Köpråd Lightroom/Photoshop (budget hög)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Så hade jag förmodligen gjort. Om jag tjänade mina pengar på datorn hade jag nog övervägt att köra OS på 2x1TB i raid 1 istället, men hur nödvändigt det är beror mycket på hur ofta man jobbar mot väldigt tighta deadlines. Filerna i sig är inte viktiga, men tiden man slipper spendera på återställning om man får ett diskfel kan vara ovärderlig.

Skickades från m.sweclockers.com

I värsta fall så kan jag koppla upp min bärbara (som är hyfsat kraftfull) och jobba. Även om det är drygt såklart.
Men raid1 på OS vore trevligt om något händer.

Vattenkylning. Ska man satsa på det eller luftkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

I värsta fall så kan jag koppla upp min bärbara (som är hyfsat kraftfull) och jobba. Även om det är drygt såklart.
Men raid1 på OS vore trevligt om något händer.

Vattenkylning. Ska man satsa på det eller luftkylning?

Jag kör hellre med luft för att det är färre rörliga delar, men upp till var och en.

Ser ingen större vinst med det moderkortet personligen, men ser man till hela systemet skiljer det inte så mycket. Är det bara för m.2 platser är det mer värt att köpa adapterkortet dock.

Jag har extremt svårt att se att en os-disk ska behöva mer än 500gb, därför jag tänkte att 1tb räcker fint. Köra 2x1tb i raid 1 (mirror) är helt klart en bra idé, skulle vara väldigt surt att stå där utan dator i ett kritiskt läge.

Bor du nära någon datorbutik så du kan få snabb hjälp om något händer? Finns fler än inet som bygger datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Visst finns det snabbare minne, och visst kan det göra lite skillnad i prestanda. Men om det är värt de ökade priset är helt upp till dig.

Här har du ett 4x16GB kit för 1900kr mer än det du valt. Har högre frekvens och lägre timing.
https://www.inet.se/produkt/5301870/g-skill-64gb-4x16gb-ddr4-...

Är det nån speciell funktion på Ace kortet du behöver? Annars ser jag ingen anledning att välja det bara för att du inte spelar. Man väljer moderkort för dess funktioner.
Vill du ha ett moderkort i ungefär samma prisklass fast ännu mer funktioner så kan du kolla det jag kör med: ASUS STRIX X570-E
Dock så är Inets nuvarande pris på den rätt högt. De har funnits för under 3500 innan

Edit: Webhallen har det för 3200kr nu. Riktigt bra då det kostade 4000 nytt: https://www.webhallen.com/se/product/303164-ASUS-ROG-Strix-X5...

Här kan du köpa samma minnen fast billigare. Köp bara två gånger.

Permalänk
Medlem

Kika gärna på senaste i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kör hellre med luft för att det är färre rörliga delar, men upp till var och en.

Ser ingen större vinst med det moderkortet personligen, men ser man till hela systemet skiljer det inte så mycket. Är det bara för m.2 platser är det mer värt att köpa adapterkortet dock.

Jag har extremt svårt att se att en os-disk ska behöva mer än 500gb, därför jag tänkte att 1tb räcker fint. Köra 2x1tb i raid 1 (mirror) är helt klart en bra idé, skulle vara väldigt surt att stå där utan dator i ett kritiskt läge.

Bor du nära någon datorbutik så du kan få snabb hjälp om något händer? Finns fler än inet som bygger datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Svårare att få ned temp med luft gissar jag?
Tänker om det är ett vettigt kit som håller länge kanske vattenkylning är ett alternativ, men jag är nog personligen mer bekväm med luft
Aldrig testat vattenkylning.

Jag har 1tb C-disk nu och den är mer eller mindre alltid full. Används som scratch-disk nu också.
Ändå så lagrar jag inget speciellt på den förutom windows, program och sånt.
Så 1tb är nog minimum för mig.

Det finns några databutiker, men ingen som jag vill låta bygga ihop lådan känner jag
Hade Inet, webhallen, komplett eller liknande funnits i närheten hade det ju varit lite enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Svårare att få ned temp med luft gissar jag?
Tänker om det är ett vettigt kit som håller länge kanske vattenkylning är ett alternativ, men jag är nog personligen mer bekväm med luft
Aldrig testat vattenkylning.

Jag har 1tb C-disk nu och den är mer eller mindre alltid full. Används som scratch-disk nu också.
Ändå så lagrar jag inget speciellt på den förutom windows, program och sånt.
Så 1tb är nog minimum för mig.

Det finns några databutiker, men ingen som jag vill låta bygga ihop lådan känner jag
Hade Inet, webhallen, komplett eller liknande funnits i närheten hade det ju varit lite enklare.

Känns dumt att gå under 1tb med dagens priser, men 2x2tb raid1 känns lite väl overkill menade jag bara, 1tb ska räcka läng

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns dumt att gå under 1tb med dagens priser, men 2x2tb raid1 känns lite väl overkill menade jag bara, 1tb ska räcka läng

Skickades från m.sweclockers.com

jo, jag tänker att 2x1 tb i raid 1 borde ju vara bra för systempartitionen iaf.
Eller så skippar jag raid helt och kör 1+1+2 i olika partitioner bara.
Satsar på bra backuper istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

jo, jag tänker att 2x1 tb i raid 1 borde ju vara bra för systempartitionen iaf.
Eller så skippar jag raid helt och kör 1+1+2 i olika partitioner bara.
Satsar på bra backuper istället.

Kör inte RAID på något annat än serveranpassade SSDs, du förlorar livslängd och prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kör inte RAID på något annat än serveranpassade SSDs, du förlorar livslängd och prestanda.

Jasså. Vad jag läst mig till så hittar jag inget om sådant? har du några källor till det som jag kan ta del utav och läsa? M.2-SSDs mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Jasså. Vad jag läst mig till så hittar jag inget om sådant? har du några källor till det som jag kan ta del utav och läsa? M.2-SSDs mao.

Raid 1 gör du inte för prestanda ändå så tror inte det är relevant här...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Jasså. Vad jag läst mig till så hittar jag inget om sådant? har du några källor till det som jag kan ta del utav och läsa? M.2-SSDs mao.

https://www.eteknix.com/year-nvme-raid-0-real-world-setup/6/

Som du ser ökar latency med Raid, detta iofs Raid 0 men controllern blir ett extra steg. I raid 1 kan skillnaderna vara minimala men optimering av enhetens prestanda av kan inte göras av leverantörens mjukvara, trim ska väl fungera nuförtiden tror jag men du har alltid ett extra lager hårdvara att gå igenom. Har du istället dessa två som separata enheter kan du lägga din pagefile på en annan fysisk enhet än OS och på så sätt ge operativet högre möjlighet att parallellisera. Spegling (Raid 1) är dessutom onödigt dyrt om du automatiserar backuper får du samma funktion men bättre skydd mot andra fel än hårdvarufel som är det enda RAID 1 skyddar mot, mjukvarufel som korrumperar filer kommer ändå korrumpera båda diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

https://www.eteknix.com/year-nvme-raid-0-real-world-setup/6/

Som du ser ökar latency med Raid, detta iofs Raid 0 men controllern blir ett extra steg. I raid 1 kan skillnaderna vara minimala men optimering av enhetens prestanda av kan inte göras av leverantörens mjukvara, trim ska väl fungera nuförtiden tror jag men du har alltid ett extra lager hårdvara att gå igenom. Har du istället dessa två som separata enheter kan du lägga din pagefile på en annan fysisk enhet än OS och på så sätt ge operativet högre möjlighet att parallellisera. Spegling (Raid 1) är dessutom onödigt dyrt om du automatiserar backuper får du samma funktion men bättre skydd mot andra fel än hårdvarufel som är det enda RAID 1 skyddar mot, mjukvarufel som korrumperar filer kommer ändå korrumpera båda diskarna.

TRIM ska funka med AMDs RAID-implementering.

Utöver det har jag lite invändningar:

RAID 1 tog jag upp enbart för att säkerställa att systemet fungerar (eller i alla fall snabbt kan fås igång igen) om enstaka diskar fallerar, varken mer eller mindre. Det ger en viss vinst i läsprestanda, men det är en bisak som inte har något som helst med min rekommendation att göra.

RAID 0 har funktionsmässigt extremt lite gemensamt med RAID 1, så man kan inte ta något som gäller det ena och anta att detsamma gäller det andra.

RAID är *inte* en backuplösning och ska därför inte jämföras med sådana heller. Finns det ett backupsystem som på magiskt vis gör att man inom en minut eller så kan boota en dator där den enda systemdisken fallerat och bara fortsätta där man slutade vill jag verkligen veta mer om det, det låter helt fantastiskt.

Rättade fel. :)
Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

@mickeko: Känns som du blandar ihop Raid 0 (Striping) och Raid 1 (Spegling).
Raid 1 var bra på mekaniska diskar som ofta fallerade.
Raid 0 var bra på mekaniska diskar som hade så lång accesstid att kontrollerns extra accesstid inte märktes och man fick "dubbel" spindelprestanda.

Öht är RAID gjort för mekaniska diskar och tillför mycket lite på nvme-ssd. Förlusterna i hårdvaruoptimering och operativsystemkontroll är stora nackdelar.

EDIT måste läst fel eller så hann du redigera ditt svar, nu ser jag att du har rätt raid-nivåer.

Det gemensamma är att du inte längre har en drivrutin för SSDn utan en för raid-controllern, som i sin tur inte har en aning om din specifika ssds speciella egenskaper eller nvme-kommandon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

@mickeko: Känns som du blandar ihop Raid 0 (Striping) och Raid 1 (Spegling).
Raid 1 var bra på mekaniska diskar som ofta fallerade.
Raid 0 var bra på mekaniska diskar som hade så lång accesstid att kontrollerns extra accesstid inte märktes och man fick "dubbel" spindelprestanda.

Jag blandade inte ihop dem, det blev fel när jag klippte och klistrade runt i mitt svar. Har fixat till det nu.

Citat:

Öht är RAID gjort för mekaniska diskar och tillför mycket lite på nvme-ssd. Förlusterna i hårdvaruoptimering och operativsystemkontroll är stora nackdelar.

Du säger det, men vilka är dessa nackdelar mer specifikt? De enda nackdelarna jag hittar för RAID 1 är de uppenbara (att man behöver dubbelt lagringsutrymme och att man får en viss minskning i skrivprestanda), vilket beroende på hur viktigt det är att datorn startar kan vara ett lågt pris att betala.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Jag blandade inte ihop dem, det blev fel när jag klippte och klistrade runt i mitt svar. Har fixat till det nu.

Du säger det, men vilka är dessa nackdelar mer specifikt? De enda nackdelarna jag hittar för RAID 1 är de uppenbara (att man behöver dubbelt lagringsutrymme och att man får en viss minskning i skrivprestanda), vilket beroende på hur viktigt det är att datorn startar kan vara ett lågt pris att betala.

Pengar i sjön, bättre köpa bättre SSD och köra diskimage varje natt. Om en SSD pajjar är det inte säkert att du kan boota datorn med den andra ändå beroende på vad som inträffade när SSDn gick sönder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Pengar i sjön, bättre köpa bättre SSD och köra diskimage varje natt. Om en SSD pajjar är det inte säkert att du kan boota datorn med den andra ändå beroende på vad som inträffade när SSDn gick sönder..

Det besvärligaste jag råkat ut för under alla år jag jobbat med RAID 1-system har varit att jag blivit tvungen att dela ett raidset för att kunna starta systemet. Men visst, inget system är 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

Så, lite frågor som återstår. snart redo lägga in köpet!

- Be quiet har en kylkapacitet på 250W.. och 280W ligger 3960x på. Skulle man överklocka något så lär det inte fungera med värmen?

- M.2 SSDs i Raid osv tror jag har beslutat att köra utan raid och 2st 2tb-diskar. Ska sätta in en extra SSD från min nuvarande dator som backupar allt viktigt varje natt.

- Om jag nu ska köra bara 2st diskar så finns det 2 alternativ. Vilket förespråkar ni?
1. Köra på Gigabyte med 4st M2-platser för framtida uppgraderingar
2. Köra på billigare Asus med 2st M2-platser och framtida uppgraderingar blir via Raidkort.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13358643

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av fiend:

Be quiet har en kylkapacitet på 250W.. och 280W ligger 3960x på. Skulle man överklocka något så lär det inte fungera med värmen?

Vet inte hur mycket du kan överklocka, men den verkar vara hyffsat så sval i alla fall!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vet inte hur mycket du kan överklocka, men den verkar vara hyffsat så sval i alla fall!
https://youtu.be/_xXpdudJgz8?t=348

Vilket monster till storlek! jisses!

Permalänk
Medlem

Mer än dubbelt så dyr som en Noctia 12A och avsevärt sämre prestanda...
https://hexus.net/tech/reviews/cooling/130568-asus-rog-ryujin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Mer än dubbelt så dyr som en Noctia 12A och avsevärt sämre prestanda...
https://hexus.net/tech/reviews/cooling/130568-asus-rog-ryujin...

Sitter och kikar på artiklar, tester m.m.
Noctuas NH-U14S ser trevlig ut. Lite klurig montera dock då den är hyfsat stor

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av fiend:

Noctuas NH-U14S ser trevlig ut. Lite klurig montera dock då den är hyfsat stor

Glömde skriva det förut. Inet monterar inte luftkylare över 750 gram.
Noctua NH-U12S är bästa. Så skippa luftkylning eller montera den själv.

Dock hört att Webhallen tagit bort sin viktbegränsning på processornkylare, inte säker på om det stämmer.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Glömde skriva det förut. Inet monterar inte luftkylare över 750 gram.
Noctua NH-U12S är bästa. Så skippa luftkylning eller montera den själv.

Dock hört att Webhallen tagit bort sin viktbegränsning på processornkylare, inte säker på om det stämmer.

Känns dock rimligt eftersom saker lätt kan hända i frakten...

Noga med att kylaren täcker hela processorns värmespridare, att den är anpassad för threadripper alltså. Jag tror dock inte på vatten själv, speciellt inte över lång tid. Vatten behöver tillsyn och påfyllning och många rörliga delar och alger...

Kanske enklast att prata direkt med inet och se vad dom har för förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Absolut en kylare med rätt storlek på interfacet. En AIO för AM4 har alldeles för liten platta.
https://noctua.at/en/nh-u14s-tr4-sp3/cpucomp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Glömde skriva det förut. Inet monterar inte luftkylare över 750 gram.
Noctua NH-U12S är bästa. Så skippa luftkylning eller montera den själv.

Dock hört att Webhallen tagit bort sin viktbegränsning på processornkylare, inte säker på om det stämmer.

För Zen 2 TR är inte U12S bästa valet. Bara 14S är testad och godkänd för 3960 och 3970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

För Zen 2 TR är inte U12S bästa valet. Bara 14S är testad och godkänd för 3960 och 3970.

Dock bara 250w på den enligt noctua själva

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Glömde skriva det förut. Inet monterar inte luftkylare över 750 gram.
Noctua NH-U12S är bästa. Så skippa luftkylning eller montera den själv.

Dock hört att Webhallen tagit bort sin viktbegränsning på processornkylare, inte säker på om det stämmer.

I så fall så blire ju lite drygt de kanske kan göra det lättare att montera den i så fall. Samt testa så att den fungerar och sedan montera av den inför frakten.

En U14s blir det nog i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns dock rimligt eftersom saker lätt kan hända i frakten...

Noga med att kylaren täcker hela processorns värmespridare, att den är anpassad för threadripper alltså. Jag tror dock inte på vatten själv, speciellt inte över lång tid. Vatten behöver tillsyn och påfyllning och många rörliga delar och alger...

Kanske enklast att prata direkt med inet och se vad dom har för förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska kolla med dem få se
Just nu lutar det lite mot en 14uS. Får se vad de har att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Ska kolla med dem få se
Just nu lutar det lite mot en 14uS. Får se vad de har att säga.

De allra flesta saker jag hittar är att alla dessa singel-torn är gjorda för första/andra generationens threadripper som hade lägre strömförbrukning. Det kan absolut fungera men det behöver kontrolleras noga

Skickades från m.sweclockers.com