Veckans fråga: Har du en mekanisk hårddisk i din dator?

Permalänk

Förvånansvärt många som enbart hade ssd, men troligtvis är det mest personer som inte har så mycket data hemma lokalt.

Det kommer dröja innan jag kommer sluta med hdd. Då 10 TB hdd kostar runt 3500kr.10TB ssd ligger på runt 13000kr.
Och 10TB data med dagens snabba datorer fyller man snabbt upp.

Permalänk
Medlem

Intressanta resultat. Ändå en hel del som sitter på mekaniska diskar där ute ändå. Min försvann från primärdatorn för 4 år sedan när jag uppgraderade till datorn jag sitter på idag. Har 2 mekaniska diskar i media datorn i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Min första SSD tvärdog efter 2 år så jag litar inte på dem till 100%.

Lita inte på någon lagring, det är alltid en fråga om när och inte om.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Oneone: vill minnas att vi haft en veckans fråga om minst en av de där två, men det finns inget som hindrar att vi kör en eller båda igen framöver. Både Hz och upplösning uppgraderas ju ändå över tid!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

1TB ssd + 4TB hdd i stationära
2st 500GB ssd i laptop.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

1,25TB SSD som skulle må bra av att utökas. Mekaniska diskar är inte välkomna i burken.

4TB NAS som jag är på väg att bygga ut med ytterligare 4TB.

Permalänk
Medlem

1st 512GB NVMe, 2st 500GB SATA SSD (RAID 0), 3st 4TB HDD (RAID 1 plus en dump) i min primära burk - skulle i dagsläget aldrig vilja släppa de TB lagring som de mekaniska diskarna innebär. Detta utöver en 8TB (RAID 1) NAS. 1TB NVMe i min laptop däremot, svårt att lösa något annat när Lenovo tar ockerpriser för att kunna montera en 2.5"-disk.

Äldre spel, backuper, bulklagring till VM och annat bös (bara moddar till spel har jag ett par hundra GB) springer fort iväg - visst kan en del lämpas över på en NAS, men spel och VM-lagring har jag gärna lokalt innan snabbare nätverk (och/eller bättre överföringsprotokoll) än 1Gbps blir standard.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dubblerade precis min SSD-lagring till 4TB, därutöver en 3TB mekanisk disk med sådant som mer sällan behöver kommas åt. Avser att flytta ut den till en NAS eller eventuellt en USB-docka (för behovsinpluggning) så jag blir kvitt missljudet i datorn när windows i tid och otid får för sig att spinna upp disken.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

2½TB NVMe + 1st 8TB HDD.
Stör mig på hur mycket vibrationer den skapar dock så vill flytta ut den till en nas eller nått men är för lat för att ta tag i det...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Självklart har jag mekaniska diskar. Kör främst SSD för OS och program och de mekaniska för lagring. Kommer att fortsätta så ett bra tag.
Vet inte varför men jag litar mer på de mekaniska än på SSD. Fast jag har inte haft problem med nått av formaten, någonsin.
Har kvar en 425 Mb (ja, megabyte) disk som fortfarande fungerar!

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

1st m2
2st ssd
1st hdd

Fungerar bra, fick en 750gb WD black för ynka 200kr så varför inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förvånansvärt många som enbart hade ssd, men troligtvis är det mest personer som inte har så mycket data hemma lokalt.

Det kommer dröja innan jag kommer sluta med hdd. Då 10 TB hdd kostar runt 3500kr.10TB ssd ligger på runt 13000kr.
Och 10TB data med dagens snabba datorer fyller man snabbt upp.

Har 2st NAS som tar hand om allt jag sparar sedan har jag köpt en ICY BOX där jag kan stoppa in gamla hårddiskar som jag har liggandes i en special väska av metall, har 5 st diskar på 3 och 4tb där jag har sånt jag vill ha kvar och jag använder inte dom diskarna annat en om jag vill använda något eller lägga till något jag vill spara.

I min ena NAS har jag enbart musik, den rymmer ca 4tb och är halvfull och den står på 24/7 eftersom jag lyssnar via den i min 2 kanals anläggning, den andra NASen står avstäng eftersom de är typ 10 år minst sedan jag köpte den, har en massa filmer på den och brukar slå på den ibland om jag vill se något, sedan så har jag en liten SSD disk på 500Gb kopplad till musik Nasen där jag brukar rippa filmer som jag vill se just för stunden så den åker de in och ut filer på hela tiden och den står också på jämnt.

Och som sagt i Datorn har jag enbart SSD för spel och OS, kör också Linux på en separat SSD disk och Windows på en m2 disk, ser ingen nytta med gamla hårddiskar i datorn, dom genererar en hel del värme och de blev stor skillnad då jag slutade använda dom.

Permalänk
Medlem

Endast en 120GB sata-SSD för OS samt en 1TB NVME för spel i nya burken. Tyst drift var målet så inga hårddiskar monterade. Har extern för backup däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

2 st M.2 och 3 st SSD i datorn.

6 st 4TB mekaniska i filservern.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förvånansvärt många som enbart hade ssd, men troligtvis är det mest personer som inte har så mycket data hemma lokalt.

Skulle nog säga att det mest är de med näst intill obefintligt lagring hemma lokalt, samt de med mycket data hemma lokalt. Det är bara mellanmjölkarna som samtidigt känner behovet av en enstaka mekanisk hårddisk men inte tar steget till en ordentlig NAS.

Permalänk
Medlem

en 3TB och en 4TB, SSD för Windows.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

En 3TB disk, en 750GB och en extern 500GB

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk

SSD i min laptop, SSD i speldatorn, SSD i routern, och SSD för hypervisor och VM:ar i servern. Två stora mekaniska volymer i servern för masslagring och backup, och en mekanisk volym i en avdankad server för off site-backup.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en liten 500GB-disk där jag sparar moln-grejer och torrent-nedladdningar. För att inte slita på SSD:n i onödan

Samt en NAS med 2x10TB

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

En 2tb mekanisk för spel (och en Samsung 970 EVO Plus 250gig för windows).

Borde byta ut den mekaniska snart men då lång tid tar det inte att starta spelen..intalar jag mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

SSD i datorerna. Endast NASen har mekaniska diskar.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Nope, finns en del i servern däremot

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk

Har en 256Gb HDD som satt i en gammal samsung laptop. Sparar den för nödsituationer🙂

Permalänk
Avstängd

Från att köra 7 HDD på IDE interface, till att köra hela datorn på 2 SSD.. ljudnivån är underbar!
Kör dock 2st *gröna* hdd i huset, bibliotek!

Visa signatur

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Permalänk
Medlem

Förvånande många som fortfarande har hårddiskar i datorn tycker jag. Jag trodde majoriteten körde med NAS och därmed skulle ha skrotat sina snurrdiskar i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Nope, finns en del i servern däremot

Samma här

Permalänk
Medlem

Skrotade min mekaniska när jag gick över till Ryzen 3000, blev 2TB SSD och den enda disken som sitter i burken!

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem

hehe, genomsnittsanvändaren har nog slutat med mekaniska hårddiskar medans dom som hamstrar filmer/musik/spel/program har nog köpt mer/större mekaniska hårddiskar i takt med att 1Gbps+ kavlas ut till höger och vänster i hushållen, samt större spel/film etc. releaser ifrån scenen/dylikt folk.

Permalänk
Medlem

Nope, slängde in alla HDD i en server för ~3 år sedan som står i en garderob. Tröttnade på ljudet av surrande HDDs. Ett av de bättre "teknik-köp" jag har gjort tbh, finns inte en chans att jag nånsin installerar en HDD i min dator igen.

Har 750GB SATA + 512 GB NVME SSD i datorn nu.

Permalänk
Medlem

En 6tb wd red. lagrar spel jag inte spelar så ofta. Blir jag sugen på att spela det oftare så flyttar jag till en ssd.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED