Veckans fråga: Har du en mekanisk hårddisk i din dator?

Veckans fråga: Har du en mekanisk hårddisk i din dator?

Snurrande skivor för lagring av data börjar sakta men säkert bli historia. Eller hur ligger det till egentligen?

Läs hela artikeln här

Nej, några stycken SSD:er bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Näpp, har inget behov av masslagring av filer i dagsläget så kör enbart SSD.

Inte i min huvuddator där har jag endast ssd, men i htpcn sitter det ssd plus mekanisk disk.

Ha det gött

Nopp. Men 20st i NAS:en.

Japp, har en HP Omen som kom med 512GB SSD och 1TB snigeldisk.
Den har två m.2 platser så satte dit en extra 1TB SSD och lät snigeldisken sitta kvar för lite extra lagring. Har en extern 4TB med som oftast är inkopplad så kanske skulle svarat flera diskar egentligen, men den är ju inte i datorn

En mekanisk

Min första SSD tvärdog efter 2 år så jag litar inte på dem till 100%.
Mekaniska diskar brukar gå sönder vid startsektorn men resten brukar leva längre även om bootning inte fungerar.

Ja en, men har inte orkat mounta den jag installerade om Windows sist.

3 mekaniska diskar samt 2sata ssd och 1nvme disk i min primära. Och i servern är det 1 sata ssd samt 6 mekaniska diskar 😀

Har två, alla hårddiskar följer med vid uppgraderingar så dom är med så länge dom överlever. Dom används mest för lagring av gamla filer som t.ex bilder så dom nöts inte så mycket.

SSD i speldator och HTPC, mekaniska i NAS.

Har tyvärr en mekanisk disk där jag lagrar filmer.. Då jag är lat, har jag inte bytt till SSD ännu, men det kommer inom kort. Med lat menar jag att lagring är brutalt tråkigt att uppgradera..

//C

jo en 1TB mekanisk har man nog allt, sen 2 st M.2 samt 4 st SSD.

Windows på SSD och arkivet på 1TB mekanisk disk. Kollade och ser att jag samlat på mej 179 GB så det skulle ju rymmas på SSD:n. Men känns bra att ha arkivet på separat disk om datorn krånglar. Har USB disk för backup också. Den är mekanisk.

@EliteSweden: Får man fråga vilken genre som är din favorit? ...för jäklar vilken samling du måste ha!

Enbart ssd. Men frågan är om inte snart hårddiskar helt har spelat ut sin roll. Operativsystem kan helt ligga i ramminne, funkar redan i dag. Och data bör ligga på en server.

En 6TB HDD och sen en 400GB NVMe (ska uppgraderas till 1TB vid nästa stora datoruppgradering).

1xIntel 750,1x Samsung Evo 970, 2x Intels SATA512, 4 st mekaniska x 4TB i RAID för redundans.
2 stx 6 TB mekaniska i NAS Raidade för redundans.

Jodå har flera mekaniska diskar för lagring av viktiga filer, bilder och filmer då de är överlägsna SSD'n för det syftet.

Jo två treterabytare i RAID-0. Scratchyta för videoredigering.

Egentligen är det väl dags att uppgradera dem till mycket större mekaniska diskar men det är mycket med tekniken hemma som man känner att man borde och gör man allt så kostar det skjortan

NASen har förstås en drös mekaniska kopplade i sig.

Tyvärr har man fortfarande det för medialagring. 10TB fördelat över tre diskar. Har 2TB SSD-lagring för spel etc. Har länge tänkt skaffa NAS men inte blivit av, "tråkig kostnad" osv. Fast egentligen vill jag ha en HP MicroServer eller motsvarande, men det är ju ännu mer jobb

Nej, fyfan.

Hade en men den dog efter några år. Skönt o ha tystare rigg. Behöver inte så galet mycket lagring heller tack vare att internet är så satans fort med.

En har 4+4 TB, en annan 2+2+3 TB, HTPC:n har 2 TB.
Det skall dock sägas att alla har NVMe eller SSD som systemdiskar.
Min gamla lapptop från 2012, fick nyss en SSD och är den enda som saknar en hårddisk.

bara nvme och ssd

Inte den primära och HTPC 1.
Men kontorsdatorn, spelservern och HTPC 2.

Har bara en mekanisk hdd som lagringsdisk. Systemdisk: SSD. Planerar så småningom att byta ut den mekaniska till SSD.

Har 2 m.2 ssd och en SSHD.

E:\ Western Digital HDD Black 6TB (media och misc)
D:\ Samsung 850 EVO 500GB (spel)
C:\ Samsung 840 Pro 256GB (OS och program)

Har också en NAS/Server med 2st Western Digital HDD Red 8TB i Raid 1

I primära datorn har jag bara SSD. I NAS å backup lösningar är de mekaniska

I min burk sitter två SSD-enheter, där den primära lagringen är en NVME-historia och den sekundära ett SATA-härke som agerar spellagring. Har även en mekanisk hårddisk på 2 TB där jag dumpar alla filer och spel som inte behöver hurtig laddning. Fungerar bra!