Asus erkänner kylproblem med ROG Strix Radeon RX 5700-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Katastrof är att ta i, mitt strix Vega 64 gick ok stock, men fick ca 20 grader lägre när jag bytte pastan till flytande metall och ca 40 grader lägre på VRM när jag la bättre kuddar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men när man betalar ett premium för en bättre kyllösning så ska man ju inte behöva modda den för att den ska fungera. Jag tycker att det är katastrofalt dålig kvalitetskontroll på en sådan produkt! (har Vega 64 Strix med exakt samma problem så de lär sig inte heller)

Permalänk
Skrivet av Slägge:

De är Nvidia de.

Lite hårt att säga att man ska undvika Asus pga. dåliga kylare.

Throttlar kortet även på hög minnestemp?
Ökar fläktarna vid ökad minnestemp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Lite hårt att säga att man ska undvika Asus pga. dåliga kylare.

Throttlar kortet även på hög minnestemp?
Ökar fläktarna vid ökad minnestemp?

Skickades från m.sweclockers.com

De sa jag inte heller

Permalänk
Medlem

Jävla skitsnack från Asus, alla AMD med Strix-kylare har ett eller annat problem.

De flesta har ingen minneskylning, vissa saknar VRM-kylning eller har fel position på VRM-kylningen som gör att den får minimal/ingen kylning, återigen ganska säker på att det inte är pga rekommendation av AMD...

Ursäkten om "tryck rekommenderat av AMD" håller inte, ganska säker på att en glipa på 1mm inte är tillräckligt med tryck och glipan blir värre ju längre man använder kortet, snackar då om 5700 XT.

Att recensenter får ett kort som inte har problemet måste ha varit medvetet <- Detta är det största problemet då felet inte kommer fram i pressen och det blir lätt att skylla på något annat.

Skrivet av SweDragon:

Jo, men när man betalar ett premium för en bättre kyllösning så ska man ju inte behöva modda den för att den ska fungera. Jag tycker att det är katastrofalt dålig kvalitetskontroll på en sådan produkt! (har Vega 64 Strix med exakt samma problem så de lär sig inte heller)

Problemet med kass kylning har funnits sen Strix-R200, kanske tidigare, inget som påverkat Nvidia-kort dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Lite hårt att säga att man ska undvika Asus pga. dåliga kylare.

Throttlar kortet även på hög minnestemp?
Ökar fläktarna vid ökad minnestemp?

Skickades från m.sweclockers.com

De sa jag inte heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Lite hårt att säga att man ska undvika Asus pga. dåliga kylare.

Throttlar kortet även på hög minnestemp?
Ökar fläktarna vid ökad minnestemp?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Det är inte alls hårt.
Nu har Asus gjort så här med kort från AMD och nvidia. Det räcker nu.
Asus lär släppa kort som är skitbra igen. Dom har kort som är skitbra.
Men som det ser ut nu så är det bäst att leta efter tester innan kort från Asus köps.
Det brukar vi göra av intresse. Inte av nödvändighet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweDragon:

Jo, men när man betalar ett premium för en bättre kyllösning så ska man ju inte behöva modda den för att den ska fungera. Jag tycker att det är katastrofalt dålig kvalitetskontroll på en sådan produkt! (har Vega 64 Strix med exakt samma problem så de lär sig inte heller)

Håller med, tänkte skriva det men glömde 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Vad betyder ASUS-ombud?? Återförsäljaren?

Tack för hjälp!

Permalänk
Avstängd

@Esseboy: ska man som konsument behöva fixa ett fabriksnytt kort för att asus snålat?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ja det låter ju en smula skumt att i princip bara ASUS skulle ha fått dem instruktionerna då.
Andra tillverkare borde ju ha fått samma instruktioner och gjort samma misstag?

Eller så har de andra leverantörerna helt enkelt testat sina kort grundligt och sett att de inte varit tillräckligt för spec.
Så i slutändan kanske det säger mer om ASUS interna testning som nu verkar ha brustit något enormt, om man skall tro alla som klagar på kylproblem.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av freddeboden:

Vad betyder ASUS-ombud?? Återförsäljaren?

Tack för hjälp!

I Sverige är det via återförsäljare reklamationer sköts, ja.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

@Esseboy: ska man som konsument behöva fixa ett fabriksnytt kort för att asus snålat?

Nejdå, med 5700-serien vad jag förstått så överhettas de till och med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Åter en tabbe från det hållet som skylls på annat.
Vet själv att Asus en gång var top-notch medans de nu är "skiten som säljs på rea" många gånger.

Det är synd att de sänkt sitt varumärke då det knappast byggdes upp över en natt.
Men det är som det är och läser man trådar här på Swec så är majoriteten om Asus produkter.

De har en del vettiga produkter men börjar mer och mer att bli det nya Ace of Sweden.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Men throttlar kortet även av hög minnestemp? Trodde bara det gjorde det av hög coretemp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Är det samma problem med andra ASUS modeller av AMD RX 5700 serien? Byggde ihop sweclockers vinterdator 2019 med ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC från komplett åt en vän som krashar och har sig då han spelar Conan Exiles. Enligt min vän så krashade det någon gång i början och eskalerade med tiden?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Så ingen gjorde ett kvalitets test innan dom började med produktionen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Är ju inte första kortet asus har haft problem med. Run away fans är ju ett problem dem haft sen 1000 serien. Mitt 1080ti lider av det, helt random går fläktarna upp i 100%. Ett annat problem mitt 1080ti har är att innersta fläkten inte stannar helt i vila utan pulserar, så det låter som att datorn snarkar. Så för min del blir det inget asus kort nästa gång.

Samma här.. samma med gigabyte, enda tillverkaren jag aldrig haft strul med som jag nu har haft 5 olika grafikkort ifrån med 100% pålitlighet är MSI, köpte detta asus kortet eftersom de var billigt under black friday ägde ett r9 290x matrix platinum med samma problem för 5 år sen.

Krävande spel kraschar om jag inte undervoltar grafikkortet även om junction temps är bra, kan ju vara de dåliga drivrutinerna med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Asus har gjort dåliga kylare för grafikkort länge nu. Vega kylarna var katastrof, navi har varit krimminelt dåliga.
Inte konstigt att folk tror att radeon korten är dåliga när asus dödar korten med dåliga kylare utan kylning på vram.

Nvidia betalar säkert Asus för att göra dåliga kylare om dem nu är så dåliga.😂
Har haft ett r9 290 med directCU2 och det var inget fel på det och från nvidia mitt 1080ti sign samt ett 2060 , 5700xt reference från asus och kan inte tycka att någon av de var dåliga förutom att 5700xt lät högt.

Permalänk
Medlem

Köper jag AMD så är det Sapphire som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan nämnas att även MSIs kylare inte är något vidare.

Hmm, gäller det även Gaming X kylaren?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Att recensenter får ett kort som inte har problemet måste ha varit medvetet <- Detta är det största problemet då felet inte kommer fram i pressen och det blir lätt att skylla på något annat.

Recensenternas kort hade väl exakt samma problem? Det märktes bara inte av efter endast ett par dagar, och då särskilt som många mest verkar testa korten i stående position på en öppen testbench. Inne i ett chassi med kylaren hängandes under kortet släppte kuddarna mycket snabbare.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bael:

Hmm, gäller det även Gaming X kylaren?

Jag är osäker, det är Mesch som jag sett sågas, undrar om de inte skärpt sig även där.
Tror att Gaming fått bra betyg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Samma här.. samma med gigabyte, enda tillverkaren jag aldrig haft strul med som jag nu har haft 5 olika grafikkort ifrån med 100% pålitlighet är MSI, köpte detta asus kortet eftersom de var billigt under black friday ägde ett r9 290x matrix platinum med samma problem för 5 år sen.

Krävande spel kraschar om jag inte undervoltar grafikkortet även om junction temps är bra, kan ju vara de dåliga drivrutinerna med?

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt kort har inte varit ostabilt alls har bara två olika "defekter" med själva fläktarna.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Recensenternas kort hade väl exakt samma problem? Det märktes bara inte av efter endast ett par dagar, och då särskilt som många mest verkar testa korten i stående position på en öppen testbench. Inne i ett chassi med kylaren hängandes under kortet släppte kuddarna mycket snabbare.

Felet uppstår från att du sätter i kortet, det blir bara värre efter några dagar/veckor, det går från att ha en liten glipa ( inget tryck ) till 1-2 millimeters glipa när kortet hängt ett tag.

Sweclockers exemplar verkade inte lida av det problemet alls och fick till och med "bra produkt"...

De som har felet får problem med throttling på en gång, dvs det är väldigt tydligt i benchmarks, uppdaterat BIOS som Asus rekommenderar döljer problemet genom att sänka strömförbrukningen och samtidigt klockningen, det är inte förrän nu de erkänner men skyller ifrån sig.

Permalänk
Medlem

Tycker inte om att dom pekar finger på "men dom rekommenderade ju inte mer", det kvittar då det är eran produkt och rykte som blir lidande iallafall, men bra att dom åtgärdat det och inte bara kört ner huvudet i sanden åtminstone.

Visa signatur

750W PSU | 3600X | 16GB RAM | GTX 1080Ti | 240GB SSD | 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Felet uppstår från att du sätter i kortet, det blir bara värre efter några dagar/veckor, det går från att ha en liten glipa ( inget tryck ) till 1-2 millimeters glipa när kortet hängt ett tag.

Sweclockers exemplar verkade inte lida av det problemet alls och fick till och med "bra produkt"...

Hardware Unboxed och Gamers Nexus gav också kortet godkänt i sina ursprungliga recensioner. När information om detta problem började spridas mellan entusiasterna tog båda en ny titt på sina kort och då hade kylaren släppt. Om SweClockers har kvar sitt testexemplar vore det ju intressant att se om inte även denna gjort det nu…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Hardware Unboxed och Gamers Nexus gav också kortet godkänt i sina ursprungliga recensioner. När information om detta problem började spridas mellan entusiasterna tog båda en ny titt på sina kort och då hade kylaren släppt. Om SweClockers har kvar sitt testexemplar vore det ju intressant att se om inte även denna gjort det nu…

Har inte sett Gamers Nexus recension, hittar den inte när jag söker heller, finns inte med i deras stora jämförelse mellan olika 5700 XT.

Hardware Unboxed rekommenderade absolut inte kortet i första recensionen, kortet svajade som fan i klocken och fläkten gick på alldeles för hög hastighet, ett halvår senare ungefär "fixade" de kortet och kom fram till att det fortfarande inte var helt ok.

Skulle också vilja se ett nytt test med Sweclockers exemplar.

Permalänk
Medlem

Samma problem med många RX 580 och 570 modeller, VR och minneskylnings problem med Vega56 och 64 Strix modellerna och nu dessa problem med 5700 strix serien + andra problem med övriga kort i 5700 serien.

Har Asus ingen kvalitetskoll på sina Radeon kort?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Problemet handlar väl bara om dåligt kylda VRM? Klockar korten ner sig pga. detta? Styrs inte det vara via coretemp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Kylaren är jättebra, det är endast 2 st små skruvar som det är fel på.
Hade de använt skruvar med mindre distans eller skruvar med fjädrar så hade kylaren fått kontakt med vrm.

Om det nu är så så är det en klar feldesign (och inte fel rekommendationer fron AMD som Asus vill göra gällande), vilket borde betyda att några hundradels längre skruvar ger kylproblem och några hundradelar kortare ger perfekt kylning.

Som du skriver så borde fjädrar använts då dom tar upp tillverkningsvariationer, är ju även det mest normala.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!