Permalänk
Medlem

Uppgradering för mer fps i CSGO

Tjena, tänkte kolla med lite kunningare personer om vad som jag skulle behöva uppgradera för att kunna lira CS med över 144 fps kostant (helst runt 200-250 konstant). Har redan provat att fiffla med config och inställningar för max prestanda men laggar ändå på tex öppna ytor och i smokes.

Mitt system just nu:

Intel core i5-4440

NVIDIA geforce gtx 960 2gb

Har även en ssd som cs och windows ligger på så på den fronten är jag lugn. Har dock kollat lite på en Intel I7 4790K, tror ni att den skulle fixa problemet? Ha i åtanke att jag är på en student budget.

mvh

Permalänk
Medlem

Vad har du för övriga komponenter?
Moderkort, skärm (upplösning) och nätagg är viktigast, men gärna allt

Inte säkert att en i7 hjälper så mycket om du inte kan klocka den, men de komponenter du angav ska räcka långt tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor:

RAM: Corsair vengeance ddr3 8gb

Nätagg:Cooler master B500 ATX 500w (RS-500-ACAB-M3)

Skärm: Benq XL 2411 144hz

Moderkort: MSI B85M-E45

Permalänk
Medlem
Skrivet av hope7:

@medbor:

RAM: Corsair vengeance ddr3 8gb

Nätagg:Cooler master B500 ATX 500w (RS-500-ACAB-M3)

Skärm: Benq XL 2411 144hz

Moderkort: MSI B85M-E45

Det går inte att överklocka på det moderkortet så ett byte av cpu tror jag inte kommer hjälpa dig så mycket. Tyvärr är din plattform gammal så för en uppgradering behövs i så fall moderkort, cpu och ram (t.ex ryzen 3600, b450 moderkort, 8/16gb ddr4 ram). Då snackar vi åtminstone 4000kr vilket kanske inte ryms inom din budget?

Grafikkortet kanske kan göra större skillnad för mindre pengar, men känns som att csgo inte ska kräva så mycket och din dator känns mer cpu-begränsad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av hope7:

RAM: Corsair vengeance ddr3 8gb

Är det två 4GB stickor som kör i dual channel?
Om det är en 8GB sticka i single channel så är det antagligen det som är bottlenecken.
Börja i sådana fall med att köpa en till 8GB sticka, helst med samma klockfrekvens, timing och spänning.
Borde stå på din nuvarande sticka vad den kör i.
Tex. 8GB 1600MHz CL15 1.5V eller liknande.

Skrivet av hope7:

Har även en ssd som cs och windows ligger på så på den fronten är jag lugn. Har dock kollat lite på en Intel I7 4790K, tror ni att den skulle fixa problemet? Ha i åtanke att jag är på en student budget.

Ditt moderkort är inte överklockningsbart och kan inte dra full nytta av en 4790K.
Kolla efter en i7 4770/4790 utan K på slutet då de ofta är mycket billigare.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Är det två 4GB stickor som kör i dual channel?
Om det är en 8GB sticka i single channel så är det antagligen det som är bottlenecken.
Börja i sådana fall med att köpa en till 8GB sticka, helst med samma klockfrekvens, timing och spänning.
Borde stå på din nuvarande sticka vad den kör i.
Tex. 8GB 1600MHz CL15 1.5V eller liknande.
Duty moderkort är inte överklockningsbart och kan inte dra full nytta av en 4790K.
Kolla efter en i7 4770/4790 utan K på slutet då de ofta är mycket billigare.

Tänkte inte ens på möjligheten till single channel...

Annan tråd
Finns en annan tråd som har en bättre cpu med troligt moderkortsras, kan vara värt att fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Annan tråd
Finns en annan tråd som har en bättre cpu med troligt moderkortsras, kan vara värt att fråga?

beroende på om jag får tag i ett nytt moderkort eller inte så kan jag nog sälja min för typ 500 + frakt?
Kan dock inte lova att den fungerar efter att moderkortet dog. gör den inte det får du givetvis tillbaka dina 500 (frakten är svår att ersätta..)

jag hojtar när jag vet om den blir fri eller inte ifall det är av intresse för dig

Edit: Insåg efter jag skrev detta att det troligtvis bryter mot §9.. admin får ta bort detta i så fall. men i mitt försvar vet jag inte ens om den är till salu än

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Är ganska säker på att det är två 4gb stickor men kan checka för säkerhetsskull när jag kommer hem senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det går inte att överklocka på det moderkortet så ett byte av cpu tror jag inte kommer hjälpa dig så mycket. Tyvärr är din plattform gammal så för en uppgradering behövs i så fall moderkort, cpu och ram (t.ex ryzen 3600, b450 moderkort, 8/16gb ddr4 ram). Då snackar vi åtminstone 4000kr vilket kanske inte ryms inom din budget?

Grafikkortet kanske kan göra större skillnad för mindre pengar, men känns som att csgo inte ska kräva så mycket och din dator känns mer cpu-begränsad.

Skickades från m.sweclockers.com

Aa men då är jag lite bättre informerad, kanske är bättre att spara till en större uppgradering då eftersom det verkar som det mesta i burken inte håller måttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

beroende på om jag får tag i ett nytt moderkort eller inte så kan jag nog sälja min för typ 500 + frakt?
Kan dock inte lova att den fungerar efter att moderkortet dog. gör den inte det får du givetvis tillbaka dina 500 (frakten är svår att ersätta..)

jag hojtar när jag vet om den blir fri eller inte ifall det är av intresse för dig

Edit: Insåg efter jag skrev detta att det troligtvis bryter mot §9.. admin får ta bort detta i så fall. men i mitt försvar vet jag inte ens om den är till salu än

Hör gärna av dig om detskulle bli aktuellt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hope7:

Aa men då är jag lite bättre informerad, kanske är bättre att spara till en större uppgradering då eftersom det verkar som det mesta i burken inte håller måttet.

Vad har du för budget i dagsläget? Det skulle vara intressant

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Vad har du för budget i dagsläget? Det skulle vara intressant

Har ingen riktig budget vill bara kunna lira cs med bra fps men om jag måste uppgradera hela datorn kanske det bara är bättre att sälja denna och köpa en helt ny burk som kommer hålla standarden ett tag framöver

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående om att dubbelkollla så det är 2 minnesstickor på samma kapacitet, samt leta efter en 4770/4790 (icke k) på tex swec marknad, tradera eller blocket.

En 4770 eller 4790 kommer göra underverk för din fps i CSGO. i5 4440 är inget att hänga i granen direkt

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Håller med ovanstående om att dubbelkollla så det är 2 minnesstickor på samma kapacitet, samt leta efter en 4770/4790 (icke k) på tex swec marknad, tradera eller blocket.

En 4770 eller 4790 kommer göra underverk för din fps i CSGO. i5 4440 är inget att hänga i granen direkt

Det är två exakt likadana 4gb minesstickor. Så K processorerna är alltså bara till fördel om man ska överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hope7:

Det är två exakt likadana 4gb minesstickor. Så K processorerna är alltså bara till fördel om man ska överklocka?

K betyder upplåst multiplikator, det ör den man använder för att klocka vanligtvis. Byter subden 40->50 kör processorn i 5GHz istället för 4 efterråt

Moderkortet måste ha ’z’ chipset för att kunna använda sådan överklockning också, men ditt har inte det

Om du får tag i en med eller utan k spelar dock ingen roll så länge priset är rätt, k passar och fungerar även i ditt moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

K betyder upplåst multiplikator, det ör den man använder för att klocka vanligtvis. Byter subden 40->50 kör processorn i 5GHz istället för 4 efterråt

Moderkortet måste ha ’z’ chipset för att kunna använda sådan överklockning också, men ditt har inte det

Om du får tag i en med eller utan k spelar dock ingen roll så länge priset är rätt, k passar och fungerar även i ditt moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Då är jag med, tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hope7:

Det är två exakt likadana 4gb minesstickor. Så K processorerna är alltså bara till fördel om man ska överklocka?

Kort svar, ja. (det brukar skilja typ 100 mhz i turbo clock)

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hope7:

Det är två exakt likadana 4gb minesstickor. Så K processorerna är alltså bara till fördel om man ska överklocka?

4790:
Processor Base Frequency 3.60 GHz
Max Turbo Frequency 4.00 GHz

4790K:
Processor Base Frequency 4.00 GHz
Max Turbo Frequency 4.40 GHz

Permalänk
Medlem

hade 4770k innan, cs fpsen va väldigt ostabil..
bytte till ryzen inte ångrat en sekund av det.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram