Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse – utmärkt spelprestanda i mellanklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Däremot gissar jag att priserna för kortet kommer landa på 2590kr snart.

En så stor sänkning känns inte rimlig i dagsläget. Skulle i sådana fall vara om AMD helt låter 5500 XT utgå redan nu, för de har (enligt typ alla tech-YouTubers) inte råd att sänka priset på dem då 7 nm processen är för dyr. Förstår faktiskt inte varför 5500 lanserades överhuvudtaget. Med begränsad tillgång på produktionslinor för 7 nm hade det väl varit vettigare med antingen ännu en refresh av 570/580/590 för det prissegmentet, alternativt ett kort baserat på de allra sämsta exemplaren av Navi 10 för att kunna dedikera all kapacitet till dem.

Skrivet av Djinn:

Nvidia gick ut under dagarna att de sänker priset på RTX 2060 till 299 dollar jämfört med RX 5700XT som kostar 289 dollar. Bra att veta innan man köper.

I dagsläget gäller det ju endast deras egna Founders Edition kort, vilket väl ändå är att betrakta som fake news då de är slut i lager och inte går att beställa. Skulle gissa att Nvidia bara tillverkade en batch av dem till första lanseringen och därefter förlitar sig på board partners. Även tillgången på EVGA KO verkar ytterst begränsad och mest ett sätt att störa AMDs lansering.

Skrivet av Lodisen:

Någon som sett recensioner på PowerColor "Dual OC" instegsmodellen? Av de allra billigaste korten är det den enda jag överhuvudtaget skulle överväga då kylaren på MSI Mech och Evoke samt XFX Thicc II verkar högst mediokra. För bara €10 mer får man ju dock ett PowerColor Red Dragon och den är väl mer än godkänd!

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

@Snubb1: 2590 känns väldigt lågt. Men om du är en sån där som kan se in i framtiden så hoppas jag att du har rätt

Det är ett skrivfel det ska vara 3590kr

Skrivet av Mayhem SWE:

En så stor sänkning känns inte rimlig i dagsläget. Skulle i sådana fall vara om AMD helt låter 5500 XT utgå redan nu, för de har (enligt typ alla tech-YouTubers) inte råd att sänka priset på dem då 7 nm processen är för dyr. Förstår faktiskt inte varför 5500 lanserades överhuvudtaget. Med begränsad tillgång på produktionslinor för 7 nm hade det väl varit vettigare med antingen ännu en refresh av 570/580/590 för det prissegmentet, alternativt ett kort baserat på de allra sämsta exemplaren av Navi 10 för att kunna dedikera all kapacitet till dem.

Det är ett skrivfel det ska vara 3590kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Men i förhållande till 580 är den 70-80% effektivare per fps, tycker faktiskt det är imponerande.

~50% tack vare ny nod, en del till följd av mindre överklockning, en del till följd av ny arkitektur.

Alla som hoppade på kryptominingboomen vet att Vega är väldigt energieffektiv om man inte överklockar den utan kör den på rätt drivspänning med lägre frekvens. Det är den effektiviteten som Navi ska ställas mot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Finns noll anledning att köpa ett 5600XT till det priset.
5700XT kostar liksom 390€ i Tyskland https://www.mindfactory.de/search_result.php?select_search=0&...

390€ är ~4100 kr, plus 100 kr i frakt. Du sparar 2-300 kr (på de tre modeller jag jämförde) på att köpa från Tyskland. För min del känns det inte värt risken om man får ett dåligt kort och måste skicka på RMA, eller göra återköp. Det blir garanterat dyrare i längden om något går fel.
Där känns 2-300 kr billigt som både försäkring och skydd för oss konsumenter i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

390€ är ~4100 kr, plus 100 kr i frakt. Du sparar 2-300 kr (på de tre modeller jag jämförde) på att köpa från Tyskland. För min del känns det inte värt risken om man får ett dåligt kort och måste skicka på RMA, eller göra återköp. Det blir garanterat dyrare i längden om något går fel.
Där känns 2-300 kr billigt som både försäkring och skydd för oss konsumenter i Sverige.

Även Tyskland samt EU har bra skydd för konsumenter.
Ofta behöver du endast kontakta tillverkaren och skapa en reklamation så skickar de en fraktsedel till dig som du skriver ut och sätter på paket om den måste skickas in för garantireparation.
Hela mening med EU är gränsöverskridande handel inom unionen.
Om du har problem med en reklamation kan du kontakta Konsument Europa/hallå konsument som är en del av konsumentverket för att få reda på vilka regler som gäller.
Jag har ingen åsikt om rekommendationen att köpa i Sverige utan endast ogrundad rädsla för att köpa från ett annat EU-land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

~50% tack vare ny nod, en del till följd av mindre överklockning, en del till följd av ny arkitektur.

Alla som hoppade på kryptominingboomen vet att Vega är väldigt energieffektiv om man inte överklockar den utan kör den på rätt drivspänning med lägre frekvens. Det är den effektiviteten som Navi ska ställas mot!

Nej, på vilket sätt är det en rimlig jämförelse, en underklockad GPU med HBM-minne?
Prata om äpple och päron!!
Vega kom 1år för sent, underpresterade, klockades till bristningsgränsen, vega 64 krävde ett kärnkraftverk , papperslansering, priset var en lögn, inga partner kort på ett halvår , en av historiens sämsta kylare och frågan är om AMD inte medvetet höll nere produktionen för att inte göra en förlust på varje sålt kort till lanseringspriset.
Kanske ett av historiens sämsta kort som räddades av kryptominers.

Onödig rant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nej, på vilket sätt är det en rimlig jämförelse, en underklockad GPU med HBM-minne?
Prata om äpple och päron!!

Jag jämför bara den tekniska utvecklingen.
Vega 56/64 var inga bra köp för gemene man eftersom de var fabriksöverklockade till bristningsgränsen och ändå dyrare än konkurrerande alternativ. Priset skenade iväg just därför att de var så energieffektiva (och därför blev attraktiva för miners)!

Mina poänger är:
1. Vega (inte Polaris) är den direkta föregångaren till Navi.
2. Vega är en riktigt energieffektiv arkitektur, förutsatt att den körs med de inställningar som är välmotiverade ur teknisk synpunkt (alltså "normal" frekvens och drivspänning) i stället för de marknadsekonomisk motiverade inställningar (maximal överklockning) som de facto används. Hur mycket valet av minne påverkar effektiviteten (vid dessa inställningar) vet jag inte.
3. RX 5600XT är inte hårt fabriksöverklockad, särskilt inte vid de frekvenser som angavs från början.

Permalänk

Kan ni göra en guide för uppdatering av BIOS. Var in igår på hemsidan hem hittade inget. Har beställt kortet ni testade och det skulle komma i månadsskiftet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kan ni göra en guide för uppdatering av BIOS. Var in igår på hemsidan hem hittade inget. Har beställt kortet ni testade och det skulle komma i månadsskiftet.
Skickades från m.sweclockers.com

Det följer med en guide när du laddar ner V Bios uppdateringen.

Nedladdning finns på kortets produktsida hos Sapphire: https://www.sapphiretech.com/en/consumer/pulse-radeon-rx-5600...

Permalänk
Medlem

Får man tag i det i Sverige för 3200kr så är det ett riktigt bra kap.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hjälpsam

Köpte ett RX5700 med blåsutkylaren för 3400 kr, tycker jag var ett kap.
3500 kr för RX5600, får nog ändå anses vara ett bra pris för den prestandan.
Se upp för Asus och i viss mån även MSI, deras kyllösningar har varit mindre bra på att kyla minne och/eller VRMr.
Behöver inte vara dåligt denna gång, men kolla upp sådant innan köp.

kommatering.
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

De verkar vara en blandad kompott mellan olika recensenter. Dock är Swecs test de som visar minst skillnad mellan RX 5600 XT och RX 5700. På andra sidor så kan man se ett snitt på 11% bättre prestanda på RX 5700 mot RX 5600 XT. Och då har man ändå använd de nya BIOSet.
Min första tanke var att Swecs i7-8700K ev skulle vara orsaken till de eftersom tester med i9-9900K ger en ökad prestandaskillnad mellan korten.
Oavsett vad så är RX 5600 XT ett bra kort. Stabiliserar priset nu på max 3500 kr så är de en vinnare.

Precis, jag reagerade också på Swec val av CPU. Det känns verkligen inte som om den möjliggör för GPUerna att ta ut hela svängar.. en ryzen 2700x hade varit mer intressant att se, samt DX12 även för amd GPU då alla cores (fler än en i7-8700K) ger instruktioner till GPU'n.
Vette sjutton hur mycket man ska lita på denna recensionen egentligen på grund av att flaskhalsen lär i vissa fall vara CPU och inte GPU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Vette sjutton hur mycket man ska lita på denna recensionen egentligen på grund av att flaskhalsen lär i vissa fall vara CPU och inte GPU!

Beror väl på vad man vill ha ut av recensionen?
Är du på jakt efter ett grafikkort i (upp till) den här prisklassen har du nog också en CPU i mellanklass. Om CPU inte utgör flaskhalsen ibland så är systemet dåligt balanserat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Beror väl på vad man vill ha ut av recensionen?
Är du på jakt efter ett grafikkort i (upp till) den här prisklassen har du nog också en CPU i mellanklass. Om CPU inte utgör flaskhalsen ibland så är systemet dåligt balanserat!

Syftet är väl ändå att se hur GPU presterar när det helt får sträcka på benen?
Hursom tror jag inte en klockad 8700k flaskar mycket annat än möjligtvis RTX2080 super +.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

@Zemlan: Jag menade inte att 290X var ett dåligt kort. Jag hade ett själv och var väldigt nöjd med det. Men det var som sagt om man köpte ett kort med bra kylare och inte gjorde misstaget att köpa ett kort med referenskylare. Det solkade produkten och skapade en negativ bild som kanske inte var helt representativ.

5600 XT verkar helt enkelt få en flygande start nu på ett sätt jag inte sett tidigare. Det var det jag ville få fram.

Permalänk

Vad gjorde panelen när dom testade 9600/9700/9900 cpuerna? Skickar dom tillbaka dom, annars är det väl vara kasta ut 8700an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Firsov:

Precis, jag reagerade också på Swec val av CPU. Det känns verkligen inte som om den möjliggör för GPUerna att ta ut hela svängar.. en ryzen 2700x hade varit mer intressant att se, samt DX12 även för amd GPU då alla cores (fler än en i7-8700K) ger instruktioner till GPU'n.
Vette sjutton hur mycket man ska lita på denna recensionen egentligen på grund av att flaskhalsen lär i vissa fall vara CPU och inte GPU!

En Core i7-8700K, och i synnerhet en överklockad sådan, är fortfarande en väldigt kompetent spelprocessor. Det finns några fåtal outliers som Assassin's Creed och Far Cry vid 1080p, i kombination med absoluta flaggskepp som RTX 2080 Ti där det kan bli lite svettigt, men i det stora hela är det inga problem. Vi kommer utvärdera under året vad nästa steg blir på processorfronten i GPU-sviten. Det gäller att hitta en vettig balans mellan hög klockfrekvens och ett lagom kärnantal som inte medför prestandastraff i vissa spel.

Ryzen 7 2700X tror jag tyvärr inte är en optimal modell för grafikkortstester då den slår i taket märkbart tidigare än både Core i7-8700K samt många andra modernare processorer i kombination med snabb grafikhårdvara. Gällandes grafikgränssnitt använder vi idag en blandning av DX11, DX12 och Vulkan beroende på speltitel och vilket av gränssnitten som presterar bäst.

Skrivet av Knotvillage:

Vad gjorde panelen när dom testade 9600/9700/9900 cpuerna? Skickar dom tillbaka dom, annars är det väl vara kasta ut 8700an.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hör tyvärr till ovanligheterna att vi får processorer från Intel att behålla som referenser, och speciellt dubbla exemplar då det behövs till båda testriggarna.

Permalänk

Webbhallen verkar ju inte få fram några kort. Frågan är om Gigabytes är mycket sämre. Har förmodligen bättre kylning men kostar 200kr mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av JonasT:

En Core i7-8700K, och i synnerhet en överklockad sådan, är fortfarande en väldigt kompetent spelprocessor. Det finns några fåtal outliers som Assassin's Creed och Far Cry vid 1080p, i kombination med absoluta flaggskepp som RTX 2080 Ti där det kan bli lite svettigt, men i det stora hela är det inga problem. Vi kommer utvärdera under året vad nästa steg blir på processorfronten i GPU-sviten. Det gäller att hitta en vettig balans mellan hög klockfrekvens och ett lagom kärnantal som inte medför prestandastraff i vissa spel.

Ryzen 7 2700X tror jag tyvärr inte är en optimal modell för grafikkortstester då den slår i taket märkbart tidigare än både Core i7-8700K samt många andra modernare processorer i kombination med snabb grafikhårdvara. Gällandes grafikgränssnitt använder vi idag en blandning av DX11, DX12 och Vulkan beroende på speltitel och vilket av gränssnitten som presterar bäst.

Det hör tyvärr till ovanligheterna att vi får processorer från Intel att behålla som referenser, och speciellt dubbla exemplar då det behövs till båda testriggarna.

Så det mesta ni testar skickas tillbaka? Ni har inte hunnit testat Gigabyte 5600XT?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Knotvillage:

Så det mesta ni testar skickas tillbaka? Ni har inte hunnit testat Gigabyte 5600XT?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle säga att det är lite 50/50. Merparten av grafikkorten som kommer direkt från Nvidia och AMD får vi ha kvar på långtidslån för framtida referenstester. Detsamma gäller processorer från AMD. Intel skalade ner sin PR-närvaro i stora delar av Europa för några år sedan och med det blev det svårt att få fram testexemplar. Det ser dock ut att bli bättring på det framöver, så förhoppningsvis kan vi återigen få in processorer att ha som referenser direkt från Intel under 2020.

Vi har inte testat Gigabytes 5600 XT. Håller på och ser över vilka modeller som blir aktuella för framtida test.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Komplett fick in en första leverans av Pulse idag, åtminstone har jag fått besked att mitt kort skeppats ut från dem! Återstår att se när slovakerna får in chassit jag beställt och slovenerna lanserar sin nya AIO med 280 mm radiator…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Verkar som att Komplett fick in en första leverans av Pulse idag, åtminstone har jag fått besked att mitt kort skeppats ut från dem! Återstår att se när slovakerna får in chassit jag beställt och slovenerna lanserar sin nya AIO med 280 mm radiator…

Verkar som alla fått in utom Webbhallen. Dom har 50st hos leverantören och 10st på väg. Vad nu det menas. Svår balansgång med att betala mer för bättre kylning men tappa några FPS.

Hur mycket sämre är detta? Har ju mer ram.

https://www.webhallen.com/se/product/311370-SAPPHIRE-PULSE-Ra...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

... Ni har inte hunnit testat Gigabyte 5600XT?

Som jag förstått det var Sapphire Pulse den version som gick ut till alla recensenter globalt.
Inga andra versioner fick recenseras i första omgången.

Permalänk

Ingen som kan besvara min fråga två inlägg upp?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ingen som kan besvara min fråga två inlägg upp?

Jag förstår inte varför någon är villig att betala mer för en bättre kyllösning till ett kort som inte behöver det.
Däremot är jag skeptisk till de kort som varit dåligt byggda i andra navi kort som släppts tidigare t.ex Asus TUF.
Sapphire Pulse har en bra kyllösning och testet har du troligtvis läst.
RX5500XT kan du även kolla tester av men de korten presterar inte alls lika bra som RX5600XT skillnaden i prestanda ökade med bios-uppgraderingen RX5600XT fick, både RX5600XT och RX5500XT syns i testet.
https://www.sweclockers.com/test/28925-sapphire-radeon-rx-560...
Däremot kan man köpa ett Sapphire Pulse RX5500XT för ca 2100kr nu vilket är ett riktigt bra pris, Sapphire Pulse RX5600XT kostar ca 3500kr så det är en stor prisskillnad på 1400kr.
https://www.proshop.se/Grafikkort/Sapphire-Radeon-RX-5500-XT-...
Angående 4G respektive 8G av RX5500XT så beror det på vad du spelar för spel och hur mycket, spelar du mest FPS spel så får du inget extra av 8G versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Som jag förstått det var Sapphire Pulse den version som gick ut till alla recensenter globalt.
Inga andra versioner fick recenseras i första omgången.

Foliehatt på, men det var ju inte så konstigt att de inte skickade ut ett kort som ej kunde klocka minnena så högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Foliehatt på, men det var ju inte så konstigt att de inte skickade ut ett kort som ej kunde klocka minnena så högt.

Det var ju inte frågan om att inte skicka ett kort som inte kunde klocka minnena. Många andra tillverkare har ju också kort som klarar högre frekvens, men dessa fick inte recenseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Som jag förstått det var Sapphire Pulse den version som gick ut till alla recensenter globalt.
Inga andra versioner fick recenseras i första omgången.

Riktigt så har inte jag uppfattat det. Dag 1 fick endast recensioner släppas på de kort som recensenten i fråga hade fått av AMD, och de allra flesta hade fått ett Sapphire Pulse (dock inte alla, någon på YouTube som jag inte minns vem hade fått ett MSI Gaming X istället). Många har även fått kort direkt av board partners och även om recensionerna av dessa inte fick släppas dag 1 så var det tillåtet att börja släppa dem dag 2. Men då hade många gått över till att täcka EVGA 2060 KO istället efter att GamersNexus upptäckte att just denna modell hade samma GPU som 2070 Super/2080…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Verkar som att man kan uppdatera sitt kort från Gigabyte med en bios-uppdatering, nån som har testat?

https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-R56XTGAMING-OC-6GD/...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS