Permalänk

Likvärdig TV till KS8005

Hej! Köpte en Samsung UE55KS8005 för ca 3 år sedan. Denna har gått sönder och reklamerats pga att det inte finns någon reservdel att beställa.

Så nu ska jag få antingen pengarna tillbaka eller en likvärdig TV.

Jag köpte TVn på kampanj för 11000kr, och den gick för 15000kr ordinarie.

Frågan är vad jag gör nu. Att få 11000kr tillbaka känns som en dålig affär för mig då jag inte kan köpa en likvärdig TV till det priset, eller kan jag det? Borde jag inte kräva en TV i 15000kr klassen istället? Vilken i så fall?

//TM

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Hej! Köpte en Samsung UE55KS8005 för ca 3 år sedan. Denna har gått sönder och reklamerats pga att det inte finns någon reservdel att beställa.

Så nu ska jag få antingen pengarna tillbaka eller en likvärdig TV.

Jag köpte TVn på kampanj för 11000kr, och den gick för 15000kr ordinarie.

Frågan är vad jag gör nu. Att få 11000kr tillbaka känns som en dålig affär för mig då jag inte kan köpa en likvärdig TV till det priset, eller kan jag det? Borde jag inte kräva en TV i 15000kr klassen istället? Vilken i så fall?

//TM

https://images.samsung.com/is/image/samsung/se-suhd-ks8005-ue55ks8005txxe-black-Black-61312515?$PD_GALLERY_L_JPG$

Ta pengarna och köp en ny TV du har rätt till en likvärdig TV men tekniken har utvecklats och om butiken anser att Samsung RU8000/Q60 serien är likvärdig så gissar jag på att de kommer få rätt i ARN båda TV apparater kostar runt 10K i butik.

För 11K så kan du idag få bättre TV ifall du inväntar någon TV kampanj tror det var förra veckan man kunde köpa en LG OLED TV för 11K från Dustin.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Ta pengarna och köp en ny TV du har rätt till en likvärdig TV men tekniken har utvecklats och om butiken anser att Samsung RU8000/Q60 serien är likvärdig så gissar jag på att de kommer få rätt i ARN båda TV apparater kostar runt 10K i butik.

För 11K så kan du idag få bättre TV ifall du inväntar någon TV kampanj tror det var förra veckan man kunde köpa en LG OLED TV för 11K från Dustin.

Tack för svaret! Då kommer jag göra så. Är det värt att lägga till lite och köpa en LG-OLED55C9? Är det nya modeller på väg in?

Edit: Läste att CX-modellerna är påväg in under vår/sommar

//TM

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Tack för svaret! Då kommer jag göra så. Är det värt att lägga till lite och köpa en LG-OLED55C9? Är det nya modeller på väg in?

Edit: Läste att CX-modellerna är påväg in under vår/sommar

//TM

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet om LG OLED C9 och B9 är att bildkvaliteten är väldigt snarlik men att C9 har bättre bild processor

Kan inte uttala mig om CX modellerna

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@tequila_mejor: RU8/Q60 Q70R och kanske Q80/85R är den likvärdiga ersättaren till KS8 med skillnad att de nya apparaterna är mycket bättre på HDR, samt har bättre spelegenskaper, lägre latens, HDMI VRR, Freesync, kan kör 120 Hz-signaler etc.

LG OLED B9 är en bättre apparat, särskilt kontrastmässigt. Modellen kom i somras och är fortfarande aktuell ett bra tag till. Ersättarna för 2020 lär först vara CX-modellen under våren. Då lär den ligga på priser kring 20.000 kr plus inledningsvis innan det sjunker mot reaperioden på slutet av året.

Edit: tittade igenom gamla testanteckningar från när jag testade KS8 för fyra år sedan.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@tequila_mejor: RU8/Q60 är den likvärdiga ersättaren till KS8 med skillnad att de nya apparaterna är mycket bättre på HDR, samt har bättre spelegenskaper, lägre latens, HDMI VRR, Freesync, kan kör 120 Hz-signaler etc.

LG OLED B9 är en bättre apparat, särskilt kontrastmässigt. Modellen kom i somras och är fortfarande aktuell ett bra tag till. Ersättarna för 2020 lär först vara CX-modellen under våren. Då lär den ligga på priser kring 20.000 kr plus inledningsvis innan det sjunker mot reaperioden på slutet av året.

Tack för din input! Så C9 är inget dumt köp då med andra ord? Hur är bilden på C9 jämfört med KS8?

//TM

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Tack för din input! Så C9 är inget dumt köp då med andra ord? Hur är bilden på C9 jämfört med KS8?

//TM

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla Thomas guide till tv-apparater från förra året innan reaperioden kom igång!

https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Där går han igenom en hel del apparater och någon där lär ju vara likvärdig eller iallafall spela i samma liga som din 3 år gamla KS8005 tänker jag...

Permalänk
Bildexpert 📺

@tequila_mejor: En OLED som C9 är bättre eller likvärdig på de flesta jämförelsepunkter, med undantag för ljusstyrka. Du kommer att märka störst skillnad på kontrastförhållandet – svart är svart, HDR-upplevelsen tack vare bättre tone mapping, samt betraktningsvinklarna. Riktigt hög ljusstyrka – ifall det behövs är fortfarande en fördel hos KS8 eller då en modernare och ljusstark LCD.

Kollar igenom min gamla testanteckningar och då KS8 ska för övrigt närmast jämföras mot Q70R eller rent av Q80R då KS8 har local dimming och starkare lysdioder än Q6xR/RU8.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@tequila_mejor: En OLED som C9 är bättre eller likvärdig på de flesta jämförelsepunkter, med undantag för ljusstyrka. Du kommer att märka störst skillnad på kontrastförhållandet – svart är svart, HDR-upplevelsen tack vare bättre tone mapping, samt betraktningsvinklarna. Riktigt hög ljusstyrka – ifall det behövs är fortfarande en fördel hos KS8 eller då en modernare och ljusstark LCD.

Kollar igenom min gamla testanteckningar och då KS8 ska för övrigt närmast jämföras mot Q70R eller rent av Q80R då KS8 har local dimming och starkare lysdioder än Q6xR/RU8.

Kikade också på jämförelser och precis som du säger så är ljusstyrkan i RU8 alldeles för låg.

Ok, men om återförsäljaren skulle gå med på Q80R, är det ett bättre val än C9? Det är iallafall en dyrare TV, men jag kanske jämför äpplen och päron här?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Hej! Köpte en Samsung UE55KS8005 för ca 3 år sedan. Denna har gått sönder och reklamerats pga att det inte finns någon reservdel att beställa.

Så nu ska jag få antingen pengarna tillbaka eller en likvärdig TV.

Jag köpte TVn på kampanj för 11000kr, och den gick för 15000kr ordinarie.

Frågan är vad jag gör nu. Att få 11000kr tillbaka känns som en dålig affär för mig då jag inte kan köpa en likvärdig TV till det priset, eller kan jag det? Borde jag inte kräva en TV i 15000kr klassen istället? Vilken i så fall?

//TM

https://images.samsung.com/is/image/samsung/se-suhd-ks8005-ue55ks8005txxe-black-Black-61312515?$PD_GALLERY_L_JPG$

Får jag fråga hur du lyckades reklamera den? Hade den inte passerat 3 år? Jag har en 9005 (Välvd) som vart helt vit längs kanterna. Finns ingen utbytes-skärm att tillgå så dom frågade om dom skulle skrota den? Har försökt få NÅN hjälp via deras chatt, Mail, Facebbok men jag hänvisas runt och ingen hjälper mig så jag undrar vem som i slutändan hjälpte dig?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av P-son78:

Får jag fråga hur du lyckades reklamera den? Hade den inte passerat 3 år? Jag har en 9005 (Välvd) som vart helt vit längs kanterna. Finns ingen utbytes-skärm att tillgå så dom frågade om dom skulle skrota den? Har försökt få NÅN hjälp via deras chatt, Mail, Facebbok men jag hänvisas runt och ingen hjälper mig så jag undrar vem som i slutändan hjälpte dig?

Jag vände mig direkt till Samsung. Den hade inte passerat 3 år än. 2 år och 10 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Bildexpert 📺

@tequila_mejor: Talar vi om OLED C9-nivå mot Samsung Q80R börjar det bli en fråga om vilka egenskaper man prioriterar snarare än någon skulle vara övergripande bättre.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@tequila_mejor: Talar vi om OLED C9-nivå mot Samsung Q80R börjar det bli en fråga om vilka egenskaper man prioriterar snarare än någon skulle vara övergripande bättre.

Bildkvalité och HDR framför ljusstyrka. Har stört mig på clouding och ljusa partier för att lysa upp vit text på svart bakgrund o dyl som det blir på KS8005an. Men Q80 har ju FALD så det kanske är betydligt bättre på den jämfört med min KS?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Bildexpert 📺

@tequila_mejor: Bättre FALD på Q80R än på KS8. Men för att slippa glorior och clouding pekas det med hela handen mot OLED.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@tequila_mejor: Bättre FALD på Q80R än på KS8. Men för att slippa glorior och clouding pekas det med hela handen mot OLED.

Blir nog det då! Tack för hjälpen.

//TM

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk

Läste en jämförelse mellan C9 och Q80R på RTings.com och tyckte att C9 var rätt så överlägsen Q80R där. Inget svårt val med andra ord, det enda jag reagerade på var att dom hade listat en inbränningsrisk för C9an, men det har jag förstått som en väldigt liten om ens en risk överhuvudtaget efter att ha läst lite på nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl