Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Har precis beställt Ncase M1 V6.1 ska bli kul att testa när det kommer.

Här är en liten video om skillnaderna i V6 mot tidigare modeller

https://youtu.be/9lvxAadSY3A

Knep ett jag med, kommer kännas långt till slutet av Februari

Permalänk
Medlem

Fick mitt Ncase M1 v6 chassi i höstas och håller just nu på att skramla ihop alla vattenkylningsdetaljer.
Har kört luftkylt några år nu, och är inte riktigt nöjd med tempen på min CPU trots delid i december, även om det blev stor skillnad mot före.
Studerar för tillfället, så skummar igenom Blocket, Tradera och Sweclockers på en del lämpliga prylar.

Tanke är:
D5-pump/reservoar kombo införskaffades begagnad till bra pris.
Fick tag i ett kit med 12/8mm hardline-anslutningar av olika versioner till bra pris samt akrylrör.
Bestämde mig för att köra med PETG så har beställt rör + verktyg ifrån Kina för ett par hundralappar.
På Black Friday inhandlades ett vattenblock till min ASUS 1080Ti Turbo till reducerat pris(ej referens PCB) som levererades vid jul.

Blir ett billigare CPU-block till min i7-a.
Sitter och tvekar lite på radiatorer dock, funderade först på en 240mm rad från Hardware Labs ihop med en 92mm radiator som många kör med.
Men funderar nu på att montera en 280mm rad under chassit och fixa förhöjda fötter istället, tillsammans med 240mm rad inuti chassit.
En 280 rad från Hardware Labs bygger 30mm, plus Noctua 140mm fläktar på 25mm skulle ge en förhöjning på totalt 55mm (plus någon mm uppåt).

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Sitter idag med ett LOUQE Ghost S1 men funderar starkt på att gå tillbaka till NCASE M1 (speciellt nu när de säljer v6.1) då jag är lite missnöjd över CPU- och RAM-kylningen. Kör just nu med en Noctua NH-L12 men det går väldigt varmt - ca 93 grader på CPU:n och 55 grader på minnena under Blender, och detta med allt på stock (utöver X.M.P.). Går nog att få ner temperaturerna med en L-tophat samt 240mm AIO men chassit blir då mer eller mindre lika stort som NCASE M1 samtidigt som temperaturerna blir inte lika bra, iaf sett till Optimum Techs test:

Finns det någon här som har gått tillbaka till NCASE M1 från ett mindre chassi (Ghost S1, Dan A4 m.fl.) som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Finns det någon här som har gått tillbaka till NCASE M1 från ett mindre chassi (Ghost S1, Dan A4 m.fl.) som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag har ett Kolink Rocket - chassi som jag använde innan, en kopia av Dancase A4.
Var inte heller nöjd med det begränsade urvalet av kylare till min CPU så bytte till ett Ncase M1 V6 som är mycket enklare att få bra temp i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Knep ett jag med, kommer kännas långt till slutet av Februari

Jag lyckades faktiskt få första shipping date denna omgång: 16-21 januari
(för att jag satt och väntade vid "släppet" och beställde direkt)

Däremot utgår jag från att jag ändå får vänta en hel del på frakt och tull mm, så det kommer nog kännas långt ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag lyckades faktiskt få första shipping date denna omgång: 16-21 januari
(för att jag satt och väntade vid "släppet" och beställde direkt)

Däremot utgår jag från att jag ändå får vänta en hel del på frakt och tull mm, så det kommer nog kännas långt ändå

Skulle egentligen köpt ett Sliger Sv590, men det sprang i väg så mycket med frakten. Ncase blev ett impulsköp haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Sitter idag med ett LOUQE Ghost S1 men funderar starkt på att gå tillbaka till NCASE M1 (speciellt nu när de säljer v6.1) då jag är lite missnöjd över CPU- och RAM-kylningen. Kör just nu med en Noctua NH-L12 men det går väldigt varmt - ca 93 grader på CPU:n och 55 grader på minnena under Blender, och detta med allt på stock (utöver X.M.P.). Går nog att få ner temperaturerna med en L-tophat samt 240mm AIO men chassit blir då mer eller mindre lika stort som NCASE M1 samtidigt som temperaturerna blir inte lika bra, iaf sett till Optimum Techs test:

https://youtu.be/tt66VPrjWkM?t=323

Finns det någon här som har gått tillbaka till NCASE M1 från ett mindre chassi (Ghost S1, Dan A4 m.fl.) som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Exakt så här jag resonerade när jag valde Ncase framför ghost. Blir i slutändan ungefär samma volym men jag tycker ghosten ser bedrövlig ut med large tophat på.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pulver:

Har precis beställt Ncase M1 V6.1 ska bli kul att testa när det kommer.

Här är en liten video om skillnaderna i V6 mot tidigare modeller

https://youtu.be/9lvxAadSY3A

Oj, jag hade helt missat att chassit reviderats två gånger i relativ närtid. Ganska stora och vettiga ändringar med enligt sidan. Klippet får jag kolla på ikväll först.

Enda egentliga "felet" för mig med Ncase M1 är begränsningarna på grafikkortet. I övrigt är det mitt favoritchassi, möjligen undantaget Antecs gamla NSK 3400.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ngn som kör sitt ncase vattenkylt som skulle vilja ta ett mått åt mig?
Behöver veta hur mkt (lite) plats där är från botten till underkant vattenblock (ek´s 2080, men bör vara lika?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Ngn som kör sitt ncase vattenkylt som skulle vilja ta ett mått åt mig?
Behöver veta hur mkt (lite) plats där är från botten till underkant vattenblock (ek´s 2080, men bör vara lika?).

Här finns ett bygge som kör med ett EK vattenblock (dock till ett GTX 1080 men jag antar att de är lika stora?):

https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/cxd9lp/my_ncase_m1_bu...

Detta bygge har ett EK-Coolsteam SE240 (280 x 120 x 28mm) samt 2x Prolimatech Ultra Sleek Vortex 12 (15mm tjocka fläktar).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Här finns ett bygge som kör med ett EK vattenblock (dock till ett GTX 1080 men jag antar att de är lika stora?):
https://external-preview.redd.it/i2R_75ohMdYJzrRPeCqeXxVJPovxpB_ZCdeLkdnnvUQ.jpg?auto=webp&s=c5315172b1e544b6afaf8e9cad040f3899a40b1b
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/cxd9lp/my_ncase_m1_bu...

Detta bygge har ett EK-Coolsteam SE240 (280 x 120 x 28mm) samt 2x Prolimatech Ultra Sleek Vortex 12 (15mm tjocka fläktar).

Ja det är Ggalaxy här på forumets, men den är tyvärr nedplockad och han håller på med nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det börjar dra i bygga-ny-burk-tarmen, är ni nöjda med M1v6? Tycker den mattsvarta ser nice ut.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Vet ej om det nämnts tidigare i tråden men det kan vara läge att kolla genom skräpposten efter en beställning från Ncase.

Jag trodde mitt chassi skulle dröja men det visar sig att det skickades redan 17 januari och anlände på mitt utlämningsställe 21 januari - snabbt för att vara från Taiwan och samtidigt har det redan passerat tullen i Sverige.

Men eftersom trackingnumret hamnade bland skräpposten och att jag inte fick någon avi så låg chassit på mitt utlämningsställe i en vecka innan jag insåg det

Nu har jag iallafall ett svart Ncase v6.1 att packa upp

Kostnad: 2382:- + Tull 408:- = 2790:-

Förövrigt exakt samma kostnad som Louqe Ghost S1 kostar i Sverige (som jag övervägde)

Permalänk
Medlem

Lite bilder på mitt Ncase 6.1

Mitt syfte var ett så litet chassi som möjligt som ändå har plats för tysta delar som exempelvis grafikkort med stor kylare (bredare än 2 slots)

Grafikkort: Asus 2060 Super Dual Evo
Nätaggregat: Corsair SF600 Platinum
Moderkort: Asus Rog Strix B360-I Gaming
CPU: Intel i5-9600KF
CPU-Kylare: Noctua NH-U9

Gillar den nya diskreta svarta fronten - portarna syns knappt

Permalänk
Medlem

...skulle valt det svarta! Snyggt @Pulver !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

https://i.imgur.com/p3T1Apq.jpg
https://i.imgur.com/1x0duJd.jpg
https://i.imgur.com/ZUmI74S.jpg
https://i.imgur.com/qmklZf9.jpg
https://i.imgur.com/E6cXvtu.jpg
https://i.imgur.com/EgYnkRK.jpg

Lite bilder på mitt Ncase 6.1

Mitt syfte var ett så litet chassi som möjligt som ändå har plats för tysta delar som exempelvis grafikkort med stor kylare (bredare än 2 slots)

Grafikkort: Asus 2060 Super Dual Evo
Nätaggregat: Corsair SF600 Platinum
Moderkort: Asus Rog Strix B360-I Gaming
CPU: Intel i5-9600KF
CPU-Kylare: Noctua NH-U9

Gillar den nya diskreta svarta fronten - portarna syns knappt

Snyggt, @Pulver!

Du verkar ha installerat processor-kylaren 180° roterat jämfört med mig: https://www.sweclockers.com/galleri/15075-ncase-m1-v6-1-nybor...

Var det medvetet? Jag satte min kylare som jag gjorde för att jag inte ville att fläkten skulle hamna ovanför RAM-minnena, ifall jag skulle behöva komma åt dem. Men med din setup verkar det bli mer utrymme mellan chassits bak och kylaren – vilket kanske förändrar luftflöde och temperaturer. Därför är jag nyfiken på om du har några CPU-temps att dela! Min ligger på typ 68° när jag kör prime95.

Jag noterar också att du verkar ha fäst chassifläkten rejält och stadigt mot chassiplåten. Det gjorde jag också först – men stördes då av ett tydligt ”vrummande” från fläkten, så jag fick lossa på den så att den mer av hänger på gummiplopparna. Är detta något du tänkt på också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lydell:

Tack, tack

Skrivet av lydell:

Du verkar ha installerat processor-kylaren 180° roterat jämfört med mig

Vi har inte exakt samma modell på kylare, jag har en något äldre Noctua som antagligen är lite mindre bred än din - det är antagligen därför det ser ut som om jag har mer luft än dig.

Skrivet av lydell:

Jag noterar också att du verkar ha fäst chassifläkten rejält och stadigt mot chassiplåten. Det gjorde jag också först – men stördes då av ett tydligt ”vrummande” från fläkten, så jag fick lossa på den så att den mer av hänger på gummiplopparna. Är detta något du tänkt på också?

Nej, jag har inte märkt av något ljud (och jag är ganska ljudkänslig), men jag kör båda fläktarna som cpu-fläktar med noctuas splitkontakt.

Angående cpu-temp så körde jag något program när jag monterat ihop den och konstaterade att den var sval även under belastning, så jag var nöjd och lämnade det så - kommer inte ihåg exakt temp, men jag kan testa igen och återkomma vid tillfälle

Permalänk

@Olsson80:

Vart kan man beställa Ncase m1 i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M8TheBait:

@Olsson80:

Vart kan man beställa Ncase m1 i Sverige?

Man kan enbart köpa dessa från https://ncases.com/

Senaste batchen är dessvärre slutsåld. Lyckades själv få tag på en men kanske lägger upp den till salu här på marknaden när jag får hem den

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Är det sånt sug på Ncase M1 fortfarande att det är ekonomiskt försvarbart att köpa ett och sälja direkt? Jag är bara nyfiken, har varken ork eller lust att försöka mig på det men klandrar dig inte ifall du tycker det är skoj och tjänar en slant

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@Icte: Är det sånt sug på Ncase M1 fortfarande att det är ekonomiskt försvarbart att köpa ett och sälja direkt? Jag är bara nyfiken, har varken ork eller lust att försöka mig på det men klandrar dig inte ifall du tycker det är skoj och tjänar en slant

Nja, inte alltid. De lanserade NCASE M1 v6.1 i slutet av förra året och körde därefter med en andra batch av dessa i början av januari, där de sålde slut redan under en dag om jag minns rätt. Var en ganska liten batch inför det kinesiska nyåret. I slutet av januari öppnade de upp igen för batch 3 av v6.1 och denna tog ca 2 veckor innan den var slutsåld (det är den du ser på hemsidan nu).

Är nog inte så ekonomiskt försvarsbart att köpa och sälja direkt nej, jag funderar fortfarande för min egen del om jag verkligen behöver chassit då jag har ett Ghost S1 (går ganska varmt med den lilla kylaren jag har, medan NCASE M1 kan få plats med en 240mm AIO och går samtidigt svalare än en Ghost S1 + Large tophat + 240mm AIO) Var mer eller mindre ett impulsköp då de är ganska lätta att sälja vidare, även om jag räknar med att gå med någon hundralapp eller två i förlust.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Man kan enbart köpa dessa från https://ncases.com/

Senaste batchen är dessvärre slutsåld. Lyckades själv få tag på en men kanske lägger upp den till salu här på marknaden när jag får hem den

Tog du svart eller silver? Tog silver men vill nog ha svart...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Tog du svart eller silver? Tog silver men vill nog ha svart...

Skickades från m.sweclockers.com

Silver, gillar den mer än svart

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Man kan enbart köpa dessa från https://ncases.com/

Senaste batchen är dessvärre slutsåld. Lyckades själv få tag på en men kanske lägger upp den till salu här på marknaden när jag får hem den

Hur mycket var tullavgift + moms och frakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M8TheBait:

Hur mycket var tullavgift + moms och frakt?

Inte fått hem chassit ännu, kommer att skickas mot slutet av februari. Frakten landade dock på $35

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Blev riktigt sugen på den här när jag först såg den. I samband med att tankarna gick i att köpa ny dator så kom jag underfund med att min Antec P280 förvisso är jättetrevlig, men också vansinnigt stor. Behöver egentligen inte alls ett mindre chassi, men det känns bara så mycket bättre. Kollade på en del Mini ITX, men hittade aldrig riktigt något som passade. Tills nu.

Har kollat på några recensioner. (V6) Temperaturer verkar inte vara några större problem så vitt jag förstår det. Kommer köra luftkylt. Troligtvis 3700X. Det enda jag oroar mig för lite är grafikkortsutrymmet. Jag vet att mitt nuvarande ej passar, men jag räknar med att köpa nytt. (RTX 3080?) Hur svårt är det att få tag på highend-kort som passar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Blev riktigt sugen på den här när jag först såg den. I samband med att tankarna gick i att köpa ny dator så kom jag underfund med att min Antec P280 förvisso är jättetrevlig, men också vansinnigt stor. Behöver egentligen inte alls ett mindre chassi, men det känns bara så mycket bättre. Kollade på en del Mini ITX, men hittade aldrig riktigt något som passade. Tills nu.

Har kollat på några recensioner. (V6) Temperaturer verkar inte vara några större problem så vitt jag förstår det. Kommer köra luftkylt. Troligtvis 3700X. Det enda jag oroar mig för lite är grafikkortsutrymmet. Jag vet att mitt nuvarande ej passar, men jag räknar med att köpa nytt. (RTX 3080?) Hur svårt är det att få tag på highend-kort som passar?

Finns en lista på sff forumet där dom listar alla kort typ..

https://smallformfactor.net/forum/threads/ncase-m1-v6-gpu-com...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av L'ombra:

Blev riktigt sugen på den här när jag först såg den. I samband med att tankarna gick i att köpa ny dator så kom jag underfund med att min Antec P280 förvisso är jättetrevlig, men också vansinnigt stor. Behöver egentligen inte alls ett mindre chassi, men det känns bara så mycket bättre. Kollade på en del Mini ITX, men hittade aldrig riktigt något som passade. Tills nu.

Har kollat på några recensioner. (V6) Temperaturer verkar inte vara några större problem så vitt jag förstår det. Kommer köra luftkylt. Troligtvis 3700X. Det enda jag oroar mig för lite är grafikkortsutrymmet. Jag vet att mitt nuvarande ej passar, men jag räknar med att köpa nytt. (RTX 3080?) Hur svårt är det att få tag på highend-kort som passar?

Jag hade kört min Ncase M1 som primärt system om det inte vore för problemet med att få in kraftfullare och större grafikkort. Leker lite med tanken på att se över ett X570 moderkort med Thunderbolt och köra grafiken externt. Inte riktigt en lösning men är även jag lite trött på ATX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag hade kört min Ncase M1 som primärt system om det inte vore för problemet med att få in kraftfullare och större grafikkort. Leker lite med tanken på att se över ett X570 moderkort med Thunderbolt och köra grafiken externt. Inte riktigt en lösning men är även jag lite trött på ATX.

Skickades från m.sweclockers.com

Går alltid att köra med ett Arctic Accelero III om man vill ha en bra kyllösning för grafikkortet

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Yes! Fick sms inatt att mitt chassi skickats!

Skickades från m.sweclockers.com