Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffisimo:

(Udemy)

Jag är rätt dålig på att radera mejl, så jag tog en titt på Udemy i mejlboxen.
Det är ju mejl från dom varje dag, men typ såhär:
Valentine sale - Måndags till fredags
Student celebration - 3/2 - 6/2
New Year Sale -10/1
(raderade mejl)
Kurser för €12 runt jul
Cyber week €10 i början av december

Sen som andra säger får man alltid jätterabatt som ny användare.

Jag brukar köpa när de kostar €10, men det var ett tag sen så jag vet inte om €12 är standard-rabatten nu för tiden. Högre än så verkar onödigt att handla, iaf om man betalar själv.

Ok tack för att du tog dig tid.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://msi-promotions.com/se/sv/pages/amd-msi-cashback/home
https://msi-promotions.com/se/sv/pages/amd-msi-cashback/quali...
Cashback upp till 1057:- hos MSI.

Vet inte om det platsar i tråden, men antar det?

Edit: Gäller hos

Dustin
Elgiganten
Inet
Komplett
Netonnet
Webhallen

Tog mig typ 15 minuter att förstå MSIs listor dock. Den översta delen är för CPU och MB, den undre delen som ser ut som ett buggat excelark är ifall man köper ett chassi också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tog mig typ 15 minuter att förstå MSIs listor dock. Den översta delen är för CPU och MB, den undre delen som ser ut som ett buggat excelark är ifall man köper ett chassi också.

Då var jag inte ensam.

Tog ett tag innan jag förstod hur det fungerade.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellowk:

https://www.amazon.de/Festplatte-3-0-Schnittstelle-automatisc...

Listad för 255,99€, gratis frakt till Sverige vilket blir 268,90€ med svenska momsen.

Köpte 3 st, nu får jag hoppas att det inte är SMR diskar i

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

@kniven: Jag köpte en 12Tb förra veckan så det blev bara en 14Tb för mig, men jag hoppas också det inte är SMR-diskar i dem!

Permalänk
Medlem

Så, man kan få ett presentkort på 200kr om man köper Norton 360 Deluxe för 99kr?

www.nortonpromotions.com/sweden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Så, man kan få ett presentkort på 200kr om man köper Norton 360 Deluxe för 99kr?

www.nortonpromotions.com/sweden

Du måste installera smörjan på ett system också, går visserligen att göra på en VM som man skrotar sen bara.

Permalänk
Medlem

Åtminstone 16st gainward 2070 twinX för 3992 i Lund,
Alla paketerade och plomberade, så jag tror inte det är samma som på nätet:
https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Går att jämföra med något 2060 super i samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellowk:

@kniven: Jag köpte en 12Tb förra veckan så det blev bara en 14Tb för mig, men jag hoppas också det inte är SMR-diskar i dem!

Googlat lite och folk TROR att det inte är SMR iaf. Men känns mest som det är spekulation baserat på ess ungefärliga prestanda över tid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Vad menar du med bakgrundsbelyst...?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Vad menar du med bakgrundsbelyst...?

"Typ av produkt: LED-bakgrundsbelyst LCD TV - Smart TV"

Fast att det skrevs "bakgrundsbelyst", fick mig onekligen att tänka på CRT TV-apparater från 60-70-talet som faktigst hade en lampa på baksidan som man kunde tända

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

"Typ av produkt: LED-bakgrundsbelyst LCD TV - Smart TV"

Fast att det skrevs "bakgrundsbelyst", fick mig onekligen att tänka på CRT TV-apparater från 60-70-talet som faktigst hade en lampa på baksidan som man kunde tända

Vart extremt konfunderad eftersom man aldrig nämner bakgrundsbelysning numera. Tänkte att TV:n antingen har Ambilight (Vilket den inte har) eller full array local dimming/FALD vilket TV:n inte heller har

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Vad menar du med bakgrundsbelyst...?

Syftar på om lysdioderna som lyser upp LCD-panelen i en LED-TV kan vara placerade på olika sätt. I detta fallet är lysdioderna placerade direkt bakom LCD-panelen. En fördel med detta är kontrasten, dock blir ju TV:n lite tjockare.

Så mig veterligen är det för vissa ganska viktigt om TV:n är kantbelyst eller bakgrundsbelyst.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av running_wild:

Syftar på om lysdioderna som lyser upp LCD-panelen i en LED-TV kan vara placerade på olika sätt. I detta fallet är lysdioderna placerade direkt bakom LCD-panelen. En fördel med detta är kontrasten, dock blir ju TV:n lite tjockare.

Så mig veterligen är det för vissa ganska viktigt om TV:n är kantbelyst eller bakgrundsbelyst.

Man brukar väl inte använda begreppet på det sättet utan kantbelysning är en typ av bakgrundsbelysning, alla tv där inte pixlarna lyser i sig självt tillhör väl i kategorin bakgrundsbelysta medans tex oled och plasma inte räknas till den typen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man brukar väl inte använda begreppet på det sättet utan kantbelysning är en typ av bakgrundsbelysning, alla tv där inte pixlarna lyser i sig självt tillhör väl i kategorin bakgrundsbelysta medans tex oled och plasma inte räknas till den typen ?

Jag finner det ganska vanligt att återförsäljaren nämner om TV:n är kant eller bakgrundsbelyst när det gäller budget modeller. Jag är ingen expert i ämnet men jag har alltid fått för mig att en bakgrundsbelyst tv ger bättre bild kontra en tv som är kantbelyst.

LTT släppte en bra video om detta för något år sedan.
https://youtu.be/9Upl31Mykrc

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Syftar på om lysdioderna som lyser upp LCD-panelen i en LED-TV kan vara placerade på olika sätt. I detta fallet är lysdioderna placerade direkt bakom LCD-panelen. En fördel med detta är kontrasten, dock blir ju TV:n lite tjockare.

Så mig veterligen är det för vissa ganska viktigt om TV:n är kantbelyst eller bakgrundsbelyst.

Skrivet av mrqaffe:

Man brukar väl inte använda begreppet på det sättet utan kantbelysning är en typ av bakgrundsbelysning, alla tv där inte pixlarna lyser i sig självt tillhör väl i kategorin bakgrundsbelysta medans tex oled och plasma inte räknas till den typen ?

Skrivet av running_wild:

Jag finner det ganska vanligt att återförsäljaren nämner om TV:n är kant eller bakgrundsbelyst när det gäller budget modeller. Jag är ingen expert i ämnet men jag har alltid fått för mig att en bakgrundsbelyst tv ger bättre bild kontra en tv som är kantbelyst.

LTT släppte en bra video om detta för något år sedan.
https://youtu.be/9Upl31Mykrc

@Laxpudding kan nog svara på era funderingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man brukar väl inte använda begreppet på det sättet utan kantbelysning är en typ av bakgrundsbelysning, alla tv där inte pixlarna lyser i sig självt tillhör väl i kategorin bakgrundsbelysta medans tex oled och plasma inte räknas till den typen ?

Jo det här är väl mer en översättningsfråga:
på engelska brukar det stå edge-lit eller back-lit, och rakast översättningen blir väl kantbelyst eller bakbelyst.

Ordet "bakgrundsbelyst" upplever jag också lättare att tolka som ett samlingsbegrepp för alla tekniker där pixeln inte är självupplyst.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

Placeringen av bakgrundsbelysningen på en TV har inte nödvändigtvis med kontrast att göra. Budgetmodeller har vanligtvis belysningen bakom panelen för att det är enklare och billigare tillverkning. Dyrare modeller har dem i sidorna i syfte att slimma ned designen och skapa en exklusivare look.

Men huruvida kontrasten är högre eller lägre handlar om så mycket mer än bara var man sätter lysdioderna. Paneltypen, din vinkel mot TV:n, ljusstyrkan och inställningarna samt rummet TV:n befinner sig är några av viktigaste faktorerna för hur man upplever kontrast.

Toppmodeller har belysning bakom panelen i form av FALD och andra local dimming-lösningar som ger ökad kontrast eller ökad upplevelse av kontrast. Men det är inte placeringen av lysdioderna som gör detta utan att det enkla faktum att rör sig om en väldigt bra, påkostad och (oftast) genomtänkt produkt.

Detta har sedan bidragit till en spriden argumentum ad nauseam-missuppfattningen att lysdioder bakom panelen alltid är bättre. "...jag har på forum många gånger läst att..."

Vill man veta mer om kontrast och kontrastupplevelse om en viss TV måste man läsa genomgripande tester som tar upp ämnet, mäter och förklarar. Man kan inte titta på en spec och dra särskilt många slutsatser om vad resultatet blir.

Permalänk
Skrivet av kniven:

Googlat lite och folk TROR att det inte är SMR iaf. Men känns mest som det är spekulation baserat på ess ungefärliga prestanda över tid

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte SMR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Lite utanför Stockholm, fri frakt-paketen kommer till Veddesta (Järfälla) om det är via Postnord
Jag pratar om när amazon *skickar* paketet, det kan ju ta 1-2 dagar eller längre tid ibland INNAN de skickar.

Gårdagens paket som jag väntar på nu via Express beställde (€9.99 extra) jag som sagt igår em. och fick just meddelande om att de kommer gå idag via UPS, kan komma redan imorgon då, men officiellt på torsdag står det fortfarande.

Jag har varit på amazon i 20 år i år. Normalt var förut beställning med sändning söndag/måndag -> leverans fredag eller måndag efter helgen, då alltså Fri frakt eller standardfrakt, köper mest bara på amazon.de numera, men även amazon.co.uk.

Sista året har frakttiderna kortats via amazon.de - som jag skrev pga att de har flera nya Fullfillment centers i norra Tyskland och även i Danmark. Skulle säga normalt är nu 4 dagar själva transporten, men som sagt förra veckans paket tog bara 2 dagar sedan det skickats med FRI FRAKT. Det var nog rekord.

Detta paket beställdes vid sen kväll den 19/8, alltså måndag. Gick iväg på onsdag och framme på fredag (fri frakt). Förr hade det kommit på tisdag-onsdagen efter, alltså en hel vecka i transport.

Generellt så skickar amazon även snabbare iväg paketen vid Express som valt tillägg till UPS (naturligt) än via Fri Frakt, men där diffar det, uppskattar 1-max 3 dagar innan det går iväg normalt sett. Alltså prylar som finns i lager vid beställningstillfället.

Lite uppdatering på amazon.de och dess leveranstider:

Beställde lite grejor i tisdags vid lunch, alltså i förrgår 18/2 med vanlig FRI FRAKT (över 39€)
Nu på förmiddagen idag torsdag - finns paketet att hämta ut där jag bor i Sverige. (alltså idag 20/2)
Amazon skickade paketet igår onsdag 19/2, var framme i Køge Pakkecenter, DK nästan omgående och gick under natten upp mot Stockholm.

Alltså: Från orderläggning till leverans exakt 2 dagar!

Brukade ta en eller två dagar extra förut. Vilket också är helt OK med fri frakt.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Murgatroyd:

Lite uppdatering på amazon.de och dess leveranstider:

Beställde lite grejor i tisdags vid lunch, alltså i förrgår 18/2 med vanlig FRI FRAKT (över 39€)
Nu på förmiddagen idag torsdag - finns paketet att hämta ut där jag bor i Sverige. (alltså idag 20/2)
Amazon skickade paketet igår onsdag 19/2, var framme i Køge Pakkecenter, DK nästan omgående och gick under natten upp mot Stockholm.

Alltså: Från orderläggning till leverans exakt 2 dagar!

Brukade ta en eller två dagar extra förut. Vilket också är helt OK med fri frakt.

Det varierar helt med vilket lager grejerna ligger på. Jag lade en order förra veckan som också kom på två dagar, när jag köpt grejer som kommit från Spanien och Italien har det tagit en vecka.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Murgatroyd:

Lite uppdatering på amazon.de och dess leveranstider:

Beställde lite grejor i tisdags vid lunch, alltså i förrgår 18/2 med vanlig FRI FRAKT (över 39€)
Nu på förmiddagen idag torsdag - finns paketet att hämta ut där jag bor i Sverige. (alltså idag 20/2)
Amazon skickade paketet igår onsdag 19/2, var framme i Køge Pakkecenter, DK nästan omgående och gick under natten upp mot Stockholm.

Alltså: Från orderläggning till leverans exakt 2 dagar!

Brukade ta en eller två dagar extra förut. Vilket också är helt OK med fri frakt.

Skrivet av Meantek:

Det varierar helt med vilket lager grejerna ligger på. Jag lade en order förra veckan som också kom på två dagar, när jag köpt grejer som kommit från Spanien och Italien har det tagit en vecka.

Vi har diskuterat Amazons leveranstider här förut och det enda vi egentligen kan vara överens om är väl att tiderna varierar ...?
De tidigare jämförelserna blev dessutom inte enklare av att vissa endast angav själva frakttiden från det att paketet skickades – inte från det att varorna beställdes – vilket de flesta antagligen anser vara leveranstiden.

Min senaste beställning från tyska Amazon tog sex dagar.
* 5/2 Beställning (två produkter)
* 7/2 Skickades från ett lager i Tyskland
* 11/2 Kunde hämtas på mitt serviceställe i centrala Göteborg (kl. 12.45)

Jag kan inte vara annat än nöjd eftersom frakten var fri och jag bland annat köpte en märkeströja till under halva priset jämfört med i Sverige!
Gratis är gott och de som väljer kostnadsfri frakt får kanske finna sig i att hamna efter minst två typer av kunder i prioritetskön – Amazons Prime-kunder och de kunder som betalar för snabbfrakt. Olika höga ordertryck kan säkert vara en orsak till att prioriteringarna (och frakttiderna) kan variera.
De som är otåliga eller bara behöver få varan snabbt kan ju dessutom betala för snabbfrakt. Den är inte mycket dyrare än vad många svenska företag tar för normal frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

clas ohlson i Burlöv har 50% rabatt på allt i butiken. "Gäller ej på beställningsvaror, presentkort, frimärken och telefonkort."

https://www.clasohlson.com/se/burlov

Fick hem razer deathadder mus, headset, google mini , verktyg + annat smått och gott

Tack för tipset! Hur tomt är det på hyllorna? Funderar på att svänga in där efter jobbet ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det varierar helt med vilket lager grejerna ligger på. Jag lade en order förra veckan som också kom på två dagar, när jag köpt grejer som kommit från Spanien och Italien har det tagit en vecka.

Jo så är det - De har byggt ett gigantisk lager i Nordtyskland, nära Danmark och då går det snabbt hit.
Sen är det ofta .ES, .IT och .FR också går via Tyskland. Tom .CO.UK, men det vet man inte innan.

Sen får man skilja på amazon-marketplace säljare som skickar själva eller de som sköts av amazon.

Köpte från Japan .CO.JP nyligen igen, EMS frakt: 2-dagar, men det kostar ju en del extra. Oftast enda alternativet därifrån.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

Kan ni inte bara hålla er till Dagens fynd? Amazons leveranstider kan diskuteras i andra trådar...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Webhallen har en helt okej deal på 2GB-varianten av Raspberry Pi 4, 469 kr. Närmast på Prisjakt är 499 kr.

Bra rabatter på nätdel och ett enklare skal till ovanstående också, 99 resp. 49 kr.

Vill påpeka att det med stor säkerhet kommer reas ut olika varianter om några veckor på "pi day" 14e Mars, kanske inte bättre deals och kanske inte samma modell, men definitivt värt att ha i åtanke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Alltså: Från orderläggning till leverans exakt 2 dagar!

2 dagar är nog det snabbaste jag någonsin får från en svensk butik också. Elgiganten är nog långsammast som brukar ta runt 5 arbetsdagar.

Fixa en svenska Amazon sida och skicka från Tyskland tills de fixar ett skandinaviskt lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Vill påpeka att det med stor säkerhet kommer reas ut olika varianter om några veckor på "pi day" 14e Mars, kanske inte bättre deals och kanske inte samma modell, men definitivt värt att ha i åtanke!

samt att 4 GB-versionen varit nere på 599 flera gånger under längre perioder, tror tom 579 en gång. Enligt mig mer valuta för pengarna. Kostar nu 650 men lär gå ner igen.

Permalänk
Medlem

@Kiddy: Hej, var där igår och hyllorna var i princip barskrapade
Inget roligt fanns kvar eller så har de plockat bort all elektronik.
Mest kuddfodral och julsaker fanns det mängder av.

Visa signatur

/Johan