Veckans fråga: Har du en mekanisk hårddisk i din dator?

Permalänk
Medlem

Nej. 6TB SSD räcker för mig.

Permalänk
Medlem

Fick faktiskt tänka efter lite, men insåg att ingen av mina datorer (6 olika) har någon typ av vanlig hårddisk. Utan det är SSD från 64 till 512 GB. Däremot finns en NAS för lagring av större filer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2x500gb Samsung, 750 och 850(?).
Blir nog en Intel 660p 2tb framöver, köpte en 1tb under black friday, men den åkte i grabbens burk istället.
Har nog en extern mekanisk för backup.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Har 240 GB ssd som windows diskar, och all lagring på mekaniska hårddiskar.

Hade tänkt köpa en 480GB nvme, men nu är ju priserna höga igen på ssd-diskar :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Min första SSD tvärdog efter 2 år så jag litar inte på dem till 100%.
Mekaniska diskar brukar gå sönder vid startsektorn men resten brukar leva längre även om bootning inte fungerar.

Hade själv 3 SSDer som sa upp sig på kort tid har en fjärde nu som krånglar och laddar program segt men dem 3 var ju Corsair diskar som sa upp sig ett par månader efter att garantin gått ut men den fjärde som krånglar är en Samsung 850"?" Pro disk om jag inte tänker fel på namnen. Men annars så använder jag fortfarande HDDer för de funkar ju fast dem är gamla och slitna som gatan samt flyttar filer i max 50 mb/sec enligt Task Managern.

Men jag kör en M2 samt en SSD och några HDDer.
I mina Laptops är det SSD som gäller i de lite nyare medans i mina gamla från Vista/XP eran är det HDD.

Permalänk
Medlem

Är lite förvånad att så många kör helt utan mekanisk med tanke på hur storleken på spel eskalerat senast åren.

Själv har jag flera stycken mekaniska, men använder dem sällan. Sålänge jag håller mig borta från Windows så är de helt avstängda och tysta när jag inte aktivt öppnar något som ligger på dem. Fattar verklig inte varför Windows ska starta dem i tid och otid utan någon uppenbar anledning...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Började även jag med en 120 gb SSD för många år sen för att köra Windows på, hade spel och annat på vanliga diskar.
Med ett chassi som höll inne ljud lika bra som ett hönsnät så höll jag på att bli tokig på de mekaniska diskarna så när jag uppgraderade så köpte jag en SSD på 1 tb, denna var vid den tidpunkten svindyr, men jag ville bli av med allt oljud.

Idag kör jag en M2 på 480 gb för Windows / program och en M2 på 1 tb för spel jag spelar mycket och en SSD på 1 tb för spel jag spelar väldigt sällan.

Jag verkligen hatar mekaniska diskar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har två ssd och två en Tb diskar spar allt viktigt på hårdisk spel och sån som inte är viktigt på ssd

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Nopp har 5 ssd. 4 mx500 totalt 8tb sen min gamla intel 320 som system disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Började även jag med en 120 gb SSD för många år sen för att köra Windows på, hade spel och annat på vanliga diskar.
Med ett chassi som höll inne ljud lika bra som ett hönsnät så höll jag på att bli tokig på de mekaniska diskarna så när jag uppgraderade så köpte jag en SSD på 1 tb, denna var vid den tidpunkten svindyr, men jag ville bli av med allt oljud.

Idag kör jag en M2 på 480 gb för Windows / program och en M2 på 1 tb för spel jag spelar mycket och en SSD på 1 tb för spel jag spelar väldigt sällan.

Jag verkligen hatar mekaniska diskar..

Skickades från m.sweclockers.com

Inget slår ju knackandet och sprakandet får flera gamla HDD diskar

Permalänk
Medlem

Endast haft NVMe i mina tre senaste datorer. Nu senast blev det en Corsair MP510 960GB.

Snurr-diskar har jag endast i servern (som sig bör..) som står och skäms i ett hörn, långt ifrån känsliga öron

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Har inte använt mekaniska diskar sen jag slängde mina 200gb:s diskar, det var väl sisådär 10 år sen.

Permalänk
Medlem

Har utfasat HDD i samtliga datorer hemma ochsamtliga datorer på firman.
Ända stället det fortfarande bor HDD är i våran krach-dump nas som har en raid 1 hdd config som jag ärligt talet inte vet vad den gör för nytta idag när allt ligger i molnet.
Måste nog dra ur sladden och se om någon reagerar
Tar heller inte hand om datorer som har HDD då det helt enkelt tar för mycket tid av en att bara sitta och vänta när man skall felsöka mjukvara eller installera om.

Minsta SSDn sitter i min HTPC, de är på 64gig och är runt 5 år gammal, kanske mer.
Störst är en 970 evo 1tb med en 500gig sata ssd som någon slags tempdisk om 1tb disken inte räcker att laga spel, program m.m på.
Filmer o sådant streamar jag numera, utrymmesbehovet är relativt litet därför. Det som kräver lite utrymme och inte mer än vad min uppkoppling klarar av sparar jag i molnet då firmans konto har närmast oändligt med utrymme.

Permalänk

I själva datorn nej men på servern har jag en hel drös.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Slängde ut de sista diskarna ur datorn 2018 och kör numera endast SSD-lagring spritt över en 960 EVO 500 GB samt en 970 EVO på 1 TB i den primära burken. Har dock inte övergett hårddisklagring helt utan istället flyttat detta till en NAS i förrådet.

Permalänk
Medlem

Ja det kommer jag ha tills dess att jag blir rik och kan byta ut alla till 4tb+ SSD lol.

Har dock enbart 2x 8 TB HDD i burken nu, då det blir resonans när jag hade 4 st.
Nu låter de inget typ och ingen resonans när de jobbar alls.

De 2 andra blev extern lagring. NAS är inget jag har orkat med.

Har 3x 512GB SSD 1x 1TB SSD (för torrent) och en NVME 512gb också i burken.

PS. Alla mina diskar är typ proppfulla

Permalänk
Medlem

3TB SSD i burken numera, bytte ut min 2TB WD green mot SSD för snart 2 år sen, senast uppgraderade jag från 256GB sata SSD till 1TB nvme som bootdisk.

Av alla uppgraderingar jag gjort har SSDerna alltid gjort störst skillnad, både för prestanda och ljudnivå. Har man möjlighet att slopa mekanisk disk i burken rekommenderar jag det starkt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Har 8TB raid i datorn och en 20TB NAS.

Permalänk
Medlem

Nej, bara i servern.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör mest SSD'er idag, de äldsta är gamla Crucial M4'or på 256GB som närmar sig tio år. Samt många nyare. Har fortfarande inte åkt på en fallerande SSD men då kör jag också bara kvalitet, Crucial och Samsung. SSD används väldigt blandat, kör dock enbart spel från dessa, har inget förtroende för dessa för spel. En del emulerat körs från SSD men det är mer utrymmesbrist som ligger bakom.

Kör även mekaniska diskar men i dagsläget enbart externt. Allt från media till arkiv och backupdiskar samt för att flytta data.

Permalänk
Medlem

Slängde ut min sista mekaniska hd för ca ett år sedan och ersatte med en till SSD.

Jag märker inte så stor skillnad i spel, för SSD till Windows har jag kört länge, men skönt att att ha en egen SSD för program och Windows.
Slippa ljudet är ju skönt också.

Båda är Samsung (vanlig Sata) och är på 500 GB + 1 TB.
Det räcker för mina behov och blir över.

Permalänk
Medlem

I min burk sitter det 1x M.2 S-ata, 1x 2.5" SSD samt 1x2.5" HDD.
i Tantens sitter det 1x M.2 S-ata, 1x 2.5" SSD samt 2x 3.5" HDD.

Dessa har lagts till på senare tid och och några fler lär det kanske bli

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

För tillfället bara 2 SSD:er, en 240GB system, 1TB för spelbiblioteket, men ska införskaffa mig nån större mekanisk för filer jag inte ännu överfört från gamla datorer.

Visa signatur

750W PSU | 3600X | 16GB RAM | GTX 1080Ti | 240GB SSD | 1TB SSD

Permalänk
Medlem

500gb nvme, 1tb ssd, 4tb hdd

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

10års jubileum

Kom fram till att jag har 10års jubileum i år sen jag gick över till endast SSD i min primära dator. Men har ju alltid haft en server stående med "vanliga diskar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Är lite förvånad att så många kör helt utan mekanisk med tanke på hur storleken på spel eskalerat senast åren.

Själv har jag flera stycken mekaniska, men använder dem sällan. Sålänge jag håller mig borta från Windows så är de helt avstängda och tysta när jag inte aktivt öppnar något som ligger på dem. Fattar verklig inte varför Windows ska starta dem i tid och otid utan någon uppenbar anledning...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast samtidigt så leder det ju till att spelen fungerar sämre på mekaniska hårddiskar, då det nu är rejält mycket mer som ska laddas på en gång.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

M2 som system, M2 som speldisk och en hederlig 4tb mekanisk som bara ligger i dvala

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har 1Tb SSD. Kommer aldrig gå tillbaka till HDD.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Har kvar alla mina mekaniska diskar sen fildelningstiden på dreamhack. 6 lagringdiskar totalt med säkert 10tb copyrightskyddat material.
SSD disken jag kör OS på börjar tryta med utrymme. Kör alltid det aktuella spel jag spelar på samma disk. Men i och med att spelen blir större och större får jag inte plats med något.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Har inte haft mekaniska diskar i datorn på 4-5 års tid men som externa hårddiskar för lagring gör dom nytta för mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.