Annons - dölja kommentarer

Permalänk
Medlem

Annons - dölja kommentarer

Hej!

Har en liten fundering. Skapade nyligen en annons som jag inte har gjort på länge och ser att man inte längre kan inaktivera kommentarerna. Varför?

Tycker det är lite dåligt, som nu t.e.x när jag skapat en annons där jag är intresserad av att köpa en viss produkt och det slutar upp med att någon kommenterar att dem är intresserad av att sälja och en annan hinner före att kommentera av att denne är också intresserad av att köpa produkten. Detta automatiskt trissar ju upp priset på den produkten som jag är på jakt efter.

Dessutom på råge av allt så PMar flera personer denne som säljer, vilket också förstör prissättningen, men även för mig som försöker att handla. Man kan säga att folk utnyttjar systemet där jag är den som betalar för annonsen (Även om det är av en betydelse lös summa).

För i så fall är det enkelt att 'sno' folks köptrådar och slutar upp med att säljaren går därifrån som vinnaren genom att inte ens behöva betala för annonsen och priset trissats upp. För om denne är väldigt intresserad av att få bästa pris, så kan man skapa en annons. Men jag skapar ju en annons för att försöka hitta produkter till vettigt pris, inte för att starta en budgivning med andra.

Mvh Filip

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Anledningen till att vi har gjort ändringen att man inte kan inaktivera kommentarerna är säkerhet och transparens. Främst i säljes-annonser är tanken att man ska kunna kika tillbaka på en medlems historik och se hur tidigare affärer har gått till, men också i köpes-annonser bör den andra parten ha möjlighet att skriva om affären gick bra eller ej.

Men det är fler som har gett oss liknande feedback kring köpes-annonser och vi förstår problematiken där. Det är såklart okej att uppmana medlemmar att skicka sina erbjudanden direkt i PM för att slippa att andra hoppar in i tråden och "snor" varorna.

Vi får se till att diskutera internt kring eventuella lösningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Hej!

Anledningen till att vi har gjort ändringen att man inte kan inaktivera kommentarerna är säkerhet och transparens. Främst i säljes-annonser är tanken att man ska kunna kika tillbaka på en medlems historik och se hur tidigare affärer har gått till, men också i köpes-annonser bör den andra parten ha möjlighet att skriva om affären gick bra eller ej.

Men det är fler som har gett oss liknande feedback kring köpes-annonser och vi förstår problematiken där. Det är såklart okej att uppmana medlemmar att skicka sina erbjudanden direkt i PM för att slippa att andra hoppar in i tråden och "snor" varorna.

Vi får se till att diskutera internt kring eventuella lösningar

Jag köper det resonemanget, har själv blivit lurad här på forumet när jag fick PM från en som utgav sig att vara säljare. Dock så gjorde jag all nödvändig check på ’säljaren’(ID-bild, bild på produkt, kvitto osv), vilket medförde att hen åkte fast.

Men! Det finns andra sätt att skapa säkerhet istället för att trampa ner på marknaden. Tex borde ni verkligen kolla på hur SvenskaMagic (SvM) har gjort. Där säljs lika dyra produkter och ibland dyrare men det har gjorts stabilt genom att varje användare verifierar sig mot sitt konto när man skapat det.
Så skulle någon luras kan man få ut all nödvändig info om den personen.

För som det är just nu så är köp-funktionen i marknaden helt värdelös ifall du söker en populär produkt. Finns ingen fördel för säljaren att PMa (alls) och vissa kommer inte att vilja sälja via PM när kommentarer finns. För att försöka tjäna mer pengar.

Förstår varför ni har gjort det, men tycker att det finns mycket bättre sätt att lösa problemen med säkerhet på. Rekommendationen med SvM har jag gett tidigare, men troligtvis ingen som har kollat upp det.
Tills att det blir någon förändring på hur denna biten fungerar så kommer tyvärr inte jag att använda marknaden i någon form av köp-del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Hedersmedlem

@Wipen: Ledsen att du inte fick någon respons, jag läste självklart men hann inte skicka iväg ett svar.

Inget är skrivet i sten utan vi funderar löpande på vad vi kan förändra. Tack för att du tar dig tid att skriva feedback!