År 2020 kan se slutet för mekaniska hårddiskar i bärbara datorer

Permalänk
Medlem

SSD är idealiskt i bärbara datorer, men i stationära är kombinationen SSD och mekanisk disk fortfarande väldigt prisvärd. Eget material från gopro, quadcopter, mobil och systemkameror har en förmåga att ta en hel del plats. SSD diskar är fortfarande väldigt små och inte prisvärda om man ska ha stora diskar med mycket utrymme. Gemene man kanske använder datorn mest till att spela på, åtminstone på detta forum och då är det helt andra krav där små och snabba diskar gör sig mer till sin rätt. Mekaniska diskar är även bättre för långtids lagring än SSD diskar.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv

Har inget annat en SSD i min dator, kör med 2st NAS istället där jag har musik och sånt som tar plats, har 4st SSD samt en M2 disk i datorn.

Permalänk
Medlem

Är dagens mekaniska diskar så mycket mer ömtåliga eller?

Har några bärbara datorer som varit med om en del hårda tag och där är det inget fel på hårddiskarna. Andra komponenter som ger upp långt före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har inget annat en SSD i min dator, kör med 2st NAS istället där jag har musik och sånt som tar plats, har 4st SSD samt en M2 disk i datorn.

En bra lösning, om man inte har så höga krav på bra hastighet från sin NAS. En lokalt monterad mekanisk disk ger högre överföringshastighet

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Är dagens mekaniska diskar så mycket mer ömtåliga eller?

Har några bärbara datorer som varit med om en del hårda tag och där är det inget fel på hårddiskarna. Andra komponenter som ger upp långt före.

Har inget svar på den frågan men jag fick uppgiften att optimera ett par gamla laptops till min bror som han använder i jobbet.

På en av dem hade Windows 10 inaktiverat HP 3D DriveGuard i enhetshanteraren, det var "ett känt kompabilitetsproblem". Rådet var att kontakta tillverkaren för uppdaterad version.

Jag såg det som ett ganska allvarligt problem då 3D DriveGuard har som funktion att faktiskt skydda disken mot stötar och liknande. Speciellt med tanke på att min bror arbetar i en stökig och bullrig miljö.

Givetvis fanns ingen senare version som var kompatibel denna modell, men jag lyckades till slut installera en version som var släppt till nyare laptops. Fick iofs installera drivern manuellt och tvinga Windows att godta den för installern funkade självklart inte.

Jag misstänker att det funkar i praktiken eftersom HP använder 3D DriveGuard till alla sina modeller och problemet enbart berodde på att de nyare versionerna är inte signade till äldre modeller som inte supportas längre....så jag antar att samma jobb görs oavsett, enhetshanteraren klagar i allafall inte längre och laptopen rullar på fint.

Din fråga fick mig att reflektera på det här lite. Man kan ju undra hur många äldre laptops som har uppgraderats till Windows 10 där användarna inte vet att de längre inte har en aktiv DriveGuard eller enbart ignorerat det för HP har ingen officiell uppdatering, samt hur många diskar som blivit skadade till följd av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Är det inte någon komponent som det är brist på i SSD? Vad händer om med priset om mekaniska fasas ut helt?

Skickades från m.sweclockers.com

NAND har väl alltid varit i lite bristvara, men då där är många tillverkare med hög produktion, och utveckling av nya generationer så tror jag inte det är så stort problem. Det farliga är väl mer att man snålar för mycket på SSDn, genom att göra den DRAM-lös och med för få NAND paket och otestade kontrollers. Dvs folk stirrar mer på priser, än på vad de får för det, så tillverkarna gör sämre produkter för att locka med priset.

DRAM säger ju sig själv att utan det så kommer du få en begränsad peak prestanda, och ev "känna" lagg när disken blir för hårt lastad (typ som en HDD som tuggar). Det finns de som gör detta hyfsat, mha PCI-E bussen och lite RAM minne av datorn. Men alla DRAMlösa har sin begränsning i prestanda.

Och det blir ju mer och mer 3:e part kontrollers från tillverkare, och de kanske inte alltid fungera bra med en viss generation/tillverkare av NAND. Det behövs mao lite handpåläggning och optimering för att få en pålitlig enhet.

NAND paketen blir ju större och större för att få ner priset på NAND, vilket också resulterar i lägre prestanda för mindre diskar. Så en 120GB SSD från 2011 hade troligen full bandbredd, medan en 120GB från 2014 hade halverad sådan pga man dubblerat storleken på paketen.

Idag är 250GB SSD ofta minsta du kan få, vilket gör att de ofta ha 1/4 NAND paket i värsta fall, och då också ner till 1/4 av bandbredden som den kontrollern borde ha. En del tillverkare löser detta genom att ta 2/4 av äldre (mindre) typen av NAND och kan då får hyfsad prestanda ändå.

Men den viktigaste nivån är nästan uteslutande 4k kö-djup 1 prestanda, dvs 4k block av data, utan någon direkt kö bakom. Detta är allt från spelen som laddar lite av varje texturbit hit och dit i spelfilerna, till Windows 1000 loggfiler och små inställningar.

Och här är även den sämsta SSDn i generella drag alltid bättre än valfri HDD, då de kan hämta denna data betydligt snabbare även med 1 enda NAND paket. Så även en billigare SSD med lite sämre NAND är bättre val en än HDDs bästa fall för ett vanligt Windows OS.

Och samma är det med livslängden. Sämsta HDDna i en laptop överlever 6 mån... Sämsta SSDerna jag sett rasar ofta pga dålig firmware/kontroller. Mao det är inte NANDet, utan att man tagit lite överblivna "skit-delar" och gjort en SSD. Men de brukar ändå överleva 1-2 år ändå.

Bästa HDDna på laptop är är det mirakel om HDDn överlever 2 års drift. De har så tajt tolerans numera att även de kör samma ECC som budget TLC SSDer bara för att kunna läsa data. Så även sämsta SSDn bör överleva bästa HDDn.

SSDer dock... har själv 10år gamla SSDer som kör. De flesta vettiga SSDer idag har 5 års garanti och håller 5-10 år även i vettig konsumentklass. Så även tillverkarna själva litar mer på SSDer än HDD tillverkarna gör på sina produkter.

Så för mindre diskar tror jag inte det blir problem att fasa ut HDDs, speciellt för laptops. Men för 8TB SSDer så får man nog punga upp rätt mycket, eller köra på HDD som måste bytas efter 3 år (om du inte kör offline backup). Där är helt klart SSDer inte rätt alternativ än om du inte vill investera och vet att du nöjer dig med tex 5-10TB lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Är dagens mekaniska diskar så mycket mer ömtåliga eller?

Har några bärbara datorer som varit med om en del hårda tag och där är det inget fel på hårddiskarna. Andra komponenter som ger upp långt före.

Skrivet av Leif Hagelsmak:

Jag såg det som ett ganska allvarligt problem då 3D DriveGuard har som funktion att faktiskt skydda disken mot stötar och liknande.

Dessa skydd är bra, och bör självklart vara installerade om du kör mekanisk disk, men de skyddar nästan bara mot större fall/rörelser. Tex om du tappar datorn, eller springer runt med den så skyddar den disken rätt bra.

Den kan dock vad jag vet inte skydda mot plötsliga smällar. Datorn står på bordet och du dänger till bordet, eller bara flyttar datorn i sidled hinner den inte reagera mot, för när väl G-sensorn triggar, är smällen redan skedd. Bästa den gör då är att skydda sig från när den känner första vibrationen.

Har en drös med gamla laptop HDD på jobb som alla har G-sence varning på "1", där den kan ha triggats 1000-tals gånger. Man märker att en del av dessa diskar är både långsamma (som att armens kalibrering är lite fel) och ibland gör konstiga ljud. Många har inte ens 1000 timmars drift...

Sen har å andra sidan vi gamla Intel 530 SSDer som är slitna, med 10k+ timmar, som bara går och går trots dens strömsparläge-bugg har skrivit 80TB data till disken. Disken har inga tecken på problem, utan skulle kunna köra några år till.

Så för min erfarenhet är HDD utan tvekan det som ger upp först. Andra saker är tex fläkten om man jobbar hårt med dem (kullagren slits ut), och självklart sämre tangentbord vars plast gångjärn knäcks. Kort sagt... rörliga delar är det som ger upp först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Är dagens mekaniska diskar så mycket mer ömtåliga eller?

Har några bärbara datorer som varit med om en del hårda tag och där är det inget fel på hårddiskarna. Andra komponenter som ger upp långt före.

Äldre datorer skyddade oftast diskarna åtminstone lite grann för att ta upp de värsta stötarna. Dagens tunna datorer har inte plats för det. Ultrabook-idéen kommer ju delvis av att bristen på en HDD gör att man kan göra datorn tunnare. Vill man göra en ”modern” tunn dator men sparar in genom att köra en HDD, då blir det ingen plats kvar att dämpa några fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag vågar påstå att jag varit ganska försiktig med mina bärbara datorer jag haft men när det väl varit bekymmer har det alltid varit en mekaniska hårddisk som bestämt sig för att ge upp. Välkomnar verkligen det här.

Visa signatur

7800X3D//4090