Telia snacket stämmer inte längre även om du kanske upplever Telia bäst där just du bor.

Det är inte att vi betalar för mycket för abonnemang idag, jag betalar nära 600kr hos Telia och är helnöjd med tjänsten. Det är all oärlighet och missledande information jag vill försöka göra något åt.

Om det vore så väl att alla operatörer åker hem till alla kunder och mäter i deras källare, lite orimligt och överdrivet men jag gillar hur du tänker. Men jag är mer inne på att ex Comviq som vet om att dom har låg prioritering på Tele2's/Telenors nät ändå påstår dom sig täcka 99.9% av befolkningen i Sverige med sitt 4G nät.

https://www.comviq.se/tackning?nvd=1&utm_expid=.Fa6s-00FTIS_g...

Att då Comviq gör reklam för 40 GB för 295 kr/mån när ex Telia står med 30 GB för 469 kr /mån blir det hela väldigt orättvist mot Telia som faktiskt kan (kanske, vet inte exakt hur bra Telias nät är i hela Sverige) leverera 4G till 99.9% av befolkningen. Hade då exempelvis PTS haft en kontroll av varje operatör och sagt "Hörredu Comviq, ni ljuger för era kunder. Sätt "vi kan leverera 15-40 mb/s till 40% av befolkningen och lite oklart för er som bor uppe i norr" i eran reklam och berätta för era kunder hur det faktiskt ligger till" så skulle jag vara nöjd.

Telia är överlägsen i norrland. Har testat Telias, Telenor och Tele2's nät från Umeå till Hemavan. Ingen annan operatör har en suck när det kommer till täckning. I Stockholm (södra Sverige) är det säkert en jämnare kamp men inte här uppe.

Citat:

Men det är ju samma sak där, de kan ju omöjligt garantera att du får 200Mbit/s eller ens 20Mbit/s när som, var som. Det är inte möjligt och det är inte så det fungerar. Då har vi återigen scenariot att du står i din källare med 1Mbit/s och är sur för att du betalar faktiskt för 200Mbit/s (vilket för övrigt 99% av tiden är ren fantasihastighet i LTE).

Jo du behöver inte berätta det för mig, påstod aldrig att dom kan garantera hastigheterna. Jag tog bara upp hur det såg ut i Finland. Jag skrev också att det inte riktigt finns något behov av så höga hastigheter. Visste du att snitthastigheten för 4G i Finland ligger på 27 mb/s? Lite kul när deras minsta paket börjar på 200 😅

Citat:

Kan förstå din poäng till viss del men samtidigt verkar din förståelse för hur ett radionät fungerar väldigt begränsad. Nu pratar jag bara för mig själv, som förvisso reser rätt mycket i jobbet i hela Sverige men sist jag förlorade täckning helt på min mobil så stod jag i en hiss. Sverige har väldigt bra täckning om vi jämför med övriga Europa så jag personligen ser faktiskt inte problemet.

Väldigt begränsad är nog att ta i, har läst på väldigt mycket inför videon jag planerar att göra och har jobbat åt Telenor i 2 år. Jo vi är med på många topp 10 listor när det kommer till internet. Både gällande fiber och LTE nät. Men bara för att det är bra betyder det inte att vi ska nöja oss där.

Jag skapade inte den här tråden för att argumentera över hur alla känner. Jag vill lära mig så mycket som möjligt om ämnet innan jag gör videon. För mig är det ett problem att alla operatörer jag pratat med förutom en har ljugit för mig. Därför gör jag något åt det.

Du får gärna göra en video om hur nöjd du är över operatörerna och vårat nät i Sverige, det är nog många som skulle bli glada av att få lite uppskattning när jag är så arg och negativt.. 😃