USA vill stoppa kretsförsäljning till Huawei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Han sa för varje synd som USA har gjort och då kom atombomberna upp direkt i mitt huvud. Vad är problemet?

"problemet" är väl att du inte hittade ett mer relevant och framförallt mer nutida exempel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det var USAs tankegångar vid tidpunkten baserad på hur hårt Japanerna hållit både Okinawa och Iwo Jima. Därav användning av de två bomberna. Det finns ju dessutom en orsak varför USA inte ens försökt sedan dess även om det teoretiskt var nära vid Kubakrisen.

Tankegångar? Hann dom ens slå en piss från att bomberna framställts tills att dom kastades över Japan? Precis som när järnvägen kom på plats i Nordamerika, då tog utrensningen av indianerna fart.
Vi i väst ska nog rannsaka oss själva lite innan vi pekar finger åt andra kan jag tycka. Aboriginerna och maorierna är andra som fått på pälsen av oss västerlänningar utan upprättelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

"problemet" är väl att du inte hittade ett mer relevant och framförallt mer nutida exempel.

Det är hur relevant som helst och visar vad USA är kapabla till.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Hävda att man räddat liv när man haft ihjäl oskyldiga...

Tankeexperiment: Om abortmotståndare världen över spränger Sverige i bitar. Kan dom då i efterhand hävda att dom räddat liv? Och i så fall, ska dom dömas för det?

Nu kommer vi ifrån ämnet men du får gärna svara på detta inlägg, sen återgår vi till ämnet.

Skrivet av gabriel15:

Klart man kan påstå att man räddar liv genom massmord.
Du räddar även miljön på köpet.

Faktum att stormakterna har kärnvapen idag är väl en anledning om något till att inte skapa krig i onödan som kan eskalera.

Hela världen är inte som Sweclockers utan vissa länder är vinklade åt motsatt håll med sin propaganda därför tror personerna på ett annorlunda sätt.

Nu vet jag inte hur mycket ni kan om historia, svensk utbildning brukar mest fokusera på vad som hände i Europa under andra världskriget, men under den tiden så styrdes Japan hårt av en fascistisk kejsare, trots att stora delar av folket ville se demokrati i Japan. Hirohito, som kejsaren hette, började redan i början på 30-talet att starta konflikter med Kina (dagens Taiwan som då ägde en stor del av Kinas yta). Mot slutet på 30-talet hade fullskaligt krig brutit ut mellan Japan och Kina, och Japan hade börjat ta över stora delar av Kina. "The Rape and Massacre of Nanking" har ni säkert hört talas om och visar hur Japanska armén betedde sig när dom tog över territorium. Vid mitten på 40-talet hade Japan fortsatt och förutom stora delar av Kina hade dom nu även tagit över områden som idag är bland annat Vietnam, Kambodja, Laos, Thailand, Malaysia, Indonesien och delar av Filippinerna. Både Australien och Nya Zeeland var troligtvis nästa mål.

https://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties

3.5 miljoner Kineser och 2 miljoner Japaner dog alltså under detta kriget. Och efter Tyskland föll visade inte Japan några tecken direkt på att dom var beredda att ge upp. Hade vi alltså inte fått ett stopp på kriget så skulle mycket väl miljontals fler människor troligtvis ha dött, för att inte tala om all misär Japan hade skapat i områdena som dom hade kontroll över där massvis av människor bodde. Självklart är det omöjligt att förutspå exakt vad som hade hänt om bomberna inte hade släppts, men 350.000 döda för att slippa en fortsättning på kriget kan mycket väl ha varit det bättre av två ur-usla alternativ.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Avstängd

@MaloW:

Japp heja heja på det vinnande laget.
Dock så blir det ett par dödsfall extra från USA som fortsatt kriga konstant på tal om att inte ge upp

Det känns som det blivit lite väl mycket tjaffs om 5g och jag vet inte om det är rätt att beskylla ena sidan bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Så USA ska säga till ett Taiwanesiskt företag vilka de får och inte får göra business med...... och detta tycker folk är helt ok.... vilken sjuk värld.

Det är väl lika med rättegångar. Telia dömdes ju t.ex. att betala 7.7 miljarder kronor till USA p.g.a. mutbrott i Uzbekistan. Fullkomligt ologiskt egentligen, men när ett land har sådan oerhörd ekonomisk och teknologisk makt så kan de göra sådana här saker eftersom sanktioner eller andra former av blockeringar från USA hade varit långt mer förödande än att betala böter.

Sen kan ju ni som är emot EU tänka till en gång till varför EU är nödvändigt för små Europeiska länder. Det är skillnad på att förhandla eller gå emot hela EU som kan mer eller mindre jämställas med USA och Kina. Sverige på egen hand kan ju inte ens mäta sig med Kalifornien eller flera enskilda Kinesiska provinser. Nu hjälper så klart inte ens EU i vissa fall, men det ger oss definitivt en möjlighet till bättre villkor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meurik:

"trams" ? Att hålla en President till svars för att denne missbrukar sitt ämbete är knappast trams. Hela underättelseverksamheten i USA har ju enhälligt sagt att Ryssland försökt påverka USAs val 2016. Att Trump tror att det är trams, betyder inte att det faktiskt är trams. Gällandes Impeachment, så var även Republikanerna snabba med att dra det kortet, OM Hillary hade vunnit 2016 valet. Hon var inte ens vald än, och Republikanerna ville jättegärna få henne avsatt om hon nu mot förmodan hade vunnit. Så på den punkten är bägge sidor lika skyldiga.

Senaten frikände ju Trump utan att ha några vittnen, så "rättegången" är i stort sett ogiltig. Vissa Senatorer sa på förhand att dom kommer döma till Trump's fördel, vilket i en normal jury hade varit diskvalificerande för den aktuelle jurymedlemmen. I bästa fall, så kommer Trump avsättas efter valet i November, om han nu mot förmodan inte skulle dö innan dess eller på annat vis inte kunna utföra sitt jobb. Då finns konstitutionen till hjälp (25:e tillägget).

Tycker det är märkligt att nån kan tycka det är "kul" att ett land ska få härja fritt och spionera på allt och alla. Det kanske är så saker och ting går till i länder som Kina, men det är inte så det funkar i dom flesta andra fria demokratiska samhällen. Att du inte har nåt emot att bli spionerad på förstår jag, men då kan du få gärna flytta till ett sådant land. Sen kommer du nog bli varse att dina åsikter antagligen inte kommer få yttras om det motstrider staten.

Vart är bevisen då?
Vet inte varför du drar in Kina här som att jag försvara dom. När du blir övervakad av svenska staten varje gång du ringer i telefonen.

Permalänk
Medlem

Undrar ifall Taiwan viker sig eller om de står närmare Kina. Har för mig att deras relationer med Kina blivit bättre på senare år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eunha:

Vart är bevisen då?
Vet inte varför du drar in Kina här som att jag försvara dom. När du blir övervakad av svenska staten varje gång du ringer i telefonen.

Tror du någon från staten sitter och lyssnar när du pratar datorspel och kärleksproblem med dina kompisar eller? Det är bra att terrorister och de allra värsta kriminella kan avlyssnas och spåras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

USA har även hindrat Kinesiska kretstillverkare från att köpa utrustning/lasrar (Lithography Equipment) för att själva kunna tillverka kretsar i moderna noder från Tyskland.
USA gör allt de kan för att fördröja att Kina når framgångar inom flera branscher.
USA för ekonomiska krig mot resten av världen inte ens EU går fria däremot är det på en helt annan nivå mot Kina.

Det är Kina som fört ekonomiskt fulspel mot omvärlden i årtionden, Väst har sett mellan fingrarna då Kina varit fattigt. När Kina nu växt sig starkt och är ett reellt ekonomiskt hot måste de lära sig spela på samma spelplan som resten av världen.

Att Kina ens är där de är idag beror till stor det på hjälp från väst. Vi har subventionerat frakten av Kinesiska varor, sett mellan fingrarna när de kopierar och stjäl teknik och haft fördelaktiga tullar mot Kina samtidigt som Kina haft väldigt höga protektionistiska tullar mot väst.

Trots det piskar den Kinesiska regimen nu upp hat mot väst hos den egna befolkningen eftersom vi tagit bort utvecklingsstöden till Kina. Alla problem i Kina skylls på USA osv

Vi har även Kina (Sovjet 2.0) att tacka för Coronaviruset, vilket hade stoppats i sin linda i vilket demokratiskt land som helst. I stället har deras sjuka samhällssystem tillåtit viruset att spridas.

USA är inget mönsterland, men vi bör lita betydligt mer på USA än på Kina. USA är åtminstone en demokrati och kan därmed inte hitta på allt för mycket stolligheter utan att befolkningen säger ifrån.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att enda anledningen till skriket är att USA inte har bakdörrar in till Huaweis utrustning medan Kina har. Ericsson har nog troligen bakdörrar öppna för USA men inte Kina. Så allt handlar om vem som skall få avlyssna våra samtal. USA eller Kina.

Hade varit bättre om sådan här infrastruktur låg under öppen standard med full insyn för alla att granska bakomliggande kod. Då hade det inte varit tjafs om vem som skall få avlyssna vem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mortac:

Tror du någon från staten sitter och lyssnar när du pratar datorspel och kärleksproblem med dina kompisar eller? Det är bra att terrorister och de allra värsta kriminella kan avlyssnas och spåras.

Vad har telefon att göra med datoraktivitet?

Klart allting avlyssnas när du pratar i telefonen. Är det en fysisk person som gör det? Knappast. Är det programvara som gör det och avlyssnar specifika nyckelord? Garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Jag förstår precis vad ni menar men detta är inte äpplen och päron.

USA säger att om ni gör affärer med Kina så förlorar ni tillverkningen och Kina säger till Tyskland att om de låser ute Huawei så blir det konsekvenser. .

Eller när Kina hotar Danmark.

Missförstå mig inte, jag gillar absolut inte Trump, men ni kan inte på fullaste allvar mena att ni inte ser när kina gör samma sak.

Att Kina hotar Tyskland är helt klart lika illa... men är det pga att alla redan hotat Huawei, eller för att Kina verkligen vill styra dem?

Min syn på det är att folk ser Kina, ser allt dåligt om dem, tänker att det är fullt okej att låsa ut dem ur alla marknader och allt USA vill, för USA har absolut inte spionerat på tex Tyskland och EU.

När det gäller spioneri är nog USA minst lika illa som Kina. Som i, de tar alla knep, inkl skuldkänslor om att "Kina spionerar på oss"... som ursäkter. Kort sagt, alla är kolsupare, och om du läser hur mycket skit NSA sysslat med bara i Snowden publiceringarna, borde du inse att USA behandlar även sitt folk som skit, spionmässigt iaf.

Mao... jag fortfarande anser inte verken Kina eller USA har rätten att påverka något utanför deras egna land. Men USA gör det... både i lagarna här i Sverige, i mångas syn på rätt/fel om andra länder, och i teknik och spioneri.

Företaget ska äga rättigheterna för tillverkningen, inte USAs regering. I annat fall, är det fritt fram för andra länder som Sverige, Tyskland mfl att använda den, då USAs regering och patent inte gäller i dessa länder. Hur ska de ha det?

Känns som en fullständig resurs bojkottning till USA i 20 år hade kanske fått dem att vakna och inse att de är inte så självförsörjande som de tror de är.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jag tror att vi är överens i sak min poäng var bara att nyansera diskussionen lite. Självklart håller jag med om att det USA gör inte är rätt men tycker att det finns en nutida historia emellan länderna som är viktig att lyfta och som är relevant för diskussionen

Känner dock att den spårade ur lite när den seglade in på atombomber, Auswitch, politik under andra världskriget, folkrensningen i USA, ockupationen av Tibet etc...

Detta är inte riktat mot dig @Paddanx då jag tycker att du svarat på en hög nivå och lyckats med konststycket att lyssna och SEDAN argumentera! ✌

Jag har en personlig historia med Huawei som gör att jag inte är så superförtjust i företaget och det färgar säkert mina åsikter i det hela. Historien sträcker sig inte mer än 6 intervjuer med både kineser och svenskar inför en anställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eunha:

Vart är bevisen då?
Vet inte varför du drar in Kina här som att jag försvara dom. När du blir övervakad av svenska staten varje gång du ringer i telefonen.

"Vart är bevisen då?"

Överallt. Om man lyckas dra sitt huvud ur Trump's enorma röv så kanske man kan se det vi andra faktiskt ser. Bevisen skapas dagligen, varje gång Trump yttrar sig på Twitter eller inför media. Om man faktiskt tänker efter vad han säger och inte bara reagerar på det han säger när han säger det. Han har i stort sett erkänt allt som han anklagades för inför riksrätten, men Senaten valde ju som bekant att inte döma honom, eller ens kalla vittnen.

Som andra redan nämnt, tror inte Svenska staten sitter och avlyssnar varenda samtal som förs mellan två personer (vi har vad jag vet, ingen motsvarighet till NSA och deras Echelon-system som övervakar allt och alla hela tiden). Sen finns det inget jag säger i telefon som är såpass känsligt att jag bryr mig om det avlyssnas. För den delen, så ringer jag knappt i telefon om det inte är absolut nödvändigt. Finns ju så många andra möjligheter till kommunikation idag än telefon. För vem fan orkar sitta i en timme i kö för att komma fram till Försäkringskassan eller dylikt?

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

En av de stora orsakerna varför Kina inte släppt ett kärnvapen över en främmande stat är för att de vet att andra kommer att ge igen.

Svart-vit världsbild?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meurik:

"Vart är bevisen då?"

Överallt. Om man lyckas dra sitt huvud ur Trump's enorma röv så kanske man kan se det vi andra faktiskt ser. Bevisen skapas dagligen, varje gång Trump yttrar sig på Twitter eller inför media. Om man faktiskt tänker efter vad han säger och inte bara reagerar på det han säger när han säger det. Han har i stort sett erkänt allt som han anklagades för inför riksrätten, men Senaten valde ju som bekant att inte döma honom, eller ens kalla vittnen.

Som andra redan nämnt, tror inte Svenska staten sitter och avlyssnar varenda samtal som förs mellan två personer (vi har vad jag vet, ingen motsvarighet till NSA och deras Echelon-system som övervakar allt och alla hela tiden). Sen finns det inget jag säger i telefon som är såpass känsligt att jag bryr mig om det avlyssnas. För den delen, så ringer jag knappt i telefon om det inte är absolut nödvändigt. Finns ju så många andra möjligheter till kommunikation idag än telefon. För vem fan orkar sitta i en timme i kö för att komma fram till Försäkringskassan eller dylikt?

Men du kan inte komma fram med något?

Du var ju nyss emot övervakning men nu bryr du dig inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Nu vet jag inte hur mycket ni kan om historia, svensk utbildning brukar mest fokusera på vad som hände i Europa under andra världskriget, men under den tiden så styrdes Japan hårt av en fascistisk kejsare, trots att stora delar av folket ville se demokrati i Japan. Hirohito, som kejsaren hette, började redan i början på 30-talet att starta konflikter med Kina (dagens Taiwan som då ägde en stor del av Kinas yta). Mot slutet på 30-talet hade fullskaligt krig brutit ut mellan Japan och Kina, och Japan hade börjat ta över stora delar av Kina. "The Rape and Massacre of Nanking" har ni säkert hört talas om och visar hur Japanska armén betedde sig när dom tog över territorium. Vid mitten på 40-talet hade Japan fortsatt och förutom stora delar av Kina hade dom nu även tagit över områden som idag är bland annat Vietnam, Kambodja, Laos, Thailand, Malaysia, Indonesien och delar av Filippinerna. Både Australien och Nya Zeeland var troligtvis nästa mål.

https://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties

3.5 miljoner Kineser och 2 miljoner Japaner dog alltså under detta kriget. Och efter Tyskland föll visade inte Japan några tecken direkt på att dom var beredda att ge upp. Hade vi alltså inte fått ett stopp på kriget så skulle mycket väl miljontals fler människor troligtvis ha dött, för att inte tala om all misär Japan hade skapat i områdena som dom hade kontroll över där massvis av människor bodde. Självklart är det omöjligt att förutspå exakt vad som hade hänt om bomberna inte hade släppts, men 350.000 döda för att slippa en fortsättning på kriget kan mycket väl ha varit det bättre av två ur-usla alternativ.

Tack för din utläggning. Det uppskattas. Har du någon tanke om mitt tankeexperiment?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Läs artikeln igen. Det taiwanesiska företaget TSMC tillverkar ju vissa produkter på licens och det är licensavtalet som det amerikanska företaget bakom ARM styr över. Trump kan givetvis inte kontrollera andra typer av produkter. Om TSMC tillverkar egna produkter får de ju sälja till vem de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppriktigt så är det ett steg ytterligare, det är var den bakomvarande tekniken för tillverkning som det gäller nu.

En paralell: Om du ska borra hål i en järnbit för ett kinesiskt företag (eller intressen), så får du inte göra det med en milwaukee borrmaskin.

Var samma del som stoppade Tysk leverans till Kina av utrustning för halvledartillverkning.

De minimis & Direct Product Rules Decision Tool
Is the non-U.S-made item produced from U.S. "600 series" or 9x515 technology or software, OR from a non-U.S-made manufacturing plant or major plant component (made from U.S. 600 series or 9x515 technology)?

Källa (2'a steget): https://www.bis.doc.gov/index.php/de-minimis-direct-product-r...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle vara roligt om TSMC väljer huawei istället. Då skulle hela silicon valley kollapsa. AMD, Nvidia, Intel, Qualcomm, Apple... alla är helt beroende av TSMC

Skickades från m.sweclockers.com

Haha...

Den vore något
Ett oväntat men fullt möjligt drag!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Huawei klara nog sig ok dom går ner ett litet tag sen är dom tillbaka med egna produkter
Dom sa att dom var bered på att USA skulle försöka med handelsblockad sen försöka att få hela värden att dansa efter deras pipa första försöket fungera inte så bra så nu vill dom ändra spelreglerna ..

Som många undra vart är bevisen på att Kina spionerar ? att många företag mer eller mindre spionerar på varandra vet nog all samt att länder spionerar på varandra med inget nytt .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Huawei klara nog sig ok dom går ner ett litet tag sen är dom tillbaka med egna produkter
Dom sa att dom var bered på att USA skulle försöka med handelsblockad sen försöka att få hela värden att dansa efter deras pipa första försöket fungera inte så bra så nu vill dom ändra spelreglerna ..

Som många undra vart är bevisen på att Kina spionerar ? att många företag mer eller mindre spionerar på varandra vet nog all samt att länder spionerar på varandra med inget nytt .

Handlar inte om säkerhet eller IP. Amerikanska firmor konkurrerades ut redan innan Kinas framfart inom telekom, av firmor i Sverige, Finland, Tyskland och Frankrike bland annat, och i viss mån av Sydkorea och Japan. Det är enklare att peka på Kina och är trend som är enkel att haka på och blåsa upp.

De amerikanska firmorna som har dominans över sina områden så som minne och lagring, processorer för nätverksutrustning o.s.v. får ju tillstånd att sälja till Huawei och är ganska beroende av försäljningen till de utpekade kinesiska firmorna.

Kinas lagar gäller också Nokia och Ericsson som har omfattande FoU i Kina. För Nokia är Kina viktigare än Finland t.o.m. då de har fler inom FoU i Kina än i Finland. Apples 5G-modem utvecklas till stor del i Kina och massor annan amerikansk teknologi för den delen. Att flytta företags känsliga teknik från Kina är det inte tal om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Tack för din utläggning. Det uppskattas. Har du någon tanke om mitt tankeexperiment?

Ditt tankeexperiment kändes inte direkt relevant till diskussionen då det inte är särskilt likt det som vi diskuterar. Men vill du ha ett svar så visst:

Att döda 10 miljoner människor för att förhindra 1000 dödsfall om året kan ju tekniskt sätt långsiktigt leda till att man "räddar" fler liv om man definierar "rädda liv" som att förhindra ett dödsfall som sker tidigare än naturligt p.g.a. gammal ålder. Det är ju ofta den här typen av definitioner som används som skräck-exempel när man programmerar AIs med välmening som leder till att AIsen försöker utrota människorna istället. Det blir ju dock en rätt snäv tolkning av situationen som inte innehåller något värde i liv skapade, eller rättare sagt antal förhindrade skapade liv. Och där hamnar ju diskussionen rätt filosofiskt kring vad ett liv är värt, om fler födda är positivt eller inte i sig själv osv. Personligen ser jag skapande av liv som något positivt så länge det är ett bra liv, och därav ser jag dödandet av 10 miljoner Svenskar för att förhindra 1000 aborter om året som något negativt.

Så i ett vakuum så var ju atombomberna absolut också något negativt, men när alternativet var potentiellt ännu fler dödsfall så blir det potentiellt det minst negativa av två alternativ, d.v.s. potentiellt det rätta valet. Dvs. om det enda alternativet till att döda alla Svenskar är att döda alla Svenskar och alla Danskar så hade jag ju valt det förstnämnda.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Amerikanska förslag på nya handelsrestriktioner skulle leda till att taiwanesiska TSMC stoppas från att handla med Huawei.

Läs hela artikeln här

"Kinesiska telekomjätten Huawei har sedan ett år tillbaka varit ansatt av den amerikanska Trump-administrationen"

Undersökningarna om riskerna med CCPs täta koppling till Huawei började redan under Obamas administration (vill inte ge Trump all heder och cred för detta).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Så USA ska säga till ett Taiwanesiskt företag vilka de får och inte får göra business med...... och detta tycker folk är helt ok.... vilken sjuk värld.

Kina och CCP styr och påverkar vilka länder som amerikanska företag får göra affärer med.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Bra att Trump räddar oss från Kinesiska regimen. Förstår inte hur vissa här kan sitta o vara arga över det. Vill ni på riktigt vara spionerad av Kina. Sen bevis och bevis, är ni dumma eller. Tror ni på riktigt att de inte spionerar, varför tror ni överhuvudtaget ett statsägt företag vill etablera sig så enormt i andra länder. Sen att staten i fråga är en kommunistisk diktatur (ett av världens mest aukturitära länder är som gräddet på moset....

Instämmer 100% med detta.

Jag är personligen ingen fan av Trump, men tycker det är bra att han är tuff emot diktaturer som Kina som inte behandlar andra länders företag och tjänster på ett rättvist och jämlikt sätt.

Även om jag inte tycker Trump är någon generellt bra president (eller ens vettig person), så skall man komma ihåg att han är vald av folket i en demokrati, till skillnad från diktatorn Xi Jinping i Kina.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Instämmer 100% med detta.

Jag är personligen ingen fan av Trump, men tycker det är bra att han är tuff emot diktaturer som Kina som inte behandlar andra länders företag och tjänster på ett rättvist och jämlikt sätt.

Även om jag inte tycker Trump är någon generellt bra president (eller ens vettig person), så skall man komma ihåg att han är vald av folket i en demokrati, till skillnad från diktatorn Xi Jinping i Kina.

Jag trodde denna tråd var död för länge sedan, men tydligen inte. Förlåt alla för att jag ens svarar...

Att trump är vald av en demokrati är lite på gränsen, varken han eller hillary vann sina respektive val för att ens bli kandidater om man ser till antalet personer som röstade på dom, sen hade hillary många fler röster i presidentvalet också, men skit samma... senaste årets charad med senaten i riksrätten visar ännu mer hur långt trump blivit orubblig i sin position. Usa är långt från europeiska demokratier, men jag tänker inte ens försöka jämföra med kina som är i en helt annan kategori såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Instämmer 100% med detta.

Jag är personligen ingen fan av Trump, men tycker det är bra att han är tuff emot diktaturer som Kina som inte behandlar andra länders företag och tjänster på ett rättvist och jämlikt sätt.

Även om jag inte tycker Trump är någon generellt bra president (eller ens vettig person), så skall man komma ihåg att han är vald av folket i en demokrati, till skillnad från diktatorn Xi Jinping i Kina.

Xi Jinping är defintivit inte vald av folket och Kina är definitivt inte en demokrati.

Men Trump är inte heller vald av folket, USA har inte direktval när det gäller presidentämbetet, delstaterna röstar fram elektorer som sedan röstar på president och vice president (och dessa kan sedan välja att inte följa vad väljarna i delstaten valt, i senaste valet så valde 7 av 538 att inte rösta på presidenten och vice presidenten som vann delstaten) Trump fick nästan 3 miljoner färre röster än Clinton, 46,1% av rösterna mot 48,2% för Clinton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

..... och genom hot om indragen licens kommer han säga till TSMC att sluta sälja till Huawei annars ryker licensen. Det vill säga; USA säger till andra företag vem de ska handla med och inte.

FYI: Samma sak gäller de flesta länder.

De kan dock alla, inklusive USA, bara styra över sina egna länders företag och deras produkter/tjänster.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Hoppas Kina "ger igen" på ett eller annat sätt. Nu skulle ett fullskaligt handelskrig påverka oss också men om dessa två rötägg kunde skada varandra så mycket som möjligt med minimala effekter på övriga världen så ser jag det som bara bra.

Kina behöver inte "ge igen". Det var de som började. Tror snarare att det "ger efter" när andra länder står upp och sätter hårt mot hårt (ord biter inte på diktaturen Kina) och de börjar att förlora ekonomiskt på det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/