Permalänk
Medlem

4k HDR 10Bit PC-Media

Hej.
Behöver hjälp med att bygga 4k HDR 10Bit media PC.

Jag vill att den ska spela upp 4k utan störningar i bilden .

Så klart det ska vara så billigt som möjligt och bra

Jag har redan Minne DDR4 och 500GB SSD och 4TB HDD

Hoppas att ni kan hjälpa att bygga en

Väntar på alla tips ❤️

Permalänk
Medlem

Intel NUC av valfri specifikation enligt budget

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630:
Hade en NUC i5 ,, fungerade inte så bra :/
Hellre bygga en normal pc med Mini-ITX typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av BunkeR:

@YamahaDGX630:
Hade en NUC i5 ,, fungerade inte så bra :/
Hellre bygga en normal pc med Mini-ITX typ

Vad var det för fel på den? Om den inte kunde spela upp 4K kan den ha varit för gammal, finns många generationer av NUC.

I vilket fall som helst så kan du välja den billigaste processorn du hittar med minst 5:e generationen Quick Sync, då kan den spela upp 4K 10-bit, spelar ingen roll om det är en Celeron, Pentium, i3, i5 eller i7. Quick Sync-delen av processorn har samma prestanda på alla modeller i samma generation.

Mer information om Quick Sync på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Quick_Sync_Video

Billigaste jag hittar på Inet med Quick Sync (6) är en Celeron G3930 2.9GHz för 479 kr,
https://www.inet.se/produkt/5300658/intel-celeron-g3930-2-9-g...

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Nvidia Shield 2019 med KODI installerat. Har själv kört Win10 HTPC och HDR är inget vidare på Win10.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

@Nogh:
Problemet var ju att den spelar upp bild med störningar ,,, stannade då och då. + den har låtit som en raket / Fläkt.

tyvärr kommer jag inte ihåg vad var den för modell av NUC.

Just nu har jag en e5520 xeon för media och den spellar up 4k youtube utan problem .
Men om man kör filmer 4k HEVC och andra format från dator då går det inte :/

kan du visa länk på den exakta NUC som garanterat klarar ! ?

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det någon mening att hålla på med sådant rappel när det bara är att köpa en Nvidia Shield TV Pro 2019?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Avstängd

Jag kör GTX 1050 Ti för grafikdelen så kan du även spela upp 4K 10-bit BD50 med MadVR utan problem. Dock kör jag med en Intel G4500 och jag borde ha kört med en i3 för vissa YT-klipp 4K@60fps kan bilden komma efter som om processorn är för seg eller nått, hårdvaruacceleration är påslagen i webbläsaren så inget problem för grafikkortet. Kör med 8 GB ram, SSD-hårddisk.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Är det någon mening att hålla på med sådant rappel när det bara är att köpa en Nvidia Shield TV Pro 2019?

kanske men jag vill ha Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har 5k för att köp allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Är det någon mening att hålla på med sådant rappel när det bara är att köpa en Nvidia Shield TV Pro 2019?

Om man spelar upp Originella 4k BluRay Rips(Remuxes) som jag gör så finns det ingen mening alls. Enda fördelen med MadVR kanske är lite bättre Chroma upplösning vilket ger typ 0% skillnad.
Däremot om man tänker skala upp eller spela upp komprimerade videos så kan MadVR hjälpa en del med kvaliten då den kan uttnyttja dedikerade grafikkort för algoritmer som SHIELD te x aldrig skulle klara av.

Dock så tycker jag att om man siktar på 4k "HDR" Filmer så är nog tanken att spela upp högkvalite HDR filmer/videos och därav blir MadVR meningslöst, vilket är varför jag rekommenderar Shield till trådskaparen, speciellt då HDR på Win10 är buggig och problematisk. Kortare sagt, det är alltid bättre att ha en bra källa istället för att artificellt förbättra videon/filmen med tunga grafik algoritmer.

Istället för att lägga pengar massvis av pengar på MadVR rendering så köp en NAS med 16TB utrymme, fyll den med 100GB BluRay 4k rips, spela upp det på Nvidia Shield och njut av det bästa.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Själv kör jag TV inbyggda player den klarar utan problem 4k HDR 10Bit HVEC filer osv och utan lagg, störningar och med bättre bild än när man kör från extern källa som uppspelare (en LG OLED C7). Samt en vanlig dator med hjälp av Windows 10 inbyggda media server, alt NAS.
Eller så kör man en Nvidia Shield, köra HTPC för media spelning är så 2014 idag

Hursom lägsta grafikkort som klarar av 4k HDR 10Bit HVEC osv är 1050ti CPU bör inte vara för klen heller då grafikkortet inte klarar alla format, i3/i5 fyrkärningt eller motsvarande nyare AMD.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Själv kör jag TV inbyggda player den klarar utan problem 4k HDR 10Bit HVEC filer osv och utan lagg, störningar och med bättre bild än när man kör från extern källa som uppspelare (en LG OLED C7). Samt en vanlig dator med hjälp av Windows 10 inbyggda media server, alt NAS.
Eller så kör man en Nvidia Shield, köra HTPC för media spelning är så 2014 idag

Hursom lägsta grafikkort som klarar av 4k HDR 10Bit HVEC osv är 1050ti CPU bör inte vara för klen heller då grafikkortet inte klarar alla format, i3/i5 fyrkärningt eller motsvarande nyare AMD.

Min tv klarar 4K i alla format , men jag har dream scream ambilight .
Behöver PC + vill jag ladda 4K rips samtidigt 😉

Tack för svaret !

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Är det någon mening att hålla på med sådant rappel när det bara är att köpa en Nvidia Shield TV Pro 2019?

Skrivet av BunkeR:

kanske men jag vill ha Windows 10

Går det att spela upp 23.976 utan frame drop i Windows 10?

Samma fråga på Nvidia Shield TV Pro. Den har Android TV förinstallerat. Hur hanterar den 23.976?

Permalänk
Medlem

@Rolle2000

Ja det går , beroende på playr du använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag kör GTX 1050 Ti för grafikdelen så kan du även spela upp 4K 10-bit BD50 med MadVR utan problem. Dock kör jag med en Intel G4500 och jag borde ha kört med en i3 för vissa YT-klipp 4K@60fps kan bilden komma efter som om processorn är för seg eller nått, hårdvaruacceleration är påslagen i webbläsaren så inget problem för grafikkortet. Kör med 8 GB ram, SSD-hårddisk.

Går det bra med 980ti ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Själv kör jag TV inbyggda player den klarar utan problem 4k HDR 10Bit HVEC filer osv och utan lagg, störningar och med bättre bild än när man kör från extern källa som uppspelare (en LG OLED C7). Samt en vanlig dator med hjälp av Windows 10 inbyggda media server, alt NAS.
Eller så kör man en Nvidia Shield, köra HTPC för media spelning är så 2014 idag

Hursom lägsta grafikkort som klarar av 4k HDR 10Bit HVEC osv är 1050ti CPU bör inte vara för klen heller då grafikkortet inte klarar alla format, i3/i5 fyrkärningt eller motsvarande nyare AMD.

Inbyggda spelaren är alltid det bästa att köra (om den faktiskt funkar). Tyvärr är oftast den inbyggda mediaspelaren usel (det beror på TV), flesta stödjer te x inte passthrough av Dolby TrueHD, DTS-HD osv, detta kan förhoppningsvis fixas med eARC i framtiden. Sen finns annat skit, te x min TV laggar efter 80Mb/s bitrate (enligt Samsung specs), UIn är dessutom hemsk och långsam, vill man spola fram / tillbaka är det lika uselt.
Mediaspelaren stödjer dessutom inte externa undertexter. Sen finns problemet i att flesta TVn har 100Mb/s begränsning av nätverksporten om man lagrar sina filmer i te x en NAS, därav är WiFi enda vägen och förhoppningsvis orkar den mer en 128Mb/s vilket är var BD50 4k toppar.
Det finns inbyggda apps som PLEX, men samma problem finns där när det gäller ljud och stutter problem.

Hade den inbyggda mediaspelaren faktiskt fungerat så hade externa mediaspelare som te x Nvidia Shield inte behövt existera.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Inbyggda spelaren är alltid det bästa att köra (om den faktiskt funkar). Tyvärr är oftast den inbyggda mediaspelaren usel (det beror på TV), flesta stödjer te x inte passthrough av Dolby TrueHD, DTS-HD osv, detta kan förhoppningsvis fixas med eARC i framtiden. Sen finns annat skit, te x min TV laggar efter 80Mb/s bitrate (enligt Samsung specs), UIn är dessutom hemsk och långsam, vill man spola fram / tillbaka är det lika uselt.
Mediaspelaren stödjer dessutom inte externa undertexter. Sen finns problemet i att flesta TVn har 100Mb/s begränsning av nätverksporten om man lagrar sina filmer i te x en NAS, därav är WiFi enda vägen och förhoppningsvis orkar den mer en 128Mb/s vilket är var BD50 4k toppar.
Det finns inbyggda apps som PLEX, men samma problem finns där när det gäller ljud och stutter problem.

Hade den inbyggda mediaspelaren faktiskt fungerat så hade externa mediaspelare som te x Nvidia Shield inte behövt existera.

Fan va bra svar ! 🔥👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av BunkeR:

Fan va bra svar ! 🔥👌

Vad blev det för lösning?

Själv kör jag med en nuc (7i5, dvs kaby lake). Inga problem med youtube 4k, netflix 4k/hdr via w10 appen, eller hevc 10bit. Kör mpc-be med madvr med automatiskt ändring av refreshrate vid fullskärm så 23,976 är smooth också. Använder den också för retro-emolatorer, och steam straming in home. Är väldigt nöjd, passade perfekt för mina behov iaf.

NUC NUC8i5BEH är vad jag hade köpt om jag köpt en NUC idag, visst säkert overkill för att spela upp media. Men vem vill inte ha lite overkill... Personligen föredrar jag det större chassit då det i kombination med i5 och inte i7 gör modellen tystare. 10-serien är ju på väg in handeln nu, men märkligt nog så går dom tillbaka till 620-grafikdel istället för 655 irispro som denna har.

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag byta ut min nuc mot asrock a300 och en ryzen 3200g alternativt 3400g beroende på hur priserna ser ut då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad blev det för lösning?

Själv kör jag med en nuc (7i5, dvs kaby lake). Inga problem med youtube 4k, netflix 4k/hdr via w10 appen, eller hevc 10bit. Kör mpc-be med madvr med automatiskt ändring av refreshrate vid fullskärm så 23,976 är smooth också. Använder den också för retro-emolatorer, och steam straming in home. Är väldigt nöjd, passade perfekt för mina behov iaf.

NUC NUC8i5BEH är vad jag hade köpt om jag köpt en NUC idag, visst säkert overkill för att spela upp media. Men vem vill inte ha lite overkill... Personligen föredrar jag det större chassit då det i kombination med i5 och inte i7 gör modellen tystare. 10-serien är ju på väg in handeln nu, men märkligt nog så går dom tillbaka till 620-grafikdel istället för 655 irispro som denna har.

Har du följt någon guide för att få till inställningarna korrekt?

Kanske har möjlighet att ta lite screenshots om det inte finns en guide du följt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Har du följt någon guide för att få till inställningarna korrekt?

Kanske har möjlighet att ta lite screenshots om det inte finns en guide du följt?

Var nog år sedan jag följde nån guide för madvr, men generellt så är inställningarna rätt bra förklarade redan i själva applikationern + att det inte behövs göras så mycket extra inställningar. Har nog pillat med mediaspelare/filters/codecs i 20år så behövs inte mycket manual för att åstakomma vad man åt längre

Men detta är vad jag kör:
1. Installera MBC-be x64
2. Installera lav-fliters (endast x64)
3. Installera madvr
4. Confa om mpc-be för att använda externa filters (alltså LAV), och att använda madVR som renderare.
5. Kolla video confen för lav så den kör HW decodning på alla format man vill åt, samt kör DXVA2 copy-back
6. Kolla audio confen för lav så att de ljudformat man vill köra bitsreamat är markerade.
7. Confa madvr (enda jag ändrat är att jag kör spline som resizer och hur den ska sköta hz*).
8. Kolla så att datorn, spelaren och TV:n använder samma nivåer (jag kör PC/0-255).

*För att ställa det med refreshraten så görs det i madvr inställningarna: devices->"dinskärm"->display modes sen är det bara att skriva in där vad du vill ha t ex 2160p23, 2160p50, 2160p59 (för mig med en UHD-tv). Sen välja i inställningarna beteendet för hur och när den ska byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad blev det för lösning?

Själv kör jag med en nuc (7i5, dvs kaby lake). Inga problem med youtube 4k, netflix 4k/hdr via w10 appen, eller hevc 10bit. Kör mpc-be med madvr med automatiskt ändring av refreshrate vid fullskärm så 23,976 är smooth också. Använder den också för retro-emolatorer, och steam straming in home. Är väldigt nöjd, passade perfekt för mina behov iaf.

NUC NUC8i5BEH är vad jag hade köpt om jag köpt en NUC idag, visst säkert overkill för att spela upp media. Men vem vill inte ha lite overkill... Personligen föredrar jag det större chassit då det i kombination med i5 och inte i7 gör modellen tystare. 10-serien är ju på väg in handeln nu, men märkligt nog så går dom tillbaka till 620-grafikdel istället för 655 irispro som denna har.

Köp med i5 9400F och 980ti , GPU köpte super billigt !

Permalänk
Medlem

Jag kör en NAS (DS918+) som sköter transcoding genom DSVideo sedan så har jag en 4k-appleTV kopplad till TVn. Funkar svinbra.

Såg att det fanns nåt forum som snackade om just denna:
https://forums.plex.tv/t/plex-server-on-ds918-perfect-hardwar...

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart