Hur resonerar ni kring att butiker saknar kollektivavtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

skummat igenom lite här.. mycket fokus på löneförhöjning.. Vet folk vad som regleras i ett Kollektivavtal?
1: lön på rätt dagar. ( det finns ingen lag som tvingar en arbetsgivare att betala ut lön den 25e/mån eller lön överhuvudtaget)
2: Pensionsinbetalning (tyvärr vanligt förekommande i redan lågavlönade yrken) Arbetsgivaren har betalat ut lön i 40 år. men sen när personen tänkte gå i pension så hade hen ingen avtalspension och får därmed ca 7800:-/mån efter ett helt arbetsliv.
3: Lön vid semester + extra lön vid semester (semesterlagen säger nämligen bara att man har rätt till 25 dagars semester, inte 25 dagars betald semester.
4: Arbetsgivaren tvingas att ha försäkringar för sina anställda - detta är alltså inte ett lagkrav utan regleras i Kollektivavtalet.
5: Permission, vård av anhörig, friskvård, hälsokontroller, anställnings avtal / vilkor,mm mm
6: Övertidsersättning. OB, Helgersättning - detta är också något som inte lagar reglerar
7: minimum löner (så att arbetsgivaren inte betalar er typ 100:-/mån)

Nu har jag bara skrapat lite på ytan, men ni som stirrar en blinda på löneförhöjning kanske tänker till lite.
För jag tror ingen skulle bli så glad av att jobba ett helt arbetsliv utan att få någon direkt pension, eller ha semester 1 månad bara för att upptäcka att SHIT jag fick 0 kr i lön, jobba alla dagar i veckan 12h/dag utan att få något extra för det, eller skriva på ett anställningsavtal där det står att "här med förbinder jag mig att jobba i 10år och 25% av min lön kommer gå tillbaka till företaget för att gynna dess uppbyggnad"

meeeen jag kanske har fel

Är du säker på att semesterlön inte är reglerad i lagen? Kolla gärna upp lagen gällande arbetstid också.

Permalänk
Medlem

Enligt semesterlagen är det betald semester som gäller.

Permalänk
Medlem

@joakim99: Jo, du har rätt jag tänkte på två saker samtidigt och blanda ihop det, vad man har uppnått via Kollektivavtalen och, nutida lagar. mycket ändrades mellan 2011-2014.
Vi har nu reglerat arbetstidsmått Sverige, något man tills ganska nyligen kunde kringå via exempelvis utländska bemanningsföretag.

Semesterlagen.. Ja idag var jag nog mer trött än normalt - vet inte va jag skrev men självklart har vi 25 dagars semester, det som regleras i Kollektivavtal är all eventuell semester utöver det (typ 30 dagar när man passerar 40år osv)
tror jag blanda ihop allt med så kallad kransledighet.... XD #facepalm

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att det är intressant att de för kollektivavtal pratar löneförhöjningar och de mot pratar frihet att välja bort saker de inte vill ha.
Kan inte ni för kollektivavtal kommentera det som de emot faktiskt pratar om istället för att hitta på saker som ni tror är anledningen att man inte gillar kollektivavtal?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gör så att jag handlar på Amazon istället så slipper jag det här dramat, men lycka till med ert avtalade kollektiv.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inet

Godmorgon!

Inet som företag avstår från att gå in i den här typen av diskussioner som vi upplever mer handlar om politik och personliga åsikter och rör inte oss specifikt utan snarare huruvida medlemmarna här på Sweclockers tycker kollektivavtal är bra eller dåligt och sina olika erfarenheter kring det.

Det har redan framkommit i tråden att vi inte har kollektivavtal vilket naturligtvis inte är något hemligt, däremot så har vår logistikpartner det, alltså all lager och produktionspersonal som hanterar vårt gods.

Det är idag inte lika självklart med kollektivavtal och orsakerna kan vara många, googlade lite snabbt och hittade lite förvisso gammal statistik.
https://www.foretagarna.se/innehallsbank/riks/2016/mars/sa-ma...

Vi kommer inte svara något ytterligare i tråden men är det någon specifik fråga till mig så går det bra att ringa, 0708-652702

Ha en fortsatt trevlig vecka!

Vänliga hälsningar
Erik / Inet

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Precis det du nämner försöker jag få mina chefer att inse. Att vi borde totalt blåneka att jobba med företag som saknar kollektivavtal då det inte är schysst mot de som blir utnyttjade.
Ett jobb jag var på så fick inte snickarna lön på 2 månader.. polacker och ukrainare som inte vågade tjafsa emot. När detta uppdagades vart det hus i helvetet från butiksägarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går alltid att hitta exempel åt båda håll. Jag har massa exempel av företrädare för facken som ger blanka fan i att kämpa för medlemmarna, istället mest för sin egna överlevnad.
Idag arbetar jag på företag utan kollektivavtal. Vi har tillgång till (mot förmånsbeskattning) fjällstuga, lägenhet på franska rivieran, årlig bonus, extra pensionsinsättningar (på valfritt ställe) massage varje vecka.
Visa mig det ställe där facket inte lagt sina giriga tassar som kan säga något liknande. Så jag ställer den mot dina polacker.
Man kan nog med lite vett och reson ta reda på ganska snabbt om ett företags anställda är nöjda innan man börjar arbeta med dem.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Kommer att försöka handla MER från Inet nu efter denna tråden.
Facken ska ge fan i att lägga sig i hela tiden och jag har nästan bara haft dåliga upplevelser på arbetsplatser där kollektivavtal finns.

Tack för att ni finns som orkar stå emot.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Upp till butikens ägare hur den drivs, för mig spelar det ingen roll vad för avtal butiken har med facken. Dessutom behöver avsaknad av kollektivavtal inte vara något negativt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Kommer att försöka handla MER från Inet nu efter denna tråden.

Håller med. Någon måste kompensera alla töntar som ska bojkotta butiken för orimliga anledningar

Folk har inga problem med att köpa elektronik som produceras av kineser utan lön sålänge de som säljer sagd elektronik har kollektivavtal i Sverige ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Facket företräder den anställde i alla lägen. Men det som gör det möjligt för facket är genom att stödja sig på den lagstiftning som reglerar arbetstagarens rättigheter. Det är inte facket som hittat på dem. Kan du visa att en anställd stulit är det skäl för omedelbar uppsägning.

Alla andra saker du nämner gäller i princip alla anställda i Sverige. Det har inget med kollektivavtal eller fackförbund att göra. Det har med bl a Arbetsmiljölagen att göra. Att du som arbetsgivare får böter är p g a att arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön, inte den anställde. Därför är det också skäl för uppsägning att t ex inte följa arbetsgivarens föreskrifter om skyddsutrustning.

Du blandar äpplen och morötter friskt även om jag till viss del sympatiserar med den omöjliga situationen att vara arbetsgivare ibland.

Eftersom det är en hel frukt och grönt gryta så är det svårt att inte blanda. Men visst gör jag det.

Det första fetmarkerade stämmer "typ", men inte riktigt. Jag har varit i situationen.
En person som slutat och totalvägrat lämna tillbaka utrustning för ungefär 25k, (dator, telefon m.m). Personen i fråga krävde dessutom utebliven lön retroaktivt för lite över 2 år för en ny arbetsposition som han aldrig fick.
Positionen blev tillsatt av en annan person eftersom ovanstående visade sig inkompetent.

Han hade dock ett mail där företaget förklarade att om xxx händer så ser vi framför oss att du kan ta den tjänsten när det blir aktuellt.
Detta visade han för facket månaden efter han slutat, som helt enkelt förklarade att det spelar ingen roll om han gjort jobbet eller ej för han ska ha sin utlovade lön. Oavsett att han över huvud taget inte nämnt det här de senaste 3 gångerna vi haft årliga lönehöjningarna.

Efter ett antal möten hos byggnads där den före detta anställde vägrat dyka upp så var beskedet att vi skulle antingen visa upp ett papper som han signerat där han är klart och tydligt meddelad att han inte fått tjänsten och att han accepterade det ,eller betala ut lönen retroaktivt.
Det räckte helt enkelt inte att säga "tyvärr men du fick inte tjänsten".
Vi krävde att han skulle lämna tillbaka sin utrustning, han hävdade att han inte hade någon och att den returnerats för länge sedan, däribland en laptop.
Jag visade kvittot på datorn, papper han signerat att han fått datorn samt att han varit inloggad med den datorn på vår server från området där han bor två månader efter han slutat.
"Han hävdar att han inte har någon dator"

Slutar med att företaget fick betala honom retroaktiv lön, dock inte hela summan efter förhandling och efter signerat papper fick jag i handen en påse med dator och telefon.

Det andra fetmarkerade stämmer inte. Jag har inte rätt till det.
Däremot har jag rätt att varna personen, och efter ett par varningar så kan jag efter förhandling med facket försöka få personen sparkad.

Återigen ett problem där firman kan bli skyldig hundratusentals kronor om en sur anställd bestämmer sig för att jävlas när han sagt upp sig. Vilket givetvis har hänt, dock inte på vårt företag som tur är.

Som sagt, jag är i grunden positiv till facket. Jag anser att vi ska ha ett starkt fack. Men dom är inga helgon, dom är inte heller allvetande eller har någon sorts högre moral än andra. Det är ett väldigt fåtal som brinner för det dom gör och faktiskt gör det för att göra saker bra, precis som nutidens politiker så handlar det om profit på ett eller annat vis. Med undantag givetvis.

Får inte ens göra ändringar av mitt eget företag utan att be facket om deras välsignelse, som t.ex byte av leverantör av firmabilar, för att nämna en liten trival sak.

(

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Den kan jag inte åt mej då mina resonemang bygger på andra värderingar i samhällsdebatter!

För att se om jag förstått dig rätt så din egen retorik används emot dig så passar den inte in längre? Självklart utifrån samhällsdebatterna du har upplevt.

Permalänk
Medlem

Har jobbat på flera företag utan kollektivavtal, några har valt att kopiera allt in i anställningsavtalet, vissa har helt egna avtal, spelar mindre roll så länge du som anställd godkänner det som står på avtalet.

Oavsett vad man skriver i avtalet så finns lagar som skyddar den anställda, detta är inte USA där man är helt oskyddad om man inte har ett kollektivavtal i företaget.

Finns väldigt mycket i kollektivavtalet som man kan gå runt med klausuler också så det är inte automatiskt bra att ha det men det finns fördelar.

Permalänk
Medlem

@lappen81: En Intel cpu är en Intel cpu, ett grafikkort från nvidia är ett grafikkort från nvidia osv. De produceras på samma sätt vare sig du köper från Inet eller Komplett. Alltså kan du inte påverka produkten. Däremot så kan du påverka vilken butik i Sverige du handlar från och de villkor som finns på den arbetsplatsen. Ska du börja bry dig om under vilka villkor som elektronik tillverkas så kan du sluta köpa elektronik. Missförstå mig rätt nu. Jag anser att villkoren för de som tillverkar är viktiga men där kommer du inte kunna göra ett val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Menar du att Inet konkar om de skriver ett avtal?
Visste inte att det var så illa ställt för Inet men tack för upplysningen. 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Visste inte att Inet gick runt på sitt lönevtal, trodde det var återkommande kunder som gjorde att dom gick runt. Läs om läs rätt, inga kunder är lika med ingen inkomst vilket i sin tur leder till konken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Slaensan: Företag som inte kan ge vettig lön ska inte subventioneras utan då får de lägga ner företaget. Det vinner de företag som sköter sig på.

Har vi kommit fram till det nu att Inet-anställda är underbetalda?

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll öht så länge anställda har bra avtal och allt runtomkring.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaensan:

Har vi kommit fram till det nu att Inet-anställda är underbetalda?

Det hade varit kul om de som är sekundärkränkta kan komma med lite underbyggt på varför. Jag har nu frågat folk jag känner som tidigare arbetat på Inet och de var iaf inte underbetalda när de jobbade där och de tyckte att denna tråden var löjlig då de varit nöjda med sina villkor.

Permalänk
Medlem

@Inet: Bra svar, nu tycker jag moderator kan låsa den här tråden som bara blivit politisk pajkastning och drev mot ett bra företag. Hade någon anställd haft problem hade personen startat ett konto och skrivit det.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag resonerar så här:

Att veta att Inet inte har kollektivavtal för sina butiksanställda ger information om att Inets butiksanställda kan ha annorlunda villkor än konkurrenter som har kollektivavtal.

Men det behöver nödvändigtvis vara sämre. En arbetsgivare utan kollektivavtal kan ha både bättre eller sämre villkor än med kollektivavtal. Jag jobbar själv för en arbetsgivare utan kollektivavtal och har inte något att anmärka på villkoren.

Det som saknas för att kunna göra en informerad bedömning om detta är alltså att veta hur butikspersonalens anställningsavtal ser ut. Eftersom jag inte sett någon indikation på att Inets anställda skulle ha dåliga anställningsavtal så finns det inte så mycket att ta ställning till egentligen.

Kommer det ut någon information om oskäliga eller orimliga avtalsvillkor hos anställda hos Inet så kan det ju så klart ändra hur jag själv resonerar.

Permalänk
Avstängd

Det verkar finnas en del fackrepresentanter här inne på forumet i alla fall

Patetiskt att uppröras över avtal eller ej om det inte är så att personalen har problem med detta.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst inet's svar så ser det ut som att man ser lite olika på sin personal, en grupp har avtal, andra har inte, man kan ju enbart spekulera i varför det förhåller sig som det gör...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Får inte ens göra ändringar av mitt eget företag utan att be facket om deras välsignelse, som t.ex byte av leverantör av firmabilar, för att nämna en liten trival sak.

Ja det är hemskt att brukarna skall ha ett medbestämmande.
Sånt borde chefen få bestämma helt själv efter eget tycke

Lika trivalt som att en mekaniker skulle få välja verktygen själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Efter att ha läst inet's svar så ser det ut som att man ser lite olika på sin personal, en grupp har avtal, andra har inte, man kan ju enbart spekulera i varför det förhåller sig som det gör...

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag beror på att deras lagerpersonal inte är anställda av Inet, utan att de istället anlitar ett annat företag som råkar ha kollektivavtal för de bitarna.

Är det ens möjligt att ha ett företag där endast vissa anställda omfattas av kollektivavtal? Det förtar ju lite idén med kollektivavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja det är hemskt att brukarna skall ha ett medbestämmande.
Sånt borde chefen få bestämma helt själv efter chefen tycker.

Lika trivalt som att en mekaniker skulle få välja verktygen själv.

Det är ju en fråga för skyddsombuden, som är lagstadgade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det tror jag beror på att deras lagerpersonal inte är anställda av Inet, utan att de istället anlitar ett annat företag som råkar ha kollektivavtal för de bitarna.

Är det ens möjligt att ha ett företag där endast vissa anställda omfattas av kollektivavtal? Det förtar ju lite idén med kollektivavtal.

Enligt svaret från inet så tolkar jag det som så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaensan:

Har vi kommit fram till det nu att Inet-anställda är underbetalda?

Har jag aldrig sagt att de är. Men in din text så antyder du att de är bättre att ha ett jobb med värdelösa villkor och på så sätt subventionera företaget än att vara t.ex arbetslös. Det anser inte jag. För då får det företaget med dåliga villkor en konkurrensfördel genom att de kan sälja sina varor till lägre pris och alltså slår ut företag med vettiga villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja det är hemskt att brukarna skall ha ett medbestämmande.
Sånt borde chefen få bestämma helt själv efter eget tycke

Lika trivalt som att en mekaniker skulle få välja verktygen själv.

Så facket brukar mina fordon?

Att mina anställda kommer med synpunkter gällande vilken typ av utrustning eller vad som helst i företaget är knappast något jag klagar över, de som producerar har oftast bra synpunkter på vilket material som passar oss bäst.
Men att facket ska ge mig böter för att vi för ett år sedan bytte ut fordonen till ett annat märke utan att meddela facket våra planer på att byta märke är för mig skevt.

Glöm inte meddela facket när du byter skoleverantör för dina anställda så du inte får böta.

Jag har förövrigt svårt att förstå varför någon som har startat och byggt upp ett företag inte ska ha i alla fall någon sorts bestämmanderätt över sitt eget företag. Men jag verkar vara ensam att vara oförstående i den frågan här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja det är hemskt att brukarna skall ha ett medbestämmande.
Sånt borde chefen få bestämma helt själv efter eget tycke

Lika trivalt som att en mekaniker skulle få välja verktygen själv.

Ska förövrigt t.ex varje bilmekaniker själv välja vilken utrustning dom ska få använda sig av tycker du? Eller ska facket få bestämma det?

Den ena vill använda sig av Bosch diagnostik verktyg, den andra vill ha Autel,osv osv. Ägaren av företaget ska inte ha något att säga till om i det här?

Eller att den ena vill jobba med Dewalt, den andra med Makita?
Det blir knappast smidigt eller kostnadseffektivt om alla kör med olika verktyg i företaget.

Bortredigerat påhopp. /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Så facket brukar mina fordon?

Att mina anställda kommer med synpunkter gällande vilken typ av utrustning eller vad som helst i företaget är knappast något jag klagar över, de som producerar har oftast bra synpunkter på vilket material som passar oss bäst.
Men att facket ska ge mig böter för att vi för ett år sedan bytte ut fordonen till ett annat märke utan att meddela facket våra planer på att byta märke är för mig skevt.

Glöm inte meddela facket när du byter skoleverantör för dina anställda så du inte får böta.

Jag har förövrigt svårt att förstå varför någon som har startat och byggt upp ett företag inte ska ha i alla fall någon sorts bestämmanderätt över sitt eget företag. Men jag verkar vara ensam att vara oförstående i den frågan här.

Det är skyddsombuden som ska meddelas förändringar innan det förändrad, så att det kan upprättad risk- och konsekvensanalyser. Skyddsombuden är lagstadgade och är enbart knutna till facket om avtalet gör det gällande. Så om man inte informerar skyddsombudet kan vite utbetalas till denne person och inte facket.

Skickades från m.sweclockers.com