Rekommendera en bok för att lära sig java.

Permalänk
Medlem

Rekommendera en bok för att lära sig java.

Som rubriken lyder, rekommendera gärna en bok för en total nybörjare att lära sig java. Jag vill skriva ett enklare räkneprogram.
Svenska är att föredra.

mvh

Permalänk
Medlem

På svenska är det nog tyvärr svårt att hitta något bra, majoriteten av dokumentation inom programmering är på engelska.
Kan annars rekommendera Head first Java, har inte läst specifikt den. Men jag har läst andra böcker i samma serie.

https://www.bokus.com/bok/9780596009205/head-first-java-2nd-e...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Som rubriken lyder, rekommendera gärna en bok för en total nybörjare att lära sig java. Jag vill skriva ett enklare räkneprogram.

Intressefråga, men varför Java? Professionellt krav? Om det är ett helt nytt projekt så bör man fråga sig själv om det verkligen är det bästa valet. Har man redan planerat använda JVM så är Kotlin ett generellt bättre val exempelvis, vill man ha någon annan språkfamilj finns också Clojure, Scala m.m.

Har inga konkreta förslag då jag inte suttit aktivt med Java språket på ~7år. Men är det fysisk bok eller ebok som önskas? Är du nybörjare med Java eller programmering i allmänhet?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av kjellapa:

Som rubriken lyder, rekommendera gärna en bok för en total nybörjare att lära sig java. Jag vill skriva ett enklare räkneprogram.
Svenska är att föredra.

mvh

Finns inga bra böcker på svenska inom Java. Nej, Java Direkt med Swing är föråldrad och Jan Skansholm är en bluff.
Jag skulle rekommendera Tim Buchalka från Udemy. Nytt, modernt, ödmjukt, uppdaterat, smart och helt enkelt genialt!

Permalänk
Medlem

Tim Buchalka på Udemy som nämndes ovan är grym. Vill du tvunget ha en bok så är Introduction to Java programming and data structures med Y. Liang bra, dock på engelska. Tanken på svensk litteratur hade jag släppt kvickt om jag vore du.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har precis påbörjad Head First Programming Python. Hade också föredragit en bok på svenska. Har inga problem att läsa och skriva engelska, men när man ska lära sig något och läser på ett annat språk blir det ofta kortslutning av någon anledning. För mig går texten inte in i hjärnan på samma sätt som om det hade varit på svenska. Det är lurigt och jag förstår inte varför.

Jag har inga programmeringskunskaper innan och hoppas python blir ett bra val.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Det måste inte vara java kanske? Tanken är att det ska vara ett enkelt program som ska räkna vikter för lastbilar och släp. På jobbet har vi en hemsida för mobiler som innehåller massor av enkla program (ej av mig). Och jag har fått för mig att jag vill skriva det här mest som brain training.

Om det går med python skulle jag gärna lära mig det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Det måste inte vara java kanske? Tanken är att det ska vara ett enkelt program som ska räkna vikter för lastbilar och släp. På jobbet har vi en hemsida för mobiler som innehåller massor av enkla program (ej av mig). Och jag har fått för mig att jag vill skriva det här mest som brain training.

Om det går med python skulle jag gärna lära mig det istället.

Är det enkelt så kanske Javascript kan vara något? Är lättare att komma igång med då du bara behövet ett tomt dokument och lite script.

Skickades från m.sweclockers.com