Billån, hur lång tid brukar folk avbetala?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zarlor:

Massa text

Jag tror du gör en liten tankevurpa.
Du kan ju inte räkna med amorteringar av lånet plus värdeminskning av bilen. Det är ju två helt skilda saker.
Antingen räknar du vad din faktiska månadskostnad blir, alltså amortering plus ränta.
Eller så räknar du vad totalen blir, alltså värdeminskning plus ränta.

Du kan inte räkna med amortering plus värdeminskning. Då betalar du ju "dubbelt" för bilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EwlSpirit:

Så vi kanske är på samma spår - lånet i sig kanske inte är fantastiskt men det kan medföra bra saker.

Precis vad jag menar, ja. Dock gäller detta i princip aldrig för ett billån.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Många ser bilen som en statussymbol. Inte minst i andra delar av världen samt våra nysvenskar.
Bilen sätts oftast framför boende vilket jag tycker är en jättekonstig prioritering.

Själv har jag bakat in mitt billån i bolånet. Ja det kan tyckas konstigt, men när man sitter på ett lågt bolån är det fördelaktigt att kunna låna till ca 2% ränta.

Mvh.

Sen om 2% är direkt lågt för att vara bolån kan väl diskuteras.. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Jag tror du gör en liten tankevurpa.
Du kan ju inte räkna med amorteringar av lånet plus värdeminskning av bilen. Det är ju två helt skilda saker.
Antingen räknar du vad din faktiska månadskostnad blir, alltså amortering plus ränta.
Eller så räknar du vad totalen blir, alltså värdeminskning plus ränta.

Du kan inte räkna med amortering plus värdeminskning. Då betalar du ju "dubbelt" för bilen.

Ganska enkelt egentligen: alla utgifter, alla kvarvarande värden och skulder på slutet, slå ut det på önskad tid.

300000 kostar bilen vid inköp

60000 insats
240000 lånebelopp
130000 kvarvarande skuld efter 3 år
150000? bilens värde efter 3 år
20000? Ränta på lånet

Det du har kvar efter 3 år (i det här exemplet)
150000 - 130000 = 20000kr

Det du betalat:
60000 + 240000 + 20000 - 150000kr = 170000kr

Restvärde på bilen (bankens rest):
150000kr

Total kostnad
170000 - 20000 = 150000
150000 / 3 = 50000
50000 / 12 = 4166kr/månad

Säg att man snittat 2000 mil per år, då blir påslaget 25kr/mil i rena kostnader för lån och bil.

Det man luras av är att under dessa tre år betalar man bara av lånedelen (240000 - 130000 = 110000) vilket blir en lägre månadskostnad ( (110000 / 3) / 12 = 3055kr/månad).

Man glömmer gärna att slå ut insatsen minus det man har kvar som en snittkostnad ( ( (60000 - 20000) / 3) / 12 = 1111kr / månad). Denna del är en stor del av totala beloppet, men räknas oftast inte som del av månadskostnaden. Detta är alltså det som krävs för att ha en insats till nästa lån kan man säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Sen om 2% är direkt lågt för att vara bolån kan väl diskuteras.. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Inte alls, men att jaga enstaka kronor har jag igen motivation till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Inte alls, men att jaga enstaka kronor har jag igen motivation till.

Må vara att ”enstaka” är ett relativt begrepp men jag vill påstå att man kan spara betydligt mer än så ifall man ser över sina bolån.

Om man har 1,5 miljoner i bolån och tänker amortera allt på 30 så skulle man spara mer än 100.000 kronor ifall räntan sänks med 0,5 % (vilket är ett möjligt scenario om man har 2 % idag). Om man har större lån än så och/eller om man har en längre återbetalningsplan så blir skillnaden ännu större. Har man t.ex. län på tre miljoner som ska betalas tillbaka på femtio år så spar man närmare 400.000 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Må vara att ”enstaka” är ett relativt begrepp men jag vill påstå att man kan spara betydligt mer än så ifall man ser över sina bolån.

Om man har 1,5 miljoner i bolån och tänker amortera allt på 30 så skulle man spara mer än 100.000 kronor ifall räntan sänks med 0,5 % (vilket är ett möjligt scenario om man har 2 % idag). Om man har större lån än så och/eller om man har en längre återbetalningsplan så blir skillnaden ännu större. Har man t.ex. län på tre miljoner som ska betalas tillbaka på femtio år så spar man närmare 400.000 kronor.

Sitter man på ett fem siffror lågt bostadslån så handlar det om kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur länge tänker du behålla bilen?
Jag skulle inte vilja ha ett lån som löper längre än så - skulle kännas surt att fortsätta betala på lånet när man inte har kvar bilen längre.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Köper man en bil med ett regelrätt billån så får man inte ha kvar lånet när bilen säljs utan man måste lösa lånet då eftersom bilen står som säkerhet så där är det inget problem

Tar man däremot ett blancolån för en bil och behåller lånet efteråt, ja då är det inte speciellt smart...

Permalänk
Medlem

Något jag kom på som är viktigt att tänka på vid bilköp som tyvärr hände för en nära vän till mig för ett antal år sedan.

Personen tog lån för att köpa en bil, inget flashigt utan en begagnad bruksbil. Personen valde dock att enbart ha halvförsäkring på bilen, med resonemanget att bilen ju ändå "inte är så ny".

Vad tror ni hände? Jo personen råkade ut för en sladd en vinter och kraschade bilen så pass att det inte var värt att reparera den. Och med ett lån på bilen och utan försäkring som täckte vagnskadorna så satt personen och betalade på ett lån för en bil som var skrotad.

Vet om personer som tagit blancolån för att köpa bilar och sen endast trafikförsäkrat dem för att de "varit för dyra att ha högre försäkring på"... Med andra ord riktigt dumt tankesätt och förhållningssätt till lån på bil.

Permalänk
Medlem

Tog mitt billån för två år sedan på 7 år. Firman hade erbjudande med en ränta på 0,9%, ligger på ca 1,7% effektiv ränta just nu. Fick erbjudande på helförsäkring med så betalar ca 2200kr i månaden för amortering, ränta och helförsäkring.
Planen är att ha bilen i 10+ år till. Kommer nog betala av den innan lånetiden är över och är otroligt nöjd med bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Något jag kom på som är viktigt att tänka på vid bilköp som tyvärr hände för en nära vän till mig för ett antal år sedan.

Personen tog lån för att köpa en bil, inget flashigt utan en begagnad bruksbil. Personen valde dock att enbart ha halvförsäkring på bilen, med resonemanget att bilen ju ändå "inte är så ny".

Vad tror ni hände? Jo personen råkade ut för en sladd en vinter och kraschade bilen så pass att det inte var värt att reparera den. Och med ett lån på bilen och utan försäkring som täckte vagnskadorna så satt personen och betalade på ett lån för en bil som var skrotad.

Vet om personer som tagit blancolån för att köpa bilar och sen endast trafikförsäkrat dem för att de "varit för dyra att ha högre försäkring på"... Med andra ord riktigt dumt tankesätt och förhållningssätt till lån på bil.

Jag funderade på hur jag ska uttrycka mig för att inte provocera för mycket - men det här borde inte vara något nytt eller förvånande för någon vuxen person. Även om jag inser att det ju såklart kan vara så..
Men om man köper något, oavsett vad, och sen förstör det, oavsett om man lånat för att köpa eller inte, så kommer det kosta för antingen försäkringsbolag eller för ägaren av prylen. Alternativt för någon 3e part i form av 'idioten som körde på dig', 'pappa betalar', 'han som kastade ölflaskan på din tv'.. osv osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Sen om 2% är direkt lågt för att vara bolån kan väl diskuteras.. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Jämför man 90 talet när det låg runt 14 så

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

För min del är det mer intressant att privatleasa än att köpa nytt. Kanske kan vara nåt?

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goong:

Tog mitt billån för två år sedan på 7 år. Firman hade erbjudande med en ränta på 0,9%, ligger på ca 1,7% effektiv ränta just nu. Fick erbjudande på helförsäkring med så betalar ca 2200kr i månaden för amortering, ränta och helförsäkring.
Planen är att ha bilen i 10+ år till. Kommer nog betala av den innan lånetiden är över och är otroligt nöjd med bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja har man inte pengar på kontot och kan ta vissa kostnader då ska man ha helförsäkring. Jag kör halv tänkte först ta trafik men med dagens samhälle med bilbränder och sabotage så får det bli halv. Länsförsäkringar har tillägg på runt 60kr i månaden iallfall på min bil som man kan välja att teckna. Då täcker det djur har var några cm att klippa en räv som hoppade upp på motorvägen i 180kmh efter natt jobb å trött å sliten å ville hem å sova.

Sen kan jag rekommendera er som köper bil att kolla hur många mil eller år täcker maskinskada finns många bilar med dålig konstrustion på kedjan tex och 3-4000 mil som det kan vara på oljebyte kan det vara värt med 15000 mil gräns fanns iallfall för några år sen dem flesta har väl runt 12000.

Volvia har åldersgräns 8 eller 17000 men då måste bilen vara köpt på volvo annars 15000.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jämför man 90 talet när det låg runt 14 så

90-talet börjar bli länge sen nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Jag funderade på hur jag ska uttrycka mig för att inte provocera för mycket - men det här borde inte vara något nytt eller förvånande för någon vuxen person. Även om jag inser att det ju såklart kan vara så..
Men om man köper något, oavsett vad, och sen förstör det, oavsett om man lånat för att köpa eller inte, så kommer det kosta för antingen försäkringsbolag eller för ägaren av prylen. Alternativt för någon 3e part i form av 'idioten som körde på dig', 'pappa betalar', 'han som kastade ölflaskan på din tv'.. osv osv..

Haha, det är lugnt jag blir inte provocerad. Min vän var extremt klantig i sitt tänkande och var den personen det så finns det nog ett gäng andra som kanske inte tänker helt likadant. Så tänkte det är lika bra att berätta om det

Själv kör jag övervägande helförsäkring även på äldre bilar. Allt för att säkra att ifall något händer så står man inte lottlös oavsett man har betalat bilen kontant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arotica:

För min del är det mer intressant att privatleasa än att köpa nytt. Kanske kan vara nåt?

Privatleasing idag jämfört med för säg 3 år sedan har ökat väldigt mycket i pris. Jag hade fram till sista januari en leasad bil. Skulle jag teckna ett nytt avtal så hade det blivit mycket mycket dyrare. Priserna har stigit ordentligt på bilarna och sen har skatterna ökat väldigt också sen 2018 med bonus malus systemet. Har man en kostnad på 2400-6000 kr per år i skatt så är det rent krasst 200-500 kr i månaden som man bör räkna in i kostnaden. Och tittar man på mer exklusiva bilar med dieselmotorer så är skatten långt mycket högre ändå.

De minsta bilarna kostar runt 2000-2500 kr per månad i grundutförande. Sen kanske man vill ha något komfortpaket för X antal hundra till. Sen så vinterhjul och så försäkring och så skatten och eventuellt utökat milantal då många har fulat sig och gått ner till 1000 mil per år som grund. (Medelsvensson sägs köra 1500 mil per år i snitt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Haha, det är lugnt jag blir inte provocerad. Min vän var extremt klantig i sitt tänkande och var den personen det så finns det nog ett gäng andra som kanske inte tänker helt likadant. Så tänkte det är lika bra att berätta om det

Själv kör jag övervägande helförsäkring även på äldre bilar. Allt för att säkra att ifall något händer så står man inte lottlös oavsett man har betalat bilen kontant.

Man får tänka på att "självrisken är lika med bilens värde" om man väljer att köra utan vagnskadeförsäkring.

Vet att många brukar tänka: Ja men jag kör försiktigt och kommer inte att orsaka någon olycka.

För det är ju så att om du råkar ut för en olycka där någon annan är vållande så täcker denne persons försäkring skadorna på din bil. Men om motparten kör oförsäkrat, eller om din bil blir skadad på grund av andra händelser kan det vara tryggt med en helförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Man får tänka på att "självrisken är lika med bilens värde" om man väljer att köra utan vagnskadeförsäkring.

Vet att många brukar tänka: Ja men jag kör försiktigt och kommer inte att orsaka någon olycka.

För det är ju så att om du råkar ut för en olycka där någon annan är vållande så täcker denne persons försäkring skadorna på din bil. Men om motparten kör oförsäkrat, eller om din bil blir skadad på grund av andra händelser kan det vara tryggt med en helförsäkring.

Ja verkligen och precis det jag menade för min egen del med hur jag tänker.

Har vid två tillfällen fått bilar smällda på parkeringar vid köpcenter. Hade jag inte haft helförsäkring hade jag suttit där med en mosad bil istället för pengar för en ny bil vid ena tillfället och en reparerad bil vid andra.

Helförsäkring är värt varenda krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Då täcker det djur har var några cm att klippa en räv som hoppade upp på motorvägen i 180kmh efter natt jobb å trött å sliten å ville hem å sova.

Att arbeta en hel natt betyder normalt sett att ”trött och sliten” är en underdrift och ändå kör du 180?

Jadu...

Skrivet av EwlSpirit:

90-talet börjar bli länge sen nu..

Nu förstår jag inte riktigt, kallar du mig gammal?!?

Permalänk
Medlem

När jag köpte min bil i Mars förra året så cashade jag 40-50k och bilen var värd ca 150k. sen la jag upp resten på 3 år med restskuld på bilen. Men då har jag betalat såpass mycket att bilen är värd mer än vad skulden är. Så då gör jag samma sak igen, alternativt betalar av lånet och behåller bilen.

Men jag är förmodligen idiot för på Sweclockers så köper man allt kontant och har inga skulder. Eller ja man säger att det är så i alla fall.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Nu var det någon som inte ville höra det men jag valde inbyte + 100k i lån. De 100k har jag sedan dess fått 20k i avkastning på börsen utav samtidigt som jag betalat knappt 1800 kr i ränta på dem. Tur att jag tog lån, det har jag tjänat 18k på hittills...

Japp, jag tog också lån även om jag kunde köpt kontant. 30% ökning på fonderna vs 4% ränta på lånet. Lätt val.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Använde avkastningen ifrån sparandet för att finansiera senaste bilköpet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyCor:

Privatleasing idag jämfört med för säg 3 år sedan har ökat väldigt mycket i pris. Jag hade fram till sista januari en leasad bil. Skulle jag teckna ett nytt avtal så hade det blivit mycket mycket dyrare. Priserna har stigit ordentligt på bilarna och sen har skatterna ökat väldigt också sen 2018 med bonus malus systemet. Har man en kostnad på 2400-6000 kr per år i skatt så är det rent krasst 200-500 kr i månaden som man bör räkna in i kostnaden. Och tittar man på mer exklusiva bilar med dieselmotorer så är skatten långt mycket högre ändå.

De minsta bilarna kostar runt 2000-2500 kr per månad i grundutförande. Sen kanske man vill ha något komfortpaket för X antal hundra till. Sen så vinterhjul och så försäkring och så skatten och eventuellt utökat milantal då många har fulat sig och gått ner till 1000 mil per år som grund. (Medelsvensson sägs köra 1500 mil per år i snitt.)

Medelsvensson kör faktiskt ganska mycket kortare än så. Det län där man i genomsnitt kör längst är Stockholm och där går bilarna 1289 mil per år, eller gjorde 2014 i alla fall.

Men jag tycker inte det har blivit direkt dyrare med leasing på senare tid, jag kollar dock inte på de minsta bilarna så de har jag inte koll på. Men man kan ju få exempelvis en Passat, Tiguan eller en Audi A5 för runt 3500-4000 i månaden eller en A3 Sportback under 2500. Många verkar också ha gått över till 24 månader istället för 36 vilket på de flesta sätt borde ses som en fördel för konsumenten.

Annars håller jag med, malus-skatten gör det ju dyrare att en ny bil så länge man inte köper en riktig miljöbil och man får betala dyrt för tillval. Tyvärr är miljöbilarna dyra, Passat GTE ligger rejält mycket högre (runt 5000 i månaden efter avdragen) än vanliga bilen exempelvis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Man får tänka på att "självrisken är lika med bilens värde" om man väljer att köra utan vagnskadeförsäkring.

Vet att många brukar tänka: Ja men jag kör försiktigt och kommer inte att orsaka någon olycka.

För det är ju så att om du råkar ut för en olycka där någon annan är vållande så täcker denne persons försäkring skadorna på din bil. Men om motparten kör oförsäkrat, eller om din bil blir skadad på grund av andra händelser kan det vara tryggt med en helförsäkring.

On motparten kör oförsäkrat eller av någon annan anledning är okänd eller från utlandet så går ju Trafikförsäkringsföreningen in och ersätter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Medelsvensson kör faktiskt ganska mycket kortare än så. Det län där man i genomsnitt kör längst är Stockholm och där går bilarna 1289 mil per år, eller gjorde 2014 i alla fall.

Men jag tycker inte det har blivit direkt dyrare med leasing på senare tid, jag kollar dock inte på de minsta bilarna så de har jag inte koll på. Men man kan ju få exempelvis en Passat, Tiguan eller en Audi A5 för runt 3500-4000 i månaden eller en A3 Sportback under 2500. Många verkar också ha gått över till 24 månader istället för 36 vilket på de flesta sätt borde ses som en fördel för konsumenten.

Annars håller jag med, malus-skatten gör det ju dyrare att en ny bil så länge man inte köper en riktig miljöbil och man får betala dyrt för tillval. Tyvärr är miljöbilarna dyra, Passat GTE ligger rejält mycket högre (runt 5000 i månaden efter avdragen) än vanliga bilen exempelvis.

Då jag satt och tittade bilar i ett par månader innan jag hittade erbjudandet på min Octavia och slog till där så fick jag lite koll på priserna och de har gått upp en del.

Volkswagen tog du som exempel och där var jag och sambon och tittade på både Golf kombin och Passaten. De kör standard 36 månader och 1000 mil. När vi tittade för ett par år sedan så var det standard 1500 mil i deras erbjudande. Något som gör att samma konfiguration idag är 150-250 kr dyrare per automatik.

Passat: Grundpriset är idag 3595 kr. Då när jag och sambon letade så var grundpriset 2795 eller 2895 kr. Ska se om jag lyckas hitta de gamla offerterna.
Golf: Nya Golfen tar de till och med 2995 kr för, gamla kombin tar de 2795 kr för i grund. När vi spanade så kunde man få en Golf för 2295 kr och kombin för någon hundralapp eller två mer.

Visst att priserna generellt ökar under de två åren vi leasade våran bil men de har nog ökat mer än normal inflation.

Jag har hållit koll på Skoda, SEAT och Volkswagen under ett antal månader innan vi leasade Octavian och jag har hållit koll under de senaste månaderna innan kontraktet gick ut för att se om det fanns någon sannolikhet att man skulle teckna nytt avtal. Det har blivit dyrare generellt. Och utöver det har skatterna sprungit iväg markant. Ingen av de "standardbilarna" är miljöbilar och väljer du en diesel så tar de alltid mer betalt för "uppgraderingen" och så blir du piskad av staten efteråt.

Vi köpte en begagnad likadan Octavia 1.6 TDI med en mycket bättre utrustningsnivå då vi har behov av två bilar och då vi gillade den leasade så mycket. en 2016 som hade gått 5000 mil. Köptes i September. Förhandlade priset till 130.000 kr. På bara ett halvår har priserna på begagnade bilar ökat i pris pga skattesituationen och våran bil är idag dyrare hos handlaren än det vi gav...

Permalänk
Medlem

Vi köpte våran familjebil veckan innan jul, en skoda superb sportline 6månader gammal (gammal demobil). Vi valde att ta den på max månader(84månader) bilen köptes för ca 340.000. Räntan för mig är på 2.16, detta för att jag jobbar på firman som bilen köptes på. Vi betalar in extra i månaden när vi känner för det. Och fick även skicka in 20% som vanligt, vid ett bilköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

On motparten kör oförsäkrat eller av någon annan anledning är okänd eller från utlandet så går ju Trafikförsäkringsföreningen in och ersätter?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, det stämmer. Gjorde en liten tankevurpa där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

On motparten kör oförsäkrat eller av någon annan anledning är okänd eller från utlandet så går ju Trafikförsäkringsföreningen in och ersätter?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Exxovion:

Japp, det stämmer. Gjorde en liten tankevurpa där.

Tyvärr visar det sig inte vara helt säkert. Har ett ärende liggandes hos försäkringsbolag just nu där det handlar om en motorcykel som när den höll på och åkte mellan bilar i köer på väg in till sthlm smällde in i mig när jag stod still.

Då jag var ensam i bilen och det inte finns några vittnen så är det inte garanterat att jag får det ersatt tyvärr säger dem. Men de ska "göra en bedömning".

Förtydling: Försäkringsbolaget har skickat ärendet till TFF för bedömning.

förtydling