Inga åtal för fildelningsbrott under 2019

Permalänk
Medlem

För tio år sedan var jag en fattig arbetslös skit som laddade ner allt eftersom jag inte hade råd att köpa vare sig spel eller något annat. Idag laddar jag aldrig ner något då jag har fastlön ochhar jag råd att köpa det jag vill ha. Det är klart att man piratar när man inte har pengar.

Ifall priserna på streamingsiter ökar kommer givetvis folk att börja ladda ner mer, inklusive mig själv. Det är ju inte rimligt att betala 600kr för ett nytt spel som du kanske bara lirar några timmar och sedan lägger på hyllan?

De flesta som spelar är ju fattiga ungdomar och vill speltillverkarna få dem att lagligt använda deras spel så får de fanimig sänka priserna så vanligt folk har råd att spela. Nu känns det nästan som som att du måste tillhöra överklassen för att överhuvudtaget kunna vara laglig. Som vuxen har man dessutom inte tid att spela på samma sätt som när man var en skitig omogen tonåring

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det ser ut utomlands vs Sverige ang hur många som blir åtalade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aaa. Fast det är helt orelaterat.
Copyswede tar inte in avgifter för piratkopiering utan för privatkopiering.

Rimligare kritik mot copyswede är i så fall att folk inte längre köper/konsumerar media som kan/får privatkopieras. Hur många köper idag CDskivor som man rippar för att dela med sig av till vänner? Nä precis. Ingen. Det borde rimligen ge utslag i intäkterna för copyswede. Det borde rimligen vara väldigt lite intäkter i dagsläget för dem för det privata kopierandet borde rimligen vara nära noll - och kan helt enkelt inte vara samma som för 10-15 år sedan. Men de fortsätter dra in samma mängd slantar ändå... Märkligt nog.

Tomato potato.

Privatkopiering = piratkopiering innan internets födelse.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kedom900:

För tio år sedan var jag en fattig arbetslös skit som laddade ner allt eftersom jag inte hade råd att köpa vare sig spel eller något annat. Idag laddar jag aldrig ner något då jag har fastlön ochhar jag råd att köpa det jag vill ha. Det är klart att man piratar när man inte har pengar.

Ifall priserna på streamingsiter ökar kommer givetvis folk att börja ladda ner mer, inklusive mig själv. Det är ju inte rimligt att betala 600kr för ett nytt spel som du kanske bara lirar några timmar och sedan lägger på hyllan?

De flesta som spelar är ju fattiga ungdomar och vill speltillverkarna få dem att lagligt använda deras spel så får de fanimig sänka priserna så vanligt folk har råd att spela. Nu känns det nästan som som att du måste tillhöra överklassen för att överhuvudtaget kunna vara laglig. Som vuxen har man dessutom inte tid att spela på samma sätt som när man var en skitig omogen tonåring

Du verkar ju dra alla över en kam, tror många tankar hem spel för att testa och är de bra så köper dom de och mycket beror på intresse tror jag, gillar du att spela data spel så köper man spel även om man inte har gott om pengar och ålder har nog ingen betydelse, jag är 56 år och har nog aldrig spelat så mycket spel som jag gör nu, blir ett par timmar per dag minst.
Och jag är arbetslös men jag köper spel endå, förutom mat och hyra så går de mesta till datorn.

Och många har nog valt bort streaming tjänster redan med tanke på hur mycket IPTV har ökat eftersom de är så billigt och folk vill ha så billigt som möjligt oavsett om man har råd eller ej och de gäller nog allt, hur många köper en riktig Windows licens idag för fullt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberskunk:

Som sagt, utrymme för tolkning, enligt vad de själva hävdar omfattas även podcasts mm. även om det tillhandahålls helt fritt som en funktion.
Har någon en upphovsrätt kopplad till något verk som ges ut är avgiften tänkt att kompensera även för det.

Nu kan man tycka vad man vill om copyswedes existens.
Jag tolkar det som att jag håller mig inom ramarna för vad de påstår sig ha rätt till ersättning för.
Även om jag inte gillar det och hellre hade föredragit en värld där copyswede upphört att existera, då deras bäst-före datum passerats för länge sedan.

Copyswede redovisar vad de betalar ut PKE för och det är bara för detta du betalar.

Betalar de ut ersättning för medverkan i ett radioprogram? Ja, men inte för medverkan i en podcast. Att du sen får privatkopiera en podcast som sprids som (oskyddad) ljudfil är tämligen betydelselöst.

Spelar du in program från en strömmande tjänst gör du förmodligen en olovlig kopia, en olovlig exemplarframställning – då många tjänster kör med DRM. Även om det skulle vara oskyddat utgår ändå ingen PKE och det är också något som görs i betydligt mindre utsträckning än inspelning från TV-sändningar, och har inget med exemplet du målade upp heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att spotify har ersatt och tagit över piratandet av MP3or är inte konstigt. Kvalitet är i princip den samma. I synnerhet om du betalar och får högsta kvalitet tillgängligt.

Men när det kommer till filmer så saknar jag mycket av ljudet som erbjuds. Jag sitter med ett eget hemmabiorum med atmos och surroundhögtalare och hela kittet. Ja, jag är defintivit i minoritet, men för min del, så duger inte 5.1 standard surround. Jag får ju bara ut en liten del av hela min anläggning med en sådan nivå på ljudet. Inget som vanligt folk som kollar filmen på sin surfplatta eller TV med inbyggda högtalare lär märka av.

Så ska jag ha bäst nivå på ljudet så krävs bluray. Men med lite tur så kommer det bättre ljudspår framöver även för streamingtjänsterna. Spåren produceras ju, det saknas bara att någon betalar licensen för ljudspåret och erbjuder det på sina respektive streamingtjänster.

När man frågar runt så är det Netflix, Apple's iTunes, Walmart's Vudu and Amazon Prime Video som är intresserad av detta. HBO hade inte ens något vettigt svar och det kändes som kundtjänsten inte ens visste va Atmos var för något. Krånglet är att det går inte få Atmos på alla klienter. Ibland vill man inte och ibland går det inte.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Inaktiv

En stor orsak är ju tillgängligheten som inte fanns för +10 år sedan, de fanns inget Steam eller annan tjänst där du kunde köpa spel utan enda sättet att köpa ett spel var att fysiskt åka och köpa de någon stans och då var torrernt den enda lösningen att enkelt dra hem ett spel, samma sak med musik, skulle inte tillgängligheten blivit bättre då skulle folk fortsätta med torrent eller andra sätt att ladda ner saker, människan är bekväm och speciellt nu när allt ska finnas några klick bort på tv fjärren eller i datorn.

Permalänk
Medlem

Det slösas otroligt mycket pengar på dessa utredningar/åtal, måste finnas bättre saker att spendera dem på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Du har en väldigt viktig poäng här som många glömmer! Det finns dock domar, tror det finns en bunt från DirectConnect tiden (folk som delat med sig), och sen om jag inte missminner mig så var det också någon elev som blev anmäld av sin skola för att ha laddat ner torrents.

Dock är det som du säger, generellt sett så har det inte varit mycket häxjakt från statens sida när det kommer till "hemmabruksanvändarna".

edit. Inte helt senil tydligen https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/15-%C3%A5ring-f%C3%A5...

Men poängen kvarstår, laddar man ner film via t ex torrents idag, är chansen microskopisk att bli fälld i domstol, vpn eller inte. Var nog över 5 år sedan jag såg en dom mot en "vanlig" pirat.

Hur kommer det sig att du ser det som positivt att bli fälld i domstol för det här brottet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hur kommer det sig att du ser det som positivt att bli fälld i domstol för det här brottet?

Va? Nu får du utveckla, vart har jag skrivit hur vida dessa domar är positivt eller negativt?

Inte för att det hade med saken att göra, men jag tycker det är positivt att vi har sett så få domar mot ”vanliga” pirater om du nu var så intresserad av den saken. Fanns ingen rimlighet i att jaga en hel generation av internetanvändare.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Va? Nu får du utveckla, vart har jag skrivit hur vida dessa domar är positivt eller negativt?

Du skriver "chans", hade du tyckt det var negativt så hade du skrivit "risk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Du skriver "chans", hade du tyckt det var negativt så hade du skrivit "risk".

Och du skulle ha skrivit ”borde” och inte ”hade” här. Eller var mitt svar en efterkonstruktion tänker du?

Men men, om det bara var det så kan vi nog gå vidare.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Och du skulle ha skrivit ”borde” och inte ”hade” här. Eller var mitt svar en efterkonstruktion tänker du?

Men men, om det bara var det så kan vi nog gå vidare.

Där tänker vi nog olika, hade är helt ok. Men vi går vidare