Hur resonerar ni kring att butiker saknar kollektivavtal?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahle86:

Välja bort tjänstepension. Välja bort försäkringar man inte vill ha. Det är saker jag vill göra. Facket får gärna förhandla fram saker bara jag kan välja bort eller bara behöva komma överens med arbetsgivaren om att ersätta de med saker som passar mig bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, det går inte att göra. För vissa fåtalet människor som har väldigt bra koll så kan det vara så som du säger, att man inte tjänar på kollektivavtal. Men kollektivet i helhet gör. De flesta har inte så bra koll, och får det mesta de behöver från kollektivavtalet.

Skrivet av gabriel15:

Det är väldigt konstigt att man ENBART ska granska (HÄNGA UT) Inet istället för att lägga fram/ta reda på hur det står till med övriga datorbutiker?
Hur för det en diskussion om kollektivavtal framåt på ett bra sätt?

Vore det inte bättre att diskutera butikers kollektivavtal generellt eller måste det vara Inet bara?

Förstår inte riktigt varför du tar personligt illa upp. Det har redan nämnts några andra företag i tråden. T.ex Elgiganten, Netonnet, Webhallen. De har kollektivavtal. Därmed är det inte så mycket mer att diskutera. Du är varmt välkommen med att komma med egna bidrag på den fronten, så blir din input här i tråden faktiskt användbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Finns det ingen här som har jobbat/jobbar på Inet långt ner i näringskedjan och kan berätta om villkoren?

Med så dåliga villkor som vissa kollektivavtal har ser jag det inte som alls osannolikt att en seriös arbetsgivare vill erbjuda sina anställda bättre villkor än de som finns i många dåliga kollektivavtal.

Jag känner folk som har arbetat där, men det var ett tag sedan så det kan ju vara annorlunda nu. De var dock nöjda och det var väl inget negativt som utmärkte sig (läste igenom anställningsavtalet för en av dem när det begav sig för att hjälpa till).

Permalänk
Medlem

Jobbade hos en arbetsgivare utan kollektivavtal.
6 veckor semester.
Försäkringar åt alla håll
Tjänstepension som sätts in på avanza, som jag lyckades dubbla på något år.

Att ett företag inte har kollektivavtal behöver inte betyda att de anställda har det dåligt.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

@cyklonen: själv är jag väl av åsikten att orkar man inte engagera sig lite ska man inte få åka snålskjuts och samtidigt dra ner andra. Har kollektivavtal nu och hade mycket hellre haft lite mer i lön att placera själv som vissa i tråden pratar om, jag är mer aktiv och orkar sätta mig in och då borde jag få använda mina kunskaper.

Själv bryr jag mig inte ett dugg om inet har kollektivavtal, hade det varit en hemsk arbetsgivare hade vi hört det för länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Jobbade hos en arbetsgivare utan kollektivavtal.
6 veckor semester.
Försäkringar åt alla håll
Tjänstepension som sätts in på avanza, som jag lyckades dubbla på något år.

Att ett företag inte har kollektivavtal behöver inte betyda att de anställda har det dåligt.

Nä exakt. Har också jobbat på ett företag utan kollektivavtal, har inget att anmärka på när det gällde våra villkor, i många fall bättre än på ställen som hade kollektivavtal. Sen finns det så klart företag som utnyttjar det här och missköter sig, men bara för att man inte har kollektivavtal betyder det inte automatiskt att dom anställda har dåliga villkor etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@cyklonen: själv är jag väl av åsikten att orkar man inte engagera sig lite ska man inte få åka snålskjuts och samtidigt dra ner andra. Har kollektivavtal nu och hade mycket hellre haft lite mer i lön att placera själv som vissa i tråden pratar om, jag är mer aktiv och orkar sätta mig in och då borde jag få använda mina kunskaper.

Själv bryr jag mig inte ett dugg om inet har kollektivavtal, hade det varit en hemsk arbetsgivare hade vi hört det för länge sen.

Med den inställningen är det ju inte svårare än att sätta engagemanget till att skaffa ett jobb utan kollektivavtal. Jag förmodar att du sökt jobbet själv och inte blev tvångsanställd. Jag kan känna igen känslan av en del av vad du säger men så länge man inte är i toppen av näringskedjan så har man garanterat folk över sig som tycker man tjänar för mycket då man inte engagerat sig så mycket som de och fått ett toppjobb. Du drar ju ner dem om du har högre lön än de skulle vilja att du hade.

Permalänk
Medlem

Saknar Inet kollektivavtal handlar jag inte av Inet, ska följa upp med samtal med deras fackförbund.
Många här så påstår att det är bättre utan avtal, jag som kund vill säkerställa att Inet ger vad de ska till de anställda så ingen utnyttjas. Med tanke på personalomsättningen är det förmodligen ganska illa ställt på Inet.
Även om avtal finns så kan de ha förmåner som är bättre än avtalet men utan avtal så kan de oxå ha sämre förmåner än avtalet skulle gett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gwingis:

Jobbade hos en arbetsgivare utan kollektivavtal.
6 veckor semester.
Försäkringar åt alla håll
Tjänstepension som sätts in på avanza, som jag lyckades dubbla på något år.

Att ett företag inte har kollektivavtal behöver inte betyda att de anställda har det dåligt.

Nej det måste inte innebära att man har det dåligt, men samtidigt tror jag inte Inets personal som butiksanställda och kundtjänstmedarbetare har såna bra villkor. Yrken som är kända för att inte ha särskilt bra villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Absolut, det går inte att göra. För vissa fåtalet människor som har väldigt bra koll så kan det vara så som du säger, att man inte tjänar på kollektivavtal. Men kollektivet i helhet gör. De flesta har inte så bra koll, och får det mesta de behöver från kollektivavtalet.

Visst men då borde det bara vara en formalitet att lösa så de som är pålästa kan förhandla bort det genom att kontakta facket och förklara vad man vill göra och varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

I min erfarenhet finns det oftast en anledning att man inte kollektivansluter sig och det är inte till gangs för den anställda, det finns verkligen inget i kollektivavtalen som förhindrar bättre villkor och högre lön. Själv ser jag det som ett stort plus att min arbetsgivare har kollektivavtal.

Permalänk
Medlem

Är det bättre att sluta handla där och göra dem arbetslösa tro, ger nog ännu sämre villkor

Permalänk
Medlem

@ratbongo: Självklart, det gäller ju att hitta en arbetsgivare som har passande tjänst utan kollektivavtal däremot men det löser sig nog med tid. Jobbar ju hellre kvalificerat med kollektivavtal än att inte jobba alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Arbetsgivarnas makt är väldigt stor. Kollektivavtal är ett sätt att balansera upp det, genom att ta bort en del av den makten, för att ge en tryggare och mer rättvis arbetsmarknad. På en helt oreglerad arbetsmarknad blir det "a race to the bottom" när det gäller löner och villkor för de som inte är de mest attraktiva på arbetsmarknaden, så länge som det finns ofrivillig arbetslöshet.

En rättvis arbetsmarknad där man stänger ute de svagaste eftersom man inte har råd att betala dessa de minimilöner som finns reglerade i kollektivavtalen. Dessa blir då istället bidragstagare. Man ska inte glömma bort att fackförbunden, liksom många andra organisationer som Svenskt Närlingsliv etc. i första hand är intresserföreningar för sina medlemmar och att man agerar primärt utifrån vad som är bäst för dessa. Som allt annat så har Kollektivavtal både fördelar och nackdelar. Det bör sägas att kollektivavtal innebär många fördelar för arbetsgivare också, dock inte alla. Det är inte så att alla arbetsplatser som har kollektivavtal blivit påtvingade det av facket.

Permalänk
Medlem

Då den här tråden premierar just kollektivavtal över hyggliga avtal för de anställda, så är det i min mening en politisk tråd och jag har svårt att se varför den här tråden får stanna. Det är faktiskt ingen akademisk diskussion om huruvida kollektivavtal bör vara forcerat.

Själv har jag aldrig varit så dåligt omhändertagen, som när jag jobbade på ett bolag (inom samma bransch) som hade kollektivavtal. Har sedan dess sett kollektivavtal missbrukas som en mall för att ge minsta möjliga tillåtna till sina anställda.

Den här tråden hade haft ett värde, i fall den pekade på något specifikt som är dåligt med Inets anställningsavtal eller hur de hanterar sina anställda. Är det något specifikt som saknas här? Något som missköts?

Många bolag beter sig alldeles utmärkt utan dessa avtal. Så att bojkotta Inet baserat enkom på kollektivavtal, känns mest som ett självbedrägligt politiskt ställningstagande. Det handlar mer om självuttryck och makt, än vad det handlar om de anställdas situation.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

Själv har jag aldrig varit så dåligt omhändertagen, som när jag jobbade på ett bolag (inom samma bransch) som hade kollektivavtal. Har sedan dess sett kollektivavtal missbrukas som en mall för att ge minsta möjliga tillåtna till sina anställda.

Den här delen reagerade jag på. Och utan kollektivavtalet då, vad tror du hade hänt då? Givetvis ännu sämre villkor. Om de redan lägger sig på minimum skulle de lägga sig ännu mer minimum om inte avtalet hindrade dom.

Permalänk
Medlem

@anon134512: Det finns absolut ett sådant moment. Säg att du har 10 anställda på en lageravdelning. 5 av dessa jobbar på hårt och ordentligt. De 5 andra gör sitt absoluta minimum. Fackligt avtal kräver 3% löneökning per år. Utan avtal kan du ge 6% till de som jobbar hårt och inget till dem som knappt jobbar utan att spräcka budgeten. Med avtal kan du inte belöna dem som förtjänar det.

Ett avtal är inte alltid fel, men det är långt ifrån alltid rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

De kanske helt enkelt inte vill sponsra socialdemokraterna (LO)? Är man företagare idag så är ju dem de sista man vill stödja.

Är man företagare så har man egna organisationer att gå med i, och för de allra flesta är det helt självklart att vara med i dessa hur mycket de än försöker få sina anställda att inte vara med i facket. Sen finns det många fackförbund som inte är LO-förbund. Mina senaste anställningar har haft Unionen eller Sveriges ingenjörer som fack och de är inte med i LO och bidrar inte till S exempelvis.

Skrivet av Deriveh:

...

Som arbetsgivare så ser jag både fördelar och nackdelar med kollektivavtal. Det lägger en grund för alla anställda och förenklar på många sätt för arbetsgivaren och arbetstagaren. Det sätter även en lägsta nivå för "oherderliga" arbetsgivare, som iofs kan skita i att skriva på ett kollektivavtal.
Dock håller jag inte med om att kollektivavtal alltid är bättre för de anställda, som någon här ovan skrev så är de fyrkantiga och kan sätta käppar i hjulet vid individuell lönesättning t.ex. Men som någon här också skrev så förhindrar det arbetsgivare från att kapa i kollektivavtalsbundna förmåner i samband med att det går sämre för arbetsgivaren ekonomiskt. Vilket så klart är positivt för de anställda på kort sikt, men kan vara mycket negativt på längre sikt då det kan vara skillnaden på konkurs eller ej. (Hellre ett jobb där förmånerna tillfälligt försämras för att få ordning på ekonomin än inget jobb alls tänker jag? Alla kanske inte håller med om det.)

Facken har vanligtvis åsikten att om inte arbetsgivaren kan följa avtalen och betala vad det kostar att ha en anställd så bör den inte ha den som anställd. Om företaget gnäller om att de inte har råd att ge exempelvis avtalsenliga löneökningar så är det bättre att de säger upp någon eller några personer så kan de hitta jobb hos en arbetsgivare som har dessa möjligheter och övriga kvarvarande anställda kan få sina avtalsenliga löneökningar, förmåner eller vart nu problemet ligger. Räcker inte det, för att pengarna ändå inte räcker eller för att de kvarvarande anställda inte kan göra allt jobb som krävs, då är det inte en livskraftig arbetsgivare och då bör den avveckla sin verksamhet.

Hos en arbetsgivare jag hade så följde vi anställda (och vår fackklubb) inte detta utan gick med på lägre ökningar än avtalet sa och så, mot att vi skulle få igen det när det gick bättre. Arbetsgivaren brydde sig dock inte om detta och vi hade inget att sätta emot när tiderna väl vände något. Idag har merparten sagt upp sig därifrån och de försöker desperat hyra tillbaka folk som konsulter och så, men ingen har varit intresserad, så nu har de en produkt som ingen kan underhålla och en massa kunder som säger upp sina avtal, konkursen är bara en tidsfråga trots att de svåra tiderna borde vara förbi för länge sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fey:

@SprengdPanda: Det finns absolut ett sådant moment. Säg att du har 10 anställda på en lageravdelning. 5 av dessa jobbar på hårt och ordentligt. De 5 andra gör sitt absoluta minimum. Fackligt avtal kräver 3% löneökning per år. Utan avtal kan du ge 6% till de som jobbar hårt och inget till dem som knappt jobbar utan att spräcka budgeten. Med avtal kan du inte belöna dem som förtjänar det.

Ett avtal är inte alltid fel, men det är långt ifrån alltid rätt.

Så behöver det inte alls vara, det där kan gälla även med avtal. Där jag jobbar säger avtalet att man i snitt ska ge x% i höjning, i år blev det 3% om jag minns rätt.

Så vissa kan få 1,5% höjning medans andra får 4,5%.

Med andra ord, avtalet specificerar nödvändigtvis inte att alla ska få samma höjning, utan en vad höjningen i snitt ska vara sett över alla anställda. Detta kan dock säkert variera från avtal till avtal, där jag jobbade innan fick alla samma. Men det var också ett skitföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Vad menar du är ett bättre konkret alternativ till facklig verksamhet för att försvara anställdas rättigheter och skydd?

En tydlig mall för vad som kommer behövas för ditt arbete (t.ex föräldraledighet, försäkring, pension, arbetstid / flex behov, snittlön i området osv, vilka lagar som skyddar dig och vad du har rätt till) samt snabb och enkel tillgång till juridisk rådgivning vid misstanke om felbehandling. Därefter får man argumentera fram ett avtal med arbetsgivaren som man är nöjd med och kan stå för. Facken uppstod för att arbetsgivarna hade all makt i förhållandet men numera har vi mycket starka skydd för de anställda inkluderade i lag.

Permalänk
Medlem

Jag förstår folk som tycker de gör fel men samtidigt är jag kluven till dem, de har ett värde men har ofta även beteende likt maffia. Blockader mm av små enskilda företag när kostnaden att vara med är allt annat än liten, men börjer sig för större företag.
Ofta känns de mer "self-serving" än något annat, grundtanken med dem är helt ok men lönlösa om företaget redan har bra avtal och omständigheter.
Det är ju inget som hindrar anställda från att vara med i facket även om företaget inte är bunda till dem genom kollektivavtal ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Inget kollektivavtal = inga pengar från mig. En av de stora anledningar till att vi har så pass bra förmåner på arbetet i Sverige är att vi har haft kollektivavtal och starka fackföreningar. I vissa I-länder tvingas vissa jobba flera jobb för att kunna försörja sig. Så vill vi inte ha det i Sverige.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

@Fey: De 3 som gör sitt jobb ska ju självklart ha den avtalade löneökningen. Och det är som sagt var INGET som förhindrar att företaget ger de 3 som är så duktiga 6% eller ens 100% i löneökning om de skulle vilja det. De som sköter sitt jobb och gör det de ska ska inte få lida för att det kanske är andra som jobbar skiten ur sig och 6 månader senare blir sjukskrivna så de som gjorde det de skulle får jobba över och slita för det. Är bara ett exempel men ibland kan det behövas tänka ett steg till. "Slicka röv" ska inte premieras på andras bekostnad.

Permalänk
Medlem

@Slaensan: Företag som inte kan ge vettig lön ska inte subventioneras utan då får de lägga ner företaget. Det vinner de företag som sköter sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Den här delen reagerade jag på. Och utan kollektivavtalet då, vad tror du hade hänt då? Givetvis ännu sämre villkor. Om de redan lägger sig på minimum skulle de lägga sig ännu mer minimum om inte avtalet hindrade dom.

Nej, att det givetvis skulle vara sämre villkor finns det faktiskt inga belägg för.

Att göra antaganden att regelverk alltid förbättrar och aldrig missbrukas är i bästa fall naivt och i värsta fall oärligt.

Jag har även haft dåliga anställningar utan kollektivavtal, men skillnaden var att kritik aldrig kunde skyllas bort på kollektivavtalet.

Men låt säga att de hade haft ännu sämre avtal utan kollektivavtal, då hade jag slutat ännu tidigare.
Varför stanna på ett ställe som inte har något intresse i att ha nöjda medarbetare?

Sen jag blev klar med min utbildning har jag hittills aldrig sett användandet av kollektivavtal som en god indikator på om man får bra villkor eller inte. Ofta är det så simpelt som att bolag indirekt följer kollektivavtal genom att helt enkelt ge samma eller bättre villkor.
Även på denna nivå har jag hört bekanta beklaga sig att kollektivavtal använts som lockbete vid anställning, för att senare visa sig vara just en mall för att hålla miniminivåer. Kritik kan snabbt ursäktas bort med att kollektivavtal följs, det är kollektivavtalet som det är fel på, inte bolaget.

Kan se ett värde i kollektivavtal för enkla jobb, där kostnaden för att byta ut anställda är väldigt låg. Men så fort det blir mer komplexa jobb och rotation av medarbetare börjar kosta pengar, minskar också behovet av dessa avtal. Om varje nyanställning kostar ett par hundra tusen , blir det för dyrt att behandla sina anställda illa.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Den här delen reagerade jag på. Och utan kollektivavtalet då, vad tror du hade hänt då? Givetvis ännu sämre villkor. Om de redan lägger sig på minimum skulle de lägga sig ännu mer minimum om inte avtalet hindrade dom.

Fast nu gissar du bara även om det presenteras som fakta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den här tråden är verkligen ett typexempel på hur illa det kan gå på internet. Det känns som att ni fortsätter elda på och bråka bara för sakens skull. Den ursprungliga frågan är redan besvarad, allt annat är ren spekulation och argument för eller emot kollektivavtal.

Skrivet av sniglom:

Då den här tråden premierar just kollektivavtal över hyggliga avtal för de anställda, så är det i min mening en politisk tråd och jag har svårt att se varför den här tråden får stanna. Det är faktiskt ingen akademisk diskussion om huruvida kollektivavtal bör vara forcerat.

Själv har jag aldrig varit så dåligt omhändertagen, som när jag jobbade på ett bolag (inom samma bransch) som hade kollektivavtal. Har sedan dess sett kollektivavtal missbrukas som en mall för att ge minsta möjliga tillåtna till sina anställda.

Den här tråden hade haft ett värde, i fall den pekade på något specifikt som är dåligt med Inets anställningsavtal eller hur de hanterar sina anställda. Är det något specifikt som saknas här? Något som missköts?

Många bolag beter sig alldeles utmärkt utan dessa avtal. Så att bojkotta Inet baserat enkom på kollektivavtal, känns mest som ett självbedrägligt politiskt ställningstagande. Det handlar om självuttryck och makt, än vad det handlar om de anställdas situation.

Förundras också över trådens utveckling och fortlevnad. Kan samtidigt förstå att det blir känsligt för moderatorerna att stänga ner eller rensa upp eftersom den kränkta minoriteten alltid är väldigt högljudd, samtidigt som det finns en koppling mellan SC och Inet. De får väl snart införa ett politiskt subforum, så ofta som trådar börjat spåra fullständigt.

Skrivet av anon134512:

Den här delen reagerade jag på. Och utan kollektivavtalet då, vad tror du hade hänt då? Givetvis ännu sämre villkor. Om de redan lägger sig på minimum skulle de lägga sig ännu mer minimum om inte avtalet hindrade dom.

Det är meningslöst att peka på enskilda erfarenheter eller argumentera utifrån ett ideologiskt/politiskt ställningstagande. Vi är många som har fått det sämre efter att arbetsgivare har infört kollektivavtal, med slopade bonusar, sämre löneutveckling och förmåner m.m. Det finns säkert även exempel på när kollektivavtal har hjälpt till att styra upp en odräglig arbetsplats (om det ens går utan att byta ut ledningen/ägare). Spelar det någon roll för sakfrågan? Nej.

Ingen av oss vet huruvida Inets anställda är nöjda med vad de får. Än så länge finns det inga indikationer i tråden på att de skulle vara missnöjda eller illa behandlade av sin arbetsgivare. Det finns heller inga garantier för att den tillkommande kostnaden av ett kollektivavtal med Handels per automatik skulle ge Inets anställda bättre förmåner eller förutsättningar än vad de redan har. Handels är ökända för att har riktigt usla kollektivavtal. Jag kommer aldrig arbeta under ett Handels-avtal igen, då skulle jag hellre konsulta mina tjänster till arbetsgivaren via tredje part eller eget bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det här är en total lögn. Inget i ett kollektivavtal hindrar dem från att peta upp din lön till valfri nivå.

Låter som din HR-ansvarige är full av skit.

---

Många här som argumenterar emot kollektivavtal säger att företag får rätt att lägga sig på minimum nivå med hjälp av kollektivavtal. Jag jobbade på ett sådant företag, 2000 anställda i Sverige och inte en enda människa fick en krona mer än kollektivavtalet sa. De tog alltid skydd bakom detta.

Är jag ändå glad att det fanns? Ja. För utan det hade dom lagt sig på en ännu lägre nivå helt garanterat.

Tror inte du läste helt vad jag skrev,
Är fritt fram att höja alla löner.
Den förklaring jag fick var att en ojämnlik lönefördeling utefter prestation var mindre smidigt bland fackanslutna då facklig representant och övriga medlemmar direkt ifrågasatte.

En icke fackansluten med förstånd att inte nämna löneförhöjning gav inte sådana problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaensan:

Är det bättre att sluta handla där och göra dem arbetslösa tro, ger nog ännu sämre villkor

Menar du att Inet konkar om de skriver ett avtal?
Visste inte att det var så illa ställt för Inet men tack för upplysningen. 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Det finns tyvärr mycket stora förhinder att ge de anställda 100% löneökning. Ett företag på 30 personer har inte råd att ge miljoner till varje anställd. Oavsett hur mycket företaget tjänar, som till exempel Apple, så kommer de gå i konkurs om de ger alla anställda hur mycket pengar som helst. I alla företag som existerar så finns det begränsade resurser, och dessa skall fördelas på något sätt. Om man ger mer pengar till en person så innebär det att det finns mindre pengar att ge till de andra. Om företaget är månt om att behålla dig kan du räkna med mer pengar, om du befinner dig i en position som är enkel att ersätta (som t.ex lagerarbetare eller städerska) så blir det svårare att utmärka sig.

Sedan pratar du om någon kurva där de anställda *endast* jämförs med andra anställda, något som inte är relevant. Om man gör ett bra jobb så gör man ett bra jobb oavsett om någon annan gör det med. Om två säljare utmärker sig ordentligt så kommer det finnas mer pengar i budgeten, och de båda kan få en ordentlig löneökning. Om alla hundra säljarna gör ett bra jobb så kommer det finnas ordentligt med pengar till löneökningar. Detta fungerar dock endast i situationer där en anställds prestanda påverkar företagets resultat, och kan därmed exkludera områden som städning om inte detta hyrs av en firma som har städning som huvuduppgift.
Om din arbetsgivare försöker att skapa en ohälsosam miljö där alla skall konkurrera med alla så är det en osund miljö vare sig det finns kollektivavtal eller inte.

Permalänk
Medlem

@anon134512: Det är i sådana fall en lämplig lösning. Jag har bara inte hört talas om detta tidigare.