Inga åtal för fildelningsbrott under 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aaa. Fast det är helt orelaterat.
Copyswede tar inte in avgifter för piratkopiering utan för privatkopiering.

Rimligare kritik mot copyswede är i så fall att folk inte längre köper/konsumerar media som kan/får privatkopieras. Hur många köper idag CDskivor som man rippar för att dela med sig av till vänner? Nä precis. Ingen. Det borde rimligen ge utslag i intäkterna för copyswede. Det borde rimligen vara väldigt lite intäkter i dagsläget för dem för det privata kopierandet borde rimligen vara nära noll - och kan helt enkelt inte vara samma som för 10-15 år sedan. Men de fortsätter dra in samma mängd slantar ändå... Märkligt nog.

Inte märkligt alls. De har en mjölk ko som de vill ha kvar. Dwt är lätt att lagstadga om en inkomst....men väldigt tråkigt att strypa den guldgruvan. Min gissning är att den aldrig kommer tas bort eftersom den troligtvis är för bra för att tas bort.
Få pengar för absolut ingenting är ju det bästa.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Min brorsa är totalt kär i cd/dvd/bluray och förr så kopierade han en hel del till folk som ville se film. Idag däremot är det ingen som är intresserad av film/musik på skivor eftersom nästan allt finns på spotify/netflix ect.

Utvecklingen har gått riktigt snabbt sedan ~2010, t.o.m jag betalar gladligen för att streama filmerna. Det hände ALDRIG för tio år sen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är en av de personer som köper film på bluray (och i framtiden på uhd eller vad som nu blir nästa steg efter det). Jag rippar och lägger på min NAS. Jag tillhör det förgångna

Håller även på med mina gamla CD-skivor, men om Spotify ligger kvar på samma nivå i kostnad och utbud i framtiden kommer jag nog inte köpa fler skivor, även om jag helst skulle äga min musik. Musik är också möjligt att streama i bra kvalitet.

Däremot är mycket streamad film faktiskt ganska medioker kvalitet. Har jämfört mina rippade DVD:er (i hög kvalitet) med 1080p streaming och det är faktiskt väldigt liten skillnad. Jag blev förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag får lägga till en till kompis i mitt konto så om vi kollar på samma serier ser vi inte det. Om de går ihop om ett straff så borde de även kunna komma överens om EN tjänst där vi får allt.

Håller med dig. Om det hade funnits en stor tjänst hade jag nog betalat regelbundet för streamingtjänster istället för sporadiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, alltså, min poäng är inte att det skulle vara en rättighet att få allt innehåll serverat gratis på silverfat, utan bara en reflektion över hur det tenderar att bli i praktiken.

För min egen del blir det inget piratande, utan det blir istället att sluta se sådant som flyttar till andra tjänster. Ta The Expanse som exempel ... fanns på Netflix, nu har den tydligen flyttat till Amazon Prime. Jag vill inte ha Amazon Prime, så alltså får jag leva med att lägga ned den serien.

Å andra sidan kostar Amazon Prime typ 30kr /månad första halvåret så du kan allt kolla klart på The Expanse (det är serien värd, och hade inte Amazon tagit över serien hade den lagts ner efter säsong 3)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fick hem kravbrev för en serie som jag tydligen laddat ner, gick in på https://iknowwhatyoudownload.com/en/peer/ och kolla mer vad jag tydligen laddat hem och är fullt i skit jag aldrig ens hört talas om.

Kravbrevet kom från "NEXT" eller nått sånt, tänker inte betala iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Dom finansiera väl mer på att folk betalade "fildelningsböter" från påstodda antipiratbolag istället

Du har nog tyvärr helt rätt, se detta:

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2020/02/14/utpres...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en känsla att en ständigt växande trend bland den nya generationen är att i ökande antal övergår till olika streaming tjänster för musik, film osv. Steam och andra spelbutiker har gjort det såpass åtkomligt och enkelt att skaffa spel med olika perks och dyl. utöver vad man får om man kör med pirat version för att inte tala om dessa reor som uppkommer titt som tätt så man får spelen för ganska så liten peng bara man plockar upp dem vid rätt tillfälle. Sen är ju konceptet "Geforce Now" på väg som på längre sikt kanske får en stor del att öka till strömmande spelning dessutom (tror nog detta blir framtidens sätt att spela för stora skaran men inte nu de närmsta åren)

Tror det är främst 80-talisterna som tyckte fildelning var häftigt. Är själv född på 80 talet och när jag talar med en stor del av såna som fött på sen 90 tal eller t.o.m. 2000 talet så när man tar upp ämnet om en del populära P2P program så märker man snabbt hur kunskapen och orken med allt såntdär tekniska detaljer har börjar minska för en stor del, man betalar hellre en liten summa för att slippa bekymret.

Tror fildelning kommer nog sakta men säkert minska med åren så att det blir också mindre och mindre aktuellt att jaga fildelare längre. Industrin tycks ha lyckats med att göra tjänsterna bättre och bättre så att det blivit mindre och mindre intressant med piratkopiering.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det har ju inte heller konmit några svenska filmer som någon vill se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Fast det är inte brottmål/åtal, det är (om det går till domstol) civilmål.

Finns inte ett enda fall där de stämt någon i IPRED-mål. Varken porrföretagen eller filmbolagen, musikbolagen kan jag inte minnas använt sig av möjligheten att få ut uppgifter från vissa leverantörer.

Permalänk
Inaktiv

Hurray, då har man klarat sig undan sedan 1995 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä men det är kanske inte så konstigt att de inte nämner VPNtjänster.
Fildelning i storleksordningen "hemmabruk" finns det väl inga fällande domar för mig veterligen. De domar som finns handlar mer om när någon varit först med att seeda en film till omvärlden.
Typ som i fallet med åsanisse
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sankt-skadestand-for-ha...
Finns väl även de som åkt dit på att driva fildelningshubbar. Alltså lite utöver det vanliga.

"Hemmabruksanvändarna" har väl däremot inte blivit ställda inför rätta för det här. Så egentligen gör kanske inte ens VPNtjänsterna någon skillnad på den fronten? Än så länge - that is

Jodå det finns "hemmabruksanvändarna" som blivit fällda, men det har varit dom som satt med Direct Connect (DC) när det var aktuellt, eller dom som direkt erkänt brott utan att polis och åklagare har behövt bevisa att brott har begåtts.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag får lägga till en till kompis i mitt konto så om vi kollar på samma serier ser vi inte det. Om de går ihop om ett straff så borde de även kunna komma överens om EN tjänst där vi får allt.

Du kan ju inte jämföra statliga myndigheter med företag.

On topic: Jag tror att detta är den naturliga vägen att gå. När många av oss var i tonåren eller ung vuxen så var det KaZaa, Direct Connect, sedan torrents och nu är det strömmande tjänster. Det är naturligt att de som växer upp idag hoppar över alla dessa steg och finner sin musik på musiktjänster och ser sin film på just filmtjänster. Torrents finns för oss andra som fortfarande har en riktig dator i hemmet

Permalänk
Avstängd

Vissa fildelar, vissa kör 80 på 70 väg.. på kåken hör vi alla hemma!

Visa signatur

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Aaa. Fast det är helt orelaterat.
Copyswede tar inte in avgifter för piratkopiering utan för privatkopiering.

Rimligare kritik mot copyswede är i så fall att folk inte längre köper/konsumerar media som kan/får privatkopieras. Hur många köper idag CDskivor som man rippar för att dela med sig av till vänner? Nä precis. Ingen. Det borde rimligen ge utslag i intäkterna för copyswede. Det borde rimligen vara väldigt lite intäkter i dagsläget för dem för det privata kopierandet borde rimligen vara nära noll - och kan helt enkelt inte vara samma som för 10-15 år sedan. Men de fortsätter dra in samma mängd slantar ändå... Märkligt nog.

Tillhör nog undantaget här.
Köper fortfarande skivor med film och musik då jag inte alltid hittar allt det jag vill ha via streamingtjänster.
Kort sagt, utbudet är inte fullständigt ännu.
Om det nu är så få som ägnar sig åt att konsumera media via skiva borde det, som du säger, återspeglas i copyswedes siffror... -som de inte redovisar.

-Man kan ju även välja att tolka det som att du får lov att rippa streamat material från någon av dina prenumerationstjänter, då det lagringmedia du i så fall skulle använda redan har taxerats av copyswedes avgift.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det kommer nog börja öka igen, med tanke på att fler och fler streamingtjänster tillkommer och man måste därför snart ha sjuttioelva olika månadsprenumerationer för att kunna se allt man vill.

Blir det för dyrt och för besvärligt så ökar piratandet naturligt.

Hur många timmar snittar du framför tv:n per dag?
Tänkte eftersom du behöver sjuittioelva streamingtjänster för att mätta ditt behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@cyberskunk: Svårt att tolka det så eller svårt att se Copyswede tolka det så när de inte betalar ut privatkopieringsersättning till de som släpper material på strömmande tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

Det är märkligt att när de stora företagen inte längre försöker hålla emot utan faktiskt börjar ge konsumenter va de vill ha så minskar piratkopiering...Märkligt samband.

Om någon bara hade nämnt detta tidigare...

Precis, inte för att jag är 100% nöjd. Dock finns det mer strömmande video av bra kvalité till ok pris än jag har tid att se.
Tror hursomhelst att situationen hade sett annorlunda ut idag utan "konkurrensen" från t.ex pirate bay.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Dags att ta bort kopieringsavgiften då.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Vilken är målgruppen för denna film? Einar 85 som sitter på hemmet?
Vilka annars tror dom att dom skulle kunna lura?

Och sen "kommentarer är inaktiverat"
Så fegt! Öppna för en debatt, är inte det syftet med filmen?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@cyberskunk: Svårt att tolka det så eller svårt att se Copyswede tolka det så när de inte betalar ut privatkopieringsersättning till de som släpper material på strömmande tjänster.

Beror nog på vilka strömningstjänster man avser, de betalar ju ut till bl.a. SVT1, 2, TV4, TV3, Kanal 5, samt för ljudböcker.

https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/sa-fordel...

Deras metoder och tillvägagångssätt är väl långt ifrån rätt, enligt mitt sätt att se det, men med tanke på deras luddiga beskrivning av privatkopieringsersättningen känns som att det finns ett visst utrymme för tolkning av den.

En strömmningstjänst är något jag betalar för, det beror på om jag har uppkoppling eller inte, gör jag en kopia på något strömmat avsnitt och lagrar på ett media som omfattas av deras avgift har jag betalat för det också.
Sedan bör jag givetvis ta bort kopian också om avsnittet försvinner eller jag slutar prenumerara på tjänsten också... men det lär ju vara lika svårt att kontrollera som med andra säkerhetskopior.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Det nämns även inte heller att antalet blufffakturor/kravbrev har ökat, vilket visar att det är menlöst att betala dessa.

Tror att du menar "meningslöst". "Menlös" betyder ofarlig, harmlös eller intetsägande. Vore det harmlöst att betala dem så vore det ju ett argument för att betala dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberskunk:

Beror nog på vilka strömningstjänster man avser, de betalar ju ut till bl.a. SVT1, 2, TV4, TV3, Kanal 5, samt för ljudböcker.

https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/sa-fordel...

Deras metoder och tillvägagångssätt är väl långt ifrån rätt, enligt mitt sätt att se det, men med tanke på deras luddiga beskrivning av privatkopieringsersättningen känns som att det finns ett visst utrymme för tolkning av den.

En strömmningstjänst är något jag betalar för, det beror på om jag har uppkoppling eller inte, gör jag en kopia på något strömmat avsnitt och lagrar på ett media som omfattas av deras avgift har jag betalat för det också.
Sedan bör jag givetvis ta bort kopian också om avsnittet försvinner eller jag slutar prenumerara på tjänsten också... men det lär ju vara lika svårt att kontrollera som med andra säkerhetskopior.

De betalar inte ut för något som är exklusivt till playtjänsterna, och betalar inte ut till ljudböcker exklusiva till strömmande tjänsterna heller.

Att de ljuger om vad som är privatkopiering på deras hemsida är en helt annan sak.

Du själv hittar på vad som är privatkopiering eller inte ser jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

VPN har uppenbarligen blivit så bra nu att ingen kan åka dit längre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyberskunk:

Beror nog på vilka strömningstjänster man avser, de betalar ju ut till bl.a. SVT1, 2, TV4, TV3, Kanal 5, samt för ljudböcker.

https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/sa-fordel...

Ja men man ska ha klart för sig att den typen av utbetalningar och samarbeten har copyswede haft sedan långt innan strömnigstjänsterna fanns. Att vissa företag senare skaffar streamingtjänster innebär inte att det är streamingtjänsterna copyswede tar in pengar för.

Skrivet av cyberskunk:

Deras metoder och tillvägagångssätt är väl långt ifrån rätt, enligt mitt sätt att se det, men med tanke på deras luddiga beskrivning av privatkopieringsersättningen känns som att det finns ett visst utrymme för tolkning av den.

En strömmningstjänst är något jag betalar för, det beror på om jag har uppkoppling eller inte, gör jag en kopia på något strömmat avsnitt och lagrar på ett media som omfattas av deras avgift har jag betalat för det också.
Sedan bör jag givetvis ta bort kopian också om avsnittet försvinner eller jag slutar prenumerara på tjänsten också... men det lär ju vara lika svårt att kontrollera som med andra säkerhetskopior.

Nope. Jag vill påstå att den definitionen där är hittepå. Copyswede har vid tillfällen önskat förmedla en sådan bild av läget men jag vill påstå att det är skitsnack och försök att rättfärdiga sin existens - något som såklart är viktigt för dem i en tid när deras avgifter egentligen är högst obefogade. Gå inte på copyswedes trixande.

Kasettavgiften är till för att ersätta upphovsrättsinnehavare för den inkomstförlust som kopiering av media medför. När man köper en CDskiva och gör en kopia till en vän och liknande. Förståeligt. Lagen började ta form i en helt annan era där varken internet fanns i hemmen - eller ens hårddiskar för den delen.

En nedladdning av en fil från netflix innebär däremot inte på något sätt ett inkomstbortfall för upphovsrättsinnehavaran. Det här är inte bara en fråga kring intentionerna med lagen.
Nedladdning av ett netflixavsnitt är en del av netflix tjänst. Det här är alltså en del av tjänsten man redan betalar för och det kan på intet sätt likställas med privatkopiering. Privatkopieringen bygger på att man gör egna kopior av lagligt förvärvda verk UTAN upphovsrättsinnehavarens tillstånd att göra så.
Så det passar helt enkelt inte in för netflix funktion "ladda ner avsnitt" för det är ju en del av den betalda tjänsten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur många timmar snittar du framför tv:n per dag?

1,5 timme kanske. Mer för sambon. Det vi tittar på är utspritt över 5 tjänster i dagsläget, med risk för ytterligare 3 framöver. Sambon betalar hälften, annars skulle vi inte ha så många.

Men jag pratade inte om mig själv, utan om hur det tenderar att bli i praktiken för folk i allmänhet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har en känsla att en ständigt växande trend bland den nya generationen är att i ökande antal övergår till olika streaming tjänster för musik, film osv. Steam och andra spelbutiker har gjort det såpass åtkomligt och enkelt att skaffa spel med olika perks och dyl. utöver vad man får om man kör med pirat version för att inte tala om dessa reor som uppkommer titt som tätt så man får spelen för ganska så liten peng bara man plockar upp dem vid rätt tillfälle. Sen är ju konceptet "Geforce Now" på väg som på längre sikt kanske får en stor del att öka till strömmande spelning dessutom (tror nog detta blir framtidens sätt att spela för stora skaran men inte nu de närmsta åren)

Tror det är främst 80-talisterna som tyckte fildelning var häftigt. Är själv född på 80 talet och när jag talar med en stor del av såna som fött på sen 90 tal eller t.o.m. 2000 talet så när man tar upp ämnet om en del populära P2P program så märker man snabbt hur kunskapen och orken med allt såntdär tekniska detaljer har börjar minska för en stor del, man betalar hellre en liten summa för att slippa bekymret.

Tror fildelning kommer nog sakta men säkert minska med åren så att det blir också mindre och mindre aktuellt att jaga fildelare längre. Industrin tycks ha lyckats med att göra tjänsterna bättre och bättre så att det blivit mindre och mindre intressant med piratkopiering.

Fildelning är fortfarande stort när det kommer till filmer/serier, finns ingen streamingtjänst som är kapabel att döda det som Spotify har gjort med piratkopiering av musik. Okunnigt folk använder random streamingsidor med skräpkvalitet som enkelt hittas med sökmotor bara och lite mer datorintresserat folk använder definitivt fortfarande torrents i samband med typ en media server. Traditionellt så har ju privatpersoner blivit åtalade(inte så många ändå)/fått scamfakturor genom att IP-adresser enkelt samlas in i torrentswarms, de populära public torrentsidorna har alla(vad jag sett) varningar där de visar din IP-adress och rekommenderar VPN så jag antar att det avskräcker en del okunnigt folk från att använda torrents alls. Streamingtjänster har säkert bidragit en del till en minskning men det är fortfarande riktigt populärt att piratkopiera filmer/serier.

Skrivet av Söderbäck:

En nedladdning av en fil från netflix innebär däremot inte på något sätt ett inkomstbortfall för upphovsrättsinnehavaran. Det här är inte bara en fråga kring intentionerna med lagen.
Nedladdning av ett netflixavsnitt är en del av netflix tjänst. Det här är alltså en del av tjänsten man redan betalar för och det kan på intet sätt likställas med privatkopiering. Privatkopieringen bygger på att man gör egna kopior av lagligt förvärvda verk UTAN upphovsrättsinnehavarens tillstånd att göra så.
Så det passar helt enkelt inte in för netflix funktion "ladda ner avsnitt" för det är ju en del av den betalda tjänsten.

En nedladdning från Netflix(och de flesta andra streamingtjänster också för den delen) går ju inte ens att privatkopiera överhuvudtaget, filerna man laddar ner är krypterade.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Inaktiv

Högupplöst typ 24bit musik är de många som tankar ner via torrent, de har nog ökat eftersom de finns för få tjänster som man kan streama de ifrån.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De betalar inte ut för något som är exklusivt till playtjänsterna, och betalar inte ut till ljudböcker exklusiva till strömmande tjänsterna heller.

Att de ljuger om vad som är privatkopiering på deras hemsida är en helt annan sak.

Du själv hittar på vad som är privatkopiering eller inte ser jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, utrymme för tolkning, enligt vad de själva hävdar omfattas även podcasts mm. även om det tillhandahålls helt fritt som en funktion.
Har någon en upphovsrätt kopplad till något verk som ges ut är avgiften tänkt att kompensera även för det.

Nu kan man tycka vad man vill om copyswedes existens.
Jag tolkar det som att jag håller mig inom ramarna för vad de påstår sig ha rätt till ersättning för.
Även om jag inte gillar det och hellre hade föredragit en värld där copyswede upphört att existera, då deras bäst-före datum passerats för länge sedan.

Skrivet av Söderbäck:

Ja men man ska ha klart för sig att den typen av utbetalningar och samarbeten har copyswede haft sedan långt innan strömnigstjänsterna fanns. Att vissa företag senare skaffar streamingtjänster innebär inte att det är streamingtjänsterna copyswede tar in pengar för.

Nope. Jag vill påstå att den definitionen där är hittepå. Copyswede har vid tillfällen önskat förmedla en sådan bild av läget men jag vill påstå att det är skitsnack och försök att rättfärdiga sin existens - något som såklart är viktigt för dem i en tid när deras avgifter egentligen är högst obefogade. Gå inte på copyswedes trixande.

Kasettavgiften är till för att ersätta upphovsrättsinnehavare för den inkomstförlust som kopiering av media medför. När man köper en CDskiva och gör en kopia till en vän och liknande. Förståeligt. Lagen började ta form i en helt annan era där varken internet fanns i hemmen - eller ens hårddiskar för den delen.

En nedladdning av en fil från netflix innebär däremot inte på något sätt ett inkomstbortfall för upphovsrättsinnehavaran. Det här är inte bara en fråga kring intentionerna med lagen.
Nedladdning av ett netflixavsnitt är en del av netflix tjänst. Det här är alltså en del av tjänsten man redan betalar för och det kan på intet sätt likställas med privatkopiering. Privatkopieringen bygger på att man gör egna kopior av lagligt förvärvda verk UTAN upphovsrättsinnehavarens tillstånd att göra så.
Så det passar helt enkelt inte in för netflix funktion "ladda ner avsnitt" för det är ju en del av den betalda tjänsten.

Måhända att Netflix har en sådan funktion som ingår i tjänsten, men där övriga streamingtjänster kanske inte levererar en sådan funktion har jag ju faktiskt framställt en kopia på annat sätt en vad som erbjudits direkt.
T.ex. från en strömmningstjänst likt SVT (vilket jag som skattebetalare redan har betalat för att producera avsnittet eller köpa in via tredjepart)

Jag tycker nog som de flesta andra att copyswedes krav på ersättning är snudd på förolämpning i denna tidsålder, men de existerar trots den uppfattningen.

Taget från Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Copyswede

Fördelningen av den inkasserade ersättningen ska i möjligaste mån motsvara den kopiering som faktiskt äger rum.

Detta borde vara rätt svårt att uppskatta men de hänvisar gärna till beställda undersökningar likt denna: https://www.copyswede.se/2018/07/varannan-svensk-privatkopier...

Det vore inte mer än rätt att copyswede måste redovisa sina siffror om de skall få fortsätta driva in sin avgift.
Mest för att gemene man skall få en inblick i vad summorna, som jag misstänker är rätt stora, går till.
Sedan kan vi ta upp diskussionen igen angående organisationens vara eller icke vara.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur många timmar snittar du framför tv:n per dag?
Tänkte eftersom du behöver sjuittioelva streamingtjänster för att mätta ditt behov.

Det finns ju alltid saker att se på bara en tjänst, men om en vill se specifika saker och inte bara "titta på nått" så blir det lätt att en måste ha många tjänster för att se det en vill se.

Permalänk
Medlem

Fick ett "erbjudande" i brevlådan ifrån njord lawfirm. Dom erbjöd mig att betala ca 5k för en film som hade laddats ner med min ip, för att dom inte skukle vidta rättsliga åtgärder.jag betalade inte och än har det inte hänt något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|