Värdig ersättare till Nvivia GTX 970?

Permalänk
Medlem

likt många andra här så skulle jag nog spara lite pengar och investera nu Ryzen 4xxx serien och Nvidias / AMD nya grafikkort runt sommarn / början Q3 där.
Det var inte så länge sedan det snackades om en ökning runt 40-50% prestanda vid nästa generation grafikkort nu.. (nytt/nytt = längre tid datorn är "aktuell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av T4kti:

Har en 4C/4T processor som gör att många cpu-krävande spel ger stutters, oavsett upplösning. Det är inte avg-fps som då är intressant eller avgör om det flyter på, det är om det finns tillräckligt med processorkraft eller ej och som ger låga fps stundvis, som ger "stutter" i spel som t ex BF V, senaste Hitman bla. Kolla klipp från Hardware unboxed eller Gamer Nexus om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Väntar på att du ska posta ditt bevis.

Permalänk
Medlem

Skulle säga 2060 eller 5600XT beroende på modell och hur det ser ut med reor med din budget.

Du kan förstås avvakta till nya kort kommer framåt sommaren enligt rykten, och när du kommer och ställer frågan igen vilket av dem du ska köpa säger folk att du borde avvakta lite så priserna stabiliseras. Sen när du gjort det är det något annat nytt runt hörnet. Osv osv.

Nya kort är så pass långt borta att bara slå till nu och var nöjd tycker jag. Hade vart skillnad om vi vart dagar från släpper, någon vecka eller två tex men det är vi inte. Det är månader borta fortfarande.

Skrivet av Vangen:

Vad för FPS vill du uppnå? Är det 60 FPS så går ett RTX 2060 och RTX 270 galant.

Är det mot 100 FPS så är nog 2080 minimum eller högre upp till 2080 Ti alternativt RX 5700XT valet, men då höjs budgeten din.

Dock gäller det att du har tillräckligt stark CPU som kan motverka flaskhals.

Det där lät ju sådär lagom ologiskt och flummigt FPSen grafikkorten uppnår beror ju helt på spel och ovanpå det vilken nivå man sätter detaljrikedomen på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Väntar på att du ska posta ditt bevis.

Jag har inga bildbevis så du får ta detta för vad det är bara....jag körde i 1080p inte 1440p men med en mycket kraftfullare GPU än dem (1080ti). Allt på ultra med 1080ti. Kollade min FPS noga i många situationer i Assassin's creed Odyssey och BF5 med min gamla 3570k@4,2Ghz så 4C/4T. Så detta är indikativt vad en sån i5a orkar med i dessa spel iaf.

- Minsta FPS jag såg i Odyssey var 26FPS. Låg rätt rabilt runt 29FPS i Aten när jag red omkring.

- I BF5 på Narvik runt C flaggan när det blir intensivt var värsta stället i BF5. Runt 30FPS var jag nere på konstant där. Hade problem med ljudbuggar ovanpå det, oavsett bana. Stridsvagnar blev ljudlösa, jag hörde inget ljud från mitt vapen när jag laddar om och annat mysko. Slår en V1 raket ner nära mig så man kastas omkull hackade det till ordentligt, frös fast fullständigt några bildrutor.

Bytte till en 3770k@4,2Ghz, så 4C/8T pga jag stod inte ut med skiten!

Odyssey lägsta FPS 48 i Aten. Överlag helt annat flyt.

BF5 lägsta FPS 52 vid samma område. Alla buggar med ljud helt borta, överlag helt annat flyt.

Så att hans i5a kan flaska hans 970 ser jag inte som en omöjlighet faktiskt om han sänker grafiken nog mycket kommer ett 970 orka med över 30FPS i dessa spel i dessa situationer är jag helt säker på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Det där lät ju sådär lagom ologiskt och flummigt FPSen grafikkorten uppnår beror ju helt på spel och ovanpå det vilken nivå man sätter detaljrikedomen på.Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kan jag hålla med om... men svaret mitt var mer om man har spelat med ett GTX 970 fram tills idag då har man ju självklart varit tvungen och dra ner på detaljrikedomen, uppgraderingen är ju menad att kunna spela på högre detaljrikedom och känna att uppgraderingen kändes tillfredsställande.

Som jag också påpekade i ett tidigare svar så är hans CPU flaskhalsen och det gör det svårare och uppnå nån utav grafikkortens prestanda.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av quopo_87:

Intressant, Jag sitter själv idag med ett 4970K och Asus z97A Mbo samt 16 gb HyperX, Har också ett strix 970 kort, Läste att Valve snart skall släppa "HalfLife3" eller Alyx som dom döpt det till,

Funderar på att köpa nytt bara för spelets skull, Men är generellt sett nöjd, tror ni att en ny GPU skulle kunna hantera det? Skulle det blir en markant skillnad spelmässigt med ett RTX2060 eller 2070 med behållande av Mobo och cpu/ram, Spelar idag på en 1080p skärm

Du kommer även behöva ett VR-headset för att spela det Alyx men det kanske du är medveten om.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyEr0n:

Det här med att vänta.
Om man alltid väntar på det senaste grafikkortet, kommer man nånsin kunna köpa något då?

Kloka ord! Inom din budget skulle jag tro att det bästa du kan få är Sapphire 5600XT Pulse

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Väntar på att du ska posta ditt bevis.

Jag behöver inte posta något bevis för att övertyga någon, det är så det är och du får se hur du vill på det. Det finns andra som visar så fint hur en fyrkärnig processor med 4 trådar klarar diverse speltitlar https://youtu.be/D6RsDyMn2gY.

Edit: ursäkta om jag spårar ur lite här TS, men hur olika processorer med olika antal kärnor och trådar klarar olika spel kan vara intressant för dig att se också, iofs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av T4kti:

Jag behöver inte posta något bevis för att övertyga någon, det är så det är och du får se hur du vill på det. Det finns andra som visar så fint hur en fyrkärnig processor med 4 trådar klarar diverse speltitlar, om du verkligen vill få lite mer koll på det så kollar du länken här https://youtu.be/D6RsDyMn2gY.

Edit: ursäkta om jag spårar ur lite här TS, men hur olika processorer med olika antal kärnor och trådar klarar olika spel kan vara intressant för dig att se också, iofs

Skickades från m.sweclockers.com

Öhm...jag sa aldrig att du skulle posta bevis från din egen rig 🙄 Men...
"It doesn't make the older CPUs better, it just shows that they aren't the highest priorities for upgrading".
Väl talat av honom

Permalänk
Medlem

Jag spelar i 1440p, spelade med en i5 7600k 4c/4t och ett 2080 super, hade stutters hela tiden, även om jag capa på 60 fps. Sen bytte jag processor, minnen och moderkort, till 8c/16t och 3600mhz minnen istället för 2400 mhz, kör allt på ultra, och inte ett stutter, eller lagg. Så i mitt fall bottleneckade min processor till MAX, @anon42512 @t4kti

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Öhm...jag sa aldrig att du skulle posta bevis från din egen rig 🙄 Men...
"It doesn't make the older CPUs better, it just shows that they aren't the highest priorities for upgrading".
Väl talat av honom

Jag ändrade mitt inlägg något då det kanske kunde uppfattas som otrevligt, det var inte meningen att verka otrevlig Du formulerade att du ville ha mitt bevis, tolkade det som bevis från mig (strunt samma, det är ju oviktigt), men länkade istället ett bra klipp med good ol Steve som visar det bra. Avvägningen om man behöver uppgradera CPU och GPU eller bara en av dem beror på vad man vill uppnå och vilka spel man spelar, ibland kan det krävas en CPU-upgrade och ibland bara GPU, och i vissa fall "rubbet". Ibland kan CPU-uppgradering vara "högsta prioritet".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sINsen:

Jag spelar i 1440p, spelade med en i5 7600k 4c/4t och ett 2080 super, hade stutters hela tiden, även om jag capa på 60 fps. Sen bytte jag processor, minnen och moderkort, till 8c/16t och 3600mhz minnen istället för 2400 mhz, kör allt på ultra, och inte ett stutter, eller lagg. Så i mitt fall bottleneckade min processor till MAX, @Loxus @t4kti

Om vi ska prata anekdotiska bevis så hade jag en 2500k och uppgraderade till en 8600k och märkte ingen större skillnad i stuttering i typ minst 95% av alla spel. 🤷‍♂️

Permalänk

Skulle personligen sparat pengar ett tag och köpt ett nytt system. Spara ihop till en modern i5-a eller en Ryzen 3600-3700X och ett 2080 Super och du är good to go för ett par år. Kanske inte funkar för dig (vad vet jag) men du sätter enkelt ihop ett 3700x med x570, 16 GB minne och ett 2080 Super för runt 15 papp, lite beroende på om du kan återanvända typ nätagg och låda.