Permalänk
Benchmaskin 🍞

Alpha Tauri (f.d Toro rosso) visade upp sin bil för någon dag sen. Trodde den skulle bli tråkig som alla andra Red Bull-bilar, men det är rätt snygg faktiskt

Vad tycker ni?

Permalänk

Är detta samma bil som de visade upp tidigare? Tyckte den var mer vit innan och mycket snyggare då.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Nu börjar årets tester och även mercedes sandbagging.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F0rss:

Äntligen!

Nu börjar årets tester och även mercedes sandbagging.

Finns det något bra ställe att följa testen?

Jag har tidigare följt den på : http://f1blogg.teknikensvarld.se/ i mån av tid. Reddit brukar ha lite trådar igång också. Hur brukar ni andra följa det?

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem

Brukar följa tester genom denna sajt. F1 TV finns också om man vill följa det visuellt.

https://www.autosport.com/f1/live/2922229/-barcelona-f1-test-...

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Brukar följa tester genom denna sajt. F1 TV finns också om man vill följa det visuellt.

https://www.autosport.com/f1/live/2922229/-barcelona-f1-test-...

Följer du F1 vi F1TV eller Viasat? Jag är lite sugen på F1TV när mitt abonnemang går ut för viasat.

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argit:

Följer du F1 vi F1TV eller Viasat? Jag är lite sugen på F1TV när mitt abonnemang går ut för viasat.

Kikat genom F1 TV senaste året. funkade rätt dåligt i början av förra säsongen men efter sommaruppehållet så funkade det riktigt bra. Kommentatorerna är lite mer insatta än de svenska också.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argit:

Finns det något bra ställe att följa testen?

Jag har tidigare följt den på : http://f1blogg.teknikensvarld.se/ i mån av tid. Reddit brukar ha lite trådar igång också. Hur brukar ni andra följa det?

Brukar följa dels f1 bloggen men även skysports live timing.

https://www.skysports.com/f1/live-blog/30125/11937463/f1-test...

Nu sänder även F1TV testerna men det kanske inte är så intressant om man är på jobbet.

Permalänk

Kollar på sky tv
Funderar också på att skaffa F1 tv PRO då jag behöver ha tillgång till att se reprisen av loppen vissa helger.
Fram till 28/2 får man 20% på F1 tv med kod EARLYBIRD25 gäller bara nya prenumeranter tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappachino:

Kollar på sky tv
Funderar också på att skaffa F1 tv PRO då jag behöver ha tillgång till att se reprisen av loppen vissa helger.
Fram till 28/2 får man 20% på F1 tv med kod EARLYBIRD25 gäller bara nya prenumeranter tror jag

Toppen med 20% men jag funderar fortfarande på det. Dock använder jag ju viaplay/viasat väldigt mycket till annat också, dock är jag sugen på engelska kommentatorer.

Vilka är det som kommenterar på F1TV Pro?

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argit:

Toppen med 20% men jag funderar fortfarande på det. Dock använder jag ju viaplay/viasat väldigt mycket till annat också, dock är jag sugen på engelska kommentatorer.

Vilka är det som kommenterar på F1TV Pro?

Ganska säker att det är Sky F1 sändningen F1TV streamar. Martin Brundle och Ted Kravitz mm är det som kommenterar.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

https://www.skysports.com/f1/live-blog/30125/11938043/f1-test...

Intressant att läsa vad SkySportsF1 har att säga om testerna.

Permalänk
Medlem

@Cappachino: wow tack !
Fungerar utmärkt även fast jag är tidigare kund !

Permalänk
Medlem

Mercedes toe in justering måste ju vara dagens snackis.
Förraren skjuter ratten från eller mot sig (Kallas trombonen av skysportsf1) och justerar framhjulens toe vinkel.
Kan på detta sätt justera hur däcken värms och få bilen att gå snabbare på rakor och sen ultimat i kurvorna.
Senaste från Andy Green (Tech director racing point) så verkar det som det är helt lagligt, reglerna säger att man inte får justera fjädring och upphängning under drift men styrstagen är inte en del av upphängningen.
Vad som även är intressant är att han nämner är att det verkar vara en mekanisk lösning och inte hydraulisk.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Cadtekniker:

Mercedes toe in justering måste ju vara dagens snackis.
Förraren skjuter ratten från eller mot sig (Kallas trombonen av skysportsf1) och justerar framhjulens toe vinkel.
Kan på detta sätt justera hur däcken värms och få bilen att gå snabbare på rakor och sen ultimat i kurvorna.
Senaste från Andy Green (Tech director racing point) så verkar det som det är helt lagligt, reglerna säger att man inte får justera fjädring och upphängning under drift men styrstagen är inte en del av upphängningen.
Vad som även är intressant är att han nämner är att det verkar vara en mekanisk lösning och inte hydraulisk.

Mercedes verkar vara ett steg före alla andra. Ska bli intressant om dom får ha kvar det, och hur det kommer prestera under en riktig race-helg. Spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Mercedes verkar vara ett steg för alla andra. Ska bli intressant om dom får ha kvar det, och hur det kommer prestera under en riktig race-helg. Spännande!

Det är ju drömläge att vara regerande mästare med oförändrade regler iår, dom har alla förutsättningarna.
Vi får ju bara hoppas att Bottas kan utmana Hamilton mer iår så det blir lite mer spännande.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Cadtekniker:

Det är ju drömläge att vara regerande mästare med oförändrade regler iår, dom har alla förutsättningarna.
Vi får ju bara hoppas att Bottas kan utmana Hamilton mer iår så det blir lite mer spännande.

Ja, hoppas verkligen det men känns inte som att Bottas kan gräva lika djupt som Hamilton när det verkligen gäller. Även om jag inte riktigt gillar Lewis så är han otroligt snabb och kan verkligen prestera under press (även om han gnäller mycket om däcken).

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Ja, hoppas verkligen det men känns inte som att Bottas kan gräva lika djupt som Hamilton när det verkligen gäller. Även om jag inte riktigt gillar Lewis så är han otroligt snabb och kan verkligen prestera under press (även om han gnäller mycket om däcken).

Skulle nästan kunna tro att att han gnäller över däcken för att komma in i huvudet på sina motståndare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Mercedes toe in justering måste ju vara dagens snackis.
Förraren skjuter ratten från eller mot sig (Kallas trombonen av skysportsf1) och justerar framhjulens toe vinkel.
Kan på detta sätt justera hur däcken värms och få bilen att gå snabbare på rakor och sen ultimat i kurvorna.
Senaste från Andy Green (Tech director racing point) så verkar det som det är helt lagligt, reglerna säger att man inte får justera fjädring och upphängning under drift men styrstagen är inte en del av upphängningen.
Vad som även är intressant är att han nämner är att det verkar vara en mekanisk lösning och inte hydraulisk.

Frågan är om det gör någon skillnad i ett race eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Aldrig gillat Hamilton som person eller förarstil men gillar man motorsport är det bara att buga sig för den enorma förarbegåvning han fortfarande besitter, under nästan alla förhållanden.

Beundrade Michael Schumacher främst för hans körstil men kom att verkligen uppskatta hans personlighet, tyvärr har inte samma sak hänt med lika duktiga Hamilton.

Bottas är bra men inte i närheten ändå, lite som Massa på sin tid, relativt Schumi.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Aldrig gillat Hamilton som person eller förarstil men gillar man motorsport är det bara att buga sig för den enorma förarbegåvning han fortfarande besitter, under nästan alla förhållanden.

Beundrade Michael Schumacher främst för hans körstil men kom att verkligen uppskatta hans personlighet, tyvärr har inte samma sak hänt med lika duktiga Hamilton.

Bottas är bra men inte i närheten ändå, lite som Massa på sin tid, relativt Schumi.

Kan bara hålla med, Hamilton är inte på min topp 10 lista, tycker inte att han gjort ett piss för F1, han har fått en bra bil och haft tur, vem var de som byggde upp Mercedes stallet från början, jo Schumacher och han gjorde samma sak hos Ferrari, jag skulle vilja se Hamilton i ett dåligt stall som efter några år vinner en titel då kommer jag uppskatta honom som en bra förare, nu kan i stort sett vem som helst i F1 vinna bara dom är i rätt stall och har rätt bil, har helt och hållet slutat se F1, är extremt tråkigt att se, loppen avgörs allt som oftast efter några varv, dom har gjort en bra sport sämre, titta på Nascar, årets Daytona 500 lopp skiljde de 0.010 sekunder mellan 1an och 2an, de vore nått i F1, till och med MotoGp har haft flera lopp där de skiljer tiondelar men de ser man aldrig i F1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Aldrig gillat Hamilton som person eller förarstil men gillar man motorsport är det bara att buga sig för den enorma förarbegåvning han fortfarande besitter, under nästan alla förhållanden.

Beundrade Michael Schumacher främst för hans körstil men kom att verkligen uppskatta hans personlighet, tyvärr har inte samma sak hänt med lika duktiga Hamilton.

Bottas är bra men inte i närheten ändå, lite som Massa på sin tid, relativt Schumi.

Skrivet av anon301768:

Kan bara hålla med, Hamilton är inte på min topp 10 lista, tycker inte att han gjort ett piss för F1, han har fått en bra bil och haft tur, vem var de som byggde upp Mercedes stallet från början, jo Schumacher och han gjorde samma sak hos Ferrari, jag skulle vilja se Hamilton i ett dåligt stall som efter några år vinner en titel då kommer jag uppskatta honom som en bra förare, nu kan i stort sett vem som helst i F1 vinna bara dom är i rätt stall och har rätt bil, har helt och hållet slutat se F1, är extremt tråkigt att se, loppen avgörs allt som oftast efter några varv, dom har gjort en bra sport sämre, titta på Nascar, årets Daytona 500 lopp skiljde de 0.010 sekunder mellan 1an och 2an, de vore nått i F1, till och med MotoGp har haft flera lopp där de skiljer tiondelar men de ser man aldrig i F1.

Håller helt med här.
Hamilton saknar ju nästan helt karisma.
Schumacher (han hade visserligen hjälp) lyfte ju 2 stall från usla till vinnare.
Medans hamilton verkar helt beroende av att ha en bra bil redan från början.
Och vi får ju inte glöma att Hamilton fick smisk av den i princip uträknade Rosberg.

Permalänk
Medlem

Dual Axis Steering (DAS) förklaras här: https://streamable.com/m3zvg
Om detta förbjuds blir jag arg som attans!

Permalänk
Skrivet av Cappachino:

Kollar på sky tv
Funderar också på att skaffa F1 tv PRO då jag behöver ha tillgång till att se reprisen av loppen vissa helger.
Fram till 28/2 får man 20% på F1 tv med kod EARLYBIRD25 gäller bara nya prenumeranter tror jag

Jag testade F1 tv förra säsongen och har inget gott att säga om tjänsten, fick två F1 helger förstörda på grund av "tekniska problem". Tydligen hade tjänsten problem hela säsongen och jag skulle inte vara allt för överraskad om den brakar samman igen till första racehelgen.

Supporten var ett stort skämt, fick 4€ tillbaka som "plåster på såren" två månader efter att jag skapade ett ärende. När jag frågade varför jag inte kunde bli helt återbetald (eftersom jag inte hade kunnat se en livesändning på en månad) fick jag tillbaka att jag borde refreshat hemsidan under livesändningen så hade det löst problemen.

Tack för den, aldrig igen.

Skrivet av Zipparn:

Dual Axis Steering (DAS) förklaras här: https://streamable.com/m3zvg
Om detta förbjuds blir jag arg som attans!

Genialiskt!

Ska bli spännande att se vilka fördelar det här kan ge. Jag tror att det kan ha ganska stor påverkan vad det gäller slitage på däck under längre stinter.

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte rekommendera F1TV om det funkar så dåligt som förra säsongen. Vissa helger var fulstreams lika stabila.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Följt F1 sen jag var liten men har tröttnat mer och mer på det hela. Har blivit så tråkigt och förutsägbart. Min favoritperiod var antagligen när Mika Häkkinen tävlade mot Schumi.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Håller helt med här.
Hamilton saknar ju nästan helt karisma.
Schumacher (han hade visserligen hjälp) lyfte ju 2 stall från usla till vinnare.
Medans hamilton verkar helt beroende av att ha en bra bil redan från början.
Och vi får ju inte glöma att Hamilton fick smisk av den i princip uträknade Rosberg.

Kom igen.... "smisk" är väl att ta i, han vann ju alla år utom ett mot Rosberg - och det året Rosberg vann förar-VM (2016) hade Hamilton fler racevinster och åkte till slut dit på ett mekaniskt haveri.
Jag håller Hamilton som den allra bästa genom alla tider, men det är rent objektivt. Han är bäst i snart alla kategorier, flest pole, flest vinster, flest ledda lopp, dynghög vinstprocent, höll på att vinna förar-VM som rookie. bla bla.. på podiet i över 60% av loppen han kört, han är bäst på allt. Bland annat enda föraren som har en racevinst i varje stall, varje år han deltagit. Det betyder för mig att han har i omgångar i sin karriär överpresterat bilen.
Jag har inget emot honom som person heller, gillar honom rentav.
Men det är lite samma som när Schumi var som bäst. Man tröttnar på att samma gubbe vinner hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Kom igen.... "smisk" är väl att ta i, han vann ju alla år utom ett mot Rosberg - och det året Rosberg vann förar-VM (2016) hade Hamilton fler racevinster och åkte till slut dit på ett mekaniskt haveri.
Jag håller Hamilton som den allra bästa genom alla tider, men det är rent objektivt. Han är bäst i snart alla kategorier, flest pole, flest vinster, flest ledda lopp, dynghög vinstprocent, höll på att vinna förar-VM som rookie. bla bla.. på podiet i över 60% av loppen han kört, han är bäst på allt. Bland annat enda föraren som har en racevinst i varje stall, varje år han deltagit. Det betyder för mig att han har i omgångar i sin karriär överpresterat bilen.
Jag har inget emot honom som person heller, gillar honom rentav.
Men det är lite samma som när Schumi var som bäst. Man tröttnar på att samma gubbe vinner hela tiden.

Rosberg som inte är med ens på top 10 listor över bästa förarna de senaste 10 åren spöade Hamilton.
Att det fanns en massa "om" och "i fall att" spelar ingen roll, för det gör det varje år.
Att Hamilton är väldigt snabb och dessutom stabil råder det ju inget tvivel om.
Men jag hävdar fortfarande att 2/3 av startfältet i F1 skulle ha kunnat bli världsmästare om dom kört Mercedes de senaste åren.

Och statistiken blir ju lite missvisande när vi kör 4-5 fler race på en säsong numera.
Nej sätt Hamilton i en Renault och se vad som händer

Permalänk
Medlem

Vilket sug man får av att säsongen ska börja nu när man börjat se Drive 2 Survive.
Hoppas bara inte allt för många lopp blir inställda av Corona-bakfyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Rosberg som inte är med ens på top 10 listor över bästa förarna de senaste 10 åren spöade Hamilton.
Att det fanns en massa "om" och "i fall att" spelar ingen roll, för det gör det varje år.
Att Hamilton är väldigt snabb och dessutom stabil råder det ju inget tvivel om.
Men jag hävdar fortfarande att 2/3 av startfältet i F1 skulle ha kunnat bli världsmästare om dom kört Mercedes de senaste åren.

Och statistiken blir ju lite missvisande när vi kör 4-5 fler race på en säsong numera.
Nej sätt Hamilton i en Renault och se vad som händer

Håller med.
Hamilton har likt Vettel också lite svårt att hantera situationer under press, likt Rosberg också hade. De alla överkör och gör ofta misstag under press.
Hamilton har på senare år haft sådan fördel att hela tiden inte behöva överköra bilen även när de ligger typ 3-4a också. Men varje gång han kör av en framvinge eller liknande så kommer hans andra sida fram när han blir pressad.
Det Hamilton är grymt duktig på däremot är att sätta press på förare framför under lång tid, samtidigt är det ju så lätt att göra det när man har den bil som är overall bäst även om den kanske inte är snabbast rakt fram.

Det är nog många förare som kunnat dominera som Hamilton i den situationen de har idagsläget. Speciellt när Bottas agerar andraförare utan att bråka tillbaka öht.