Permalänk
Avstängd

Dator och mobil hackad.

Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet så jag ber om ursäkt ifall det ligger i fel del.

Jag blir trakasserad och hotad av ett gäng personer. Stalkad. Fått mina däck sönderskurna och lite annat skoj. De har hackat min dator och telefon och roar sig med att återge saker som jag gjort på dator och telefon eller sagt när de varit i närheten. Polisanmälan är gjord.

Det jag undrar är om någon kan ge mig råd om hur jag bäst försäkrar mig om att det inte längre försiggår?

Jag är inte så bra på teknik. Jag funderar både på vad jag ska ha för skydd men också om rutiner.
Tar tacksamt emot alla tips eller finns det något annat forum som jag borde fråga på istället?
Tack på förhand.

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik. /Mod
Permalänk
Skrivet av Hatto:

Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet så jag ber om ursäkt ifall det ligger i fel del.

Jag blir trakasserad och hotad av ett gäng personer. Stalkad. Fått mina däck sönderskurna och lite annat skoj. De har hackat min dator och telefon och roar sig med att återge saker som jag gjort på dator och telefon eller sagt när de varit i närheten. Polisanmälan är gjord.

Det jag undrar är om någon kan ge mig råd om hur jag bäst försäkrar mig om att det inte längre försiggår?

Jag är inte så bra på teknik. Jag funderar både på vad jag ska ha för skydd men också om rutiner.
Tar tacksamt emot alla tips eller finns det något annat forum som jag borde fråga på istället?
Tack på förhand.

Hej!
Tråkigt att höra men jag skulle göra det följande:

1): Ifall det är så att dom kommit åt dinna sakerna via någon form a keylogger eller liknande kan det vara värt att ominstallera datorn/telefonen.
2): Byt lösenord på alla konton du har samma lösen/liknande etc, helst till något starkt lösenord.
3): Undvik att öppna någon form av mail/klicka på länkar som kommer från dessa personer/okända personer ifall det är phishing försök/att du laddar ner någon fil etc.

Permalänk
Medlem

Har du researchgruppen efter dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolrazz:

Har du researchgruppen efter dig?

Skär de sönder folks däck?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joelschub:

Hej!
Tråkigt att höra men jag skulle göra det följande:

1): Ifall det är så att dom kommit åt dinna sakerna via någon form a keylogger eller liknande kan det vara värt att ominstallera datorn/telefonen.
2): Byt lösenord på alla konton du har samma lösen/liknande etc, helst till något starkt lösenord.
3): Undvik att öppna någon form av mail/klicka på länkar som kommer från dessa personer/okända personer ifall det är phishing försök/att du laddar ner någon fil etc.

Tack för hjälpen! Om jag installerar om allt så undrar jag hur jag vet att det verkligen försvinner och inte ligger kvar i bios eller nånstans?
Och vad ska jag ha för skydd på den nyinstallerade datorn för att det inte bara kommer tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatto:

Tack för hjälpen! Om jag installerar om allt så undrar jag hur jag vet att det verkligen försvinner och inte ligger kvar i bios eller nånstans?
Och vad ska jag ha för skydd på den nyinstallerade datorn för att det inte bara kommer tillbaka?

Vet du hur de har lyckats installera deras hacks, har dom haft fysisk tillgång till dina enheter eller installerat på annat sätt?

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Detta är 4e gången senaste året någon har registrerat sig och första inlägget är att "dator OCH telefon hackade" märkligt 🤔

Permalänk
Inaktiv

Detta är vad jag skulle gjort om jag var du. Varning för lång text:

- Gjort en full återställning på din router om du har en sån hemma, har du wifi så skapa även ett nytt nätverk med nytt namn och ett nytt komplext lösenord du aldrig använt någonstans tidigare (Detta gör du EFTER att du gjort en full återställning av routern). Alternativt köp en ny router om du är riktigt nojjig. Använd inte någon av dina nuvarande enheter för att återställa routern eller installera den nya, då dem kan ha keyloggers eller annat på sig. Låna en enhet av en kompis eller något som du använder för att logga in på routern och göra detta. Se även till att byta lösenord för administrering till routern på en gång.

- Skaffat en ny primär epostadress som du använder till dina konton på internet samt nya konton om möjligt för molntjänster. Vill du vara riktigt säker, skaffa en domän så kan du ha flera alias (flera epostadresser). En för varje hemsida/konto du har på internet. Då blir det svårt att länka ihop kontona, samt att de inte kan försöka komma åt samtliga av dina konton med en av dina epost-adresser, eftersom det inte finns konton på flera hemsidor med samma epost. Se till när du skapar denna mail att INTE skapa den från någon av dina nuvarande enheter, då de troligen finns keyloggers eller annat skit installerat. Låna en dator eller telefon som du vet är säker, gärna en som är helt nyinstallerad.

- Återställ samtliga uppkopplade enheter. Räcker med att en av dina enheter är sårbar för att de ska kunna jobba vidare med sina attacker. Innan du gör detta så måste du självklart spara dina bilder/dokument osv som du vill ha kvar på en annan plats. Mer i detalj nedan:

- Återställa dator: Till detta rekommenderar jag att du skaffar en portabel hårddisk eller ännu bättre, en portabel SSD (Samsung T5 t.ex). Du behöver även ett usb-minne på minst 8gb. Hur kopierar du då över dina filer för att vara säker på att inget skit följer med? Jag skulle ha skapat en linux-live usb-sticka, ubuntu desktop t.ex. Sedan stänger du av din router samt kopplar ut internetsladd från datorn du vill spara filer ifrån, stänger av datorn. Koppla ur samtliga kablar ur datorn förutom strömkabel. Koppla in en mus, (igen, är du extra nojjig, låna en mus av en kompis). Starta datorn till linux-live usb-stickan. Sedan kopplar du in din portabla hårddisk eller ssd, formaterar den som exFat (Obs! Se till att du inte av misstag formaterar fel disk - du kommer att få välja mellan den/de diskar som redan sitter i datorn, samt din portabla disk. Välj den portabla disken!. Sedan kan du kopiera alla filer som du vill ha kvar till din portabla disk. Obs, dessa filer måste du se till är fria från virus innan du kopplar in disken igen för återställning av dina filer. För detta borde malwarebytes funka bra. Efter du gjort detta kan du formatera din interna disk eftersom filerna nu finns på den externa. Sedan fixar du en startbar installationsusb med windows på (Eller vad du nu vill ha för operativsystem) och gör en helt ny installation på din disk.

- Återställ telefoner: När du återställer en telefon, se till att du gör det så ordentligt som möjligt. Först laddar du upp dina filer någonstans i molnet - gör detta på ett helt nytt konto, inte på något av dem konton du haft sedan tidigare. När du lyckats kopiera alla dina filer, tjänster osv från dina nuvarande konton så kan du radera kontona. Det säkerställer att dem inte har tillgång till din information längre, även om dem har inloggningarna till alla dina konton du haft sedan tidigare. Dessa inloggningar blir värdelösa då du raderar dina konton.

- Har du iPhone ska du först sedan gå in i DFU-läge och göra en total återställning. Du behöver även en dator med iTunes på, så se till att du har gjort det tidigare steget först, alternativt låna en kompis dator.

- Har du Android ska du helst "flasha" en helt ny rom, ett helt nytt baseband osv. Ganska krångligt, säg till om du vill ha en mer detaljerad instruktion.

- Återställ smarta prylar: Oftast finns det en resetknapp eller liknande. Metoden är specifik för tillverkaren, går att googla fram.

- Skaffat VPN

lång text - klicka för att visa
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ponanmsi:

Vet du hur de har lyckats installera deras hacks, har dom haft fysisk tillgång till dina enheter eller installerat på annat sätt?

Jag vet inte hur de gjort det, men de har brutit sig in i min lägenhet, de vet var jag tränar och kan ha kommit åt min telefon där. Jag tror dessutom att de kan hacka mig utifrån. Det handlar inte om skolungdomar som ramlat över en youtubeguide i wifihacking. De som bråkar med mig är vuxna och välutbildade.

Skrivet av Linus:

Detta är 4e gången senaste året någon har registrerat sig och första inlägget är att "dator OCH telefon hackade" märkligt 🤔

Har du läst en dagstidning sista tiden?

Skrivet av anon265474:

Detta är vad jag skulle gjort om jag var du. Varning för lång text:

[spoiler title="lång text - klicka för att visa"]

Lång text är mycket uppskattat.
Routern har jag dumpat eftersom den var omdirigerad så att all min trafik gick genom en tunnel. Trots reset via web från min ISP så var det kvar och jag kör nu bara via mobil.
Min mobil är omdirigerad så att all min trafik går genom en tunnel så jag ansluter via nätet från göteborg )bor långt från göteborg) och jag kan inte ansluta till några offentliga wifipunkter. Min batteritid är ordentligt nedsatt och jag vet att telefonen spelat in samtal som jag haft när den varit i rummet. Det finns också flera tecken på att de använder min GPS för att spåra mig och att den är på även när jag stänger av den. När jag fabriksåterställer den kan jag komma åt offentliga wifipunkter i ett par timmar och sedan "uppdateras" den. Detta fenomen återkommer på alla telefoner jag skaffar. Så tar gärna emot hjälp med hur man rensar android.
USB sticka är intressant. Som jag alltid tar med mig. Har använt Tails lite när det är något extra känsligt som ska göras men är osäker på hur man ställer in TOR på bästa sätt. Och det är väldigt styltigt. Vilka VPN tjänster kan man lita på?

Permalänk
Medlem

Du är inte bra på teknik men har koll på att alla dina mobiler blir hackade och du använder tor, låter inte som det rimmar liksom.

Varför händer allt detta är ju en intressant fråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Du är inte bra på teknik men har koll på att alla dina mobiler blir hackade och du använder tor, låter inte som det rimmar liksom.

Varför händer allt detta är ju en intressant fråga.

När en okänd människa kommenterar ens sms och sökhistorik så behöver man inte kunna någon teknik alls för att förstå att man är hackad. De säger det till mig öppet och bevisar det sedan genom att säga saker som bara finns i min mobil eller dator. De vill att jag ska veta om det för att skrämma mig. Det handlar om politik. De försöker få mig att lämna landet.
Jag har börjat använda TOR men förstår inte riktigt hur det fungerar. Det är därför jag frågar här.

Permalänk

Testa att byta lösenord till ditt Google-konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatto:

Jag vet inte hur de gjort det, men de har brutit sig in i min lägenhet, de vet var jag tränar och kan ha kommit åt min telefon där. Jag tror dessutom att de kan hacka mig utifrån. Det handlar inte om skolungdomar som ramlat över en youtubeguide i wifihacking. De som bråkar med mig är vuxna och välutbildade.

Har du läst en dagstidning sista tiden?
Lång text är mycket uppskattat.
Routern har jag dumpat eftersom den var omdirigerad så att all min trafik gick genom en tunnel. Trots reset via web från min ISP så var det kvar och jag kör nu bara via mobil.
Min mobil är omdirigerad så att all min trafik går genom en tunnel så jag ansluter via nätet från göteborg )bor långt från göteborg) och jag kan inte ansluta till några offentliga wifipunkter. Min batteritid är ordentligt nedsatt och jag vet att telefonen spelat in samtal som jag haft när den varit i rummet. Det finns också flera tecken på att de använder min GPS för att spåra mig och att den är på även när jag stänger av den. När jag fabriksåterställer den kan jag komma åt offentliga wifipunkter i ett par timmar och sedan "uppdateras" den. Detta fenomen återkommer på alla telefoner jag skaffar. Så tar gärna emot hjälp med hur man rensar android.
USB sticka är intressant. Som jag alltid tar med mig. Har använt Tails lite när det är något extra känsligt som ska göras men är osäker på hur man ställer in TOR på bästa sätt. Och det är väldigt styltigt. Vilka VPN tjänster kan man lita på?

Om de hsr fysisk access finns det tyvärr inte många lösningar. Kanske dags att investera i ordentlig säkerhetsdörr och kassaskåp?

Annars är det väl att byta till en telefon med annat OS än Android/iOS, till exempel KaiOS (bland annat Nokia 8110 v2). Fortsätt köra Tails men gör det från skiva så att inget kan lagras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hatto:

...
Lång text är mycket uppskattat.
Routern har jag dumpat eftersom den var omdirigerad så att all min trafik gick genom en tunnel. Trots reset via web från min ISP så var det kvar och jag kör nu bara via mobil.
Min mobil är omdirigerad så att all min trafik går genom en tunnel så jag ansluter via nätet från göteborg )bor långt från göteborg) och jag kan inte ansluta till några offentliga wifipunkter. Min batteritid är ordentligt nedsatt och jag vet att telefonen spelat in samtal som jag haft när den varit i rummet. Det finns också flera tecken på att de använder min GPS för att spåra mig och att den är på även när jag stänger av den. När jag fabriksåterställer den kan jag komma åt offentliga wifipunkter i ett par timmar och sedan "uppdateras" den. Detta fenomen återkommer på alla telefoner jag skaffar. Så tar gärna emot hjälp med hur man rensar android.
USB sticka är intressant. Som jag alltid tar med mig. Har använt Tails lite när det är något extra känsligt som ska göras men är osäker på hur man ställer in TOR på bästa sätt. Och det är väldigt styltigt. Vilka VPN tjänster kan man lita på?

Låter helt klart som att det är din telefon som är problemet, den är troligen rootad - när du "återställer" den så återställs den inte, för dem har lagt in något skit som ligger bland systemfilerna. Detta går att ta bort genom att flasha ett helt nytt operativ, men proceduren är olika för olika telefoner. Vad har du för telefon, märke och modell?

Edit: Hade helt klart satt upp en kamera i lägenheten riktad mot dörren som laddar upp en livefeed till molnet. Gör dem inbrott igen så vet du att det hänt samt har bevis och att skicka till Polisen. Du kan även skaffa en UV-lampa och göra som i Johan Falk-filmerna. Men om denna grupp verkligen jagar dig så skulle jag försöka få skyddad identitet av Polisen, fixa telefonen (flasha nytt operativ) och sedan flytta från staden du bor i nu, om möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Om de hsr fysisk access finns det tyvärr inte många lösningar. Kanske dags att investera i ordentlig säkerhetsdörr och kassaskåp?

Annars är det väl att byta till en telefon med annat OS än Android/iOS, till exempel KaiOS (bland annat Nokia 8110 v2). Fortsätt köra Tails men gör det från skiva så att inget kan lagras.
Skickades från m.sweclockers.com

De har brutit sig in i min lägenhet och har haft fysisk tillgång men det är åtgärdat.
Vad är fördelen med KaiOS?
"Kör Tails men gör det från skiva så att inget kan lagras." Jag förstod inte riktigt. Du menar en CD-skiva? Inte USB?

Skrivet av anon265474:

Låter helt klart som att det är din telefon som är problemet, den är troligen rootad - när du "återställer" den så återställs den inte, för dem har lagt in något skit som ligger bland systemfilerna. Detta går att ta bort genom att flasha ett helt nytt operativ, men proceduren är olika för olika telefoner. Vad har du för telefon, märke och modell?

Du förstår problemet. Jag fabriksåterställer och telefonen är normal en liten stund men det första den gör är att ladda ner all skit på nytt. Jag har en Nexus 6p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon265474:

Edit: Hade helt klart satt upp en kamera i lägenheten riktad mot dörren som laddar upp en livefeed till molnet. Gör dem inbrott igen så vet du att det hänt samt har bevis och att skicka till Polisen. Du kan även skaffa en UV-lampa och göra som i Johan Falk-filmerna. Men om denna grupp verkligen jagar dig så skulle jag försöka få skyddad identitet av Polisen, fixa telefonen (flasha nytt operativ) och sedan flytta från staden du bor i nu, om möjligt.

Jag vill inte gå in på detaljer, men den fysiska situationen är löst. UV-Lampa?

Permalänk
Medlem

@Hatto: låter som dags för ny mobil. som andra sa verka telefonen rootat. bättre att lämna in det hos polisen som bevismedel instället.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Sötast

Anledningen till att du blivit rekommenderad tails via CD/DVD (bränd på en R-skiva/tryckt) är för att ingen kan ändra datan på skivan. På ett USB-minne kan man lagra/ändra data.

Låter som en sjukt äcklig situation, inte bara datorn/mobil utan rent fysiskt också.
Inte funderat på att flytta till en annan stad? Man ska inte behöva fly men... vad gör man liksom?!

Om ingen längre(?) har fysisk access till din bostad så skulle jag ösa nuvarande router, köpa en ex ovpn box https://www.vilfo.com/ (så att all data krypteras direkt i router).

Sedan köpt ny disk å slängt den gamla ur datorn, sett till att du aktiverar 2FA på ditt epostkonto, stänger alla gamla sessioner och när eposten är nedlåst så kan du börja beta av alla andra konton ett och ett.

Mailen är prio då om man har åtkomst till någons mail så är det lite som huvudnyckeln till *allt* online vara 2-FA ALLTID SKALL användas.

Därefter så hade jag rootat mobilen, installerat först en custom rom och sedan en orginalrom igen för att vara säker på att inget skräp finns kvar (i värsta fall köpt en ny billig lur)

Permalänk
Medlem

Ifall historien stämmer, säker på att de inte placerat uttbuggutrustning i lägenheten, så de här vad du säger den vägen?

Ny mobil med nytt abonnemang är prio 1, detta surfar du från, aldrig wifi.
Har du en stationär dator byter du hårddisk och moderkort och surfar bara från ett mobilt surf-abbonnemang där du har fysisk kontroll över din router, annars kan det ligga en minidator som skickar ut malware i nätverket.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

@Hatto: låter som dags för ny mobil. som andra sa verka telefonen rootat. bättre att lämna in det hos polisen som bevismedel instället.

Jag har provat flera olika telefoner och det tar inte så lång tid efter att jag köpt en ny för den att bli likadan. Jag är inte tillräckligt teknisk för att förstå hur det fungerar men jag misstänker att det sker via någon app som synkas från googleplay.

Skrivet av Allexz:

Anledningen till att du blivit rekommenderad tails via CD/DVD (bränd på en R-skiva/tryckt) är för att ingen kan ändra datan på skivan. På ett USB-minne kan man lagra/ändra data.

Låter som en sjukt äcklig situation, inte bara datorn/mobil utan rent fysiskt också.
Inte funderat på att flytta till en annan stad? Man ska inte behöva fly men... vad gör man liksom?!

Om ingen längre(?) har fysisk access till din bostad så skulle jag ösa nuvarande router, köpa en ex ovpn box https://www.vilfo.com/ (så att all data krypteras direkt i router).

Sedan köpt ny disk å slängt den gamla ur datorn, sett till att du aktiverar 2FA på ditt epostkonto, stänger alla gamla sessioner och när eposten är nedlåst så kan du börja beta av alla andra konton ett och ett.

Mailen är prio då om man har åtkomst till någons mail så är det lite som huvudnyckeln till *allt* online vara 2-FA ALLTID SKALL användas.

Därefter så hade jag rootat mobilen, installerat först en custom rom och sedan en orginalrom igen för att vara säker på att inget skräp finns kvar (i värsta fall köpt en ny billig lur)

Ja, det är obehagligt. Jag har flyttat till en annan stad men det har fortsatt.
Nu kör jag bara via mobilen, Jag måste ändå ha mobil så om jag bara har den är det mindre att skydda. Är ovpn säkrare?
Är 2FA fortfarande säkert om mobilen är hackad?
Jag har köpt flera billiga lurar men det kommer tillbaka.

Skrivet av moonblase:

Ifall historien stämmer, säker på att de inte placerat uttbuggutrustning i lägenheten, så de här vad du säger den vägen?

Ny mobil med nytt abonnemang är prio 1, detta surfar du från, aldrig wifi.
Har du en stationär dator byter du hårddisk och moderkort och surfar bara från ett mobilt surf-abbonnemang där du har fysisk kontroll över din router, annars kan det ligga en minidator som skickar ut malware i nätverket.

Jag är inte säker på något. Moderkortet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatto:

Jag har provat flera olika telefoner och det tar inte så lång tid efter att jag köpt en ny för den att bli likadan. Jag är inte tillräckligt teknisk för att förstå hur det fungerar men jag misstänker att det sker via någon app som synkas från googleplay.
Ja, det är obehagligt. Jag har flyttat till en annan stad men det har fortsatt.
Nu kör jag bara via mobilen, Jag måste ändå ha mobil så om jag bara har den är det mindre att skydda. Är ovpn säkrare?
Är 2FA fortfarande säkert om mobilen är hackad?
Jag har köpt flera billiga lurar men det kommer tillbaka.
Jag är inte säker på något. Moderkortet då?

dags för byte till iOS då.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Rekordmedlem

Vad säger polisen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter mer som du använder samma konto på alla dina androidlurar, då tankar den väl alla dina gamla inställningar, byt konto och problemet är löst? Clean slate.

Permalänk
Medlem

Låter som ett konto är hackat. Du måste dessvärre köpa ny mobil, använda nytt konto på den och manuellt skriva över de kontaktuppgifter du behöver. De som gör detta behöver inte nödvändigtvis ha kompetensen själva, det finns sådana tjänster att köpa. Grundproblemet kommer du dock inte ifrån hur som helst, se till att dokumentera noga för att underlätta polisens arbete. Om du är på fel sida lagen finns ingen hjälp att få, det enda du kan göra då är att svara med samma mynt. Ja det går att installera en keylogger på ett moderkort utan att du märker det om du inte vet exakt hur det såg ut innan. iPhone har sina fördelar säkerhetsmässigt men får de tag på ditt appleid kommer de åt precis allt utan att ha fysisk access till telefonen, även detta finns att köpa som tjänst. Tyvärr misstänker jag att du har någon i din närhet som medvetet eller omedvetet hjälper dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatto:

Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet så jag ber om ursäkt ifall det ligger i fel del.

Jag blir trakasserad och hotad av ett gäng personer. Stalkad. Fått mina däck sönderskurna och lite annat skoj. De har hackat min dator och telefon och roar sig med att återge saker som jag gjort på dator och telefon eller sagt när de varit i närheten. Polisanmälan är gjord.

Det jag undrar är om någon kan ge mig råd om hur jag bäst försäkrar mig om att det inte längre försiggår?

Jag är inte så bra på teknik. Jag funderar både på vad jag ska ha för skydd men också om rutiner.
Tar tacksamt emot alla tips eller finns det något annat forum som jag borde fråga på istället?
Tack på förhand.

1. Du kan inte behålla någon teknik du äger.
2. Du måste skaffa en lösenordshanterare
3. Lösenordshanteraren måste installeras på en ny mobil med ett kontonamn som är helt nytt och självklart ett lösenord som aldrig använts.
4. Alla konton du använder måste bytas lösenord på till lösenord som du inte kan komma ihåg själv, genererade av lösenordshanteraren. Det enda lösenordet du ska komma ihåg är det till lösenordshanteraren.
5. Access till lösenordshanteraren/mobilen får ej vara möjlig om du sover eller är medvetslös, dvs enbart finger räcker inte, måste kompletteras med pinkod eller lösenordet till lösenordshanteraren.
6. Tvåfaktorsautentisering på allt som går, undvik sms som inte är krypterat och kan läsas i klartext av tekniker hos mobiloperatören.
7. Undvik mail för allt viktigt, använd krypterade meddelandetjänster.
8. Säkra upp din fysiska post med ett låst postfack.
9. Övervaka dig själv... Kolla när du senaste loggade in etc i loggar osv. Agera som du ville skada dig själv, dvs googla hur man gör, knep för att förstöra någons liv etc. Man blir förvånad över hur många tjänster det finns som säljer folks privatliv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vad säger polisen ?

Det var inte så länge sedan jag anmälde. Finns väldigt lite bevis men de verkade ändå vara villiga att lyssna och tyckte en del av det jag sa var intressant. De utreder, vem vet vad det utmynnar i.

Skrivet av Def_Dog:

Låter mer som du använder samma konto på alla dina androidlurar, då tankar den väl alla dina gamla inställningar, byt konto och problemet är löst? Clean slate.

Ska testa. Tack.

Skrivet av Mordekai:

Låter som ett konto är hackat. Du måste dessvärre köpa ny mobil, använda nytt konto på den och manuellt skriva över de kontaktuppgifter du behöver. De som gör detta behöver inte nödvändigtvis ha kompetensen själva, det finns sådana tjänster att köpa. Grundproblemet kommer du dock inte ifrån hur som helst, se till att dokumentera noga för att underlätta polisens arbete. Om du är på fel sida lagen finns ingen hjälp att få, det enda du kan göra då är att svara med samma mynt. Ja det går att installera en keylogger på ett moderkort utan att du märker det om du inte vet exakt hur det såg ut innan. iPhone har sina fördelar säkerhetsmässigt men får de tag på ditt appleid kommer de åt precis allt utan att ha fysisk access till telefonen, även detta finns att köpa som tjänst. Tyvärr misstänker jag att du har någon i din närhet som medvetet eller omedvetet hjälper dessa.

Du har nog rätt i det mesta du skriver.

Permalänk
Avstängd

Någon som har några förslag på vad man ska tänka på när man använder TOR/Tails?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Hatto:

Vad är fördelen med KaiOS?

Äldre enheter med KaiOS saknar Google tjänster, något som de nya fått. Nokia 105 (2017) Nokia 106 (2018) skall vara Google fria.

Microsoft Windows Phone kan vara ett alternativ om du vill ha en pektelefon med webbläsare.

Graphene OS kan vara ett alternativ om du kan tänka dig att lära dig mer om custom ROM (självklart på en helt ny Pixel telefon som du aldrig tidigare loggat in på) och är beredd att lämna Google bakom dig.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatto:

Jag har provat flera olika telefoner och det tar inte så lång tid efter att jag köpt en ny för den att bli likadan. Jag är inte tillräckligt teknisk för att förstå hur det fungerar men jag misstänker att det sker via någon app som synkas från googleplay.

Glöm inte att kasta ALLA gamla usb-kablar och adaptrar.