Det som ligger nära i framtiden är olika modeller som simulerar hur lavar växer, så inga brutala partikelsystem och sådant'
Längre fram hoppas jag kunna skapa en förenklad implementation av det s.k open worm projektet i houdini, vilket är en fullständig simulerad organism.
Mest så är det diverse generativa system som apar efter naturen som jag är intresserad av, för att generera optimerade meshes som jag sedan kan 3d-printa, T.ex skulle jag kunna skapa ett nod-baserat system för att efterlikna tillväxten i utväxterna på ryggen av en lettuce sea slug för att sedan applicera detta tillväxtsystem på en del av en produkt som jag sedan fyller med fotosyntetiska alger som är genmodifierade för att producera t.ex insulin eller något annat komplext kolväte som sedan extraheras i ett annat system som efterliknar naturen, hela produkten skulle kanske kunna fungera via mikrofluidics. Biomimetik är bra skit!
Houdini kanske inte är optimalt egentligen, men jag tror det kan funka.
Jag vill nog påstå att Houdini är mer än optimalt här. Genom att göra en HDA (digital asset) av ditt system kan du få oändligt antal iterationer av olika alger och dylikt.
Så sant' lätt att fastna i kanske-behov, datorn jag har nu optimerade jag lite för ljudproduktion, bara ifall-att, men jag har inte gjort något sådant de 8 åren jag haft den. Känner att threadripper hade varit overkill egentligen, tillockmed 3950x, trots sina extra kärnor och så känns lite väl, men jag antar att time will telll. Jag har lite planer på att bygga en egen rendermaskin/superdator baserad på threadripper längre fram om det finns behov och beroende på hur priserna på moln-baserade farmer utvecklas.
Absolut, du kommer klara dig kanon utan Threadripper i detta fall och istället satsa på det i framtiden om du känner behovet då. Helt rätt tänkt.
Kör i princip bara i 2d i adobe, men nu vet jag att det inte ens är värt att försöka köra 3d där .)
Säg att du har renderat ut en stillbild och vill göra lite color correction, slänga på en LUT eller liknande post-grejer så funkar typ Photoshop fint. Det är mer när det kommer till compositing och liknande för animationer börjar Adobe balla ur imo, eller Fusion är snarare väldigt mycket bättre på alla sätt och vis. Givetvis kan du klara dig långt med AE, det är inte ett dåligt program, men om du ändå vill in i Fusion för andra projekt tycker jag att du ska satsa stenhårt på det.
Tusen tack för kommentarerna! Är relativt ny på Houdini och har egentligen mest teoretisk kunskap (Entagma är bra skit) alltid bra med tips från någon som faktiskt har praktisk erfarenhet.
Inga problem alls. Communityn i Sverige är inte särskilt stor, rekommenderar att gå med i Houdini Artist om du har Facebook. Där kan du fråga de mest simpla frågor utan att behöva skämmas och du kommer alltid få svar. Är väldigt, väldigt många duktiga med lång erfarenhet som är aktiva i den gruppen, bland andra Etagma som du nämner men även folk från WETA Digital, The Mill, Man vs Machine osv. Såg för övrigt att Entagma nu finns på YouTube med en serie kallad "Houdini in 5 minutes" som riktar sig till nybörjare om du inte redan sett det.