Hur resonerar ni kring att butiker saknar kollektivavtal?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fey:

@SprengdPanda: Det är i sådana fall en lämplig lösning. Jag har bara inte hört talas om detta tidigare.

Det är så det fungerar. De flesta företag har individuell lönesättning och då säger avtalet bara vad den minimala totala ökningen ska vara, inget om fördelningen egentligen, men det finns förstås vissa begränsningar. Exempelvis får man inte diskriminera en grupp, män, kvinnor, homosexuella eller så genom att ge dem mindre ökning än andra. Däremot får man ju premiera exempelvis en yrkeskategori som att ge utvecklarna på företaget högre ökning ett år eftersom deras arbetsmarknad är så het så man vill minimera risken att de slutar. En individ som inte får lika mycket som övriga ska också kunna få en motivering och få reda på vad den ska göra för att bättre nå upp till kraven i nästa förhandling. Men oavsett så är det inget som hindrar en individ eller en grupp att själva förhandla om lönen närsomhelst och företaget är aldrig hindrat från att ge mer pengar i ökning än potten från avtalsförhandlingen.

Permalänk
Medlem

Har inte @Inet så mycket känsla så de har kommenterat topic? Märkligt ....

Permalänk
Medlem

Jag själv har mycket med metall, byggnads och almega fackförbunden att göra.
Och efter nästan 20 år som fackligt ansluten har jag faktiskt gått ur byggnads.
När jag var anställd fick jag väldigt varierande hjälp beroende på om man fick en engagerad person eller inte till hjälp.
Efter jag drivit eget i 4 år så fick det vara nog och gick ur. (byggnads, göteborg) Det är statistik och vinst som gäller för dom. Ingen som helst diskussion går att föra med dom och en före detta anställd som både ljuger och stjäl ska det kämpas för , förtroende pissas på och lögner rätt upp i ansiktet var det som levererades.
Lång jäkla historia som jag inte orkar gå igenom men fy fan för sådana personer...

Förövrigt så förhindrar facket mig från att ge t.ex individuella löner över vad kollektivavtalet bestämt.
Har en anställd xxx kr så ska alla andra med samma anställning ha exakt samma lön, oavsett om den enda har 4000 timmar och den andra 30.000 timmar i yrket.
Jag tvingas på sanktionsavgifter om inte personalen använder sig av den skyddsutrustning jag köpt till dom, betalt kurs för hur dom ska använda sagd skyddsutrustning samt signerat i samband med anställning att dom kommer använda utrustningen.
Skiter personen helt i detta så får företaget en sanktions avgift på ett flertal hundratusen, den anställda drabbas inte.
Jag får inte ens avskeda personen.
Använder personen inte de idkort som loggas varje dag både ut och in så är det jag som får betala, inte den anställde.
Äsch, jag kan fortsätta i evighet om saker som är ruttet med facket.
*bort* /Mod

Jag har alltid sagt åt alla jag anställer att dom ska vara med i facket, och har själv varit det hela livet fram till ett år sedan.
Det är rätt bra jobbat av ett byggnads att lyckas omvända en livslång sosse.

Tack och godnatt.

Permalänk
Medlem

Finns mycket fortfarande att göra för facken i landet, detta urgröper välfärden,allt hänger ihop, om man inte som populisthögern gör allt för att slå i sönder enligt känt Machiavelli manér

91 miljarder i svarta löner varje år

Permalänk
Medlem

@Something som vanligt nuförtiden tror många att om jag varit med om något måste detta då gälla allt och alla ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

@Something som vanligt nuförtiden tror många att om jag varit med om något måste detta då gälla allt och alla ....

Du förstår att det även gäller "din" sida av myntet?

Permalänk
Medlem

Aldrig reflekterat över det och efter reflektion så bryr jag mig inte.

Anser personligen att kollektivavtal är bra men på samma gång så har jag alltid haft bättre förmåner från jobb utan kollektivavtal.

Upp till var och en helt enkelt.

Säger någon dock att kollektivavtal = bra förmåner så får det mig att se rött.

Det kan innebära bra förmåner men är absolut inget måste.

Alla bemanningsföretag med kollektivavtal bara håvar in cash med dåliga förmåner och arbetsätt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av F0rss:

Du förstår att det även gäller "din" sida av myntet?

Den kan jag inte åt mej då mina resonemang bygger på andra värderingar i samhällsdebatter!

Permalänk
Medlem

Inet har inte kollektivavtal. Webhallen har kollektivavtal. Extraanställda på Webhallen tjänar betydligt bättre.

Väljer att inte lämna någon källa för att inte riskera att bli assblastad på något vänster. Ni får tro på det om ni vill. Eller inte.

edit: ser rätt många som argumenterar för att kollektivavtal inte nödvändigtvis alltid är bra. Det är sant, framförallt inte på arbetsplatser med mer kvalificerade jobb, men nu är det en butik vi talar om. En butik där personalen nästan uteslutande är unga män under 25, där marginalerna på produkterna är obefintliga och det ligger i företagets intresse att minimera kostnader på alla möjliga sätt. Krävs ingen raketforskning för att lista ut om det är bra eller inte i detta fall.

Permalänk
Medlem

Kollektivavtal kan vara bra för stora företag som vill köra personalen i botten. men det finns andra företag ofta mindre där de anställda kan gynnas av att inte ha det.
känner 2 personer som jobbar på företag utan kollektivavtal och dom har det skit bra, det skulle nog inte fungera med ett avtal.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av "Something":

Jag själv har mycket med metall, byggnads och almega fackförbunden att göra.
Och efter nästan 20 år som fackligt ansluten har jag faktiskt gått ur byggnads.
När jag var anställd fick jag väldigt varierande hjälp beroende på om man fick en engagerad person eller inte till hjälp.
Efter jag drivit eget i 4 år så fick det vara nog och gick ur. (byggnads, göteborg) Det är statistik och vinst som gäller för dom. Ingen som helst diskussion går att föra med dom och en före detta anställd som både ljuger och stjäl ska det kämpas för , förtroende pissas på och lögner rätt upp i ansiktet var det som levererades.
Lång jäkla historia som jag inte orkar gå igenom men fy fan för sådana personer...

Förövrigt så förhindrar facket mig från att ge t.ex individuella löner över vad kollektivavtalet bestämt.
Har en anställd xxx kr så ska alla andra med samma anställning ha exakt samma lön, oavsett om den enda har 4000 timmar och den andra 30.000 timmar i yrket.
Jag tvingas på sanktionsavgifter om inte personalen använder sig av den skyddsutrustning jag köpt till dom, betalt kurs för hur dom ska använda sagd skyddsutrustning samt signerat i samband med anställning att dom kommer använda utrustningen.
Skiter personen helt i detta så får företaget en sanktions avgift på ett flertal hundratusen, den anställda drabbas inte.
Jag får inte ens avskeda personen.
Använder personen inte de idkort som loggas varje dag både ut och in så är det jag som får betala, inte den anställde.
Äsch, jag kan fortsätta i evighet om saker som är ruttet med facket.
*bort* /Mod

Jag har alltid sagt åt alla jag anställer att dom ska vara med i facket, och har själv varit det hela livet fram till ett år sedan.
Det är rätt bra jobbat av ett byggnads att lyckas omvända en livslång sosse.

Tack och godnatt.

Du klagar på lagar och inte kollektivavtal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter toppen!

Jobbar själv utan kollektivavtal
Mer frihet för alla inblandade ^^

Permalänk
Medlem

Är arbetsgivaren sjysst behövs inget kollektivavtal.

Har varit på två olika ställen utan där chefen på det ena verkligen var super och ett på det andra som myglade.

Men det kanske är svårt att veta när man börjar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

@SprengdPanda: Det finns absolut ett sådant moment. Säg att du har 10 anställda på en lageravdelning. 5 av dessa jobbar på hårt och ordentligt. De 5 andra gör sitt absoluta minimum. Fackligt avtal kräver 3% löneökning per år. Utan avtal kan du ge 6% till de som jobbar hårt och inget till dem som knappt jobbar utan att spräcka budgeten. Med avtal kan du inte belöna dem som förtjänar det.

Ett avtal är inte alltid fel, men det är långt ifrån alltid rätt.

Det stämmer inte riktigt. 3% är en pott så alla har inte rätt till 3%.
Däremot brukar det finnas en minimihöjning på exempelvis 500kr under 2år om det är 3 års-avtal.
Där jag jobbar finns det dem som fått 300kr/år och andra som fått 1000-1500kr, så det finns möjligheter
för dem som jobbar utöver de vanliga.
En del år är det även löneöversyn som kan hamna hos dem som presterar bättre och/eller utvecklats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du klagar på lagar och inte kollektivavtal.

Nej jag klagar på kollektivavtalet och lagar. Vilket är tragiskt eftersom jag försvarat båda hela mitt yrkesliv.

Det är inte så att mina små exempel är det enda som inträffat, i min bransch har jag kontakt med kanske 50% av alla företag i branschen regelbundet. Vi har alla problem med hur facket agerar,på flertal olika vis.

Som sagt, jag rekommenderar fortfarande alla anställda att vara med i facket men facket behöver en rekonstruktion och tänka om.
Facket ska inte arbeta mot företagen, det ska jobba för arbetarna med företagarna. Det måste finnas rim och reson.
Just nu är det störst går först och facket slår ner stenhårt på små företag som dom vet att dom kan påverka medan de större etablerade företagen tar smällen och kör vidare utan att bry sig.

Men jag orkar inte diskutera det här faktiskt, det var en tabbe att öht skriva nåt här. Fortsätt ni helt okritiskt hylla facket, det blir nog bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

@Something som vanligt nuförtiden tror många att om jag varit med om något måste detta då gälla allt och alla ....

Vi är fem företag i branschen som ska ha möte nästa vecka tillsammans med BI diskutera fackets nya påhitt som riskerar slå ut en stor del av de små företagen i landet.

Bortredigerat påhopp /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Nej jag klagar på kollektivavtalet och lagar. Vilket är tragiskt eftersom jag försvarat båda hela mitt yrkesliv.

Det är inte så att mina små exempel är det enda som inträffat, i min bransch har jag kontakt med kanske 50% av alla företag i branschen regelbundet. Vi har alla problem med hur facket agerar,på flertal olika vis.

Som sagt, jag rekommenderar fortfarande alla anställda att vara med i facket men facket behöver en rekonstruktion och tänka om.
Facket ska inte arbeta mot företagen, det ska jobba för arbetarna med företagarna. Det måste finnas rim och reson.
Just nu är det störst går först och facket slår ner stenhårt på små företag som dom vet att dom kan påverka medan de större etablerade företagen tar smällen och kör vidare utan att bry sig.

Men jag orkar inte diskutera det här faktiskt, det var en tabbe att öht skriva nåt här. Fortsätt ni helt okritiskt hylla facket, det blir nog bra.

Medlemmarna väljer väl fackliga representanter återkommande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Aldrig reflekterat över det och efter reflektion så bryr jag mig inte.

Anser personligen att kollektivavtal är bra men på samma gång så har jag alltid haft bättre förmåner från jobb utan kollektivavtal.

Upp till var och en helt enkelt.

Säger någon dock att kollektivavtal = bra förmåner så får det mig att se rött.

Det kan innebära bra förmåner men är absolut inget måste.

Alla bemanningsföretag med kollektivavtal bara håvar in cash med dåliga förmåner och arbetsätt.

Har själv jobbat på ett bemanningsföretag och tycker det fungerade för mig som för andra anställda.
Som inhyrd baseras lönen på medeltimförtjänsten där du jobbar.
Vilket innebär att du tjänar mer/mindre än anställda på företaget.

Men annars har jag inte mycket för bemanningsföretag. Särskilt taskigt om man bara får korttidsjobb och
får byta företag hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Medlemmarna väljer väl fackliga representanter återkommande?

Skickades från m.sweclockers.com

Förtroendevalda, jodå det gör de anställda. Det påverkar dock inte vad fackförbundet tar för sig.

Permalänk
Inaktiv

Erfarenheter visar att ett företag som har kollektivavtal i vissa situationer bedöms som mer seriöst än företag utan kollektivavtal. Det gäller såväl i affärsförbindelser som när du ska rekrytera ny personal. Vid olika typer av upphandling är kollektivavtal ofta ett krav – inte bara från stat, kommun och landsting, utan även från vissa företag.

I mitt förra jobb så anlitade vi massor med olika entreprenörer utifrån, elektriker, rörmokare, snickare m.m och vårat företag hade en lista som dom vi anlitade var tvungen att följa annars så fick dom inga jobb av oss, och kollektivavtal var ett krav och jag kan säga att har man inte kollektivavtal så kan man förlora en hel del jobb speciellt om de är på mindre orter.

Företaget jag jobbade på finns i hela Sverige så de är stora summor vi pratar om, och i stort sett alla i den bransch som jag jobbade i anlitar inte företag utan kollektivavtal.

Har även suttit med i styrelse i min BRF där jag bor och samma sak gäller där, vi anlitar inget företag utan kollektivavtal, kan gälla till exempel ett måleriföretag som inte har kollektivavtal och har anställd invandrare som får låg lön och ingen pension eller semester, risken finns att folk blir utnyttjade och framförallt invandrare så kollektivavtal behövs och är viktigt.

Permalänk
Medlem

Det var en väldig diskussion fylld av moralpanik kring huruvida någon i Sverige får några kronor hit eller dit extra i lön eller hur de fördelar sin pension när elektroniken ni köper tillverkas av kineser som hoppar ut ur fabrikerna på grund av den misären de lever i.

Min erfarenhet säger att företag i Sverige som inte har kollektivavtal OCH dessutom inte sköter om sin personal inte blir så långlivade eller åtminstone brister grovt i kvalité och service. Det är så det blir när personalen slutar bry sig, för att arbetsgivaren slutat bry sig.

Det känns också väldigt relevant vilken bransch/jobb det rör sig om. Vissa känns relevantare att de har kollektivavtal än andra. De flesta "skydden" som förknippas med facket och kollektivavtal finns i lagen oavsett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon301768:

Erfarenheter visar att ett företag som har kollektivavtal i vissa situationer bedöms som mer seriöst än företag utan kollektivavtal. Det gäller såväl i affärsförbindelser som när du ska rekrytera ny personal. Vid olika typer av upphandling är kollektivavtal ofta ett krav – inte bara från stat, kommun och landsting, utan även från vissa företag.

I mitt förra jobb så anlitade vi massor med olika entreprenörer utifrån, elektriker, rörmokare, snickare m.m och vårat företag hade en lista som dom vi anlitade var tvungen att följa annars så fick dom inga jobb av oss, och kollektivavtal var ett krav och jag kan säga att har man inte kollektivavtal så kan man förlora en hel del jobb speciellt om de är på mindre orter.

Företaget jag jobbade på finns i hela Sverige så de är stora summor vi pratar om, och i stort sett alla i den bransch som jag jobbade i anlitar inte företag utan kollektivavtal.

Har även suttit med i styrelse i min BRF där jag bor och samma sak gäller där, vi anlitar inget företag utan kollektivavtal, kan gälla till exempel ett måleriföretag som inte har kollektivavtal och har anställd invandrare som får låg lön och ingen pension eller semester, risken finns att folk blir utnyttjade och framförallt invandrare så kollektivavtal behövs och är viktigt.

Precis det du nämner försöker jag få mina chefer att inse. Att vi borde totalt blåneka att jobba med företag som saknar kollektivavtal då det inte är schysst mot de som blir utnyttjade.
Ett jobb jag var på så fick inte snickarna lön på 2 månader.. polacker och ukrainare som inte vågade tjafsa emot. När detta uppdagades vart det hus i helvetet från butiksägarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M_X_E_Q:

Har inte @Inet så mycket känsla så de har kommenterat topic? Märkligt ....

Nä det är nog ett klokt val av dem att bara låta denna tråden dö ut.

Permalänk
Medlem

skummat igenom lite här.. mycket fokus på löneförhöjning.. Vet folk vad som regleras i ett Kollektivavtal?
1: lön på rätt dagar. ( det finns ingen lag som tvingar en arbetsgivare att betala ut lön den 25e/mån eller lön överhuvudtaget)
2: Pensionsinbetalning (tyvärr vanligt förekommande i redan lågavlönade yrken) Arbetsgivaren har betalat ut lön i 40 år. men sen när personen tänkte gå i pension så hade hen ingen avtalspension och får därmed ca 7800:-/mån efter ett helt arbetsliv.
3: Lön vid semester + extra lön vid semester (semesterlagen säger nämligen bara att man har rätt till 25 dagars semester, inte 25 dagars betald semester.
4: Arbetsgivaren tvingas att ha försäkringar för sina anställda - detta är alltså inte ett lagkrav utan regleras i Kollektivavtalet.
5: Permission, vård av anhörig, friskvård, hälsokontroller, anställnings avtal / vilkor,mm mm
6: Övertidsersättning. OB, Helgersättning - detta är också något som inte lagar reglerar
7: minimum löner (så att arbetsgivaren inte betalar er typ 100:-/mån)

Nu har jag bara skrapat lite på ytan, men ni som stirrar en blinda på löneförhöjning kanske tänker till lite.
För jag tror ingen skulle bli så glad av att jobba ett helt arbetsliv utan att få någon direkt pension, eller ha semester 1 månad bara för att upptäcka att SHIT jag fick 0 kr i lön, jobba alla dagar i veckan 12h/dag utan att få något extra för det, eller skriva på ett anställningsavtal där det står att "här med förbinder jag mig att jobba i 10år och 25% av min lön kommer gå tillbaka till företaget för att gynna dess uppbyggnad"

meeeen jag kanske har fel

Permalänk
Medlem

Jag tänker så här:

- Om arbetstagaren är en likvärdig eller starkare part än arbetsgivaren har det mindre betydelse om kollektivavtal saknas. Exempel: Ingenjörsyrken, delar av IT-sektorn m.m där efterfrågan på personal är stor och personalen svår att byta ut.

- Om arbetstagaren är en mycket svagare part, låga utbildningskrav, snabb upplärning m.m som många golvjobb inom t ex butik tycker jag att det är en stor brist att kollektivavtal saknas.

I det första fallet tänker företaget säkert att man inte vill ha "krångel" men behandlar ändå personalen mycket bra, annars drar den och konkurrensen om bra personal är hård.
I det andra fallet tänker jag att man vill ge de anställda så lite av lön och förmåner som möjligt.

Det verkar också råda en del missförstånd i tråden. Det finns absolut inget, jag menar inget hinder alls för ett företag som har kollektivavtal att erbjuda sina anställda bättre villkor än vad kollektivavtalet anger. Man får även ge större löneförhöjningar. Däremot får man inte ge sämre villkor än kollektivavtalet stipulerar.
Vi har t ex ett lokalt avtal som ger ytterligare förmåner och förbättringar utöver kollektivavtalet.

Det finns alltså bara en giltig anledning för ett butiksföretag att inte ha kollektivavtal, och det är att erbjuda sämre villkor än avtalet anger. Det negativa signalvärdet i att inte ha ett kollektivavtal är så stort att det vore hjärndött att inte skriva kollektivavtal p g a att man "ändå vill erbjuda bättre än avtalet".

Vad kollektivavtalet reglerar beror på från avtal till avtal.

Jag kommer inte att handla av Inet förrän de reder ut den här frågan, det känns viktigt för mig.

Permalänk
Medlem

Skickade detta mail, bästa sättet att döda diskussionen är väl om de svarar själva. Har de inget att dölja så...

Jag vill göra er uppmärksamma på en diskussion rörande er på Sweclockers forum där en stor del av era kunder huserar. Diskussionen gäller att det framkommit signaler om att Inet inte är anslutna till ett kollektivavtal

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1586895-hur-resonerar-...

Ni bör kommentera detta själva. Jag med flera kommer inte att handla mer av Inet innan ni rett ut denna fråga, och det kommer inte att blåsa över genom att ni avböjer att svara.
Påtryckningar mot Sweclockers rörande tråden i egenskap av annonsör avrådes. Det kommer sannolikt bara att leda till att Inet automatiskt får bära skulden om tråden låses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Jag själv har mycket med metall, byggnads och almega fackförbunden att göra.
Och efter nästan 20 år som fackligt ansluten har jag faktiskt gått ur byggnads.
När jag var anställd fick jag väldigt varierande hjälp beroende på om man fick en engagerad person eller inte till hjälp.
Efter jag drivit eget i 4 år så fick det vara nog och gick ur. (byggnads, göteborg) Det är statistik och vinst som gäller för dom. Ingen som helst diskussion går att föra med dom och en före detta anställd som både ljuger och stjäl ska det kämpas för , förtroende pissas på och lögner rätt upp i ansiktet var det som levererades.
Lång jäkla historia som jag inte orkar gå igenom men fy fan för sådana personer...

Förövrigt så förhindrar facket mig från att ge t.ex individuella löner över vad kollektivavtalet bestämt.
Har en anställd xxx kr så ska alla andra med samma anställning ha exakt samma lön, oavsett om den enda har 4000 timmar och den andra 30.000 timmar i yrket.
Jag tvingas på sanktionsavgifter om inte personalen använder sig av den skyddsutrustning jag köpt till dom, betalt kurs för hur dom ska använda sagd skyddsutrustning samt signerat i samband med anställning att dom kommer använda utrustningen.
Skiter personen helt i detta så får företaget en sanktions avgift på ett flertal hundratusen, den anställda drabbas inte.
Jag får inte ens avskeda personen.
Använder personen inte de idkort som loggas varje dag både ut och in så är det jag som får betala, inte den anställde.
Äsch, jag kan fortsätta i evighet om saker som är ruttet med facket.
*bort* /Mod

Jag har alltid sagt åt alla jag anställer att dom ska vara med i facket, och har själv varit det hela livet fram till ett år sedan.
Det är rätt bra jobbat av ett byggnads att lyckas omvända en livslång sosse.

Tack och godnatt.

Facket företräder den anställde i alla lägen. Men det som gör det möjligt för facket är genom att stödja sig på den lagstiftning som reglerar arbetstagarens rättigheter. Det är inte facket som hittat på dem. Kan du visa att en anställd stulit är det skäl för omedelbar uppsägning.

Alla andra saker du nämner gäller i princip alla anställda i Sverige. Det har inget med kollektivavtal eller fackförbund att göra. Det har med bl a Arbetsmiljölagen att göra. Att du som arbetsgivare får böter är p g a att arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön, inte den anställde. Därför är det också skäl för uppsägning att t ex inte följa arbetsgivarens föreskrifter om skyddsutrustning.

Du blandar äpplen och morötter friskt även om jag till viss del sympatiserar med den omöjliga situationen att vara arbetsgivare ibland.

Permalänk
Medlem

Kollektivavtal enligt mig underlättar/behöver inte ha samma koll förutsätter ju att exvis pension betalas in, etc , Hade personligen inte tagit anställning på ett stort företag utan kollektivavtal, alla andra förmåner utöver det är ju ett plus i kanten

När det gäller mindre företag kanske jag hade accepterat det men vet inte, det är ju mycket annat man måste sätta sig in i/förstå , alternativt förhandlas. Man arbetar ju en stor del av livet så tycker att kollektivavtal är rätt viktigt utan att ha koll på vad det egentligen innebär (vilket känns som poängen/en extra trygghet)

Nu kan ju ovanstående vara felaktiga förutsättningar

När det gäller att handla från ett företag med eller utan kollektivavtal så kan man ju dra det längre, dom produkter som erbjuds har dom utvecklats med skäliga förhållanden? Tycker att den sista biten är viktigast och det är där jag försöker spenderar mina pengar sen om butiken har kollektivavtal eller inte bryr jag mig mindre om, tror merparten av alla som vill dumpa inet pg av kollektivavtalet lätt hade gått in på valfri kedja med skygglappar och köpt valfri produkt för billigast möjliga pris som har producerats av barnarbetare med dålig arbetsmiljö, kanske till och med riskerar sin hälsa för livet på långsikt, samtidigt som man marcherar på torget med högafflar och delar ut moralkakor, typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Förtroendevalda, jodå det gör de anställda. Det påverkar dock inte vad fackförbundet tar för sig.

Även dem på förbundsnivå är valda av medlemmarna.
Är många missnöjda nominerar man andra via repskapsombud.

Permalänk
Avstängd

Det hade varit intressant att få ett svar från Inet men jag tror inte det är möjligt nu när frågan blivit så pass laddad.

Man kanske kan fråga andra butiker istället vilka fördelar de ser med sådana avtal om man är intresserad.