Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Permalänk

@HC-8315: Har du hört talas om ordet ”det” i svenska språket? Förundras lite över hur du kan skriva såpass bra i övrigt, men hela tiden skriva ”de” istället för ”det”. Bara en undran, inget illa menat.

Alltså ingen av er som har problem med att skärmen plötsligt svartnar med RX 5700 XT?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Alltså ingen av er som har problem med att skärmen plötsligt svartnar med RX 5700 XT?

Svartnar & svartnar, med vissa youtube klipp blir rutan helt svart men ljudet finns kvar bara att backa så är man tillbaka till klippet innan men detta förekommer bara i chrome i opera fungerar klippet. Märkligt eller inte?

RX 5700
Kör med 20.2.1

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Svartnar & svartnar, med vissa youtube klipp blir rutan helt svart men ljudet finns kvar bara att backa så är man tillbaka till klippet innan men detta förekommer bara i chrome i opera fungerar klippet. Märkligt eller inte?

RX 5700
Kör med 20.2.1

Slutar i chrome om du tar bort hardware acceleration?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Jo, bara det att jag hade inte det problemet i dom tidigare drivarna! Skulle skrivit det med!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@HC-8315: Har du hört talas om ordet ”det” i svenska språket? Förundras lite över hur du kan skriva såpass bra i övrigt, men hela tiden skriva ”de” istället för ”det”. Bara en undran, inget illa menat.

Alltså ingen av er som har problem med att skärmen plötsligt svartnar med RX 5700 XT?

Hä kallas mål så hä änt nå fel på o säg de ist fö det hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ghuntax:

Hä kallas mål så hä änt nå fel på o säg de ist fö det hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Aha!
Kanske dags att folk börjar skriva innan på vilken dialekt en text ska läsas med för att underlätta.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Aha!
Kanske dags att folk börjar skriva innan på vilken dialekt en text ska läsas med för att underlätta.

Hehe lugnt:) lite kul bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Ghuntax: Nu förstod jag inte – vilken dialekt skrev du det där med?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Nu har ni hållit på i flera dagar, ni kanske kan ringa eller messa varandra?

Permalänk
Medlem

tja

kanske inte något för just denna forum men jag undrar om det är någon som vet hur man får koden till dom gratis spel man får med ifall man köper just ett amd kort? köpte min rx 5700 xt på netonnet , registrerade mig på amd och så får man läsa att man borde ha fått det av dom man köpte det av eller hemskickat över ett mail. fattar ingeting, vem ska man få det av egentligen ? tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

kanske inte något för just denna forum men jag undrar om det är någon som vet hur man får koden till dom gratis spel man får med ifall man köper just ett amd kort? köpte min rx 5700 xt på netonnet , registrerade mig på amd och så får man läsa att man borde ha fått det av dom man köpte det av eller hemskickat över ett mail. fattar ingeting, vem ska man få det av egentligen ? tack på förhand

Jag fick min kod av webhallen, så av åf skulle jag tippa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Efter att ha avinstallerat drivrutiner i felsäker läge och sen installerat dom senaste har kortet varit en dröm, inga konstigheter alls. Kör en sapphire puls 5700xt

Permalänk
Medlem

@aki04: Vilken version har du fått stabil?

jag sitter med samma kort på ett Gigabyte x570 Aorus elite och har bara fått det stabilt med 19.10.1 utan tillhörande program, endast drivers.
Sista versionen jag orkade testa var 20.1.4 men det tar max 30 min innan det blir black screen eller random reboot.

Permalänk
Medlem

@omfghi: jag kör just nu dom senaste whql drivisar, dvs 20.1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

kanske inte något för just denna forum men jag undrar om det är någon som vet hur man får koden till dom gratis spel man får med ifall man köper just ett amd kort? köpte min rx 5700 xt på netonnet , registrerade mig på amd och så får man läsa att man borde ha fått det av dom man köpte det av eller hemskickat över ett mail. fattar ingeting, vem ska man få det av egentligen ? tack på förhand

Jag fick min kod genom att följa instruktioner på https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/amd-game-....

Permalänk
Medlem

Lite kul för vissa kanske
https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/notice-th...

Asus gör en (valfri) återkallning av Navi kort, förstår jag det rätt så har de monterats med alldeles för högt moment pga att skruvarna varit för korta. Upp till mer än tre gånger högre än AMDs maximalt rekommenderade monteringstryck. Vilket skall ha orsakat hårdvarufel.

Verkar som enbart ett fåtal marknader får ta del av denna "uppgradering" dock.

Permalänk
Medlem

Vilka marknader det gäller låter jag vara osagt, men mitt kort inköpt på BF 2019 från komplett verkar vara med.
Dock funkar mitt kort klockrent, satte fjädrar under skruvarna det första jag gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Lite kul för vissa kanske
https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/notice-th...

Asus gör en (valfri) återkallning av Navi kort, förstår jag det rätt så har de monterats med alldeles för högt moment pga att skruvarna varit för korta. Upp till mer än tre gånger högre än AMDs maximalt rekommenderade monteringstryck. Vilket skall ha orsakat hårdvarufel.

Verkar som enbart ett fåtal marknader får ta del av denna "uppgradering" dock.

Vad jag förstår av texten så ökar dom monteringstrycket på kylaren!

Citat:

As a result, all ROG Strix Radeon RX 5700-series graphics cards shipped from January 2020 forward feature new screws that increase cooler mounting pressure to 50-60 PSI, resulting in improved heat transfer from the GPU to the heatsink.

Problematiken var väl ändå att kylaren glappade pga. för långa skruvar? Eller jag missar något?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Vad jag förstår av texten så ökar dom monteringstrycket på kylaren!

Problematiken var väl ändå att kylaren glappade pga. för långa skruvar? Eller jag missar något?

Nope dom hade alldeles för långa skruvar som gjorde att kylaren glappade mot vram osv. Tänk att det tagit dom så lång tid och efter så mycket klagomål att äntligen erkänna det och göra en återkallelse för att få nya skruvar monterade.

Tänka sig att dom ändå gjorde de tillslut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av omfghi:

@aki04: Vilken version har du fått stabil?

jag sitter med samma kort på ett Gigabyte x570 Aorus elite och har bara fått det stabilt med 19.10.1 utan tillhörande program, endast drivers.
Sista versionen jag orkade testa var 20.1.4 men det tar max 30 min innan det blir black screen eller random reboot.

skulle själv rma kortet

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av omfghi:

@aki04: Vilken version har du fått stabil?

jag sitter med samma kort på ett Gigabyte x570 Aorus elite och har bara fått det stabilt med 19.10.1 utan tillhörande program, endast drivers.
Sista versionen jag orkade testa var 20.1.4 men det tar max 30 min innan det blir black screen eller random reboot.

Sitter med ett likadant moderkort och ett 5700XT pulse som jag faktiskt inte haft några problem med, drog en chansning och är väl nöjd ändå. Var tvungen att fixa kortets BIOS så att fläkten inte lekte rövare konstant men nu fungerar det tyst och bra.
Aldrig haft problem med blackscreens, kör två skärmar. En 1440p 144 Hz och en 1080p numera i 60 Hz. DP/HDMI som anslutningar.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade datorn med ett MSI Radeon RX 5700 MECH OC.
Allt flöt på tills idag. Lirade Tarkov några timmar, stängde ner spelet, lämnade datorn och när jag kom tillbaka 20 min senare var skärmen svart och gick inte få bild igen. Inte ens genom omstart.
Enda sättet att få bild var att plocka ur kortet och köra hdmi via moderkortet.
Satte i kortet igen men kunde inte få bild. Fick ta ur det igen.
Skiten åker tillbaks idag. Synd för kortet var suveränt i övrigt men jag kan inte ens köra datorn med kortet i så det är svårt att testa någon fix då...

Blev misstänksam redan då kortet kom då plomberingen på plasten som kortet ligger i var bruten då jag fick kortet. Troligtvis någon som redan haft samma problem och lämnat tillbaka det.
Troligtvis för sista gången.

*Edit* Jag antar att problemet uppstod då skärmen gick ner i enersparläge. Samsung 144 HZ om det hjälper någon annan.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderna:

Uppgraderade datorn med ett MSI Radeon RX 5700 MECH OC.
Allt flöt på tills idag. Lirade Tarkov några timmar, stängde ner spelet, lämnade datorn och när jag kom tillbaka 20 min senare var skärmen svart och gick inte få bild igen. Inte ens genom omstart.
Enda sättet att få bild var att plocka ur kortet och köra hdmi via moderkortet.
Satte i kortet igen men kunde inte få bild. Fick ta ur det igen.
Skiten åker tillbaks idag. Synd för kortet var suveränt i övrigt men jag kan inte ens köra datorn med kortet i så det är svårt att testa någon fix då...

Blev misstänksam redan då kortet kom då plomberingen på plasten som kortet ligger i var bruten då jag fick kortet. Troligtvis någon som redan haft samma problem och lämnat tillbaka det.
Troligtvis för sista gången.

*Edit* Jag antar att problemet uppstod då skärmen gick ner i enersparläge. Samsung 144 HZ om det hjälper någon annan.

Jag lämnade igen ett Mech i Umeå för några veckor sedan, det var dock stabilt men väldigt högt fläktljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Sitter med ett likadant moderkort och ett 5700XT pulse som jag faktiskt inte haft några problem med, drog en chansning och är väl nöjd ändå. Var tvungen att fixa kortets BIOS så att fläkten inte lekte rövare konstant men nu fungerar det tyst och bra.
Aldrig haft problem med blackscreens, kör två skärmar. En 1440p 144 Hz och en 1080p numera i 60 Hz. DP/HDMI som anslutningar.

Vad har du för CPU och minnen? Det är nog det enda som kan skilja våra setuper. Jag installerade precis 20.2.1 och det tog 20 min i BFV innan det blev black screen, alla enchancers och kludd avstängt. Lite tröttsamt att det inte ska fungera med senare drivar eller ens Adrenaline. ÄR sjukt nöjd med kortet i övrigt, är hur stabilt som helst med 19.10.1 och presterar riktigt bra i 1440p.

Setup i övrigt är (ifall någon har tips på fler trix att testa)
Gigabyte x570 Aorus Elite (kör PCI-E 3)
Ryzen 3900x
2x16gb Corsair dominator 3200mhz
Sapphire Pulse RX 5700 XT

Permalänk
Medlem

@omfghi: 3600 och flare X 3200 CL14 som rullar i 3800CL15. Inte haft en enda blackscreen faktiskt men tycker fortfarande AMD ska ha rejält med kritik för folks problem.

Permalänk
Medlem

Har börjat lite smått med undervoltning och underklockning/överklockning av mitt Sapphire rx 5700 (stockkylaren) , skillnaden av temperatur är påtaglig. Återkommer när jag har fått mer kött på benen. av mitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam

PowerColor RX5700 för 3700 kr.
#18302240

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Uppdaterade Radeon Adrenalin och nu kraschar mina spel efter 2-5 minuter inne i spelet. Enligt googlesökningar ska felet ligga hos RX 5700 XT drivrutinerna som inte är helt stabila. Hur vet jag om detta är fallet för mig innan jag ger mig in i felsökningarna?

- Gigabyte X570 Aorus Master
- AMD Ryzen 9 3900X
- Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC

- G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident (Nedställd till 3200 MHz enligt min återförsäljare)
- Corsair Force MP600 1TB -

- Corsair RM750X 750W v2

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Uppdaterade Radeon Adrenalin och nu kraschar mina spel efter 2-5 minuter inne i spelet. Enligt googlesökningar ska felet ligga hos RX 5700 XT drivrutinerna som inte är helt stabila. Hur vet jag om detta är fallet för mig innan jag ger mig in i felsökningarna?

- Gigabyte X570 Aorus Master
- AMD Ryzen 9 3900X
- Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC

- G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident (Nedställd till 3200 MHz enligt min återförsäljare)
- Corsair Force MP600 1TB -

- Corsair RM750X 750W v2

Avinstallera med DDU och kör in en äldre version t.ex. 19.10.1. HAr exakt samma config som du dig bortsett från annat minne och det är den enda versionen som fungerar bra för mig. Allting annat blir krasch till desktop eller bsod. Kan tillägga att jag endast kör drivrutinen, lägger jag till Adrenline får jag problem direkt...

Permalänk
Medlem

Jag lyckades spela i 30 minuter med versionen du föreslog! Jag fick ändå med Radeon Software, jag kunde inte enbart installera drivrutinen.

ÄR det denna guide jag ska följa för att slippa annat skit?
https://community.amd.com/thread/246601

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S