Dator för CGI, CAD, AI, & VR [2080 + 3900X el. threadripper] (ska byggas in i radarutrustning från 60-talet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AetasSerenus:

Det som ligger nära i framtiden är olika modeller som simulerar hur lavar växer, så inga brutala partikelsystem och sådant'
Längre fram hoppas jag kunna skapa en förenklad implementation av det s.k open worm projektet i houdini, vilket är en fullständig simulerad organism.
Mest så är det diverse generativa system som apar efter naturen som jag är intresserad av, för att generera optimerade meshes som jag sedan kan 3d-printa, T.ex skulle jag kunna skapa ett nod-baserat system för att efterlikna tillväxten i utväxterna på ryggen av en lettuce sea slug för att sedan applicera detta tillväxtsystem på en del av en produkt som jag sedan fyller med fotosyntetiska alger som är genmodifierade för att producera t.ex insulin eller något annat komplext kolväte som sedan extraheras i ett annat system som efterliknar naturen, hela produkten skulle kanske kunna fungera via mikrofluidics. Biomimetik är bra skit!
Houdini kanske inte är optimalt egentligen, men jag tror det kan funka.

Jag vill nog påstå att Houdini är mer än optimalt här. Genom att göra en HDA (digital asset) av ditt system kan du få oändligt antal iterationer av olika alger och dylikt.

Skrivet av AetasSerenus:

Så sant' lätt att fastna i kanske-behov, datorn jag har nu optimerade jag lite för ljudproduktion, bara ifall-att, men jag har inte gjort något sådant de 8 åren jag haft den. Känner att threadripper hade varit overkill egentligen, tillockmed 3950x, trots sina extra kärnor och så känns lite väl, men jag antar att time will telll. Jag har lite planer på att bygga en egen rendermaskin/superdator baserad på threadripper längre fram om det finns behov och beroende på hur priserna på moln-baserade farmer utvecklas.

Absolut, du kommer klara dig kanon utan Threadripper i detta fall och istället satsa på det i framtiden om du känner behovet då. Helt rätt tänkt.

Skrivet av AetasSerenus:

Kör i princip bara i 2d i adobe, men nu vet jag att det inte ens är värt att försöka köra 3d där .)

Säg att du har renderat ut en stillbild och vill göra lite color correction, slänga på en LUT eller liknande post-grejer så funkar typ Photoshop fint. Det är mer när det kommer till compositing och liknande för animationer börjar Adobe balla ur imo, eller Fusion är snarare väldigt mycket bättre på alla sätt och vis. Givetvis kan du klara dig långt med AE, det är inte ett dåligt program, men om du ändå vill in i Fusion för andra projekt tycker jag att du ska satsa stenhårt på det.

Skrivet av AetasSerenus:

Tusen tack för kommentarerna! Är relativt ny på Houdini och har egentligen mest teoretisk kunskap (Entagma är bra skit) alltid bra med tips från någon som faktiskt har praktisk erfarenhet.

Inga problem alls. Communityn i Sverige är inte särskilt stor, rekommenderar att gå med i Houdini Artist om du har Facebook. Där kan du fråga de mest simpla frågor utan att behöva skämmas och du kommer alltid få svar. Är väldigt, väldigt många duktiga med lång erfarenhet som är aktiva i den gruppen, bland andra Etagma som du nämner men även folk från WETA Digital, The Mill, Man vs Machine osv. Såg för övrigt att Entagma nu finns på YouTube med en serie kallad "Houdini in 5 minutes" som riktar sig till nybörjare om du inte redan sett det.

Permalänk

Om du missade det så editerade jag min tidigare kommentar då jag missat att skriva en sak, pastar in här:

Skrivet av imsg:

2080 är ett bra kort för Redshift och de andra usual suspects GPU-motorerna. Att köra två kort på PCIe x8 ger dig bara ett par- tre procent sämre hastighet men efter det blir det segare. Så är tanken att lägga till fler än två kort bör du satsa på en processor med fler lanes. Sen är ju frågan hur väl ditt chassi (som för övrigt är ballt, haha) kyler fler än ett kort? En vanlig lösning i standardburkar brukar vara blower-kort. Fler kort är annars rätt nice eftersom du kan rendera olika frames med olika kort men nackdelen med GPU-motorerna är om scenen är för stor/tung då du inte kan stacka vRAM med SLI.

//glömde att skriva här
Tänker nog inte gå längre än 2 st, då är det nog dags att bygga en superdator för att off-loada riktigt krävande saker. Signalgeneratorn är perforerad absolut överallt, med stora hål i bottnen, gammal elektronik brukade bli varm som satan. Tänkte försöka få in ett par noctua fläktar samt köra en av deras cpu-coolers som får plats. kan ju vara värt att köra en blower på det andra kortet jag skaffar. men det kanske inte är nog?

Måste säga att jag inte alls förstår det som är markerat i fetstil, har du någon artikel som förklarar fenomenet eller en bra sökterm på engelska?

-----Resten

Skrivet av imsg:

Jag vill nog påstå att Houdini är mer än optimalt här. Genom att göra en HDA (digital asset) av ditt system kan du få oändligt antal iterationer av olika alger och dylikt.

Behöver helt klart kolla upp HDA lite mer!

Skrivet av imsg:

Absolut, du kommer klara dig kanon utan Threadripper i detta fall och istället satsa på det i framtiden om du känner behovet då. Helt rätt tänkt.

Säg att du har renderat ut en stillbild och vill göra lite color correction, slänga på en LUT eller liknande post-grejer så funkar typ Photoshop fint. Det är mer när det kommer till compositing och liknande för animationer börjar Adobe balla ur imo, eller Fusion är snarare väldigt mycket bättre på alla sätt och vis. Givetvis kan du klara dig långt med AE, det är inte ett dåligt program, men om du ändå vill in i Fusion för andra projekt tycker jag att du ska satsa stenhårt på det.

Trodde först att du menade fusion 360 (programvara för CAD och mer tekniska 3d-modeller) och var lite förvirrad, Fusion ser helt klart ut som någonting som kan vara ytterst användbart'

Skrivet av imsg:

Inga problem alls. Communityn i Sverige är inte särskilt stor, rekommenderar att gå med i Houdini Artist om du har Facebook. Där kan du fråga de mest simpla frågor utan att behöva skämmas och du kommer alltid få svar. Är väldigt, väldigt många duktiga med lång erfarenhet som är aktiva i den gruppen, bland andra Etagma som du nämner men även folk från WETA Digital, The Mill, Man vs Machine osv. Såg för övrigt att Entagma nu finns på YouTube med en serie kallad "Houdini in 5 minutes" som riktar sig till nybörjare om du inte redan sett det.

Har visst varit med där sen 2016, tiden går fort' Tänkte ta mig igenom deras nya youtube serie som en refresher när jag börjar ta mig an mitt simulationsprojekt, vilket borde vara snart. Jag tänkte simulera en lavliknande organism, komplett med död och förökning för att ha den som logga för mitt företag, vilket jag lanserar snart. Hela grejen är något av en skum platform för mig att dokumentera mina halvgalna projekt och organismen har jag planerat som mitt första, Simon the Delusional är mitt namn, företaget Delusional Enterprises. Borde börja när som helst, jag ska 'bara' optimera klart min projektcykel vilken jag jobbat på under ett år.

Själva datorbygget är en del av detta företaksmojs, men som ett obskurerat projekt som fortgår i det gömda. om jag inte blir klar innan hela saken startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AetasSerenus:

//glömde att skriva här
Tänker nog inte gå längre än 2 st, då är det nog dags att bygga en superdator för att off-loada riktigt krävande saker. Signalgeneratorn är perforerad absolut överallt, med stora hål i bottnen, gammal elektronik brukade bli varm som satan. Tänkte försöka få in ett par noctua fläktar samt köra en av deras cpu-coolers som får plats. kan ju vara värt att köra en blower på det andra kortet jag skaffar. men det kanske inte är nog?

Måste säga att jag inte alls förstår det som är markerat i fetstil, har du någon artikel som förklarar fenomenet eller en bra sökterm på engelska?

Är inte jättebra på kylning och den delen men kan vara värt att kolla upp blower-kort om du har svårt att få bra luftflöde i "burken".

Oavsett om du har flera grafikkort kan inte Redshift "stacka" vRAM med exempelvis SLI utan använder kortet som har mest. Skulle scenen vara "för stor" eller "för tung" säg miljontals polygoner, massor av texturer, ljus osv som gör att den överstiger ditt vRAM (8gig på exempelvis PNY GeForce RTX 2080) hjälper det inte om man har ett extra. Man hamnar "out of core" och processorn behöver göra en del av jobbet. Detta resulterar i att man tappar den enda fördelen GPU-motorer har, hastighet.

Med det sagt så kommer själva hastigheten för renderingarna gå mycket fortare med två kort så länge din scen inte överstiger grafikkortets vRAM. Särskilt om du renderar olika frames på olika kort vid animationer. Värt att tillägga är hur ovanligt det är att man på hobbynivå, frilans eller mindre studio har så stora scener, det har inte hänt mig sen jag skaffade 2080 Ti och endast ett par gånger innan det. Det löstes genom att optimera scenen en aning och plocka bort lite onödigt skit som knappt gjorde någon skillnad för slutresultatet.

https://www.redshift3d.com/support/faq
Scrolla ner till "When Redshift uses multiple GPUs, is their memory combined?" så har du ungefär samma svar. Finns även en del info på forumet där.

Permalänk

Nu känner jag att jag har spenderat nog med tid på detta (tre dagars fulltidsarbete med mycket övertid), imorgon så köper jag (om ingen kommer med invändningar) moderkortet och minnena nedan, jag körde på det dyrare msi-kortet för den extra m.2 platsen men också för version 6 wifi och allmän byggkvalitet. Jag kör på två 32Gb Ram (som finns i QVL) på 3200Hz för att ha öppet möjligheten att sätta in två till i framtiden. Jag har inte helt bestämt mig för vilken hårddisk jag ska ha eller vilken exakta skärm, men detta får skjutas upp till ett senare tillfälle för att möjliggöra lite annat arbete.

I framtiden (vid skatteåterbäringen eller senare) tänkte jag kanske skaffa en optane samt ytterligare en eller två m.2 diskar samt en till 2080 av blower-modell samt en valve index. Med högst prio på index och en till m.2 om jag inte skaffar en direkt.

Tack för all hjälp.

If anyone knows any reason these two should not be joined in matrimony, speak now or forever hold your peace

Prototypbuild ፮ (Gold)

Permalänk

Satte mig ner för att beställa men upptäckte att jag inte kunde få tag i både moderkortet och processorn från samma butik med optimalt pris, så jag kontaktade webhallen och komplett, som hade lägst pris på respektive prudukt för att se om de skulle kunna fixa en prismatchning.

Känner mig nöjd med valen, nu kan jag stänga ner dom 159 tabbar som detta projekt har genererat de senaste dagarna'

// Uppdatering efter beställning

Har beställt nu, blev komplett då webhallen inte kunde erbjuda prisgaranti. Får tillbaks på presentkort men jag har lite andra grejer jag kan köpa där senare. Kan inte anmäla cashbacken på MSI rakt av heller, så blir väl som bonus på skatteåterbäringen. Nu behöver jag bara återlämna 3900x:en jag köpte på elgiganten.

la till uppdatering efter beställning