Visa ditt tangentbord-tråden

Oblivion

Det tog nästan fyra år, men nu är det här:

Hej, lägger upp ett par byggen jag med.

TGR Alice

CCD Prophet

CCD Aanzee

TX60

Leaf 80

Matrix 1.2 OG

Leaf 60 PC

QXP

För drygt 5 år sedan sålde jag iväg mitt första Topre Realforce och har saknat det sen dess. Blev att beställa hem ett nytt, och fan vad nöjd jag är!

Mina IRL vänner kallar mig för fula ord när jag berättar vad jag betalat för det och förstår inte alls. Så jag vänder mig hit för lite backning

Emir013, riktigt sjukt arsenal! Vad är det för pcb i Leaf? Jag har ej hängt på GH eller DT på ca 8 år, det verkar ha hänt en del. Vet du ifall det går att lösa WKL cases som passar ex. Phantom pcbn? ISO är key och 1.5 mods är mer key. Borde väl finnas nya bättre grejer? Det är för mycket plotter och infinite custom budgetbyggen i typ plexiglas eller riktigt hiskeliga byggen överlag att plöja igenom. Hade varit sweet om någon kunde guida mig, typ fixa discordkanal nya IRC har jag sett, eller något för att dumpa mess snabbare. Tacksam för hjälp!

Samma som Exiphi, har under typ 6 år har kört Realforce och det ser ut som att dagen kanske är här när man kan få ha ett WKL linjär bräda i ISO för exempelvis dota, där suger faktiskt topre, lite... lite nog

Skrivet av pheting:

Emir013, riktigt sjukt arsenal! Vad är det för pcb i Leaf? Jag har ej hängt på GH eller DT på ca 8 år, det verkar ha hänt en del. Vet du ifall det går att lösa WKL cases som passar ex. Phantom pcbn? ISO är key och 1.5 mods är mer key. Borde väl finnas nya bättre grejer? Det är för mycket plotter och infinite custom budgetbyggen i typ plexiglas eller riktigt hiskeliga byggen överlag att plöja igenom. Hade varit sweet om någon kunde guida mig, typ fixa discordkanal nya IRC har jag sett, eller något för att dumpa mess snabbare. Tacksam för hjälp!

Samma som Exiphi, har under typ 6 år har kört Realforce och det ser ut som att dagen kanske är här när man kan få ha ett WKL linjär bräda i ISO för exempelvis dota, där suger faktiskt topre, lite... lite nog

Tack! Finns ett par till, och ännu ett par på ingång. Lägger upp vid tillfälle.

Jag är rädd att tiden med lösa chassin är förbi. :/ Ett par år tillbaka så fick man nöja sig med en standard tray-mount eller ett TEX-case för ex Phantom-pcb du nämner, men nu har vi ett stadigt flöde av customs som är på en helt ny nivå. Det är väldigt svårt att köpa ett löst "chassi", numer är det gruppköp i väldigt begränsade antal som gäller. Varje månad finns det flera gruppköp, och följs enkelt via Geekhack (både gruppköp (GB) och intressekoll (IC)) Detsamma gäller keycaps, finns under samma kategorier.

Vad gäller leaf-brädorna så är det brädspecifika pcber som kom med gruppköpen, de är inte universala. Den enda "universala" PCBn till TKL som jag känner till görs av hineybush (H87a) och passar en rad customs - dock lååångt från samtliga. Finns ett specifikationsblad på sidan med kompatibilitetsinfo.

Vi har en svensk discord för tangentbordsentusiaster som du kan hitta via www.mekaniskatangentbord.se. Det är även en meetup i Stockholm nu den första februari. Anmäl dig och kom och prova ett par av mina, samt andras tangentbord!

@Emir013:

Finns det inga gamla rävar från korea som fräser och anodiserar? Köpt sådant tidigare men det blev aldrig rätt layout när jag höll på. Var oftast likvärdiga rusher som med ClickClacks. Först till kvarn, DanGWanG autoinclude.

https://i.redd.it/iqri19e02jc41.jpg

Tyckte det så riktigt fett ut men klarar man av att leva utan att veta exakt var allt sitter? Kan skriva utan att se ner på tangentbordet men alla symboler och sånt har jag inte 100 koll på utan att behöva se ner

@pheting: LZ och Duck fräser fortfarande tangentbord, annars känns det mest som om det är nytt folk i den svängen. DanGWanG lämnade med en smäll för några år sedan. Autoinclude är dock fortfarande en grej.

Skrivet av Khers:

Det tog nästan fyra år, men nu är det här:

https://i.imgur.com/tEdpnZk.jpg

Jäklar vad coolt! Tyckte Ellipse verkade lite lurig när det begav sig så vågade aldrig köpa in mig i det där. Kul att se att det faktiskt blev något! 4år är rätt länge att vänta dock. Tror till och med att jag fick mitt GH60 snabbare än så

Hur är känslan i tangentbordet då?

@krille_AMD: Det är ju inte utan att jag tvivlat på att tangentbordet en dag skulle dyka upp, men det gjorde ju det. Jag skrev ner några tankar kring tangentbordet och postade i en annan tråd, du kan läsa det här. Den korta versionen är att det, trots att det har sina brister, är mycket bättre än jag vågat hoppas.

Skrivet av Khers:

https://i.imgur.com/nhNjzc9.jpg

@pheting: LZ och Duck fräser fortfarande tangentbord, annars känns det mest som om det är nytt folk i den svängen. DanGWanG lämnade med en smäll för några år sedan. Autoinclude är dock fortfarande en grej.

Det bästa keycap-settet genom tiderna! Fick hem mina med idag.

Sjukt nice med reprint på Handarbeit. Var typ världens mest sällsynta och lukrativa knappsats förr ;o

Nytt bygge från i fredags!

IDB60 i stål (1/5), kromplätterad med GMK True Olivetti och alphas från Triumph Adler Gabriele 7007L (Tack @dorf_se)

Brytare: B Date code (1989) Vintage blacks, filmade och smorda med 205g0

Väldigt tungt bygge och kromplätteringen kan agera spegel om man önskar ta en ny profilbild för tinder eller något!

Keebio Iris (rev 4) med brytare Zilents V2 67g och caps SA Vilebloom