Permalänk
Medlem

Digitalisering

Digitalisera jobbet
Hejsan.

Driver ett kött & chark företag med farsan och brorsan. Farsan driver idag nästan all pappersexercis och kund kontakt. Främst skriver han en miljon papper och har alla kontakter i sin telefon där han ringer och smsar dygnet runt..

Nu är det inte många år kvar tills han skall pensioneras och jag vill innan dess fixa jag via dator (främst mail) kan sköta allt via datorn. Då har man svart på vitt och behöver inte glömma med mera vad man kommit överens om och beställningar med mera.

Någon som har erfarenhet av detta?

Mvh
Martin

Permalänk
Medlem

Du får nog specificera lite mer vad det egentligen är du vill kunna göra, är jag rädd.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Din syn på digitalisering är alltså att kunderna mailar istället för att ringa?

Nja kolla efter en kundportal som matar beställningar direkt till produktionslinjen och sköter faktureringsunderlag så att ni bara behöver skicka en faktura direkt till kund utifrån information från produktionen om vikt och liknande.

Tänk över ett tag vad du vill uppnå och försök sedan hitta en lösning. Det mesta finns det är bara fun fantasi som sätter gränserna vid såna här simpla former av effektivisering

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kollat på Odoo , nu handlar det inte om att implementera ett fullskaligt affärssystem även om det har potentialen till det på sikt. Self-hosted, kostar bara tiden att sätta upp + underhållet, eller kanske i detta fall att de lägger upp de i molnen mot en liten månadskostnad.

Det går att köra det lätt, med bara enstaka moduler t.ex. enbart implementera kundregister, ordermottagning och t.ex. fakturering.

Att spendera 2+ timmar varje dag och läsa, svara och leta i email inboxen, oavsett om det är i mobilen eller en dator säger ju sig själv att det inte skalar. Hela poängen är ju att öppna upp möjligheter för att skala upp, utan att bygga sin verksamhet kring en flaskhals så som mobil, dator eller enstaka individer på sikt.

Tid är ju den värdefullaste aspekten.