Vad gör jag med 1000/1000 mb/s uppkoppling?

Permalänk
Medlem

Vad gör jag med 1000/1000 mb/s uppkoppling?

En dum fråga kanske, men nyfiken.

Fick av misstag eller att försäljaren var snäll, snabbaste internetuppkopplingen 1000 mb/s upp och ner. Är ensamstående, spelar lite PUBG ibland, men är nyfiken på om det finns något syfte till varför ett ensamstående hushåll skulle behöva den hastigheten..

Är det något jag kan/borde göra som jag inte kan med lägre hastigheter?

Är inte intresserad av att ladda ner extrema mängder filmer 😅

Allt gott
T

Permalänk
Medlem

Om du inte laddar ner eller upp stora mängder data så finns ingen anledning att ha så snabb uppkoppling om du betalar extra för det. Kostar det dig inget så varför inte, då har du till den gången det kan utnyttjas. Till exempel om du vill ha ett nytt spel som råkar behöva ladda ner 100GB (de börjar ju hamna där omkring nu), då går det ju fortare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Nej, baserat på din användning är nog 1000/1000 rejält med overkill.

Dessa hastigheter är om man är många (och då menar jag många) som streamar samtidigt eller just laddar ned (samt laddar UPP) extrema mängder av data.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Nej, baserat på din användning är nog 1000/1000 rejält med overkill.

Dessa hastigheter är om man är många (och då menar jag många) som streamar samtidigt eller just laddar ned (samt laddar UPP) extrema mängder av data.

Eller dom som vill att det ska gå snabbt när man väl skickar eller tar emot trafik. Jag kör själv med 1000/1000 och har inga planer på att gå ned i hastighet. När man väl tar ner en Linux-iso och tjejen sitter och väntar i soffan så måste det gå undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tert:

En dum fråga kanske, men nyfiken.

Fick av misstag eller att försäljaren var snäll, snabbaste internetuppkopplingen 1000 mb/s upp och ner. Är ensamstående, spelar lite PUBG ibland, men är nyfiken på om det finns något syfte till varför ett ensamstående hushåll skulle behöva den hastigheten..

Är det något jag kan/borde göra som jag inte kan med lägre hastigheter?

Är inte intresserad av att ladda ner extrema mängder filmer 😅

Allt gott
T

Det är för mig mest när jag använder steams nedladdning som jag nyttjar de höga hastigheterna jag har tillgång till 300/300. Eller ibland när jag leker pirat. Arrrrh

Permalänk
Medlem

Finns mycket man skulle kunna göra om man vill leka med servrar, men för standardanvändaren som växlar mellan Epic Store och netflix finns det inte något användningsområde för 1000mbit upplänk.

Själv hade jag nog satt upp en egen streamingtjänst, vpn och kanske hjälpt något open source-projekt att hosta filer.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Eller dom som vill att det ska gå snabbt när man väl skickar eller tar emot trafik. Jag kör själv med 1000/1000 och har inga planer på att gå ned i hastighet. När man väl tar ner en Linux-iso och tjejen sitter och väntar i soffan så måste det gå undan.

Så sant

Och så har det ju med pris att göra också. Många har tillgång till 1000/1000 till en hyffsat låg månadskostnad.
Men för mig tex, skulle det kosta 795:- per månad, vilket jag har svårt att motivera.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Hur ser abonnemanget ut? Så att du inte betalar 199kr nu och efter tre månader 699kr med en bindningstid på två år? Varningsklockan ringde för mig "fick av misstag eller att försäljaren var snäll".

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Hur ser abonnemanget ut? Så att du inte betalar 199kr nu och efter tre månader 699kr med en bindningstid på två år? Varningsklockan ringde för mig "fick av misstag eller att försäljaren var snäll".

Nä, utan bindningstid och startavgift, för 299 kr / månaden i ett år. Därefter går det upp till 599 kr, men han sa att säg upp eller omförhandla priset till 299 kr då. Tack för omtanken! 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det är för mig mest när jag använder steams nedladdning som jag nyttjar de höga hastigheterna jag har tillgång till 300/300. Eller ibland när jag leker pirat. Arrrrh

Förstår jag det rätt ifall man använder Geforce NOW så är det främst uppkopplingen som måste vara bra? Inte så mkt cpu/gpu/ram? Typ som att streama en film fast interaktivt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får mitt ganska billigt, 199/mån så inga stora pengar. Man vänjer sig väldigt snabbt med höga hastigheter. Att tanka hem COD MW på +100GB gick ju löjligt fort med tanke på storleken. Samma med patcher för typ Apex/Pubg.

Skulle vara kul att testa 10G

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Inaktiv

Betalar 160 kr för mitt 1000/1000 och jag skulle inte vilja nergradera, jag har köpt en hel del spel på steam och andra spel ställen och de är perfekt då man till exempel ska tanka hem ett spel som är på 50-60gb, går otroligt fort, och jag hade 100/100 förut och de är nog ganska exakt 10 gånger snabbare nu och de gäller allt jag tankar, mot OneDrive, Megasync ja allt som innebär att man tankar något gör stor skillnad och jag kan inte heller gå ner till 100/100 igen eftersom våran BRF har ett kollektivavtal och då måste alla gå ner till 100/100 och de tror jag ingen vill.