Permalänk
Medlem

Hjälp med svag wifi signal

Hej!

Skulle behöva er expertis på vad det är jag är ute efter för att få min wifi-signal starkare. I lägenheten har jag routern ute i hallen, då fiberporten sitter i ett skåp där, vilket leder till att jag inte har full styrka på wifi't i resten av lägenheten. I samma skåp kan jag aktivera ytterligare en nätverksport som sitter i vardagsrummet. På porten i v-rummet skulle jag vilja sätta någon slags wifi-förstärkare kopplad med ethernet (gärna med poe om det finns?)

Min kunskap på det här sträcker sig ungefär till att jag har en router igång iaf

-Weon

Permalänk
Medlem

Hur stor lgh och vad för router?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du vill väl inte ha två olika lokala nätverk i lägenheten?

Vill du ha hjälp får du dela med dig av lite mer information.

Du har ett mediaskåp i hallen och ett nätverksuttag i vardagsrummet – när man har mediaskåp är det vanligt att ha fler uttag än så. Har du ens ett uttag i hallen?

Kan du inte flytta routern istället? Varför pratas det om styrka istället för resultat?

Permalänk
Medlem

Om täckningen blir bättre (och inte sämre någon annan stans) kan du koppla om så att routern sitter vid tv:n. Eller köper du en unify ac lite accesspunkt till tv-rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur stor lgh och vad för router?

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, klart jag missat information som borde underlättat. Lägenheten är på 59kvm och Router en Asus RT-N66U.

Skrivet av Petterk:

Du vill väl inte ha två olika lokala nätverk i lägenheten?

Vill du ha hjälp får du dela med dig av lite mer information.

Du har ett mediaskåp i hallen och ett nätverksuttag i vardagsrummet – när man har mediaskåp är det vanligt att ha fler uttag än så. Har du ens ett uttag i hallen?

Kan du inte flytta routern istället? Varför pratas det om styrka istället för resultat?

Verkade inte vara tydlig nog. Mediaskåpet som står i hallen har 2 portar, en för inkommande internet och en som jag kopplar till en lan-port på router och på så sätt aktiverar nätverksporten i vardagsrummet.

Skrivet av jocke92:

Om täckningen blir bättre (och inte sämre någon annan stans) kan du koppla om så att routern sitter vid tv:n. Eller köper du en unify ac lite accesspunkt till tv-rummet

Ska kika på Unify'n. Tack för tips.
Anledning till att ha den ute i hallen är dels för att inkommande internet sitter där men även för att ha det mer cleant i v-rummet.

Tack alla!
-weon

Permalänk
Medlem

Du kan koppa en kabel från inkommande internet till lan-porten i ditt mediaskåp. Då har du helt plötsligt internet i vardagsrummets uttag. Ifall det underlättar?

Permalänk
Medlem

Har du också blivit utsatt för ett mediaskåp av plåt..?
I så fall skulle jag kika om det är möjligt att göra något hål i toppen på den för att få routerns antenner utanför den, och om inte, köpa en unify apa och montera i taket ovanför mediaskåpet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weon:

Verkade inte vara tydlig nog. Mediaskåpet som står i hallen har 2 portar, en för inkommande internet och en som jag kopplar till en lan-port på router och på så sätt aktiverar nätverksporten i vardagsrummet.

Då kan du sätta en patchkabel där och köra routern i vardagsrummet, har du testat det?

Räcker inte det skulle jag valt att köra något som stödjer zero-handoff/roaming (och två APs/mesh-routrar) så man slipper eventuella avbrott när den byter nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Du kan koppa en kabel från inkommande internet till lan-porten i ditt mediaskåp. Då har du helt plötsligt internet i vardagsrummets uttag. Ifall det underlättar?

Ja, tanken har slagit mig! Har dock märkt av olika hastighet beroende på om jag använder routerns wan-port direkt till inkommande internet eller "vidarekoppla" den till vardagsrummet. Kan det ha med att jag behöver en extra kabel mellan ink.internet och porten som aktiver nätverksporten i v-rummet?

Skrivet av Haptic:

Har du också blivit utsatt för ett mediaskåp av plåt..?
I så fall skulle jag kika om det är möjligt att göra något hål i toppen på den för att få routerns antenner utanför den, och om inte, köpa en unify apa och montera i taket ovanför mediaskåpet.

Mediaskåp av plåt stämmer. Dock har jag redan öppnat det och har routern uppe på hatthyllan. Flera frågar här om varför inte köra routern direkt i vardagsrummet och största anledningen är att jag inte vill ha det mer plottrigt än vad tv+ stationär + andra möblemang i v-rummet ger
Kanske jag kan använda Unify apa i vardagsrummet?

Skrivet av Petterk:

Då kan du sätta en patchkabel där och köra routern i vardagsrummet, har du testat det?

Räcker inte det skulle jag valt att köra något som stödjer zero-handoff/roaming (och två APs/mesh-routrar) så man slipper eventuella avbrott när den byter nätverk.

Tack för svar. Det är något sånt här jag är ute efter. Min tanke var att på något sätt använda nätverksporten i vardagsrummet som en "extra antenn", är detta möjligt med det som du nämner ovan?

Stort tack till alla som har gett råd hära, uppskattat!

-Weon

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av weon:

Ja, tanken har slagit mig! Har dock märkt av olika hastighet beroende på om jag använder routerns wan-port direkt till inkommande internet eller "vidarekoppla" den till vardagsrummet. Kan det ha med att jag behöver en extra kabel mellan ink.internet och porten som aktiver nätverksporten i v-rummet?

En extra kabel påverkar inte men en trasig kabel kan göra det, kontrollera länkhastigheten, om den är 1 Gbit när routern är direktkopplad men blir 100Mbit i vardagsrummet så vet du att det är kabelproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.