Börja kör IPv6 hemma med 6RD

@varget:

Problemet är ju - hur mycket vi än skulle vilja att det var annorlunda - att för de flesta ändamål är det enklare att tillhandahålla en central SaaS-tjänst än att förklara för vanligt folk hur de sköter sina brandväggar. Och så länge Microsoft, Amazon, IBM, etc inte får slut på sina IPv4-adresser kommer de alltid att föredra att tillhandahålla SaaS-tjänster som de kan skapa ytterligare löpande inkomster med, än att underlätta för människor att skapa distribuerade och decentraliserade lösningar.

@Det Otroliga Åbäket:

Helt sant. Men det är inte samma bolag som ger oss Internet. Så helt dött är inte mitt hopp ännu. Men jag förstår att det verkliga behovet i dag av IPv6, eller globalt unika adresser, är ganska litet för de flesta. Förutom just när det kommer till spel som kör p2p, så tex konsoler skulle kunna driva på detta om Sony, MS och Nintendo kräver ipv6 kompatibilitet i spel. I Amerika ser det lite annorlunda ut, troligen eftersom deras IPv4 adresser tog slut tidigare så CGN och dual stack är vanligare där. Asien är IPv6 också vanligare än här hemma. Och alla våra isper i har ju IPv6 i sitt nät, så det är inte en så stor grej att fixa kan man tycka. Men jag tror inte jag får rätt här heller.

Ja det finns ju ett antal stora dragplåster redan idag.
iOS App store kräver att alla appar som publiceras fungerar i IPv6-only miljöer tex. då många mobiloperatörer kör IPv6.
Alldeles nyligen började Microsoft ta extra betalt för IPv4-adresser i Azure så alla som bygger saker i deras moln kommer spara pengar på att bygga IPv6-only hemsidor och sluta använda IPv4.
Jag skulle tro att Amazon AWS inte ligger långt efter och snart också börjar ta extra betalt för IPv4-adresser.

Med gratistjänster som Cloudflare är det ju väldigt enkelt idag att bygga hela sin hemsida på en VPS med enbart IPv6 och sen låta Cloudflare sitta framför och ta emot alla IPv4-requests så man slipper röra IPv4 själv.

@varget:
Jo, det yppersta pådrivningsmedlet vore ju om det blev mycket stark kundefterfrågan på något som krävde (eller fungerade påtagligt bättre med) P2P-kommunikation än via andras servrar. Som sagt är brandväggar, som de ser ut idag, en begränsande faktor, men det är ju inte ett problem som inte skulle kunna lösas - det är huvudsakligen en fråga om att sätta praktiska standarder.

Optimalt skulle jag vilja se att alla gängse enheter/operativsystem fick en inbyggd och påslagen mjukvarubrandvägg med ett standard-API, så att man a) helt kunde gå bort från perimeterbrandväggar för "normala" situationer, och b) som mjukvarutillverkare med stor träffsäkerhet kunde aktivera relevanta listeners inifrån en dator via en opt-in-process liknande Windows UAC eller Unix' sudo-baserade prompter. Det finns naturligtvis praktiska frågor som skulle behöva lösas, men det vore grundprincipen.

Tyvärr fungerar inte IPv6 hemma hos mig i Örebro. Har Bredband2 som isp och kör över stadsnätet. Har tagit kontakt med dom, och säger att det inte erbjuds för närvarande.

Skrivet av DragonII:

Tyvärr fungerar inte IPv6 hemma hos mig i Örebro. Har Bredband2 som isp och kör över stadsnätet. Har tagit kontakt med dom, och säger att det inte erbjuds för närvarande.

Menar du native IPv6 eller via 6RD med konfigurationen i första posten i denna tråd?