Hur resonerar ni kring att butiker saknar kollektivavtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det tror jag beror på att deras lagerpersonal inte är anställda av Inet, utan att de istället anlitar ett annat företag som råkar ha kollektivavtal för de bitarna.

Är det ens möjligt att ha ett företag där endast vissa anställda omfattas av kollektivavtal? Det förtar ju lite idén med kollektivavtal.

Bör inte vara något problem att låta vissa delar ha kollektivavtal och andra inte. Om personalen håller på med olika saker är ju deras intresse organisation olika. Du borde kunna ha avtal med Metall för industriarbetare medans de som arbetar på kontoret (Unionen) saknar avtal. Precis likadant borde det vara här lagerpersonal omfattas av transport och butikspersonal av handels. Men mitt tips är att skicka och fråga något förbund.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Efter att ha läst inet's svar så ser det ut som att man ser lite olika på sin personal, en grupp har avtal, andra har inte, man kan ju enbart spekulera i varför det förhåller sig som det gör...

Skickades från m.sweclockers.com

Inet AB och Exertis CapTech är olika bolag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MoNkeY-05:

Det går alltid att hitta exempel åt båda håll. Jag har massa exempel av företrädare för facken som ger blanka fan i att kämpa för medlemmarna, istället mest för sin egna överlevnad.
Idag arbetar jag på företag utan kollektivavtal. Vi har tillgång till (mot förmånsbeskattning) fjällstuga, lägenhet på franska rivieran, årlig bonus, extra pensionsinsättningar (på valfritt ställe) massage varje vecka.
Visa mig det ställe där facket inte lagt sina giriga tassar som kan säga något liknande. Så jag ställer den mot dina polacker.
Man kan nog med lite vett och reson ta reda på ganska snabbt om ett företags anställda är nöjda innan man börjar arbeta med dem.

Blanda inte ihop individer och ett kollektiv.
Det där kan man även ha med kollektivavtal, finns inga hinder seru. Har alltid haft en massa extra förmåner hos mina arbetsgivare och samtliga har haft kollektivavtal.
Tron att kollektivavtal är ett max-tak måste försvinna.. det är ett minimum som arbetsgivaren alltid får krydda till med bonusar och förmåner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Inet AB och Exertis CapTech är olika bolag.

Okej, jag vet inte vad du menar med det?

”Det har redan framkommit i tråden att vi inte har kollektivavtal vilket naturligtvis inte är något hemligt, däremot så har vår logistikdel det, alltså all lager och produktionspersonal.”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Uppmaning från moderator

Hej!

Den här tråden innehåller ju en del intressant diskussion, men det börjar bli en del upprepningar och känslor, och även påhopp i diskussionerna vilket naturligtvis inte är okej.

Jag vill därför uppmana alla deltagare i tråden att höja nivån. Det betyder konkret:

  • Följ forumreglerna, i synnerhet forumets regel §1.1, så numrerad för att den är den viktigaste: Var trevlig och respektera andra.

  • Kolla gärna igenom tråden och se om någon postat samma eller nästan samma sak som du själv tänkt posta, och försök bidra med någon ny vinkel eller i diskussionen, istället för att fortsätta älta det som redan sagts. Vi är redan på sidan 8, att fler postar det som redan sagts kommer bara att ytterligare bidra till att inlägg som kommer med något nytt drunknar i massan.

  • Håll er till ämnet eller i alla fall i närheten av det. Ämnet är: Hur resonerar ni kring att butiker saknar kollektivavtal?

  • Hjälp oss moderera genom att anmäla inlägg som bryter mot reglerna ovan. Svara inte på inlägg som bryter mot reglerna.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det är skyddsombuden som ska meddelas förändringar innan det förändrad, så att det kan upprättad risk- och konsekvensanalyser. Skyddsombuden är lagstadgade och är enbart knutna till facket om avtalet gör det gällande. Så om man inte informerar skyddsombudet kan vite utbetalas till denne person och inte facket.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får nog klargöra vad du menar här. Menar du företaget?

I princip alla företag i vår bransch har kollektivavtal. Även vi givetvis.

Det här fallet med skifte av bilarna var givetvis dom anställda medvetna om det inkl skyddsombudet innan det gjordes. Knappast möjligt att genomföra utan att berätta för dom anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Blanda inte ihop individer och ett kollektiv.
Det där kan man även ha med kollektivavtal, finns inga hinder seru. Har alltid haft en massa extra förmåner hos mina arbetsgivare och samtliga har haft kollektivavtal.
Tron att kollektivavtal är ett max-tak måste försvinna.. det är ett minimum som arbetsgivaren alltid får krydda till med bonusar och förmåner.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt beroende på vilket fack.

Lika lön gäller oavsett vad du har för erfarenheter m.m Jag får inte ge någon tillägg för att någon har 30.000 timmar i yrket jämfört med en som precis uppnått timmarna och tagit sin licens. (strax över 4k timmar).
Så ja, du får givetvis ha högre än kraven i avtalet, dock ska det gälla alla med samma yrke.
För hade vi t.ex lagbas tillägg i branschen, det får man inte ha längre, då ska alla ha det.osv osv.

Inga extra förmåner eller annat få ges.

Däremot får två olika företag ha olika löner oavsett att dom gör exakt samma jobb, och inte arbetar tillsammans någonstans, så länge du följer minimikraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Det går alltid att hitta exempel åt båda håll. Jag har massa exempel av företrädare för facken som ger blanka fan i att kämpa för medlemmarna, istället mest för sin egna överlevnad.
Idag arbetar jag på företag utan kollektivavtal. Vi har tillgång till (mot förmånsbeskattning) fjällstuga, lägenhet på franska rivieran, årlig bonus, extra pensionsinsättningar (på valfritt ställe) massage varje vecka.
Visa mig det ställe där facket inte lagt sina giriga tassar som kan säga något liknande. Så jag ställer den mot dina polacker.
Man kan nog med lite vett och reson ta reda på ganska snabbt om ett företags anställda är nöjda innan man börjar arbeta med dem.

Här fick anställda en miljon cash och en miljon i en pensionsfond.
Årlig bonus på 30-40k har förekommit många år.

Företaget har dessutom kollektivavtal.

https://www.expressen.se/gt/nu-kan-du-ocksa-fa-del-av-miljone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Du får nog klargöra vad du menar här. Menar du företaget?

I princip alla företag i vår bransch har kollektivavtal. Även vi givetvis.

Det här fallet med skifte av bilarna var givetvis dom anställda medvetna om det inkl skyddsombudet innan det gjordes. Knappast möjligt att genomföra utan att berätta för dom anställda.

Förändringar i arbetsmiljö, exempelvis byte av bilar, verktyg, schemat skall alltid kollas med skyddsombuden och självklart skall ”större” förändringar informeras facket om sådant är ansluten arbetsplatsen. Det känns ju som någonting har gått ordentligt fel hos er/dig om det är facket som bestämmer vilket fordon personalen skall ha/inte ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Okej, jag vet inte vad du menar med det?

”Det har redan framkommit i tråden att vi inte har kollektivavtal vilket naturligtvis inte är något hemligt, däremot så har vår logistikdel det, alltså all lager och produktionspersonal.”

Skickades från m.sweclockers.com

Inets huvudlager ligger hos Captech.
Captech är Inets logistikpartner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Inets huvudlager ligger hos Captech.
Captech är Inets logistikpartner.

Så varför nämner man det som sin egen personal i sådant fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Tänker inte köpa saker ifrån inet för de saknar kollektivavtal så jag handlar mina kina-producerade saker (kina har nämligen bäst kollektivavtal för anställda ) i annan butik".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Så varför nämner man det som sin egen personal i sådant fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Bra fråga.
Här är lagret.
https://www.sweclockers.com/artikel/29052-vi-besoker-inets-hu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Förändringar i arbetsmiljö, exempelvis byte av bilar, verktyg, schemat skall alltid kollas med skyddsombuden och självklart skall ”större” förändringar informeras facket om sådant är ansluten arbetsplatsen. Det känns ju som någonting har gått ordentligt fel hos er/dig om det är facket som bestämmer vilket fordon personalen skall ha/inte ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tror jag vi talar förbi varandra.

Poängen här var att facket tilldömde företaget böter för att det inte meddelat att skifte av bilmärke skulle göras.

Inte att facket bestämt vilket bilmärke skulle användas.

Det kokar ner till det här med fackets totala bristande intresse att faktiskt ha en dialog.
Hade dom varit vettiga så hade dom pratat med skyddsombud om bytet av fordon hade påverkat någon negativt eller om det fanns några klagomål, istället för att "Ni har inte meddelat detta, här är böter".

En trival skitsak som facket kan lägga in som en vinst i deras statistik för att det ska se bra ut. Jakten på pinnar i protokollet är intressantare än att faktiskt sträva efter att göra en skillnad till det positiva för folk.

Som sagt, jag dömer inte ut facket, det har jag aldrig gjort. Men fackförbunden är mer och mer politiska och mitt politikerförakt växer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Nu tror jag vi talar förbi varandra.

Poängen här var att facket tilldömde företaget böter för att det inte meddelat att skifte av bilmärke skulle göras.

Inte att facket bestämt vilket bilmärke skulle användas.

Det kokar ner till det här med fackets totala bristande intresse att faktiskt ha en dialog.
Hade dom varit vettiga så hade dom pratat med skyddsombud om bytet av fordon hade påverkat någon negativt eller om det fanns några klagomål, istället för att "Ni har inte meddelat detta, här är böter".

En trival skitsak som facket kan lägga in som en vinst i deras statistik för att det ska se bra ut. Jakten på pinnar i protokollet är intressantare än att faktiskt sträva efter att göra en skillnad till det positiva för folk.

Som sagt, jag dömer inte ut facket, det har jag aldrig gjort. Men fackförbunden är mer och mer politiska och mitt politikerförakt växer.

Okej, men bristen på dialog var från arbetsgivarens sida och fackets enda vapen är vite för att kunna förbättra och förhoppningsvis inte få detta att återupprepas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Tron att kollektivavtal är ett max-tak måste försvinna.. det är ett minimum som arbetsgivaren alltid får krydda till med bonusar och förmåner.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet att kollektivavtal inte är ett max-tak. Jag menar på att i många fall använder sig en arbetsgivare av möjligheten, när den serveras på ett guldfat, att sätta minimi, med gott samvete. Man behöver inte ens anstränga sig.

Tror inte det är lika lätt för en kass arbetsgivare, utan kollektivavtal, att göra samma sak utan att tappa en stor del av arbetskraften.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag vet att kollektivavtal inte är ett max-tak. Jag menar på att i många fall använder sig en arbetsgivare av möjligheten, när den serveras på ett guldfat, att sätta minimi, med gott samvete. Man behöver inte ens anstränga sig.

Tror inte det är lika lätt för en kass arbetsgivare, utan kollektivavtal, att göra samma sak utan att tappa en stor del av arbetskraften.

Exakt detta.

Kollektivavtal är ju en produkt av en intressekonflikt mellan arbetsgivare och arbetstagare, där arbetstagarna känt sig tvungna att bygga upp en fackförening som ett nödvändigt ont för att tvinga en arbetsgivare att välja mellan att ge arbetstagarna rimliga villkor och att stå utan arbetskraft. Ett kollektivavtal är inte fred, det är mer som en "vapenvila" mellan konflikter.

Att ett företag har kollektivavtal kan alltså (men behöver inte) vara ett tecken på att bolaget har ett förflutet med sämre arbetsvillkor som gjort att arbetarna krävt ett kollektivavtal, och att nu när ett kollektivavtal finns så gör bolagsledningen bara exakt minimum. Ett kollektivavtal ger ju också arbetsgivarna ett minimum att följa. Det är ju trots allt en överenskommelse, där båda parterna ger och tar.

Om något så kan man ju också titta på ett företag som har kollektivavtal och ställa sig frågan: "Känner de som jobbar på företaget sig tvungna att kräva kollektivavtal, för att de annars skulle bli överkörda? Vad säger det om företagsledningen och miljön på företaget?" Den slutsatsen är precis lika rimlig och nästan lika orimlig som att dra slutsatsen att en arbetsplats utan kollektivavtal har dåliga villkor som utnyttjar sin arbetskraft.

Jag är själv med i facket. Arbetar på arbetsplats utan kollektivavtal. Jag ser facket och kollektivavtal som ett nödvändigt ont i vårt samhälle, och jag ser inte automatiskt en arbetsgivare med kollektivavtal som mer seriös än en utan, just eftersom att det finns kollektivavtal faktiskt kan tyda på motsatsen. Att kollektivavtalet finns för att arbetsgivaren är tvungen, inte för att han vill sina anställdas bästa.

Det bästa är ju om alla arbetsgivarna istället (som min arbetsgivare) är i grund och botten rimliga människor som ser värdet i sina anställda istället för att försöka kräma ut allt som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Okej, men bristen på dialog var från arbetsgivarens sida och fackets enda vapen är vite för att kunna förbättra och förhoppningsvis inte få detta att återupprepas.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan det vara arbetsgivarens bristande dialog som är felet här , om det nu är som du hävdar skyddsombudets ansvar att meddela facket?

Och återigen, varför ska företaget böta för detta? Varför får inte företaget en varning till att börja med precis som en anställd, eller prata med dom anställda om detta har varit ett bekymmer m.m

Det finns många mer resonabla åtgärder än att direkt skicka ut ett bötesbelopp, enda anledning för det är signal politik. Facket vill visa att bra statistik.

Det är trams.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar i en butik. Utan kollektivavtal. Dock inte Inet. Är fullständigt totalt ointresserad av ett kollektivavtal på min arbetsplats. Vi har klart bättre lön av Handels krav, vi följer deras riktlinjer för OB och övertid. Vi har bra pensionsavsättning och nödvändiga försäkringar. Dessutom bonus baserar på hur butiken går.

Butiken är privatägd men ingår i en större kedja. Grejen är att en bra arbetsgivare förstår värdet av kompetent personal. Där jag jobbar är det stor skillnad på någon med 2 års erfarenhet och en med 10+ års erfarenhet. Det vet cheferna och därför gör de vad de kan för att behålla sin personal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Hur kan det vara arbetsgivarens bristande dialog som är felet här , om det nu är som du hävdar skyddsombudets ansvar att meddela facket?

Och återigen, varför ska företaget böta för detta? Varför får inte företaget en varning till att börja med precis som en anställd, eller prata med dom anställda om detta har varit ett bekymmer m.m

Det finns många mer resonabla åtgärder än att direkt skicka ut ett bötesbelopp, enda anledning för det är signal politik. Facket vill visa att bra statistik.

Det är trams.

Arbetsmiljöarbetet ligger på chefens ansvar, jag har aldrig sagt att det är skyddsombudets ansvar att meddela facket. Pengar är det enda språket som förstås i affärsvärlden, anser jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Arbetsmiljöarbetet ligger på chefens ansvar, jag har aldrig sagt att det är skyddsombudets ansvar att meddela facket. Pengar är det enda språket som förstås i affärsvärlden, anser jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Om arbetsgivaren har informerat skyddsombudet att ett utbyte av bilmodell skaske så har arbetsgivaren uppfyllt sitt ansvarstagande mot facket.

Sen finns det andra delar som tex MBL förhandlingar men där är inte skyddsombudet med utan då är det en part från arbetsgivaren och en part från facket (från deras regionala kontor).

Ja du har rätt i att arbetsgivaren har arbetsmiljöansvaret men som det har poängterats tidigare så kan jag instämma att en del personer från facket har som personliga uppgift att hitta brister på företag, inte lyssna in på vad företaget säger hur de arbetar med olika frågor.

Menar inte nu att facket är bara dåligt men vore trevligt att disskutionen kunde vara mer nyanserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F0rss:

Om arbetsgivaren har informerat skyddsombudet att ett utbyte av bilmodell skaske så har arbetsgivaren uppfyllt sitt ansvarstagande mot facket.

Sen finns det andra delar som tex MBL förhandlingar men där är inte skyddsombudet med utan då är det en part från arbetsgivaren och en part från facket (från deras regionala kontor).

Ja du har rätt i att arbetsgivaren har arbetsmiljöansvaret men som det har poängterats tidigare så kan jag instämma att en del personer från facket har som personliga uppgift att hitta brister på företag, inte lyssna in på vad företaget säger hur de arbetar med olika frågor.

Menar inte nu att facket är bara dåligt men vore trevligt att disskutionen kunde vara mer nyanserad.

Nu vet jag ingenting mer än det som skrivits här i tråden, men om facket har begärt vite av ett företag, antar jag att företaget har brustit i lagar/avtal och om så inte har skett bör ju företaget driva frågan vidare. Det jag utläser här är att man tycker facket i sig är bra, men man anser att det är dåligt att de de facto gör det de är satt att göra, med andra ord förvirrande på alla sätt och vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nu vet jag ingenting mer än det som skrivits här i tråden, men om facket har begärt vite av ett företag, antar jag att företaget har brustit i lagar/avtal och om så inte har skett bör ju företaget driva frågan vidare. Det jag utläser här är att man tycker facket i sig är bra, men man anser att det är dåligt att de de facto gör det de är satt att göra, med andra ord förvirrande på alla sätt och vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du helt rätt i, egentligen ingen större mening att disskutera just den sakfrågan något mer.

Sen går det att disskutera fackets syfte idag, finns självklart arbetsplatser där arbetsgivaren är ett rötägg.

Men att måla upp den bilden som en del personer väljer att göra är väldigt missvisande, istället för att skälla, prova dialog. (syftar inte nu till dig @Sysop )

Permalänk
Medlem
Skrivet av F0rss:

Det har du helt rätt i, egentligen ingen större mening att disskutera just den sakfrågan något mer.

Sen går det att disskutera fackets syfte idag, finns självklart arbetsplatser där arbetsgivaren är ett rötägg.

Men att måla upp den bilden som en del personer väljer att göra är väldigt missvisande, istället för att skälla, prova dialog. (syftar inte nu till dig @Granis_1980 )

Håller helt och hållet med. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av "Something":

Hur kan det vara arbetsgivarens bristande dialog som är felet här , om det nu är som du hävdar skyddsombudets ansvar att meddela facket?

Och återigen, varför ska företaget böta för detta? Varför får inte företaget en varning till att börja med precis som en anställd, eller prata med dom anställda om detta har varit ett bekymmer m.m

Det finns många mer resonabla åtgärder än att direkt skicka ut ett bötesbelopp, enda anledning för det är signal politik. Facket vill visa att bra statistik.

Det är trams.

Nu är det här inget som har med kollektivavtal att göra utan det handlar återigen om lagstiftning. facket kan heller aldrig "döma" en arbetsgivare till böter, blir det en tvist så avgörs den av domstol om man inte kan komma överens innan dess, så man kan ju kräva och hota med olika saker men går motparten inte med på det så lär det avgöras av Arbetsdomstolen.

Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet.
Förhandlingsrätt...
Rätt till information...
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@anon246659:

JObbade 15år på mitt första jobb..de saknade också kollektivavtal. Liten privat kedja med 4 butiker.. Såg inga problem med det.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alla som exemplifierar med "jag har jobbat x många år på y och de hade inget kollektivavtal".
Jag tror vi alla fattar att det FINNS företag utan kollektivavtal som erbjuder schyssta förmåner för sina anställda. Ämnet handlar väl snarare om vad vi tycker om att de INTE har kollektivavtal.

Jag har jobbat för företag utan kollektivavtal och det var långt ifrån perfekt. Har man kollektivavtal har arbetsgivaren ett minimum att förhålla sig till, anställda kan känna sig mer trygga OCH arbetsgivaren får stöd av sin arbetstagarorganisation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Förändringar i arbetsmiljö, exempelvis byte av bilar, verktyg, schemat skall alltid kollas med skyddsombuden och självklart skall ”större” förändringar informeras facket om sådant är ansluten arbetsplatsen. Det känns ju som någonting har gått ordentligt fel hos er/dig om det är facket som bestämmer vilket fordon personalen skall ha/inte ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sysop:

Arbetsmiljöarbetet ligger på chefens ansvar, jag har aldrig sagt att det är skyddsombudets ansvar att meddela facket. Pengar är det enda språket som förstås i affärsvärlden, anser jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tolkade ovanstående fetade som att du menade att det låg på skyddsombudet efter man meddelat dom.

Skrivet av Sysop:

Nu vet jag ingenting mer än det som skrivits här i tråden, men om facket har begärt vite av ett företag, antar jag att företaget har brustit i lagar/avtal och om så inte har skett bör ju företaget driva frågan vidare. Det jag utläser här är att man tycker facket i sig är bra, men man anser att det är dåligt att de de facto gör det de är satt att göra, med andra ord förvirrande på alla sätt och vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ni någonsin testat driva något hos facket?
Eller försökt driva något rättsligt överhuvudtaget?

Det har jag, som ni kunde läsa tidigare i den här tråden. Det går inte schysst till om man säger så.
Av erfarenhet så vet jag att dom fulspelar så långt det går, även om du har rätt och kan peka exakt var dom tänker / gör fel så blir det tungt att genomföra.

Först lokal förhandling, sedan regionen, sedan riksnivå.
Det betyder att jag i det här fallet får spendera enormt mycket tid för att driva ärendet, även vid hjälp av t.ex BI.
Att lägga dom veckor det tar, all energi och all förlorad produktion för ett litet företag som vårt gör det näst intill omöjligt att gå vidare.
Medan motpartern (i det här fallet den före detta anställde) inte över huvud taget behöver visa sig på något av mötena.

Detta vet facket och dom utnyttjar det mot mindre företag, dom större skiter i vilket för dom har flertal heltidsanställda som sköter juridiken.
Blir man sedan lokalt uppmärksammad som så här av facket så kan man räkna dagar innan det helt plötsligt blir "slumpmässigt" besök av facket...

Men det är skönt att höra att ni har förtroende för facket, det hade jag med som ni kan se i nåt år äldre trådar här på sidan. Men precis som allt annat så lär man sig mer när man växer upp och inser att ingen yrkesgrupp är ofelbar. Polis, politiker, läkare likväl facket.

Anyhoe, jag kommer alltid rekommendera mina anställda att vara med i facket,som jag alltid gjort. Men välförtjänt kritik kommer jag ändå lägga fram, facket behöver sluta supa upp våra pengar, sluta jävlas p.g.a statistik och se till att arbeta fram ett arbetsklimat där man hjälper varandra istället för att försöka sätta dit varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@lappen81: En Intel cpu är en Intel cpu, ett grafikkort från nvidia är ett grafikkort från nvidia osv. De produceras på samma sätt vare sig du köper från Inet eller Komplett. Alltså kan du inte påverka produkten. Däremot så kan du påverka vilken butik i Sverige du handlar från och de villkor som finns på den arbetsplatsen. Ska du börja bry dig om under vilka villkor som elektronik tillverkas så kan du sluta köpa elektronik. Missförstå mig rätt nu. Jag anser att villkoren för de som tillverkar är viktiga men där kommer du inte kunna göra ett val.

Om man begränsar valet till enbart intel cpu'er eller nvidia grafikkort så kan jag inte argumentera emot det. I övrigt känns det som att du kanske skimmade mitt inlägg, man kan hitta annat än elektronik i datorbutiker, det finns anda företag som säljer andra produkter än elektronik, det finns "bättre" val även inom elektronik men kanske inte lika vanligt, kollektivavtal är inte begränsat till elektronik, mitt inlägg var alltså inte riktat mot någon enstaka branch vilket jag tyckte framgick, jag har inte heller har tolkat den här tråden som låst till elektronik, jag skrev också "där det går" inte att man ska utesluta allting

Permalänk
Medlem

Fattar inte. Skulle man bojkotta ett företag bara för att de inte har kollektivavtal? Bara för att det kan innebära att anställda har det sämre där? Utan att gå igenom hur arbetsvillkoren faktiskt är på företaget?
Det verkar ju helt bisarrt.
Enligt den logiken finns många sjuka beslut man borde ta, enbart baserat på att något KAN vara på ett visst sätt.

Skickades från m.sweclockers.com